Cliff Bezinski: ”Triple A är en nästan ohållbar modell”

Robot
Cliff Bezinski: ”Triple A är en nästan ohållbar modell”

Han jämför stora spelserier med amerikanska restaurangkedjor.

#Cliff-Bezinski, #Reboot-Develop


Medlem

Har inte tänkt på det, men det var ett tag sedan jag köpte ett AAA spel utan att noggrant granska spelet under ett mikroskop för att avgöra om det är värt 500-600 SEK. De flesta spelen jag har köpt och spelat de senaste åren har varit indie-spel, F2P-spel, och spel till 3DS.

Vad exakt är det som skiljer ett AA-spel från ett AAA-spel? Finns det någon tydlig regel att följa?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ett bra exempel på ett triple A-spel som var riktigt uselt är enligt mig AC Unity. Det kändes som att 80% av budget hamnat på att bygga upp själva spelmotorn, grafik och världen, och där alldeles för lite resurser och tid lagts på själva spelet. Ett jättesnyggt spel i ett stor värld, men med obefintlig story och repetitivt gameplay. Nu har jag inte ens nämnt att spelet släpptes halvfärdigt med buggar som gjorde det ospelbart.

Jämfört med Ac Rogue som nästan borde ses som ett stand alone DLC till AC Black flag/AC3 så tyckte jag man fick jättemycket mer för pengarna eftersom de då kunde lägga budgeten på själva spelet snarare än på motor och grafik etc.

Medlem
Skrivet av Baboopa:

Ett bra exempel på ett triple A-spel som var riktigt uselt är enligt mig AC Unity. Det kändes som att 80% av budget hamnat på att bygga upp själva spelmotorn, grafik och världen, och där alldeles för lite resurser och tid lagts på själva spelet. Ett jättesnyggt spel i ett stor värld, men med obefintlig story och repetitivt gameplay. Nu har jag inte ens nämnt att spelet släpptes halvfärdigt med buggar som gjorde det ospelbart.

Jämfört med Ac Rogue som nästan borde ses som ett stand alone DLC till AC Black flag/AC3 så tyckte jag man fick jättemycket mer för pengarna eftersom de då kunde lägga budgeten på själva spelet snarare än på motor och grafik etc.

Samtidigt var Fallout 4 nästan motsatsen, där det kändes som att man snålat ordentligt på just spelmotorn, grafiken, och världen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

@Puscifer: AA spel finns typ inte. AAA är helt enkelt ett sätt att benämna spelen med störst budgetar för utveckling, marknadsföring etc. Projekt där stora pengar investeras i hopp om god avkastning.
För (Hollywood) filmer har man benämningen "Blockbuster" som motsvarighet.

Det är inget som egentligen har med kvaliteten på slutprodukten att göra. Även om man generellt kanske just förväntar sig väldigt hög kvalitet, eller åtminstone höga försäljningssiffror, med tanke på pengarna som har satsats.

Medlem

Kommer aldrig att förstå hur CoD kostar så mycket att utveckla...


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skribent

@Puscifer: Det är en budget- och storleks-fråga. Jag vet inte riktigt var gränsen ska dras, men en gissning skulle kunna vara om ett spel kostar 70+ miljoner dollar är det ett AAA. Och kostar det 10–70 milj dollar är det ett AA.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Det känns som att det här går i cykler i alla branscher. De stora blir feta och lata, man lägger för lite energi på att innovera och istället satsar man bara på att kräma ur de befintliga modellerna man har. Men det blir väldigt ineffektivt och till slut rostar maskineriet och allt brakar ihop. Ta den amerikanska bilindustrin som praktexempel. Förr eller senare går det upp för branschen att det måste till något nytt, så det finns alltid ljus i slutet av tunneln.

Skribent
Skrivet av f0qnax:

Det känns som att det här går i cykler i alla branscher. De stora blir feta och lata, man lägger för lite energi på att innovera och istället satsar man bara på att kräma ur de befintliga modellerna man har. Men det blir väldigt ineffektivt och till slut rostar maskineriet och allt brakar ihop. Ta den amerikanska bilindustrin som praktexempel. Förr eller senare går det upp för branschen att det måste till något nytt, så det finns alltid ljus i slutet av tunneln.

Yepp, särskilt vanligt förekommande inom företagsutveckling. De blir stora och feta och för att öka vinsten väljer man istället att dra ner på kostnader (som i sin tur gör produkten sämre) snarare än att återinvestera genom innovation.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Om spel som Witcher 3, Uncharted 4, Tomb raider, FFXV, Dark Souls 3, Bloodborne, Dishonored, Overwatch och Horizon Zero dawn räknas som AAA så är inte jag den som klagar.

Medlem

Köper nästan enbart AAA men är väldigt selektiv med titlarna, blir betydligt färre spel årligen men de jag spelar hämmas inte av kompromisser framtvingade av budgeten. Skulle säga att bollen ligger hos utvecklarna att se till att deras storsatsning har något att sälja på, när det kommer till stora serier som Uncharted, Assassin's Creed och Call of Duty handlar det om samma sak om och om igen vilket snarare styr bort mig från köp än lockar (som Cliff vill få det att låta som).

