Test – Gaming-laptops för under 15 000 kr

Robot
Test – Gaming-laptops för under 15 000 kr

Drömmen om bärbara 60 fps utan nedskalad grafik är nu verklighet. Och den kostar inte skjortan!

#acer, #asus, #geforce-gtx-1050, #msi


Flakmonkey

Skulle jag skrivit det här för 10 år sedan hade jag nog själv trott att jag var besatt av djävulen eller något men en bra gaming-laptop är nog det sättet som jag skulle kunna ta mig in i PC-gamingen igen. Har inte plats för något torn så att då bara kunna stuva undan datorn när man är klar utan att behöva tumma för mycket på prestandan (och slippa en toktom plånbok) vore perfekt.

Medlem

Värt att nämna är att Acer och Asus är oanvändbara som speldatorer. 256GB SSD är i verkligheten drygt 180GB tillgänglig lagring ur kartong och garantin på båda datorerna bryts direkt om en sekundär eller större disk installeras.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Skulle jag skrivit det här för 10 år sedan hade jag nog själv trott att jag var besatt av djävulen eller något men en bra gaming-laptop är nog det sättet som jag skulle kunna ta mig in i PC-gamingen igen. Har inte plats för något torn så att då bara kunna stuva undan datorn när man är klar utan att behöva tumma för mycket på prestandan (och slippa en toktom plånbok) vore perfekt.

Smaken är som baken
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att sitta och spela nära något som ger ~75dB oväsen, det är alldeles outhärdligt högt enligt mig.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@kebbe: Absolut, och därför rekommenderar jag att den som funderar på köp av Asus eller Acers alternativ köper en konfiguration med mer lagring, jag kunde installera tre moderna spel innan utrymmet var slut O_o


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Kul med lite andra recensioner än bara spel, bra initiativ!

Medlem

Jag gillar inte att kommentarerna och artikeln är på olika sidor. Jag gillade det bättre förr när man bara kunde scrolla ner

Medlem

Okej, erkänner att jag bara läste sammanfattningen men MSIn fick

+tystgående
-relativt högljudd

-dyr
-prestanda motiverar ine priset

Känns som riktigt förvirrade punkter. De första är en direkt motsägelse och de andra är repetitioner av varandra.

Medlem

@Loevet: Det värsta är ändå att återförsäljare ofta även köper in den billigaste konfigurationen för att kunna skylta med ett "under 10000kr"-pris. Har sett Asus-modellerna av förra generationen med 128gb lagring i butikerna, är ju knappt så att cache från Chrome får plats där.

Flakmonkey
Skrivet av Cirdane:

Smaken är som baken
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att sitta och spela nära något som ger ~75dB oväsen, det är alldeles outhärdligt högt enligt mig.

Jo det förstår jag och ljudnivån skulle vara ett problem för mig också. Det är en av anledningarna till att jag aldrig skaffat en gaminglaptop utan kört på konsoler ända sedan jag konstaterade att PC-gaming inte längre var en prioritering jag var villig att göra. Men ljudnivå är ett mer överkomligt hinder än den plats som en stationär dator med skärm, etc tar upp.

Medlem
Skrivet av Zimdor:

Jag gillar inte att kommentarerna och artikeln är på olika sidor. Jag gillade det bättre förr när man bara kunde scrolla ner

Det är en ändring som många reagerat på, men ett par tips kanske kan göra förändringen lite lättare:

  • Klickar man på de röda kommentarsbubblorna (antingen från framsidan eller den i sammanfattningen under artikeln) så hamnar man på sitt första olästa inlägg i diskussionen (om man är inloggad, annars det sista), det kan vara ett snabbt sätt att fortsätta läsa en tråd man varit inne i tidigare.

  • Klickar man på en av sammanfattningarna så länkas man direkt till det inlägget och kan fortsätta läsa därifrån.

