Inför Nier: Automata

Medlem
Inför Nier: Automata

Som ni kanske har sett brukar jag göra "Inför" trådar. Det gör jag dels för min egen skull för att få ett grepp om spelet jag ska spela. Ibland händer det att t.ex. spel nr 3 i en serie får stor uppmärksamhet och i samband med det upptäcker jag det då utan att ha spelat de tidigare spelen. Men då finns det ju såklart en hel del man missat, så jag försöker fånga upp det mesta och mest innehållsrika från internets alla hörn och samla det i en tråd som jag försöker få lättläst och intressant. Och varför inte dela med sig utav det på FZ och till alla trevliga medlemmar?

Jag har fått en del kritik från vissa som tycker att dessa trådar är opersonliga och rent skit och inte ens på svenska. Men tanken är som sagt att samla det som behövs för att få en överblick av spelet utan att surfa runt halva internet.

Hoppas detta gjorde det lite mer personligt

Setting – Plot – Story

In the distant future, an extra-terrestrial force has unleashed a ruthless army known as the “machine lifeforms” on Earth, driving mankind into exile on the moon.

Android 2B, one of the latest infantry models of the newly formed organization called “YoRHa,” is plunged into a bitter war to reclaim the planet.

*/*

The distant future…

Invaders from another world attack without warning, unleashing a new type of threat: weapons known as “machine lifeforms.” In the face of this insurmountable threat, mankind is driven from Earth and takes refuge on the Moon.

The Council of Humanity organizes a resistance of android soldiers in an effort to take back their planet. To break the deadlock, the Resistance deploys a new unit of android infantry: YoRHa .

In the forsaken wasteland below, the war between the machines and the androids rages on. A war that is soon to unveil the long-forgotten truth of this world...

*/*

Ta kontroll över YoRHa 2B, den mest avancerade stridsrobot som någonsin har byggts, och ge dig ut på ett farofyllt uppdrag för att ta tillbaka din hemvärld.

Följ händelserna efter det som sker i originalspelet i en framtid där mänskligheten har fördrivits från planeten av invaderande maskiner. Återvänd till ytan som ett vapen i människornas och motståndets tjänst och strid mot de enorma krigsmaskiner som ödelade civilisationen.

Utforska ödemarken och ta reda på mer om vad som har hänt, varför människorna drabbades så. Ta upp kampen med mäktiga, snabba kombinationer och snygga nedtagningar.

Ingående Story

Nier: Automata shares the post-apocalyptic setting of the original Nier, taking place after the game's fourth ending. While carrying over the Drakengard series' tradition of a dark atmosphere and branching storylines, no direct narrative connection is shared between Nier: Automata and the rest of the series. Set an unknown time after the events of Nier, the story revolves around a war between the remnants of humanity and the machine army of invaders from another world.

The initial invasion forced humanity to flee to the Moon. Humanity eventually sends down combat androids dubbed "YoRHa" to fight the invaders in a proxy war. While denied emotions and lacking true names, they have particular attitudes that distinguish them from their fellows. The YoRHa are commanded from the Bunker, a reconnaissance base in orbit above Earth, and establish a self-sufficient Resistance on Earth to drive back the Machines.

The main protagonist is YoRHa No. 2 Model B, or "2B" for short, a female-model YoRHa android whose main traits are being calm and composed. She is accompanied by "9S" (YoRHa No. 9 Model S), a reconnaissance android who displays more emotion than other YoRHa units; and observed by "A2" (YoRHa Model A No. 2), an obsolete prototype android of 2B's line with a taciturn personality who often chooses to act alone. Other characters include the Commander, an android in command of the Bunker; Adam and Eve, twin brothers whose motives are unknown; Pascal, a machine who dislikes conflict and wishes for peace; Devola and Popola, androids who aid the Resistance and descended from similar beings that went berserk during the events of Nier; the various Operator androids who act as overseers for the YoRHa; Anemone, a resistance leader who helps the YoRHa; the Pods that accompany YoRHa units and act as combat support and communicators with the Bunker; and original Nier protagonist Emil, who has lost his memories in the intervening years. Other characters from both Nier and Drakengard 3 are mentioned.

