Ge feedback på nya FZ!

Medlem

Nagra planer pa att stodja thumbnails for RSS i den nya versionen? Anvander RSS for alla mina nyheter sa detta gor en enorm skillnad for hur mycket jag faktiskt gar in och laser artiklar - kanske ar likadant for fler. Antar att RSS ar en mycket liten minoritet av er trafik men skulle vara oerhort upskattat

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Japp. Endast för chrome som sagt och endast på nyhetsdelen, ser inget konstigt på forumet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jeans:

@Carl Johansson-Sundelius: Japp. Endast för chrome som sagt och endast på nyhetsdelen, ser inget konstigt på forumet.
http://i.imgur.com/ZJh42KY.png

Ping @manche


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vad är den där pingsaken? Kan man kalla på någon på det sättet eller?

ping @hipshot


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@hipshot: Precis. Inlägg där ditt namn nämns dyker upp under dina citat (och din profil), det blir en notis i sidhuvudet, och om du inte läser tråden inom en viss tid och har mailutskick aktiverade så kommer det en notifiering där med.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

Nya kommentarsfälten är verkligen sämre. Att behöva klicka sig vidare för att läsa kommenterar är inte bra. Är det tänkt att ha kvar det så?

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Nya kommentarsfälten är verkligen sämre. Att behöva klicka sig vidare för att läsa kommenterar är inte bra. Är det tänkt att ha kvar det så?

Jag håller helt med, det var en sak jag var rädd för skulle hända (och tog upp det med) när dom sa att dom skulle byta till samma system som swec, skitjobbigt, snart får man sluta kommentera - fast det kanske är den onda planen!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers

@legendofkarl: Vi hann helt enkelt inte med till lanseringen. Vi skulle trots allt flytta över mer än 15 år av nyheter, recensioner, foruminlägg, till en helt ny plattform


signatur
Medlem

@Jeans: Har inte lyckats återskapa det där problemet. Ser ut som renderingsartefakter och har antagligen med någon särskild kombination av Chrome, plugins, operativsystem, grafik etc. att göra. Kör du senaste (stabila) versionen av Chrome? Om inte, provat uppgradera? Provat inaktivera plugins? Vad är det för operativsystem?


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

@Biberu: Uppdaterade nyss Chrome och provade inaktivera plugins. Fortfarande samma.
Det är nog något från min ände. Dök upp en liknande grej på en annan sida. Verkar ha något med inbäddade videos att göra.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi tittar på att göra vägen till arkiv tydligare, eller lägga in en listning av tidigare nyheter i en box med bara rubriker, likt den vi hade tidigare. På förra sidan var framsidan endast kronologiskt, om vi inte vid enstaka tillfällen flyttade fram publiceringsdatumet, så förstår inte riktigt kritiken där. Och Arkiv har samma listning som ettan, fast rakt kronologist, och med tvångsbeskurna bilder på varje objekt.

Nu har ni ju fixat det med "Visa fler artiklar"
Skillnaden nu är att alla artiklar finns med på sida 2 om jag ser rätt, på gamla sidan försvann(men ändå inte) vissa artiklar mellan framsidan och sida 2 på något märkligt sätt så när man sökte efter en nyhet som inte längre var på första sidan men ändå inte gammal, det blev lite klurigare att hitta den men det kanske bara är jag som ser dåligt... Och kronologisk ordning är helt okej för mig, det är ju så jag söker.

Saker som säkert redan tagits upp.
En sak jag undrar nu över är ju listan över hetaste spelen som var med förut, var inte det en bra sak att lista?
Att man sen måste söka efter ett spel för att se om ni har skrivit om det, kan man inte ha en sida som exempelvis https://www.twitch.tv/directory som listar alla spel, sen kan man klicka där och sen visas alla artiklar om det, där även bara forumtrådar visas också, men jag kanske har missat något.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Nu har ni ju fixat det med "Visa fler artiklar"
Skillnaden nu är att alla artiklar finns med på sida 2 om jag ser rätt, på gamla sidan försvann(men ändå inte) vissa artiklar mellan framsidan och sida 2 på något märkligt sätt så när man sökte efter en nyhet som inte längre var på första sidan men ändå inte gammal blev det lite klurigare att hitta den. Och kronologisk ordning är helt okej för mig, det är ju så jag söker.