  • Klickar man på "Läs alla kommentarer" så hamnar man på trådstarten och kan läsa från början.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

Kör på en laptop nu jag, en Asus med ett GTX 970M. Man får skala ner en del i många spel (Division t.ex.) för att den inte ska brinna upp. Men den duger till det jag använder den för nu (Overwatch bland annat). Men jag längtar efter en stationär!

phi
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Skulle jag skrivit det här för 10 år sedan hade jag nog själv trott att jag var besatt av djävulen eller något men en bra gaming-laptop är nog det sättet som jag skulle kunna ta mig in i PC-gamingen igen. Har inte plats för något torn så att då bara kunna stuva undan datorn när man är klar utan att behöva tumma för mycket på prestandan (och slippa en toktom plånbok) vore perfekt.

Jag håller delvis med.

Jag är dock väldigt kluven just nu och jag sitter själv i valet och kvalet om det ska bli en gaming-laptop i en dyrare prisklassen eller en stationär gamingdator i samma prisklass. Det som talar för gaming-laptop är att jag slipper köpa ett till skrivbord (jag har dessutom lättare OCD när det kommer till min inredning och kan inte köpa vilket skrivbord som helst utan det ska vara exakt likadant som det jag redan har) och då får jag lägga ut runt 7000 kr extra bara för ett nytt skrivbord samtidigt som det kommer bli jävligt trångt i kontoret/hemmastudion. Det leder till att jag kommer förmodligen att få lite OCD-anfall och kommer bli galen på hur det ser ut.

Samtidigt så känns lite surt att lägga så mycket pengar på en gaming-laptop när jag vet hur mycket bättre prestanda jag får i en stationär. Jag tror att jag skiter i allt och fortsätter vara en konsolbonde.

Skägg.
10 Chambers

Angående ljudnivåerna - vi har fått in några redaktionsdatorer från MSI med 1070-kort. Ställer oftast ner fläktarna i energialternativen för tystgående spelande. Funkar iaf för att få 60 fps i till exempel #overwatch.


signatur
Medlem
Skrivet av Biberu:

Det är en ändring som många reagerat på, men ett par tips kanske kan göra förändringen lite lättare:

  • Klickar man på de röda kommentarsbubblorna (antingen från framsidan eller den i sammanfattningen under artikeln) så hamnar man på sitt första olästa inlägg i diskussionen (om man är inloggad, annars det sista), det kan vara ett snabbt sätt att fortsätta läsa en tråd man varit inne i tidigare.

  • Klickar man på en av sammanfattningarna så länkas man direkt till det inlägget och kan fortsätta läsa därifrån.

  • Klickar man på "Läs alla kommentarer" så hamnar man på trådstarten och kan läsa från början.

Det jag saknar är att jag inte enkelt längre kan scrolla upp till artikeln, eller kolla betyget, eller kolla vad nån reagerat på. Nu får man klicka på artikeln igen. Ett ilands problem måhända, men det är en funktion som jag saknar då jag kommit på mig själv att vilja kolla artikeln igen genom att scrolla upp. Läser ofta på pekplatta så att scrolla upp är lättare än att klicka på länk. Men det är väl en vanesak. (Men det är en funktion som jag tydligen saknar).

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Illyria: Helt rätt, den plus-punkten hängde med från en tidigare ändring och ska så klart inte vara med där, ändrat nu. Tack på uppmärksamheten!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Cirdane:
Som en traktor


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@kebbe: Absolut, det är väldigt tråkigt för konsumenter som inte inser detta och köper en dator som knappt kan hysa ett spel. När datortillverkare har frågat oss om input för konfigurationer som ska säljas i norden har vi konsekvent sagt "inte mindre lagring än 256 GB för SSD", men som du är inne på kan ett lågt startpris användas för att locka till sig ögon trots att det är lite oärligt att locka till köp av en produkt som inte är lämpad för ändamålet. Ur den synpunkten kanske MSI ska ha ett extra + i bedömningen för att de inte erbjuder en modell med litet lagringsutrymme


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

KoP
Medlem

Investerade i en ny ASUS laptop idag då den gamla började bli lite kommen till åren.
Vart inget "monster" avsett för gaming direkt men lär kunna spela Eurotruck Sim 2 på high iaf. Där ligger min prio när det kommer till gaming på pc. Resten får Xbone/PS4 sköta.

Medlem

En dators värde sjunker väldigt snabbt, men en gaming laptop tar ju priset!