Tidigare Nier

Själv har jag ingen aning om det tidigare spelet Nier som släpptes till PS3 och X360.
Här är en video med en hyffsad recap av Nier upp till Automata.

Eller om du vill läsa:

Story
The game opens with a prologue during the summer of 2049 in a snowstorm. In a modern, broken-down grocery store, Nier fends off attacks from ethereal monsters to protect his sick young daughter, Yonah. After defeating the monsters, he checks on Yonah, who has begun to cough badly. The game then cuts to 1,312 years later, where the player sees what appears to be the same two characters, now living in a village built upon the ruins of an old town. The low-technology village is one of several, and is surrounded by more modern ruins such as the remnants of train tracks and industrial machinery. The areas between towns are filled with monsters known as Shades that attack travelers.

As Yonah's illness, the Black Scrawl, is terminal, Nier sets out to look for a cure. As he does, Nier finds a talking book, Grimoire Weiss, which suggests that the two team up to use Weiss' magic and to find a cure for Yonah's disease. In their search, they encounter Kainé, a hot-tempered and foul-mouthed swordswoman; and Emil, a blindfolded boy whose eyes petrify anyone they see. After journeying for a time, the village is attacked by a giant shade; the battle culminates in Yonah being carried away by a master Shade that suddenly appears—the Shadowlord—who carries his own book, Grimoire Noir.

The game then jumps five years forward. Nier and the others are trying to find the parts to a key that they believe will help them locate the Shadowlord and Grimoire Noir. After defeating five Shades and assembling the key, the team go to defeat the Shadowlord. There, Devola and Popola, characters who have been guiding Nier on his quest, appear to try to stop them. They explain that over 1300 years prior, humanity faced extinction due to an incurable disease. In an attempt to survive, they separated their souls from their bodies using Grimoire Noir and Weiss. They created clones resistant to the disease, Replicants, and intended to recombine the souls, or Gestalts, with the Replicant bodies once it had died out; Devola and Popola were androids set to oversee the project. Over time, the Replicants had begun to form their own identities; while the Gestalts, or Shades, had grown aggressive to them.

Nier defeats the pair, with Emil sacrificing himself to ensure his friends' progress. The remaining group then defeats the Shadowlord, and the player discovers that he is the Gestalt form of the Nier from the prologue. Driven to protect his Yonah, he was the first Gestalt and has combined her with the Replicant Yonah. The original Yonah, however, tells the Gestalt Nier that she can hear the new Yonah inside her, and that she loves the Replicant Nier and deserves the body just as much. She vacates the body, and Nier and Yonah are reunited.

If the player plays the game again, they start just after the five-year skip. They learn about Kainé's past, including that she is intersex, which along with the death of her parents resulted in her ostracism as a child, and that she is partially possessed by a Shade. The player gains the ability to understand what the shades are saying, including the one possessing Kainé, though in-game Nier, Weiss, and Emil are still unable to. Additional cutscenes are also shown, giving the motivations and backstory behind the Shade bosses that are fought and showing them as sentient people trying to defend their friends against Nier. The ending to the second playthrough shows that Emil survives his sacrifice, and that Gestalt Nier and Yonah are reunited in the afterlife. A third playthrough presents the player with a choice in the ending to save Kainé, who is seen to be dying in agony; Nier can either kill her to end her suffering, or sacrifice his life for her. The latter choice not only erases all memory of him from the other characters' minds, shown in a final cutscene, but also deletes all of the player's saved progress, as if the game had never been played. Moreover, if the player wants to start a new game, they will be unable to enter the same name chosen for the previous playthrough for the Nier character.