Det har att göra med att framsidan numera inte bara innehåller artiklar, utan även kan inkludera t.ex. forumdiskussioner och annat som redaktionen finner intressant. Att hoppa till sidan två i arkivet är en snabb lösning och stämmer rätt väl mot vad som normalt bör ha synts på framsidan, men det kan diffa något. Hoppas det går att leva med ändå.

Skrivet av Hajfena:

Saker som säkert redan tagits upp.
En sak jag undrar nu över är ju listan över hetaste spelen som var med förut, var inte det en bra sak att lista?
Att man sen måste söka efter ett spel för att se om ni har skrivit om det, kan man inte ha en sida som exempelvis https://www.twitch.tv/directory som listar alla spel, sen kan man klicka där och sen visas alla artiklar om det, där även bara forumtrådar visas också, men jag kanske har missat något.

Sökfunktionen i sidhuvudet är snabb att använda, och hittar du inte vad du söker direkt via den så är många spel upptaggade med nyckelord som går att hitta i artiklarnas sidfötter om man vill se allt som skrivits om ämnet.

Får man fråga hur du använde heta spel?


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem
fz sidan kan bli riktigt bra..

Sidan ser helt okej ut. Men ni måste fortfarande skriva rubrikerna på framsidan som "recension" så att man hittar snabbt de viktiga nyheterna. Mobil sidan ser kanon ut och fungerar bra!

Några andra tankar till sidan. Det skulle inte skada om man ha eget kategori till Co-op spel. Kan innehålla tex. olika spel förslag man kan spela med kompisen / kompisar i helgen? Det skulle va guld värt, kanske några erfarenheter från fz-crew själva som har spelat. Kan va gammal eller ny spel, huvudsak att det går spela med co-op läge. Annan tanke är "Hall of fame" Kanske top 10 spel från spelåret 2016, 2015? Kanske kategorisera alla spel med betyg från 2016? Så hittar man snabbt nya spel man kan prova när man har tröttnat på 24/7 diablo, wow, csgo osv.

Trots allt, Ni har fortfarande Sveriges bästa spelsajt

Medlem
Skrivet av Biberu:

Får man fråga hur du använde heta spel?

https://archive.is/6rkmj
Om den nu visas så som jag ser den, som sidan såg ut förut.
Jag gillade designen bara, enkelheten och tydligheten, frågan är vad majoriteten tycker.
Sektionerna som hette "Senaste recensionerna" och "Hetast på FZ" tyckte jag var okej, men allt kan förbättras.

Man ser de senaste recensionerna samlade tillsammans med en bild till det spelet, enkelt att koppla vad det gäller även om jag kanske inte är intresserad av alla spel kanske jag känner någon som är. Nu med Nya recensioner är det bara en titel och gäller allt möjligt?
Och detta med karusellen som exempel, där det blandas hejvilt och det står inte tydligt om det är en recension eller bara en artikel, är det detta folk vill ha? Tar man "I am Setsuna" eller "Thimbleweed Park" så måste man klicka på länken för att ens veta vad det handlar om... Inget som lockar mig där. Kan ni inte ha en röstning om vad man tycker om karuseller?

Hetast på FZ länkade till en lista på artiklar till själva spelet utan en massa bilder men man kunde ha kvar information om spelrelease och dylikt när sidan ändå fokuserar på spel... och sen att "Hetast"(eller top 10) länkar till exempelvis: https://www.fz.se/arkiv/nyckelord/battlefield-1
Och man är sen tvungen att tagga in exempelvis Mass Effect: Andromeda nyheter bara för att de använder samma motor...? Det blir ju bara rörigt värre.
Sen om man kunde söka specifikt för vissa konsolspel på framsidan är ju ännu bättre, själv är jag 95% på PC så detta var inget jag kollade men var är detta nu, eller det kanske inte var intressant?
Alla | PC | Xbox 360 | PS3 | Mac | Wii | Wii U | PSP | PS Vita | DS | 3DS

Och bara för att testa, första gången jag ens klickade in på https://www.gamereactor.se/
Där har det Populäraste spel / Kommande spel längre ner på första sidan.
Hade det varit fasta klickbara flikar istället för väldigt irriterande automatiskt byte hade det varit en helt okej design.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Och man är sen tvungen att tagga in exempelvis Mass Effect: Andromeda nyheter bara för att de använder samma motor...? Det blir ju bara rörigt värre.

