InXile och backarbråket

Medlem
InXile och backarbråket

Om det finns en ständig sak som rollspelsnördar aldrig verkar kunna komma överens om, är det huruvida omgångsbaserade strider är bättre än real-time with paus (RTwP) eller tvärtom. InXiles senaste Torment: Tides of Numenera-omröstning tycks bara bekräfta denna schism, med ett så gott som helst oavgjort resultat.

Det är så roligt att läsa kommentarerna som följde. Jag deltog inte i själva omröstningen (eftersom den bara var för backare), men föredrar generellt sett RTwP. På senare tid har jag dock spelat en del spel som utmanat den inställningen - inte minst förra årets XCOM och det kickstartade Expeditions: Conquistador. När det InXile visat från sitt Wasteland 2 dessutom sett riktigt bra ut har mitt absoluta stöd för den ena sidan fått sig en del välbehövliga törnar, och även om jag fortfarande hade föredragit RTwP är jag fullt medveten om hur kul bra designad TB kan vara.

Men kommentarerna. Oh boy, kommentarerna!

Det är två sidor som verkligen inte tycks förstå varandra, vilket jag tycker är ganska roligt att läsa. Å ena sidan finns det en falang bland anhängarna av omgångsbaserade strider, som inte på något sätt tycks kunna greppa varför en del fans av Planescape: Torment tycker att det naturliga tillståndet för en uppföljare (även i spirituellt format) vore att fortsätta i den RTwP-tradition som originalspelet var en del av. Det här är personligen en RTwP-position som jag har full förståelse för, och till viss del delar.

Även om omgångsbaserade strider inte direkt blomstrat under tiden som RTwP suttit i skamvrån, har de på sistone trots allt fått ett litet uppsving de senaste åren. 2011 släpptes Ubisoft den senaste delen i Heroes of Might & Magic-serien och förra året släppte 2K som sagt XCOM. På indiesidan lever stridssystemet också, med spel som just Expeditions: Conquistador, Shadowrun Returns och InXiles egna Wasteland 2. Med undantag för Project Eternity (och i viss mån Dragon Age) har RTwP inte riktigt samma stöd nuförtiden, och att då se en tematisk uppföljare till ett RTwP-spel byta stridssystem är lite tråkigt.

Ungefär lika tråkigt som det (mycket högljutt) var för fans av omgångsbaserade spel att se deras gamla pärlor stöpas om i ny form med nya versioner av XCOM och Syndicate, föreställer jag mig. Jag kan tycka att just de kontroverserna borde ha resulterat i en större mängd empati hos dessa spelare för andra i liknande situationer, men utifrån kommentarerna på Torment: Tides of Numeneras senaste uppdatering verkar så inte vara fallet.

Med det sagt så är en del besvikna RTwP-anhängare ganska gnälliga, och många tycks överdriva stridssystemets betydelse i ett spel som Planescape: Torment (och gissningsvis även dess uppföljare). PS:T var aldrig Baldur's Gate eller Icewind Dale, och fokus låg aldrig på striderna. Om något hade jag gärna sett ännu mindre strider i originalspelet - speciellt i de senare sektionerna - och på det hela har jag svårt att se vilket stridssystem de än väljer som någon sorts dealbreaker.

Själv gillar jag inriktningen de har. Det är inte särskilt svårt att se hur omgångsbaserade strider passar in bättre i deras vision av spelet, och eftersom jag tycker att det är en ganska spännande vision finner jag det ganska enkelt att svälja den lilla besvikelsen jag känner över att det inte blir RTwP.

Men situationen som uppstått belyser på några sätt en del problem som följer med crowdfunding. Det första är svårigheten att, som enskild individ, hålla reda på allting som sägs när det sägs så väldigt mycket. När InXile körde igång Torment: Tides of Numenera-kampanjen var det efter att ha sett hur både de själva och andra lyckats med tidigare kampanjer, och en av sakerna som tycks leda till framgångar är att konstant hålla kampanjen aktuell genom att komma med en strid ström av uppdateringar.

Om det är ett projekt jag är intresserad av (som nu) tycker jag personligen att det är väldigt roligt att följa alla dessa uppdateringar, men det gör också enskild information lite svårtillgängligare än den kanske borde vara. Det är egentligen inte alls förvånade att många backare antog att spelet skulle vara RTwP eftersom föregångaren var det, trots att InXile under själva kampanjen var ganska öppna med att det faktiska stridssystemet inte var spikat ännu. Den specifika informationen nådde helt enkelt inte ut eftersom den försvann i havet av allt annat som sades.

Det andra problemet, som situationen belyser på ett alldeles strålande sätt, är att folk som stödjer ett projekt inte nödvändigtvis håller med varandra om varför de stödjer det och vilken riktning de helst vill se spelet ta. Visst kan en omröstning vara kul och kännas inkluderande för backarna, men i slutändan måste utvecklaren själva välja väg framåt. Här tycker jag att InXile gjorde rätt, som bara använde resultatet som rådgivning inför sitt eget beslut. Med tanke på hur starkt de verkar föredra omgångsbaserade strider blir jag dock lite förbryllad av tanken på vad som hänt om RTwP helt dominerat omröstningen. Det känns som att det hade satt onödiga käppar i hjulen för InXile, och det är väl kanske problemet med att alla backare ska ha en röst vid crowdfunding.

Men nu är det bestämt. Omgångsbaserade strider i Torment: Tides of Numenera. Det blir nog bra. Wasteland 2 ser ju trots allt ruskigt trevligt ut.

#blogg

1
Skriv svar