Teorier om Half-Life, Portal och resten av Freemans äventyr

Medlem

Ockhams rakkniv. Jag skulle gissa att det helt enkelt bara är så att 'G-man' står för government man.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd

G-Man har ett antal gånger nämnt sina arbetsgivare. Vilka är de? Jag tror knappast att G-Man har någon direkt koppling till Gordon, det hade varit lite för simpelt.
Jag klarade ut Episode Two idag och då passerade Valve Blizzard på min personliga topplista över speltillverkare.

Valve har gjort ett underbart bra jobb med Half-Life-serien. Det är ju helt otroligt! Själva spelen är förstås otroligt bra och handlingen är hur bra som helst. Även om det egentligen inte händer särskilt mycket för det mesta, utan spelen mest bara består av lite zombieslakt och hjärngympa så är det de delarna som för handlingen framåt och lägger ger oss en till pusselbit mycket bra.
Det finns många frågor gällande Half-Lifes universum, bl.a. så kan man ju fråga sig när och var det egentligen utspelar sig. Jag tror att det är i antingen en alternativ värld eller inom en ganska snar framtid, men om man tittar på Aperturescience.com (har kollat på en killes analys av flashfilen, bl.a.) så ser man att de har copyright på 1982 och att det nämns att programvaran är 20 år gammal. Det måste ju betyda att spelet [Portal] utspelar sig 2002!

Alla dessa frågor och mysterium och ständigt kommande pusselbitar gör handlingen mycket spännande. Det ända som skulle få mig att tappa intresset vore om det spårade, som de flesta moderna tv-serier, typ Lost eller 24. Men jag har svårt att tänka mig att Valve skulle kunna spåra.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det finns många frågor gällande Half-Lifes universum, bl.a. så kan man ju fråga sig när och var det egentligen utspelar sig. Jag tror att det är i antingen en alternativ värld eller inom en ganska snar framtid

Med tanke på hur högt du prisar Half-Life-universumet är det rätt tragiskt att du inte ens vet var och när det utspelar sig.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Avstängd

Vad? Vars då? Nämns det någonstans? Jag har inte kört Half-Life av olika anledningar, har bara sett på. Funderar på att göra det någon gång.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Vad? Vars då? Nämns det någonstans? Jag har inte kört Half-Life av olika anledningar, har bara sett på. Funderar på att göra det någon gång.

Första Half-Life utspelar sig i New Mexico någon gång under månaderna maj och december, någon gång mellan 2000 och 2009 (av att döma från de olika kalendrarna i spelet).

Half-Life 2 utspelar sig i den påhittade staden City 17 ett antal år efter incidenten i ettan. Exakt hur många år efter har man inte riktigt fått reda på men vad jag vill minnas har det nämnts allt från ett par år ändå upp till två decennium.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Avstängd

Mm, jag kollade upp det just efter. Tvåan har de nämnt ska utspelas typ 10 år efter, men det nämns också två decennier också, och att döma av robotarna man ser gå i början av ettan så skulle jag gissa på att det utspelar sig typ 2008-2009.
När det gäller tvåa tror jag mer på två decennier än ett med tanke på tekniken och allt, även om en del är Combine-teknik.

Men, då har vi ju det här med Portal och aperturescience.com där det verkar som att i alla fall Portal utspelar sig runt 2002. För det kan ju vara så också att de utnyttjar tekniken som finns idag samt en del okänd teknik också, vem vet.

Medlem

http://members.shaw.ca/halflifestory/timeline.htm han verkar ha koll på det. Dock bara upp till Ep1.


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Medlem
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av EliasN:

Vad? Vars då? Nämns det någonstans? Jag har inte kört Half-Life av olika anledningar, har bara sett på. Funderar på att göra det någon gång.

Första Half-Life utspelar sig i New Mexico någon gång under månaderna maj och december, någon gång mellan 2000 och 2009 (av att döma från de olika kalendrarna i spelet).

Half-Life 2 utspelar sig i den påhittade staden City 17 ett antal år efter incidenten i ettan. Exakt hur många år efter har man inte riktigt fått reda på men vad jag vill minnas har det nämnts allt från ett par år ändå upp till två decennium.

City 17 måste inte vara en påhittad stad, då alla städer döptes om till City 1, City 2 osv efter Seven Hour War.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Avstängd

Troligen är City 17 en östeuropeisk stad med tanke på att många bilar är av östeuropeiska märken, anslag med kyrilliska bokstäver och annat i den stilen.

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av EliasN:

Vad? Vars då? Nämns det någonstans? Jag har inte kört Half-Life av olika anledningar, har bara sett på. Funderar på att göra det någon gång.

Första Half-Life utspelar sig i New Mexico någon gång under månaderna maj och december, någon gång mellan 2000 och 2009 (av att döma från de olika kalendrarna i spelet).

Half-Life 2 utspelar sig i den påhittade staden City 17 ett antal år efter incidenten i ettan. Exakt hur många år efter har man inte riktigt fått reda på men vad jag vill minnas har det nämnts allt från ett par år ändå upp till två decennium.

City 17 måste inte vara en påhittad stad, då alla städer döptes om till City 1, City 2 osv efter Seven Hour War.

Valve har nämnt att de har influerats av den östeuropeiska arkitekturen, men mycket mer än det är det inte sagt. Det är väl inte helt otroligt att de har kollat lite extra på vissa städer, men att säga att City 17 ska föreställa en befintliga stad tycker jag är fel. I mina ögon är det en påhittad stad.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

http://treygnome.blogspot.com/

Om detta stämmer utspelar det sig 2020 i Riga, har för mig att det är någon Valve som har gjort den, kul läsning iallafall.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Spelade precis klart ep 2 och gat däm - Valve vet verkligen hur de gör intensiva strider. Jag rös vid "första" mötet med en hunters där man får strida mot dom. Magisk scen. Striden mellan Dog och Stridern var riktigt nice, någon mer än mig som hittade Striderns hjärna sen? ^^

Slutstriden var onekligen häftig, hade dock sett att Dog hade varit mer.. Frågan är ju vad Gman egentligen vill?