Det är på grund av att grafikkortens prestanda nästan fördubblas mellan varje generation. På en laptop har du inte möjlighet att byta ut grafikkortet som man kan göra på en stationär.

Dessutom får man begränsad möjlighet att uppgradera, sämre skärm och hög ljudnivå. Nej, en laptop får man på jobbet och den duger hyffsat till arbetsrelaterade saker.

Nej, det är gott att ha köpt en stationär dator 2014, som man tryckt in i en garderob och tar minimalt med utrymme. Dessutom har jag kablat ut den så man kan köra i storbildsformat Grafikkortet har uppdaterats nu senast med GTX 1080 för 4K gaming. Blir svårt att slå med en laptop..

Sedan kan man få pengar över till en smidig och tyst surf-laptop, om man inte föredrar en surfplatta.

Medlem
Mobilitet..
Skrivet av wirefire:

En dators värde sjunker väldigt snabbt, men en gaming laptop tar ju priset!

Det är på grund av att grafikkortens prestanda nästan fördubblas mellan varje generation. På en laptop har du inte möjlighet att byta ut grafikkortet som man kan göra på en stationär.

Dessutom får man begränsad möjlighet att uppgradera, sämre skärm och hög ljudnivå. Nej, en laptop får man på jobbet och den duger hyffsat till arbetsrelaterade saker.

Nej, det är gott att ha köpt en stationär dator 2014, som man tryckt in i en garderob och tar minimalt med utrymme. Dessutom har jag kablat ut den så man kan köra i storbildsformat Grafikkortet har uppdaterats nu senast med GTX 1080 för 4K gaming. Blir svårt att slå med en laptop..

Sedan kan man få pengar över till en smidig och tyst surf-laptop, om man inte föredrar en surfplatta.

Jag håller med att om du har möjlighet att ha en stationär dator, och inte behöver flytta den särskilt ofta så är det en mycket bättre affär. Vissa har ju dock behov av mobiliteten hos en laptop. Själv kör jag på stationär gamingdator, gaminglaptop och en arbets/surf-laptop.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@wirefire: Värdet i en gaming-laptop hänger lite på individens behov. Den som inte vill ha, eller har råd med, en stationär dator och bärbara datorer vinner en del på att välja en bärbar gaming-laptop. Med tidigare gaming-laptops med prislappar mellan 17-30 000 kronor håller jag med om att det inte är särskilt prisvärt, men med GTX 1050-grafikkorten går det faktiskt att köpa en gaming-laptop som ligger i samma priskategorier som vanliga bärbara datorer. Visst, den kommer inte vara lika vass på gaming om två år, men den kommer fortfarande kunna användas både som speldator och bärbar produktivitetsmaskin. Det som är bra med den här prisnivån är att det nu blir ett alternativ för den som inte vill använda en stationär speldator, men en bärbar dator kommer så klart aldrig kunna konkurrera med en stationär sett till pris/prestanda. Det är ju inte heller syftet med en bärbar speldator.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av wirefire:

En dators värde sjunker väldigt snabbt, men en gaming laptop tar ju priset!

Det är på grund av att grafikkortens prestanda nästan fördubblas mellan varje generation. På en laptop har du inte möjlighet att byta ut grafikkortet som man kan göra på en stationär.

Dessutom får man begränsad möjlighet att uppgradera, sämre skärm och hög ljudnivå. Nej, en laptop får man på jobbet och den duger hyffsat till arbetsrelaterade saker.

Nej, det är gott att ha köpt en stationär dator 2014, som man tryckt in i en garderob och tar minimalt med utrymme. Dessutom har jag kablat ut den så man kan köra i storbildsformat Grafikkortet har uppdaterats nu senast med GTX 1080 för 4K gaming. Blir svårt att slå med en laptop..

Sedan kan man få pengar över till en smidig och tyst surf-laptop, om man inte föredrar en surfplatta.

Det blir inte lite varmt i den garderoben va?