Indiescenen är fullkomligt ointressant i dagsläget, handlar alltid om en (1) "smart" spelmekanism som någon applicerat i ett spel som får ögonen att blöda och varar i 1,5h. Har blivit för lätt att göra spel.

Medlem

För att kommentera vad Cliff faktiskt har sagt (istället för att prata om vad man köper för spel i dagsläget), så anser jag att han har rätt i det han säger. I det långa loppet kan det ju vara ett problem för spelindustrin för mindre studier att hänga med eller få fortsätta existera. Men samtidigt har ju också väldigt enkla spel, som t ex mobilspel, sålt i väldigt stort antal och därför också varit väldigt ekonomiskt framgångsrikt. Som Angry Birds t ex...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av waeress:

@Puscifer: AA spel finns typ inte. AAA är helt enkelt ett sätt att benämna spelen med störst budgetar för utveckling, marknadsföring etc. Projekt där stora pengar investeras i hopp om god avkastning.
För (Hollywood) filmer har man benämningen "Blockbuster" som motsvarighet.

Det är inget som egentligen har med kvaliteten på slutprodukten att göra. Även om man generellt kanske just förväntar sig väldigt hög kvalitet, eller åtminstone höga försäljningssiffror, med tanke på pengarna som har satsats.

Det här är en bra liknelse. Även om jag inte skulle hålla med om att jag förväntar mig kvalitet. Eller ja, jag förväntar mig ju att alla nya marvel/DC filmer, plus andra storsatsningar kommer att ha feta effekter och dyra skådespelare. Men jag vet inte senast jag blev överraskad eller tyckte att någon sådan film var något ut över det vanliga. Jag skulle säga att de levererar säkra 6-7/10 i betyg, men sällan mer. När det gäller spel känner jag typ det samma. Det dyker upp nya versioner av EA-sports, COD, Battlefield, AC mfl varje år där man kan förvänta sig det bästa gällande grafik och prestanda, men mycket lite som överraskar eller tar hela branschen in i nya riktningar. Med det sagt så finns det naturligtvis riktigt bra filmer med stor budget och det gäller spel också. Det är bara jävligt trist med all den där mellanmjölken som bara byter en siffra på förpackningen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Indiescenen är fullkomligt ointressant i dagsläget, handlar alltid om en (1) "smart" spelmekanism som någon applicerat i ett spel som får ögonen att blöda och varar i 1,5h. Har blivit för lätt att göra spel.

Förstår inte hur det inverkar dig negativt att det har blivit lätt att göra spel. Du intresserar dig ju uppenbarligen inte för indie spel, så vad har det för negativ effekt för dig att dom finns?
Det finns ju uppenbarligen andra som är intresserade av dom.

Medlem
Skrivet av waeress:

Förstår inte hur det inverkar dig negativt att det har blivit lätt att göra spel. Du intresserar dig ju uppenbarligen inte för indie spel, så vad har det för negativ effekt för dig att dom finns?
Det finns ju uppenbarligen andra som är intresserade av dom.

Att rota sig genom högar av skrot för att hitta de indiespelen som utvecklats med någon form av vision och ambition är precis vad som släckt mitt intresse för indiescenen (nästan) helt. Är ju självklart att det påverkar mig och övriga konsumenter negativt när vem som helst kan lägga 5 min i en "game maker" och sälja bland hundratals "asset-flips" och övrigt skräp som döljer de starka indietitlarna.

Inaktiv

Var går gränsen för AAA kan man undra? Är t ex Gravity Rush 2 ett AAA-spel? Är Saints Row 4 det? Metro Last Light? Sniper Elite 4? Tycker gränsen är diffus.

Medlem

Senaste tripple A man köpte var ju Breath of the Wild, innan dess ”Mass Effect”: Andromeda. Jag kunde inte bry mig mindre om ett spel är trippel A, dubbel A eller indie. Det är samma med filmer, kunde inte bry mig mindre vilken budget de hade, jag ser det för vad det är (enligt min åsikt). Visst att den höga budgeten ger ett övertag många gånger, men i slutändan betyder det inte ett skit om filmen/spelet är bedrövligt a la Andromeda.

Så det är en sak jag ogillar med kommentarer här på FZ i allmänhet, AAA hit och trippel A dit. *suck*

Medlem

Köper bara AAA-titlar. Älskar påkostade mastodont spel. Har några få men välgjorda indie spel, men det är väldigt sällan sådana titlar köpes. Dubbel A kan jag även köpa. Jag är sån stora spelnörd att jag handlar alla trippel A spel som kommer i stort sett, som är värda att ägas. Köper aldrig sådana titlar som totalt sågats sönder i media dock. Lägger sjukt med cash på spelvärlden. Är man fanatiker så är man. hehe...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Spelar väl ingen roll hur många A:n ett spel har. Man kollar väl gameplay, läser hur spelet funkar och vad det går ut på, läser recensioner, kollar om personer vars smak man litar på gillar spelet eller inte, och bestämmer sig för att köpa eller avstå? Eller kanske testar spelet innan.