Det här beror på att många spel tidigare var infogade som en typ av länkar i texterna, och under migreringen till det nya systemet översattes dessa till #nyckelord, vilket har lett till att länkar skapats i fall där skribenten kanske avsett en hänvisning (samt att de kan vara fler och annorlunda placerade än man kanske annars hade valt). Det kommer bli bättre allt eftersom vi hittar nya rutiner och material tas fram för det nya systemet. Ursäkta röran, vi bygger om.

Skrivet av Hajfena:

Hetast på FZ länkade till en lista på artiklar till själva spelet utan en massa bilder men man kunde ha kvar information om spelrelease och dylikt när sidan ändå fokuserar på spel... och sen att "Hetast"(eller top 10) länkar till exempelvis: https://www.fz.se/arkiv/nyckelord/battlefield-1

En releaselista är något vi har diskuterat också, men tyvärr har det inte funnits tid att göra något särskilt där och jag vill inte spekulera för mycket just nu. Redaktionen sammanställer dock vad som är på gång i artiklar likt de hetaste spelsläppen i april.

Skrivet av Hajfena:

Man ser de senaste recensionerna samlade tillsammans med en bild till det spelet, enkelt att koppla vad det gäller även om jag kanske inte är intresserad av alla spel kanske jag känner någon som är. Nu med Nya recensioner är det bara en titel och gäller allt möjligt?

...

Och detta med karusellen som exempel, där det blandas hejvilt och det står inte tydligt om det är en recension eller bara en artikel, är det detta folk vill ha? Tar man "I am Setsuna" eller "Thimbleweed Park" så måste man klicka på länken för att ens veta vad det handlar om... Inget som lockar mig där.

...

Sen om man kunde söka specifikt för vissa konsolspel på framsidan är ju ännu bättre, själv är jag 95% på PC så detta var inget jag kollade men var är detta nu, eller det kanske inte var intressant?
Alla | PC | Xbox 360 | PS3 | Mac | Wii | Wii U | PSP | PS Vita | DS | 3DS

Tack för synpunkterna!


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

@ivarhill: Inte på listan just nu, men noterar önskemålet. Vad använder du för RSS-läsare?


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

@Biberu: Just nu anvander jag Feedlys webbklient(https://feedly.com/) samt Nextgen Reader for Windows 10, men det kan variera lite. Tack for att det noteras i alla fall!

Medlem

ville bara komma in här och ge lite ros för de underbara förändringarna ni har gjort.

gick in för första gången idag och vipps!* så var dagens nyheter på plats under samma sida, men inte nog med det så fanns "hetast" strax under och efter det så kom textade länkar till resten av artiklarna och lite från gårdagen, helt underbart! tack FZ!

gillar också att "Nytt i Forumet" och "Visa fler artiklar" finns längst ner! spot on det där!
en pytte liten petig önskemål, hade varit fint om när man klickar på "Visa fler artiklar" flyttas man över till nyheten efter den sista som visades på förra sidan, men andra ord att jag ej ska behöva scrolla ner för att hitta vart jag slutade läsa. Lite petigt jag vet men gör ert bästa, lite latigt och ha knappen där men den tar en till första artikel sidan

Medlem
Skrivet av makedonii:

ville bara komma in här och ge lite ros för de underbara förändringarna ni har gjort.

Tack, kul att du gillar det!

Skrivet av makedonii:

en pytte liten petig önskemål, hade varit fint om när man klickar på "Visa fler artiklar" flyttas man över till nyheten efter den sista som visades på förra sidan, men andra ord att jag ej ska behöva scrolla ner för att hitta vart jag slutade läsa

Det beror på att framsidan inte längre bara innehåller artiklar, utan även kan lyfta upp t.ex. forumdiskussioner eller annat som redaktionen finner intressant. Länken till arkivet leder till en lista med endast artiklar, och även om de vanligtvis bör stämma ganska väl överrens så kan det diffa lite grann. Hoppas det går att leva med ändå.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

Det kan kanske vara inbillning, men FZ känns relevantare och mer engagerat än på ganska länge. Kul att se redaktionen på tårna, keep up the good work (och mer Fräcka fredag)!

