Mega Man 3 avklarat

Flakmonkey
Mega Man 3 avklarat

Efter dagens kamp genom Dr Wilys borg har jag kommit halvvägs igenom Mega Man-serien till NES. Måste säga att samtidigt som det känns som att spelen blir allt mer förfinade så blir de också lättare vilket. Mycket beror såklart på att jag själv blivit bättre på dem, men jag tror ändå att det skulle vara lättare att ta sig an Mega Man 3 än Mega Man 1 om man är ny till serien. Bara en liten reflektion.

Nåväl som spel betraktat skiljer det sig inte mycket från föregångaren. Den enda markanta skillnaden vad gäller spelmekaniken är att du nu kan "slajda" längs med marken. Tyvärr så var det inte alltför många gånger jag använde den frivilligt utan det var i princip enbart när det var tvunget för att ta sig förbi en vägg eller liknande. Helt klart en underutnyttjad mekanik som jag bara hoppas att Capcom utnyttjar bättre i senare delar.

I övrigt känner du igen dig. Du slåss mot robotbossar som ger dig nya vapen, upptäcker att de styrs av Dr Wily och sen får du slåss mot dem igen innan du når Wily. Den här gången har Capcom till och med slängt in bossar från tidigare delar i serien för att ge det lite extra längd. Kan framstå som lite "billigt" men jag gillade det. Som vanligt har alla bossar svagheter mot vissa vapen och jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Se bara på min slutfight i filmen här ovan. Det är nog den enklaste i hela spelet om man lär sig vilket vapen som gäller. Visst kan man hitta på egna regler för att försvåra det hela men det ska inte behövas. Att vissa vapen är bättre mot en viss typ av fiende är fine, men det kan skruvas ner en aning.

Presentationen bygger vidare på det som Mega Man 2 hade. Du kan alltså förvänta dig fantastisk, och då menar jag verkligen fantastisk musik, och härlig NES-grafik som tyvärr har en tendens att få bilduppdatering att ge vika. Kanske är det jag som blivit känsligare för det, men det känns som att Mega Man 3 är värst hittills vad gäller just den aspekten. Det är ingenting som förstör spelet på något vis utan mer lustigt med tanke på den skit moderna spel får ta om bilduppdatering inte är tokstabil hela vägen igenom.

Så var skulle jag placera det här på min topplista? På andra plats vilket innebär att min högst personliga lista ser ut på följande vis:

1. Mega Man 2
2. Mega Man 3
3. Mega Man

Var kommer de kommande delarna placera sig? Den som lever får se.

#blogg

1
Skriv svar