Recension – Expeditions: Viking

Robot
Recension – Expeditions: Viking

Nu kan även du leka att du är dansk och strategirollspela dig genom vikingatiden.

#expeditions-viking, #indie, #omgångsbaserat, #pc, #rpg, #strategi


Medlem

Jag älskar vikingar...

Varsesig det gäller den mer historiskt korrekta eller "fantasy"-skildringen är vikingar alltid intressanta att utforska.

Såg ganska nyligen en dokumentär om fantastiska vikingasvärd - man tror vikingar bytt till sig material/molds till Damaskus svärd - därav har kunnat ta fram ett fåtal vikingasvärd (för hövdingar) med överlägsna egenskaper - vasst, tåligt, lätt och flexibelt (bryts inte av som de flesta svärd under denna tid).

Det här spelet behövs och utifrån det ni skrev verkar det bjuda på timmar av spelglädje!

Ni har dessutom gett det ett relativt högt betyg (4/5)! Jag ser fram emot att spela det!

Edit:
Hittade dokumentären jag berättade om. Den berättar om Ulfberht-svärden. Klart sevärd, även om presentationen är i "Holly Wood-trailer"-stuket.

https://m.youtube.com/watch?v=J6woycxQzA0

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Jag älskar vikingar...

Varsesig det gäller den mer historiskt korrekta eller "fantasy"-skildringen är vikingar alltid intressanta att utforska.

Såg ganska nyligen en dokumentär om fantastiska vikingasvärd - man tror vikingar bytt till sig material/molds till Damaskus svärd - därav har kunnat ta fram ett fåtal vikingasvärd (för hövdingar) med överlägsna egenskaper - vasst, tåligt, lätt och flexibelt (bryts inte av som de flesta svärd under denna tid).

Det här spelet behövs och utifrån det ni skrev verkar det bjuda på timmar av spelglädje!

Ni har dessutom gett det ett relativt högt betyg (4/5)! Jag ser fram emot att spela det!

Edit:
Dokumentären handlade om Ulfberth-svärden

https://m.youtube.com/watch?v=J6woycxQzA0

Tack för tipset ska ta och kolla på en gång!

Medlem

shit väntat på det här spelet sen expedition:conquistador, men hade helt missat att det gått guld, nice överraskning.

Gnällkuk

Huh, det här spelet har helt flugit under min radar. Låter som ett gott spel att sätta tänderna i när man inte spelar något annat... när det nu blir. Hittade inget om det i recensionen, men är det släppt? Jag antar det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Haha, korpen flyger!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av superapan:

Haha, korpen flyger!

Minns när man i högstadiet tvingades genomlida den. Inte en film för otåliga 13-åringar, haha.

Medlem

@Jokkepalm: Läst om det också. Däremot tros dom ha varit sällsynta. Man tror att skandinaverna yrkade handel med araberna omkring Damaskus som lärde sig blanda stål och kol relativt tidigt och därigenom skaffat sig en sällsynt flexibilitet och kvalité på bl.a vapen. Vapen av de slagen blev inte vanliga i Europa förrän nästan 1000 år senare.

Medlem

"till de Brittiska öarna" "i österled".
Du måste åka rejält långt österut om du ska komma till de Brittiska öarna.

Skribent
Skrivet av Mcgreag:

"till de Brittiska öarna" "i österled".
Du måste åka rejält långt österut om du ska komma till de Brittiska öarna.

Ha ha. Ja du. Hjärnsläpp från min sida.

Medlem

@Jokkepalm: Vem är Holly Wood?

Medlem
Skrivet av zumo:

@Jokkepalm: Läst om det också. Däremot tros dom ha varit sällsynta. Man tror att skandinaverna yrkade handel med araberna omkring Damaskus som lärde sig blanda stål och kol relativt tidigt och därigenom skaffat sig en sällsynt flexibilitet och kvalité på bl.a vapen. Vapen av de slagen blev inte vanliga i Europa förrän nästan 1000 år senare.

Stål från Damaskus och damaskerat stål är två olika saker. Damaskerat stål (även kallat mönstervällning) sysslade Kelterna med redan under antiken och fortsatte att vara "the shiet" fram tills bättre stål från t.ex. Toledo i Spanien började användas under högmedeltiden vilket gjorde processen onödig då stålet redan höll hög kvalité innan processen. Det är också ungefär samma sätt som Japanska svärd tillverkades på.

Medlem

"På den här tiden kunde danskar göra sig förstådda i omvärlden"

Haha ett fantasy-spel med andra ord

Medlem

Jävligt kul spel, fastnade direkt i ett par timmar när jag startade det.

Medlem
Skrivet av Tomten:

Stål från Damaskus och damaskerat stål är två olika saker. Damaskerat stål (även kallat mönstervällning) sysslade Kelterna med redan under antiken och fortsatte att vara "the shiet" fram tills bättre stål från t.ex. Toledo i Spanien började användas under högmedeltiden vilket gjorde processen onödig då stålet redan höll hög kvalité innan processen. Det är också ungefär samma sätt som Japanska svärd tillverkades på.

Alltid värt att poängtera att japanska svärd var gjorda på dåligt stål för att slå hål på seglivade gamla myter. En katana var inte ett bättre svärd än en sabel från Toledo, Damaskus, eller Sheffield, men katanan var svårare att tillverka då japanerna hade dåligt järn att jobba med.

Medlem
Skrivet av palmtree:

Alltid värt att poängtera att japanska svärd var gjorda på dåligt stål för att slå hål på seglivade gamla myter. En katana var inte ett bättre svärd än en sabel från Toledo, Damaskus, eller Sheffield, men katanan var svårare att tillverka då japanerna hade dåligt järn att jobba med.

- Du har rätt.

Alla svärd som tagits upp är de bästa av de bästa - i sitt sammanhang.
Alla svärd som nämns här är mästerverk för sin tid och plats, inklusive den hiskeligt omåttligt populära katanan.

Men när dessa Ulfbreht-svärd (sannolikt färre än 30 stycken?) kom till europa, var de i sitt nya sammanhang... Sällan skådat, helt bortom alla lagar och regler; magiska och mytomspunna och fantastiska! Det är vad som är intressant!

Givetvis, blev man inte ostoppbar, men om fienden din trodde ditt svärd skulle brytas, eller ha andra vanliga begränsningar, så hade du en otrevlig överraskning för dem!

Skribent

@Makkapakka: Japp. Jag blev nästan lite förvånad över hur mycket jag gillar det.

1
Skriv svar