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: låter fint! Vill bara ha en förenklad möjlighet att bläddra mellan nyheterna direkt på förstasidan utan att behöva dra mig till arkivet. En enkel paginering hade fungerat fint. Tack för en härlig site annars! Följt fz i mer eller mindre 20 år så ^^

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av superapan:

Det kan kanske vara inbillning, men FZ känns relevantare och mer engagerat än på ganska länge. Kul att se redaktionen på tårna, keep up the good work (och mer Fräcka fredag)!

Kul! Såklart att en ny sajt ger lite nytändning, särskilt när vi fått så mycket grym feedback.

Skrivet av axer:

@Carl Johansson-Sundelius: låter fint! Vill bara ha en förenklad möjlighet att bläddra mellan nyheterna direkt på förstasidan utan att behöva dra mig till arkivet. En enkel paginering hade fungerat fint. Tack för en härlig site annars! Följt fz i mer eller mindre 20 år så ^^

Hur gillar du förändringen vi gjort efter sista annonsplatser? Raka rubriker, utan krusiduller.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: En snygg förbättring! Det enda jag saknar är att kunna se samma på den responsiva/mobila delen av webbplatsen, så är jag kalas-nöjd!

Skägg.
10 Chambers

@axer: Vi hade planer på en fullt responsiv sajt men det hanns inte med.


signatur
Testpilot

I det stora är jag mkt nöjd med det nya formatet dock med ett undantag för hur man nu skall hitta sina blogg-inlägg.
Önskar nån bättre funktion för detta , som det är nu använder jag "mina trådar" för att hitta en översikt över mina postningar i "blogg" men det kan ju lätt bli rörigt då man kanske skapar nya inlägg i andra forumtrådar.

Jag har inte heller ork att själv sitta och tagga mina blogginlägg med en unik bloggtagg vilket annars kunde vara en lösning.

Medlem

Snälla se över hur man svarar på ett inlägg. Alltså, om någon svarar på ett inlägg och då syns bara @användarnamn i inlägget. Detta gör det väldigt svårt för någon annan att följa diskussionen. Bättre vore om endast citera-funktionen finns, så att man ser med en gång vad personen svarar på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Snälla se över hur man svarar på ett inlägg. Alltså, om någon svarar på ett inlägg och då syns bara @användarnamn i inlägget. Detta gör det väldigt svårt för någon annan att följa diskussionen. Bättre vore om endast citera-funktionen finns, så att man ser med en gång vad personen svarar på.

Håller med, till viss del. Det vore fint om svara länkade tillbaka till inlägget det svarar på. Tror båda har en funktion.


signatur
Medlem

När man klickar på dessa länkar så vore det underbart om de hade likartad funktion som tidigare där en drop-down lista kom fram.

Medlem

Hej!

Har redan kommenterat detta, men undrar om det finns planer på att införa funktionen igen där man direkt ser betyget för ett spel ni recenserat (Utan att behöva gå in på recensionen) till höger om rubriken när man klickar in på recensioner. Detta är en funktion jag saknar väldigt mycket och tyckte var riktigt bra på gamla FZ. Även att artiklarna inte är lika stora under recensioner-fliken (Så man lätt kan scrolla igenom de senaste 30 recensionerna) . Likt som de har på IGN elr som ni hade tidigare:

https://gyazo.com/287c0940b84532231015e0a8f2c350d8

Medlem

Måste man gå in på forumet för att kunna söka efter tex en specifik artikel? Jag tänker i första hand på mobilversionen. Vidare verkar det inte finnas någon "nästa sida" på mobilen, kollade FZ på datorn och ville scrolla ner till en viss nyhet som hade en video i sig, har inte ljud på datorn på jobbet, men det verkar som om att mobilversionen bara listar de 20(ca) senaste nyheterna, sen tar scrollningen stopp.

Skriv svar