Portal återstår att spelas nu.. ^^

Medlem

Striderns hjärna?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Striderns hjärna?

När Dog sliter stridern sönder o samman så ramlar bl a hjärnan ut o landar nånstans bland alla andra delar.

Medlem

Episode 2 är ju klart bättre än usla Episode 1 och vanliga Half-Life 2. Det fräckaste är helt klart de svävande larverna.

Dock fattar ja inte varför folk pratar om slutstriden, den var ju, kass? Massa striders och en urful skog som man ska slåss i, wow alltså. Varkens episkt eller särskilt skoj slutstrid, dock så jävla skönt att bli av med Alex farsa så han slipper bli kidnappad för 17:e gången.

Men episode 2 gav lite lite lite nytt och lite variation som var nödvändig, dock var storyn lite halvtråkig förutom just de flygande larverna. Hunters var en fräck fiende. Men hur kan det ta Valve så lång tid att göra episoderna? Episode 1 tog ju skandalöst lång tid för kvaliteten och längden.

Portal var dock klart mycket intressantare. Helfräck idée som fungerar utmärkt. Sången på slutet var fruktansvärt rolig faktiskt, det var så oförväntat.

Men skippa episoderna nu och gör Half-Life 3, grafiken kommer vara rätt äcklig om 2-3 år om de inte gör något drastiskt me motorn.

Avstängd

Advisors. De är coola.

Ja, jag blev lite chockad kan man säga när Eli dog. Jag ser dock fram emot att få se vad som kommer att hända nu och hur det går med det där skeppet (coolt det där med Aperture).
Jag kan ju faktiskt hålla med dig om att de borde göra Half-Life 3 och att de tar lång tid på sig med episoderna. De får gärna göra en tredje episod, men sedan är det nog bättre att börja på Half-Life 3.
Visserligen säger de att de inte ska göra Half-Life 3 och Half-Life 2 tog 6 år att göra.

Jag vill ha mer! Det får inte ta slut nu eller än på länge!

Medlem

Apropå språket på skyltar m m i EP 2 så märkte jag en lustig grej med bensinpumparna i den lilla byn man råkar ut för ett ambush i. Summa, Liter, Kronor. Svenska dyker upp med:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Apropå språket på skyltar m m i EP 2 så märkte jag en lustig grej med bensinpumparna i den lilla byn man råkar ut för ett ambush i. Summa, Liter, Kronor. Svenska dyker upp med:)

Samma sak på pumparna i HL2.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Ariath:

Apropå språket på skyltar m m i EP 2 så märkte jag en lustig grej med bensinpumparna i den lilla byn man råkar ut för ett ambush i. Summa, Liter, Kronor. Svenska dyker upp med:)

Samma sak på pumparna i HL2.

Ska köra om spelen vid nåt tillfälle enbart för att studera detaljer:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd

Kan ju vara lämpligt att studera detaljerna samtidigt som man kör om det för att lyssna på kommentarer. ^^

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Ariath:

Apropå språket på skyltar m m i EP 2 så märkte jag en lustig grej med bensinpumparna i den lilla byn man råkar ut för ett ambush i. Summa, Liter, Kronor. Svenska dyker upp med:)

Samma sak på pumparna i HL2.

Ska köra om spelen vid nåt tillfälle enbart för att studera detaljer:)

Bensinföretaget heter 'Northern Petrol'

Helt OffT men jag råkade snubbla över denna video på durör: Jonathan Coulton - "Still Alive" - Live in Atlanta

(Jonathan Coulton är killen som skrev låten)


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Ariath:

Apropå språket på skyltar m m i EP 2 så märkte jag en lustig grej med bensinpumparna i den lilla byn man råkar ut för ett ambush i. Summa, Liter, Kronor. Svenska dyker upp med:)

Samma sak på pumparna i HL2.

Ska köra om spelen vid nåt tillfälle enbart för att studera detaljer:)

Bensinföretaget heter 'Northern Petrol'

Helt OffT men jag råkade snubbla över denna video på durör: Jonathan Coulton - "Still Alive" - Live in Atlanta

(Jonathan Coulton är killen som skrev låten)

Durör:D Man läser nått nytt varje dag he he.

Just det Mullins. Jag hittade striderns hjärna också:) Den var lite halvsladdrig.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Är det en achievement att hitta hjärnan? Annars får det vara.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Nej det är ingen Achievement att hitta Striders hjärna..
Fan vad den där jävla Trädgårdstomten ska vara irriterande att få med överallt.. Tappar nästa hela tiden bort honom. Men snart ska han upp i rymden :]

Medlem
Skrivet av Loading:

Nej det är ingen Achievement att hitta Striders hjärna..
Fan vad den där jävla Trädgårdstomten ska vara irriterande att få med överallt.. Tappar nästa hela tiden bort honom. Men snart ska han upp i rymden :]

Herrejävlar, att du orkar!?


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

jag missade den i början =(

Får ta och spela om det för att få med den achivmenten med.


signatur

=FU= pascaldawid =Frelancer Union=

Medlem

Tog ett litet tag först att hitta den.. ligger lite väl gömd tycker jag, hade bara tur när jag såg Tomtehelvetet.

Medlem

Tomte?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd
Medlem

Fast Tomten är dock oförstörbar det är dock väldigt tur det annars hade man blivit tokig..

Skriv svar