Jag gillar inte Anime/Manga

Jag har aldrig varit ett fan av Anime eller Manga. Jag kommer dock ihåg när jag fick mamma att köpa en Dragonball Z bok till mig när jag var liten. Det jag kommer ihåg var att man lästen den bakifrån. Jag har försökt med serier som Deathnote, som var ganska häftig, även kollat på Appleseed Ex Machina och Ergo Proxy. Men jag har inte riktigt fastnat för något. Dock körde jag och en kompis allt som hette Pokémon en sommar för 16 år sedan. Vi hyrde alla filmer och fixade fram alla avsnitt från alla säsonger..

Det har ju även fått mig att inte ens titta på "sådana här" spel. Men av någon anledning, vet inte riktigt vilken, säkert FZ:as recension, föll jag in på detta spel och såg att detta kan ju vara en trendvändare för mig.

Men ta en titt på denna video. Den fick mig att titta mer på spelet, och vad det erbjuder.

Platformar

Spelet finns till följande platformar:

Jag är själv osäker på vilken platform jag ska spela på. Nedan ser du en video på en jämförelse mellan PS4 Pro och en PC.

Man kan testa spelet på sitt PS4 i form av ett demo.
https://www.niergame.com/se/

Här är en Gameplay video för att få ett smakprov. Tänk på att videon innehåller Spoliers. Jag har inte tittat på filmen själv, vill se spelet med egna ögon för första gången när jag spelar det.

NieR: Automata - PlayStation Underground Open World Gameplay Video | PS4

DLC

NieR: Automata 3C3C1D119440927
Släpps 2 maj.

Square Enix has decided on a simultaneous worldwide release date for NieR: Automata’s first add-on. 3C3C1D119440927 originally only had a May 2, 2017 in Japan, but now it will come to the PlayStation 4 and PC in every region on that date.

As a reminder, here’s a list of everything included in NieR: Automata’s 3C3C1D119440927 pack.

  • 2B’s Revealing Outfit, inspired by NieR’s Kaine

  • 9S’ Young Man’s Outfit, inspired by NieR’s young Nier.

  • A2’s Destroyer Outfit, inspired by NieR’s adult Nier.

  • Cosmetic accessories, like hairspray that changes the color of 2B and A2’s hair, and equipment.

  • Masks that offer special effects when equipped,

  • Bullet skins that alter the appearance of enemies’ bullets.

  • Jukebox records with new music.

These items will be doled out as rewards for completing the add-ons’ new colosseum battles. There will be three arenas, each with their own challenges. Two of these fights will be against Square Enix CEO Yosuke Matsuda and Platinum Games CEO Kenichi Sato.

Källa

Länkar

Drakengard - Nier - Hur ska jag spela, om jag ska spela allt?

Historien från Drakengard till Nier: Automata. Tänk på att den innehåller spoilers från Drakengard 1, 2 och eventuellt 3.

Nedan följer hur spelen har släppts och lite generell information om det.
Källa

Drakengard (2003)
The first installment in the series, Drakengard released for the PlayStation 2 in September 2003 in Japan, March and May 2004 in North America and Europe respectively. Square Enix published the title in Japan and North America, while Take-Two Interactive published it in European territories. A Europe-exclusive mobile port was released in August 2004. The mobile version was co-developed and co-published with Macrospace.

Drakengard 2 (2005)
The second installment in the series and the direct sequel to the first game, Drakengard 2 was released on the PlayStation 2 in June 2005 in Japan, February 2006 in North America and March of the same year in Europe and Australia. For its release in western territories, Square Enix partnered with European game developer and publisher Ubisoft. Ubisoft also handled the game's localization.

Nier (2010)
A pair of spin-off games from the main series stemming from Drakengard's fifth ending, the Nier dilogy was released on the PlayStation 3 (as NieR Replicant in Japan) and Xbox 360 (as NieR Gestalt in Japan) in April 2010 across all regions. It was published by Square Enix across all regions. It was the last game developed by Cavia, as the company closed shortly after Nier's release.