Eller finns det folk som köper "AAA-spel" bara för att de är AAA, utan att veta nånting annat än titeln?

Medlem

Han har ju helt rätt dock. Mastodontspel kommer alltid finnas men det är ohållbart att göra spel med 6 miljarder i budget. Det funkar bara med uppföljare, som typ samtliga exempel i den här tråden. I övrigt är det sådan enorm risk. Call of duty är intressant, dom första två var relativt små produktioner, samma med första half life.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Att rota sig genom högar av skrot för att hitta de indiespelen som utvecklats med någon form av vision och ambition är precis vad som släckt mitt intresse för indiescenen (nästan) helt. Är ju självklart att det påverkar mig och övriga konsumenter negativt när vem som helst kan lägga 5 min i en "game maker" och sälja bland hundratals "asset-flips" och övrigt skräp som döljer de starka indietitlarna.

Fast det problemet du har är uppenbarligen inte på grund av anledningarna du tror att de är det. Problemet är tydligt att du behöver bättre hjälpmedel för att hitta nya spel, och att plattformen du använder behöver bättre filter för att förhindra bedrägeri. Så med andra ord så är det jättetydligt att du nästan bara använder Steam. Well, eftersom du huvudsakligen använder Steam så kan du kolla TotalBiscuits video om hans besök hos Valve där dessa frågor tas upp och bemöts, och du kan glädja dig över att det har hittats lösningar som innebär att vi andra inte behöver förlora bra spel på att du inte gillar dem, och att bedrägeriförsök aka asset flips ses på med nolltolerans av Valve.

Medlem

Skitsnack, vad säger att indie måste göra spel som koster flera hundra miljoner för att slå sig in på marknaden och lyckas?
Sen om EA eller Activision vill lägga mer pengar på hårfysik än vad vissa indie behöver för att göra ett helt spel som i många fall är bättre än AAA spel, ja låt dem hålla på.

Avstängd

Tror jag inte ett ögonblick på!!!
Men det är klart, smart att sätta några extra nollor efter den egentliga kostnaden, eftersom, som alla vet, värdet av verksamheten/produkten delvis baseras på densamma. Spekulationsekonomi!

Medlem
Skrivet av Gaara:

Skitsnack, vad säger att indie måste göra spel som koster flera hundra miljoner för att slå sig in på marknaden och lyckas?
Sen om EA eller Activision vill lägga mer pengar på hårfysik än vad vissa indie behöver för att göra ett helt spel som i många fall är bättre än AAA spel, ja låt dem hålla på.

Det gäller ju att definiera "lyckas". I det här fallet tror jag att han menar att lyckas med AAA titlar och kunna ta ut 500-600 spänn för ett spel om man inte är en utvecklare/utgivare som redan sitter på 300 pers. Det är klart att man kan lyckas som indieutvecklare men du gör ju oftast inga mångmiljon belopp. Allt är relativt.

Medlem

Han har en poäng. Det finns många AAA spel som ser jävligt bra ut men spelkänslan eller storyn är inget vidare.

Medlem

Klart som fan han gillar tex RL. Var väl låg investering = låg risk, som sen drog en jackpot och blev kassako, vem gillar inte det?

jag hinner inte spela så mycket och satsar nästan enbart på trippel A titlar.
Det enda problemet jag ser är att man blir besviken på nästan allt annat som inte håller måttet, samt att det är så nedrans lång utvecklingstid.
Jag är redan sugen på Horizon 2, men det lär väl bli typ 2020.

Medlem

Vet inte hur många A det handlar om i de här fallet, men jag tycker mycket om segmentet av spel som är utvecklade av små team i bra studios. Jag tänker typ på Divinity Original Sin, Pillars of Eternity osv. Sen finns det en del rena indiepärlor, men ärligt talat så har jag haft svårt att hitta några som ger mig bestående minnen. Nu är ju det OT, men tar gärna emot tips. Efter Breath of the Wild tänkte jag spela Oxenfree. Jag fattar att det är en grej att göra 16-bits grafik osv men jag har svårt för det. Plus att jag egentligen alltid haft svårt för pusselspel och mer grinding i spel utan slut. De intresserar mig en stund, men tillskillnad från andra har jag svårt att fastna i dem.

Medlem

Att ni bara köper AAA titlar tror jag handlar om mognad. Jag har spelat datorspel i 30 år och finner sällan nöje i iterativa speltitlar. Nu senast lirade jag Rust med vänner och hade roligt på riktigt i 2-3 månader i sträck. Ett spel måste vara mer hardcore och community-drivet för mig numera. Det finns dessvärre inga AAA titlar som lockar längre.

1
Skriv svar