CoD Advanced Warfare avklarat

Flakmonkey
CoD Advanced Warfare avklarat

Det var som [http://www.fz.se/bloggar/simon/20160628/ibland-ar-det-bara-lite-cod-man-ar-ute-efter/
jag trodde igår], jag hade inte särskilt många timmar kvar av Advanced Warfare för ikväll tog det slut. Inget jag direkt sörjer direkt, men jag måste erkänna att jag gillade det.

CoD-serien får som bekant ta emot en enorm mängd skit. I min ringa mening är det ofta väldigt oförtjänt men är det något som den kan beskyllas för så är det att den inte utvecklats särskilt mycket sedan Modern Warfare. Det ligger liksom inte i en kassakos DNA att vara överambitiöst när det väl hittat den vinnande formeln. Nu ska jag väl inte påstå att Advanced Warfare bryter helt ny mark men det ska ändå ha en eloge för att det försöker. Sen råkar det ju vara som så att jag gillar framtidstemat bättre än nutid/dåtid. Ju längre in i framtiden desto bättre men ca 50 år framåt är åtminstone bättre än inget

När jag ändå är inne på framtidstemat är det kanske läge att säga några ord om kampanjen, framförallt då jag inte kommer röra flerspelarläget. Den utspelar sig som sagt ca 50 in i framtiden där företaget Atlas har blivit en maktfaktor genom sin militärverksamhet och efter en kort karriär i den amerikanska armén är du en av Atlas stjärnkonsulter. Föga förvånande visar det sig snart att Atlas inte har helt rent mjöl i påsen utan snarare det totalt motsatta och nu är det upp till dig att stoppa din arbetsgivares framfart och på så vis rädda det som räddas kan av den värld vi känner. I vanlig god CoD-ordning förs handlingen fram i ett högt tempo och med ett lika högt produktionsvärde. Inte minst tack vare bra skådespelarinsatser från Kevin Spacey och hans vänner. Kan tänka mig att det finns dem som tycker att den både är för kort och simplistisk men jag gillade den.

Det är inte bara spelmekaniskt som CoD-serien beskylls för att spela safe utan även det visuella får sig ett och annat tjuvnyp och även här är det svårt att argumentera emot det. CoD-spelen är inte de mest tekniskt avancerade när det kommer till grafik, det är ett faktum. I min mening är det däremot inte något negativt åtminstone inte nödvändigtvis. I ett spel av den här typen tar jag hellre välgjord grafik som inte buggar ur och som flyter på även i de häftigaste striderna framför ett toksnyggt spel som inte är lika polerat och lider av FPS-drops. Nu är jag ingen utvecklare, men jag är inte dummare än att jag förstår att det är svårt att få båda delarna och i det här fallet tycker jag att utvecklarna gör rätt val när de väljer bort det senaste ögongodiset.

Ska jag sammanfattat min upplevelse med CoD Advanced Warfare så kan jag helt enkelt konstatera att jag fick det jag var ute efter. Det är ett välgjort actionspel utan några direkta irritationsmoment som underhåller mig från start till mål. Är det ett spel jag kommer minnas? Troligen inte förutom faktumet att Kevin Spacey är med i det, men det är faktiskt helt okej att det är så.

#blogg

1
Skriv svar