Recension - Planescape: Torment: Enhanced Edition

Robot
Recension - Planescape: Torment: Enhanced Edition

Ett av tidernas bästa rollspel får högre upplösning och snyggare gränssnitt. Är fortfarande ett av tidernas bästa rollspel.

#beamdog, #goty-1999, #planescape-torment, #rpg


Medlem

Jag har verkligen försökt att gilla detta spel, jag har gett det ett par försök men tycker fortfarande att det är som att bli slagen med en tjock bok i ansiktet.. galet mycket text vilket jag har svårt för att läsa i annat än just bokform.

Tycker personligen att Baldur's Gate passar mig bättre.

Medlem

Saknas en tagg, #goty-2017! Tror utan tvekan detta är bästa spelet som "släpps" detta år, är bara rätt att köpa det då så mycket tid kommer gå åt.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag har verkligen försökt att gilla detta spel, jag har gett det ett par försök men tycker fortfarande att det är som att bli slagen med en tjock bok i ansiktet.. galet mycket text vilket jag har svårt för att läsa i annat än just bokform.

Tycker personligen att Baldur's Gate passar mig bättre.

Håller med. Köpte Torment: Tides of Numenera med förhoppningen att bli helt immersed i spelet...men det är sååååååå mycket att läsa. Tyvärr, det vill inte

Medlem

Toppen, bra tillfälle att spela första gången!

Ambassadör
Xbox

Har fortfarande kvar spelet i sin originalkartong med manual, affischer och annat gott som var med i standardutgåvorna på den tiden. Just det var faktiskt bättre förr.


signatur

Jump in.

Skribent

@ClockWise: Jag upplever nog ändå att Planescape är mer återhållsam med rena textblaffor och informationsdumpar, men visst blir det alltid lite extra början när var och varannan namngiven karaktärer har nya uppdrag att erbjuda.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag har verkligen försökt att gilla detta spel, jag har gett det ett par försök men tycker fortfarande att det är som att bli slagen med en tjock bok i ansiktet.. galet mycket text vilket jag har svårt för att läsa i annat än just bokform.

Tycker personligen att Baldur's Gate passar mig bättre.

Det brukar vara den huvudsakliga anledningen till att jag vanligtvis tröttnar på RPGs, och varför Divinity: Original Sin Enhanced Edition är ett av mina favorit-RPGs. (Och varför tvåan är det RPG-spel som jag ser fram emot mest just nu).


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Det brukar vara den huvudsakliga anledningen till att jag vanligtvis tröttnar på RPGs, och varför Divinity: Original Sin Enhanced Edition är ett av mina favorit-RPGs. (Och varför tvåan är det RPG-spel som jag ser fram emot mest just nu).

Du får påminna mig , kanske blandar jag ihop det med ngt annat, men har in Divinity också mycket text? Typ Lore-böcker och konversationer med NPCs även om de som inte har ngt att göra med ngn quest? Eller var det Pillars of Eternity? Jag blandar ihop dessa två hela tiden....

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Du får påminna mig , kanske blandar jag ihop det med ngt annat, men har in Divinity också mycket text? Typ Lore-böcker och konversationer med NPCs även om de som inte har ngt att göra med ngn quest? Eller var det Pillars of Eternity? Jag blandar ihop dessa två hela tiden....

Mjo, det finns en hel del text i form av diverse böcker i Divinity, men fördelen med det är att man kan läsa dessa böcker när man känner för det istället för att tvinga sig igenom texten för att kunna ta sig framåt i spelet.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ClockWise:

Håller med. Köpte Torment: Tides of Numenera med förhoppningen att bli helt immersed i spelet...men det är sååååååå mycket att läsa. Tyvärr, det vill inte

Tides of Numenera är inte särskilt bra, ärligt talat. Inte i närheten av Planescape: Torments höjder.

Medlem

Synd bara att det är Beamdog som gjort det. Men de verkar ha lärt sig av sina misstag. Så vitt jag vet finns det inte något nyskrivet material i P:T EE.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Tides of Numenera har faktiskt mindre combat än PS:T, vilket kan tyckas fantastiskt i denna tid. Men, tycker det äldre spelet hade en bättre balans generellt; dock är båda spelen är bra.

Det är nog ganska polariserande, dock. Gillar man dialog och att läsa är det ett RPG som är svårt att slå. Hatar man det så tror jag inte mängden gameplay som inte har med det att göra är nog för att ge ett gott intryck.

Spelet är ju på många sätt en blandning mellan peka-klicka-äventyr och a-rpg vilket är just vad jag verkligen gillar med det. Jag är inte något större för sk adventure games enbart för att man har så få val normalt sett. Att man har det i Torment och kan röra sig mer fritt är det som lockar, en bättre blandning.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag har verkligen försökt att gilla detta spel, jag har gett det ett par försök men tycker fortfarande att det är som att bli slagen med en tjock bok i ansiktet.. galet mycket text vilket jag har svårt för att läsa i annat än just bokform.

Tycker personligen att Baldur's Gate passar mig bättre.

Nu har jag inte spelat PS:T (*gasp*), men Baldur's Gate hade i mitt tycke en bra avvägning. I sammanhanget är t.ex Pillars of Eternity olidligt, särskilt eftersom dom blandar in färger och olika typsnitt för att beskriva känslor och uttryck. Det blir grötigt.

1
Skriv svar