Drakengard 3 (2013)
The third main installment in the series and a prequel to the first game, Drakengard 3 released on the PlayStation 3 in December 2013 in Japan and May 2014 in North America and Europe. Like Nier, it was published in all regions by Square Enix.

Gameplay

Historien Drakengard och Nier förklarad

Understanding the world of Midgard and NieR’s depiction of Tokyo is no easy feat. The world’s history spans the entirety of three different games (so far), and each has multiple endings that lead into different timelines. For the purposes of this article, we’ll be examining the timeline that brings us to the events of NieR: Automata. This means that we’ll only be covering the events in the relevant branches for each game, but do note that the endings we do leave out also contain lore points that will help to further your understanding of this world.

We’ll be going through significant events like the Flower’s appearance in Drakengard 3, the creation of the Cult of the Watchers, the defeat of the Queen-beast and appearance of the Legion, as well as the start of Project Gestalt and the events of the original NieR. Events get a little muddy after NieR’s ending, but we’ll do our best to explain some possible connections and links between the original and Automata.

Fortsätt läsa om hur spelen är sammanlänkade.

Timeline - Mer om Drakengard och Nier

Vad jag har snappat upp på Reddit så kopplas alltså spelen ihop i ett av sluten i Drakengard 1. Slut E. Det säger inte mig personligen något alls.
Hittade dock en Timeline som förklarar ett och annat för den som vill sätta sig in i det hela.

NieR Grimoire

Om man vill ta sig an en helt ny värld så kan man försöka lägga händerna på böckerna.

Grimoire Nier is a book published exclusively in Japan that includes further insight into NIER. It features illustrations and images, character profiles and concept designs, story digest with screen caps, play-by-play guides, weapons, 10 short stories, and more.

Det är tydligen svårt att hitta dessa, samt att det blir svårare om du inte kan japanska. Men då finns det ju alltid någon som gör lite extra, och det i form av ett projekt som bedrivs på med Google Docs. Jag länkar hela adressen nedan.

The purpose of this document is to serve as companion to the book Grimoire Nier. This book contains extensive background info on the world of Nier and many short stories. However, this book is only available in Japanese. Many Japanese speaking fans of the game on the GameFAQs message board have been translating different sections of the book and we are trying to collect all of them here.

https://docs.google.com/document/d/1vEP2iZ52P-DWhQBQ2Is6R8Wjao99AGi0YuWShTvA-tA/mobilebasic?viewopt=127


signatur

Niet.

Medlem

Det finns bara ett (1) problem med Nier:Automata:

https://i.ytimg.com/vi/7ivp5aq6US0/hqdefault.jpg
Det är obegränsad...

https://i1.wp.com/c1.staticflickr.com/4/3788/32233323234_9eed...
fan...

http://i.imgur.com/M9cEmbC.jpg
-service...

Jag får köpa det digitalt och spela igenom nån gång när... någon i min omgivning inte är hemma...

Medlem

@Jokkepalm: Menar du kvinnosynen i spelet? Om inte känns det bara onödigt att dra in sånt i tråden, även om det existerar i spelet.

Och även om jag personligen tycker om kvinnliga bakdelar, så önskade jag hålla tråden rent från sådant. Såg att det även fanns youtube-klipp på detta.


signatur

Niet.

Medlem

@Theade:

Gameplay-mässigt ser Nier roligt ut och jag lär väl införskaffa det nån gång...
Det är klädseln som är det största problemet - den är inte rumsren.

Jag liksom de flesta människor, det vill säga både män och kvinnor har inte ont av att se vackra bakdelar - så länge det sker på VÅR begäran. Problemet med Nier är just precis... att det inte är frivilligt - du måste spela med en karaktär som går klädd för att flasha sin rumpa hela tiden. Du måste se ut så där för att spela spelet - du har INGET val.

Det gör att Nier blir avsevärt mycket perverst än Dead or Alive-spelen...
där du åtminstone har en del kläder till att börja med.
I Dead or Alive kan du spela igenom storyn utan alla bikinis etc - om du vill.

