Få dina äldre släktingar att röra på sig!

Medlem
Få dina äldre släktingar att röra på sig!

Det är aldrig för sent att börja röra på sig, har jag hört någon gång i förbigående. Dock säger många att det är bättre förr än senare, men här är det värt att notera att det är betydelsefullt när man än börjar – eller i vilket skick man än är.

En studie utförd av Dr. Louis Bherer på Montreals Universitet röjer att det faktiskt hjälper när i åldrarna man än börjar. Studien utfördes genom att 83 äldre mellan 61 och 89 år gamla delades in i två grupper. Den ena, där 43 av deltagarna infann sig, tog del av gruppträningar 3 gånger i veckan under 12 veckor. Resterande 40 följde inte träningsprogrammet.

Vad blev då resultatet? Med tanke på inledningen kan det förstås att det gick bättre för de 43 som deltog i programmet, som uppvisade bättre fysisk kapacitet (funktionell kapacitet och fysisk uthållighet), kognitiv prestation (arbetsminne, exekutiva funktioner och processhastighet) och livskvalitet (generell livskvalitet, fysisk hälsa, sociala och familjerelationer samt rekreationella aktiviteter).

Något som här är intressant är att dessa förbättringar inträffade oberoende om de äldre klassificerades som sköra eller inte. Ålderdomlig skörhet associeras till exempelvis ökad risk för att ramla, kognitiv nedsatthet och fysiologiska problem.

Kortfattat finns det nu mer stöd än förut att peppa de äldre du bryr dig om att röra på sig, och kanske framförallt tillsammans med andra. Något jag själv funderar kring i fallet är att det var just gruppträningar – det hade varit intressant att se om samma resultat uppnåtts om deltagarna istället behövt genomföra samma träningsformer på tu man hand.

Bekämpa bortförklaringen "jag är så trött att jag inte orkar röra på mig" med att engagera dig, om någon rör på sig kommer denne i de flesta fall inte längre vara för trött för att röra på sig.

Varför inte spendera någon dag i veckan med någon äldre du värnar om, gå på promenad eller kanske kämpa för att uppnå 118-årige Lu Zijian flexibilitet?

Vi lever längre om vi lever för varandra.

Källa: Science Daily

#blogg

1
Skriv svar