Teorier om Half-Life, Portal och resten av Freemans äventyr

Medlem

Skulle var trevligt om det gjordes en prequel till hela storyn; vem GF var innan han hamnade på Black Mesa; kanske var han själv en "G-man"?

Medlem

Din teori brister då Freeman är mänsklig och G-Man utomjordisk Fast man kanske kan vara en G-Man fast man är människa också. I dunno!


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

Din teori brister då Freeman är mänsklig och G-Man utomjordisk Fast man kanske kan vara en G-Man fast man är människa också. I dunno!

G-Man utomjordiskt? Exakt var har du fått det ifrån? Såvitt jag vet och kommer ihåg från spelen finns det ingenting som tyder på att det skulle stämma.

Precis som har nämnts tidigare så vet man inte speciellt mycket om G-Man. Namnet kommer från modellen som användes i Half-Life 1. Som de flesta vet så syftar det på smeknamnet för agenter som jobbar för staten, oftast kopplat till FBI-agenter, nämligen "Government Man".


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Jo, jag ändrade mig lite nu. Hela mitt inlägg var ju i stort sett helt teoribaserat... ><


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Ska jag vara ärlig skulle jag nästan tycka det var roligare om man aldrig riktigt fick veta G-mans roll, att de lämnar det öppet för tolkning. För nu är förväntningarna så högt ställda att nästan vad de än säger kommer kännas som ett antiklimax. Sen tycker jag att det finns en viss charm i att inte veta allting i en historia som HL.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Sen tycker jag att det finns en viss charm i att inte veta allting i en historia som HL.

Håller med. En stor del av mitt intresse för HL-universumet är just att inte veta allt, bara lite glimtar av allting. De får gärna avslöja lite mer, men G-Man kan de hålla hemlig, och Dr. Freemans tysta lek också.

Är det någon som har en aning eller hum om när Ep. 3 möjligen släpps? Vad var det senaste officiella Valve sa?

Medlem
Skrivet av Fargo:

I slutet av Opposing Force, visar sig G-Man för Adrian Shephard en sista gång. Då befinner sig Shephard öga mot öga med G-Man i en av HECUs Ospreys, vilken för dem bort från Black Mesa strax innan en ljusblixt från en kärnvapenexplosion blixtrar till utifrån. Plötsligt flyger de över Xen istället och till sist flyger de i samma tomhet som i slutet av Half-Life. G-Man säger till Shephard att han kommer att placeras på en plats där han inte kan komma till skada och avvänta en grundligare utvärdering. Detta kan tyda på att han, liksom Gordon Freeman, placerats i stasis. Detta gör att många fans hoppas att han kommer att återvända. Då G-Man sagt detta, öppnas en portal i ingången till cockpiten och G-Man går in i den och försvinner.

Nu har jag inte spelat OF, men jag har läst till mig detta på http://half-life.wikia.com : Mot slutet av spelet så desarmerar man en atombomb. G-Man kan senare ses aktivera denna.

Namnet kommer som sagt från modellnamnet från HL1. Att det används i eftertexterna i HL2 är troligen enbart för att man ska kunna identifiera vem som har gjort rösten.

Rekommenderar alla att läsa materialet på sidan som skauninG länkade till:

http://members.shaw.ca/halflifestory/timeline.htm
http://members.shaw.ca/halflifestory/expandedinfo.htm
http://members.shaw.ca/halflifestory/faq.htm

Här förklaras även de tekniska aspekterna kring den stasis som Gordon placeras i mellan HL1 och HL2.

Mina teorier:

G-Man: G-Man:s fysiska form verkar vara någon form av avatar, enbart till för att representera honom i vår värld. Hans väska kanske till och med enbart finns till för det visuellas skull. Hans mål i HL2 verkar ha varit att spränga citadellet för att ta hit så många combines som möjligt. Det kan hända att har är någon slags förmedlare för en annan ras, som är ute efter att sprida ut combines, och sedan attackera dem.

OF: Adrian Shepards träning har mystiskt påskyndats, man kan se G-Man stå och prata med en högre rankad officer, samtidigt som han kastar blickar mot Adrian.

Portal: GlaDOS säger att hon fyllt hela anläggningen med nervgas. Hon säger inte när dock. Den enda "levande", kvarvarande anställda hos Aperture kanske är just GlaDOS

Alyx: Hon verkar ha vart med under de första portalstormarna, och var då gammal nog att komma ihåg detta, vilket gör att hon måste ha vart minst runt 3-4 år då, troligen äldre. Detta gör att hon lär vara 23-24+ i HL2, och Gordon har ju inte åldrats sen HL1 (stasis), då han var 27 (hinthinthint).

Orkar inte teoria någe mer nu. Låter något väldigt otroligt och/eller ostrukturerat så ber jag om ursäkt för det, och ber dig som läser att upplysa mig om det.

Medlem
Skrivet av d3gig:

Någon mer som tror att episod 2 utspelas i Sverige?
Skriver lite som kan stödja budskapet
1. Arne Magnusson, ett svenskt klingande namn
2. Gruvorna, troligtvis i Kiruna på sommaren
3. Rymdstationen, det som också kan hittas i Kiruna
4. Naturen

Någon som tror att det här kan stämma?

Intressant teori, det fick mig att komma ihåg att bensinmackarnas pris står i Kronor i HL2.

Skriv svar