Du kan även spela Skyrim utan alla fåniga naken-moddar - om du vill.

Men, Nier tvingar dig att köra med allvarlig rump-flashklädsel ifrån start -
spelet är därmed aldrig rumsrent och dina vänner och familj kan ju
undra om du är pervers bortom dess like.

Sammanhanget har betydelse...
Visst kan det vara jätteroligt att utforska alla naken-moddar i Skyrim.
Men då behöver övriga personer i din omgivning vara på samma sida.

Medlem

@Jokkepalm: Det känns ju faktiskt sådär.. Man skulle i så fall få välja underkläder. Vanliga trosor istället för string. I get the point.


signatur

Niet.

Medlem

Jag var inte säker på att köpa spelet, men efter att läst i denna tråden blir det ett köp direkt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

@Jokkepalm: du har visst ett val, dom tvingar ingen att köpa spelet

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Jag var inte säker på att köpa spelet, men efter att läst i denna tråden blir det ett köp direkt.

Var det något speciellt du fastnade för? Jag testade precis demot på PS4 och det verkar faktiskt roligt. Nu återstår bara frågan om vilken plattform jag ska spela på. PS4 eller PC. Enligt videon som jämför är det inte så jätte stor skillnad, grafiskt.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

@Theade:

Gameplay-mässigt ser Nier roligt ut och jag lär väl införskaffa det nån gång...
Det är klädseln som är det största problemet - den är inte rumsren.

Jag liksom de flesta människor, det vill säga både män och kvinnor har inte ont av att se vackra bakdelar - så länge det sker på VÅR begäran. Problemet med Nier är just precis... att det inte är frivilligt - du måste spela med en karaktär som går klädd för att flasha sin rumpa hela tiden. Du måste se ut så där för att spela spelet - du har INGET val.

Det gör att Nier blir avsevärt mycket perverst än Dead or Alive-spelen...
där du åtminstone har en del kläder till att börja med.
I Dead or Alive kan du spela igenom storyn utan alla bikinis etc - om du vill.

Du kan även spela Skyrim utan alla fåniga naken-moddar - om du vill.

Men, Nier tvingar dig att köra med allvarlig rump-flashklädsel ifrån start -
spelet är därmed aldrig rumsrent och dina vänner och familj kan ju
undra om du är pervers bortom dess like.

Sammanhanget har betydelse...
Visst kan det vara jätteroligt att utforska alla naken-moddar i Skyrim.
Men då behöver övriga personer i din omgivning vara på samma sida.

I DLC:et som kommer så kommer tydligen också lite outfits.


signatur

Niet.

Medlem

Jag kommer att fortsätta med Nier: Automata efter jag är klar med Mass Effect: Andromeda för Nier är ett riktigt jävla bra spel synd bara med det ni har pratat om tidigare porträtteringen av 2B men det verkar som dom ordnar det i Dlct så det blir ett solklart köp för mig.

Medlem
Skrivet av Theade:

I DLC:et som kommer så kommer tydligen också lite outfits.

Skrivet av Raleishi:

Jag kommer att fortsätta med Nier: Automata efter jag är klar med Mass Effect: Andromeda för Nier är ett riktigt jävla bra spel synd bara med det ni har pratat om tidigare porträtteringen av 2B men det verkar som dom ordnar det i Dlct så det blir ett solklart köp för mig.

Det omtalade DLC:t

En bättre klädsel till A2 - “Destroyer Outfit”, och en sämre till B2 - "Revealing Outfit”.

Grabben får gråa kläder istället för svarta?

Varför.. kunde de inte kastat "Destroyer outfits" till båda flickorna?
När vi ändå måste pröjsa för det.

