Medlem

B12-brist kan ge tinnitus..

Man ska även se till att äta extra antioxidanter, har för mig det är speciellt c-vitamin, i högre mängder om man fått tinnitus då det i bästa fall kan reparera skadan. Detta är inget man får reda på från svenska läkare (som ofta är inkompetenta på detta område). Vet en svensk kille som var i japan när han fick tinnitus, läkarna injecerade då någon b-vitamin (har för mig, var länge sen jag läste om det), i sverige gör man ingenting. Detta måste göras omgående, man ska även ha HELT tyst omkring sig så örat får vila från ljud helt och hållet, gärna flera dagar.

Har också tinnitus, som jag tror jag fått från min gråjako som ibland ger ifrån sig ett öronbedövande, 1-sekunds pip-ljud.. Är väl 4-år sen nu. Tycker inte riktigt att jag vant mig vid det än, kan störa mig på det speciellt när jag ska sova.. till en början var jag väldigt deprimerad, men man lär sig leva med det. Det är nog lite olika från person till person, jag har alltid uppskattat komplett tystnad, nått man aldrig kommer kunna göra igen.


signatur
Medlem

Jag har haft tinnitus i en massa år, spelat trummor och spelat datorspel med hörlurar så det räcker och blir över.

Det jag irriterar mig på är att det med jämna mellanrum kommer upp löpsedlar med "Bota din tinnitus" i kvällstidningar. Jag köper aldrig dessa eftersom det praktiskt taget inte finns något "botemedel" för tinnitus.

Om någon kommer på något som inte inkluderar avancerade medicinska ingrepp så tips gärna...

Om det är C-vitamin man är ute efter så kan jag tipsa om att man köpa på sig en massa nyponsoppa färdigblandad eller i pulverform då det är en av de mest c-vitaminrika frukterna som finns.

'Går även att bland ut med vodka.

Edit: depression kan också ge tinnitus.
Samt paja minnet.

Medlem
Skrivet av flippp:

Det jag irriterar mig på är att det med jämna mellanrum kommer upp löpsedlar med "Bota din tinnitus" i kvällstidningar.

Ja, det är förjävligt att dom har rubriker i stil med "ÄNTLIGEN kan du bota din Tinnitus, så här gör du!". Att på så vis utnyttja och ge hopp åt en massa människor bara för att dom ska köpa tidningen, läsa deras skitartikel som sedan såklart inte handlar om hur man botar det utan om att man kan ta antidepressiva läkemedel för att möjligen tänka lite mindre på sin Tinnitus). Dagstidningarna har i regel denna rubrik 1 gång om året för att lura till sig läsare, det står alltid samma skräp.

Jag tror det är svårt att hitta något direkt botmedel, då skadan ligger väldigt svårtåtkomligt; innanför trumhinnan.


signatur
Skriv svar