Musik-Kalender [3rd] - #13

Medlem
Musik-Kalender [3rd] - #13

Dagens Lucka:

- SPELSOUNDTRACK -

Danganronpa: Trigger Happy Havoc

Här är ett litet mindre känt spel som än så länge är exklusivt till PS Vita. (tror det ska släppas en collection på PS4 snart) Ah, PS vita... Den bästa bärbara konsolen ever, med det absolut sämsta spelbiblioteket denna generation, ack vad världen är grym ibland. Vitan är en konsol som förtjänar mer kärlek, i starten så pushade Sony den riktigt hårt men sen dog den sakta ut, till slut blev den ett hem för indiespel och skumma japanska spel... Vilket vi kommer prata om idag!

Danganronpa, eller "Trigger Happy Havoc" som någon kostymnisse säkert tyckte var ett mer marknadsförbart namn, för det tar upp största platsen på boxen, är ett spel som släpptes på PSP i japan men fick en översatt version på vitan här i "väst". Spelet är av genren "visual novel", vilket betyder att det är väldigt lite gameplay och mer fokuserat till att berätta en story. Det tar stor inspiration från Phoenix Wright serien, för poängen med spelet är att lösa mord som sker kring karaktärerna. Tänker inte spoila mer än så, storyn är riktigt kul att följa och jag rekommenderar alla att testa detta när det kommer till mer mainstream format.

Varför jag ville prata om musiken i detta är inte nödvändigtvis för att den är sådär superbra, men under spelets gång så används oftast en specifik låt till en specifik stämning, när jag lyssnade genom soundtracket nu igen utan spelet så får jag direkt flashbacks till saker som hände när låten i fråga spelades, det är coolt att musik kan göra sånt.

Det är bara nånting med soundtracket som är så ikoniskt på något sätt, ibland hör jag hur vissa spelrecensenter på youtube använder låtar från Danganronpa i bakgrunden på sina videos och jag kan direkt märka av det! Så nånting rätt har detta soundtrack gjort, det är åtminstone unikt iallafall! Men lyssna inte på mig, eller på musiken i sig heller, spela spelet!

Favorit:

Det här måste vara min favorit inte just för att den är bäst, men för att det var en låt som användes ofta dagen efter en rättegång och avrättning hade skett, när allting var lugnt ... ett tag.

Fler Favoriter:

It's an all-you-can-kill, kill-or-be-killed, killing-killing-killing-all-around world!

#blogg

1
Skriv svar