Medlem

Riktigt najs tråd, måste jag säga! Välskriven med all information om just Automata och till viss del även första NieR. Har nog skrivit detta flera hundratusen gånger på FZ nu: Men en sak som är väldigt fascinerande med NieR är att det är en fortsättning på Drakengard 1s sista slut (Slut E) där protagonisten och hans drake slåss mot en gud/gudinna som öppnar en portal mellan deras värld och vår jord, och därmed utspelar sig sista striden i Tokyo i Japan, vilket sedan resulterar i att det skapas en ny "sjukdom" på vår jord som i sista ändan bringar en apokalyps.

NieR startar efter denna apokalyps, och därefter kommer NieR Automata. För Lore-nördar är det väldigt fascinerande att fördjupa sig hur storyn är upplagd, eftersom en del element som finns i Automata har hintats på i tidigare spel såsom Drakengard 3. En karaktär från Drakengard 3 nämns dessutom vid namn i en side-quest i Automata, vilket gör det hela ännu mer belönande om man satt sig in lite i loren bakom NieR och Drakengard 1-3.

För er som undrar hur Drakengard och NieR hänger ihop med varandra och Automata rekommenderar jag att ni kollar igenom Clemps analysvideos. Börja med Drakengard 1, 2 och 3 och se NieR sist.

Serien har en så imponerande lore och historia att det nästan är lite synd att bara uppleva Automata, eftersom element från nästan alla andra spel i serien har med Automata att göra. Inget hindrar en visserligen från att bara njuta av Automata, eftersom det står sig bra på sin egen hand, men man får flera "Holy shit!" moments när man förstår sig på de små referenserna!

Medlem

Jag spelade "igenom" demot igår och måste faktiskt ärligt säga att det var roligt. Jag tänkte på att jag inte såg hennes rumpa så värst mycket om jag verkligen inte försökte. Men det kanske berodde på att det var en actionpackad session.

Även om jag nu kanske är lite smittad av klippet som finns under rubriken "Jag gillar inte Anime/Manga" så tycker jag att av det lilla jag sett faktiskt stämmer.

Nu står jag bara inför nästa dilemma, vilken plattform ska jag spela på.

Dock ser min spelplan ut följande; Horizon Zero Dawn, Mass Effect Andromeda, NieR Automata. Och som livet ser ut just nu, vet jag inte hur det ska gå.


signatur

Niet.

Medlem

Jag måste tacka innerligt för denna tråd.
Jag har frågat ett flertal 3-4 ggr om Nier bland annat här på forumet, då jag har varit mycket kluven kring vissa grejer. Jag har rent generellt väldigt svårt för japanska spel. Senaste Final Fantasy var ett mästerverk och jag älskar Zelda spelen sen barnsben, men i övrigt så avskyr jag mangagrafiken och de ofta överdrivet barnsliga storys. Men det är konstigt för i alla Nintendo spelen är det just den där glada, tecknade och barnsliga känslan som gör att jag älskar Zelda, Mario och Donkey Kong osv. Men när de väl ska göra en seriös story får jag svårt att ta den på allvar.

Det är så typiskt japanskt också att dom ska blanda in sån otrolig nakenhet i ALLT t.om sån här action. Måste säga att 2B mer ser ut som ett hamnluder i Tokyo än en superhjälte AKA Terminator med ett svärd. xD Alla japanska spel. MGS: V, Final Fantasy osv... Men trots det ser detta väldigt intressant ut och jag älskar ju rent generellt RPGs av alla slag. Gamla skolans som nya. Detta övertygade mig blir att plocka upp detta efter att jag blivit klar med Breath of the wild

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Det omtalade DLC:t

En bättre klädsel till A2 - “Destroyer Outfit”, och en sämre till B2 - "Revealing Outfit”.

https://i1.wp.com/realgamemedia.com/wp-content/uploads/2017/0...

Grabben får gråa kläder istället för svarta?

Varför.. kunde de inte kastat "Destroyer outfits" till båda flickorna?
När vi ändå måste pröjsa för det.

För att klargöra dock så är inte de där kostymerna skapade specifikt för de där karaktärerna, utan är istället gamla kostymer från huvudkaraktärerna från första NieR:

Medlem

@Arizato:
Det du säger gör det hela mer intressant!
Kanske skulle man börja med att plocka upp något av de äldre spelen?