Medlem
Skrivet av Loevet:

@wirefire: Värdet i en gaming-laptop hänger lite på individens behov. Den som inte vill ha, eller har råd med, en stationär dator och bärbara datorer vinner en del på att välja en bärbar gaming-laptop. Med tidigare gaming-laptops med prislappar mellan 17-30 000 kronor håller jag med om att det inte är särskilt prisvärt, men med GTX 1050-grafikkorten går det faktiskt att köpa en gaming-laptop som ligger i samma priskategorier som vanliga bärbara datorer. Visst, den kommer inte vara lika vass på gaming om två år, men den kommer fortfarande kunna användas både som speldator och bärbar produktivitetsmaskin. Det som är bra med den här prisnivån är att det nu blir ett alternativ för den som inte vill använda en stationär speldator, men en bärbar dator kommer så klart aldrig kunna konkurrera med en stationär sett till pris/prestanda. Det är ju inte heller syftet med en bärbar speldator.

Iom att värdet rasar som en tegelsten är de utmärkta andrahandsköp för den som inte måste maxa allt - köpte Asus till mina barn för ett år sedan för 5000 kronor styck som var ca 1½-2 år gamla. Slår allt de andra barnen i grannskapet har prestandamässigt.

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Äger själv en ROG och är sjukt nöjd med den. Sitter bara ett GTX 850 i den men funkar fortfarande hyfsat. Blir att uppgradera till hösten.

Testpilot
Skrivet av Nosnos:

Skulle jag skrivit det här för 10 år sedan hade jag nog själv trott att jag var besatt av djävulen eller något men en bra gaming-laptop är nog det sättet som jag skulle kunna ta mig in i PC-gamingen igen. Har inte plats för något torn så att då bara kunna stuva undan datorn när man är klar utan att behöva tumma för mycket på prestandan (och slippa en toktom plånbok) vore perfekt.

Problemet med gaminglaptops är att de blir utdaterade så himla snabbt , jag köpte en ASUS Rog för ett par år sen och den är i princip värdelös för spel efter några år då man inte kan byta grafikkort.
Så visst , har man pengar att lägga på en ny gamerlaptop varannat/var 3e år , shoot.

För min egen del satsar jag vidare på min stationära som kostar mindre att underhålla.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Värt att nämna är att Acer och Asus är oanvändbara som speldatorer. 256GB SSD är i verkligheten drygt 180GB tillgänglig lagring ur kartong och garantin på båda datorerna bryts direkt om en sekundär eller större disk installeras.

Fick skapa ett konto bara för att svara på din kommentar, hehe.
Jag hade gärna haft en källa på detta med diskarna, speciellt Acer.
Enl deras kundtjänst när jag ringde för ca 1mån sen och fråga om jag kunde byta ut min ssd i min Acer v5 med ett 950m i (alltså förra årets modeller, i5 6200u, osv.) så sa dem att så länge det inte blir problem i samband med bytet så är det inget problem, MEN garantin täcker INTE den NYA ssdn, detta är tyvärr muntligt så jag kan inte visa källa men hade gärna velat veta var du fått infon!

Medlem

@Jappejopp: Det var svaret jag fick av samtliga butiker jag kollade med när jag var inne på att köpa laptop förra hösten. Fick du det svaret av Acer själva så är det vad som gäller, då svarade nog de jag talade med för garantin mot butik.

Medlem
Skrivet av kebbe:

@Jappejopp: Det var svaret jag fick av samtliga butiker jag kollade med när jag var inne på att köpa laptop förra hösten. Fick du det svaret av Acer själva så är det vad som gäller, då svarade nog de jag talade med för garantin mot butik.

Min är köpt på (f)elgiganten och deras kundkänst sa samma sak, fast de dom sa var att jag kunde lämna in den till en aukt verkstad och där kunde de byta ÅT mig, vilket skulle kosta ett antal 100 lappar mer.. (hade aldrig lagt pengar på att någon annan ska sätta i en disk på en dator för under 7 papp för den delen)
Men har du fått det svaret av butikerna kan det vara så som du säger att det är deras policy faktiskt.

Krångligt det här med garanti, dem (har ringt 2 ggr faktiskt om 2 olika datorer snarlikt ämne, en stationär och min bärbara) på acer sa även att de inte kan se om du öppnat datorn eftersom dem inte har några garanti-klisterlappar som sitter i vägen.

Så även om man oroar sig kan man ju alltid behålla org disken och byta innan rep!

12
Skriv svar