Det här med tjejer och gaming.

Medlem
Det här med tjejer och gaming.

Senast för några dagar sedan gjorde en av mina vänner ett snedsteg. Vi skulle spela en pcw i Counter-Strike och jag var gick iväg från datorn i någon minut för att hämta mer snus (tro mig, jag får mycket bättre aim med en prilla under läppen). När jag är borta undrar motståndarna var den sista krigaren i vårt lag håller hus. "Hon kommer snart", blir svaret.

Så... Vad var snedsteget här egentligen? Jo, avslöja mitt kön. Det blev en himla fart på motståndarlagets skrivarfingrar och jag blev trakasserad med diverse könsord och skamliga förslag i chatten under hela matchen.

Mitt nästa exempel tar oss något år tillbaka i tiden. Jag och en tjejkompis besökte ett internetcafé där de anordnade en turnering i just Counter-Strike. När vi skakade hand med motståndarna, två killar i 17-årsåldern, var det inga trevliga blickar vi fick. "Spelar ni bara på skoj eller?" blir första frågan en av dem ställer med skrattet i halsen. Därefter sätter han sig vid min dator och envisas hjälpa mig med att hitta till rätt server, trots att jag klargör för honom att jag spelat spelet ett bra tag och vet mycket väl hur man gör.

Tidigare använde jag mig av pojknamn in-game ("Andreas" och "Emil" var favoriter), just för att undvika liknande dispyter. Vidare kan man undra varför det ska behövas - idag, år 2012? Vi borde ha kommit längre än så. Jag har ett flertal tjejkompisar som spelar Counter-Strike och jag vägrar tro att vi av kvinnligt kön är i så stor minoritet att folk ska behöva tappa hakan när de stöter på en i spel.

Numera håller jag mig till könsneutrala nicknames. Jag slipper känna att jag hycklar samtidigt som ingen trakasserar mig - fungerar prima. Sedan tycker jag egentligen att det väldigt tråkigt att det ska behöva vara så, om man som tjej skulle vilja outa sitt namn. Varför kan Christian använda sitt eget namn i spel utan uppståndelse när Christina inte kan det?

Jag tror att lösningen på problemet vore att få in ännu fler tjejer i spelvärlden. I dagsläget är tjejscenen inom de e-sporter jag tittar på näst intill obefintlig. Jag tycker verkligen det är synd att det saknas kvinnliga förebilder. I framtiden hoppas jag att vi kan se tjejturneringar i en bredare utsträckning än idag - eller varför inte mixade lag? Ut med er och rekrytera flickvännen, systern, tjejpolaren...

Försök sedan att inte reagera allt för starkt när det hoppar in någon med tjejnamn i samma server. För ärligt talat - vare sig uppmärksamheten är positiv eller negativ så känns den diskriminerande.

#blogg

1
Skriv svar