Så spelserien ser ut så här?

Drakenguard 1, 2 och 3
Nier och slutligen
Nier: automata?

Medlem

@Jokkepalm: känns som att du ska fundera på vad det är för omgivning du befinner dig i om de skulle reagera så pass starkt på att man spelade som en lättklädd tjej i ett spel.

Jag blev dock avsevärt mycket mer sugen på detta spel efter denna tråd, tack trådskaparen.

Medlem

Vill bara varna folk med gtx 780 kort i datorn.

Köpte spelet vid release, har fortförande inte kommit ut ur tutorial delen pga att drivern kraschar och ger dig en whitescreen som du inte kan göra något åt. Säkert ett bra spel men vad vet jag.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

@Arizato:
Det du säger gör det hela mer intressant!
Kanske skulle man börja med att plocka upp något av de äldre spelen?

Så spelserien ser ut så här?

Drakenguard 1, 2 och 3
Nier och slutligen
Nier: automata?

Jag älskar alla spelen i serien, men jag kan inte förneka att Drakengard 1-3 inte är för alla, speciellt Drakengard 1 och 2. De har lite problem som många människor har svårt att komma över, men vill du ha riktigt unika stories tycker jag du inte ska tveka. Annars kan du kolla igenom hela analys-spellistan jag postade tidigare om du bara vill veta storyn.

Det första NieR rekommenderar jag verkligen att du spelar igenom själv om du har lust. Storyn är otroligt givande och ger en väldigt många tankar, och dessutom är musiken helt gudomligt bra. Lyssnar fortfarande på soundtracket dagligen.

För att dra det lite fort så utspelar sig de mer eller mindre i "två olika timelines", eller det är i alla fall så folk spekulerar, det är mycket som lämnas öppet för spelarnas uppfattning. Men ser man rent timeline-mässigt är det såhär (Ursäkta snabbt ihopskriven paint-bild):

Om du vill spela igenom dem rekommenderar jag att du spelar dem i serie för serie: Börja med Drakengard 1-3 och sedan kör du NieR och därefter Automata.

Utöver spelen finns också en samling med korta stories som ger ännu mer detaljer om loren, såsom Grimoire NieR som är en bok som bara släpptes i Japan men som översatts av fans på internet som går djupare in på backstories för karaktärer och sånt där om man är sugen på mer efter man spelar klart det första NieR. Liknande böcker släpptes även för NieR Automata i Japan, och även en för Drakengard 3 som även kom hit i en limiterad fysisk utgåva man bara kunde få tag i på Square-Enix egna store för att par år sedan när det släpptes.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

@Jokkepalm: känns som att du ska fundera på vad det är för omgivning du befinner dig i om de skulle reagera så pass starkt på att man spelade som en lättklädd tjej i ett spel.

Någon i min omgivning är redan känslig över att jag överhuvudtaget har spel som hobby. Fast med åren har hen delvis börjat acceptera hobbyn, varav vissa spel är "ok", andra tveksamma.

Ett sånt här spel skulle kasta sten i ett glashus!

Är rumsrena kläder för mycket att önska?

Medlem

@Arizato:

Tackar för förtydligandet.
Får kolla upp vilka jag kommer åt till PS3/ PSP och PC.

Det lutar mot att jag följer din rekommendation att åtminstone spela "Nier 1", det vill säga
se analysvideos till Drakenguard-Lore och sedan plocka upp det första Nier.

Om jag blir helt såld på Nier-serien kan Drakenguard bli aktuellt.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

@Arizato:

Tackar för förtydligandet.
Får kolla upp vilka jag kommer åt till PS3/ PSP och PC.

Det lutar mot att se analysvideos och sedan plocka upp det första Nier.

No probs! Är mer eller mindre besatt av serien och dess skapare och älskar att spekulera, samt diskutera om det! Ännu roligare om man lyckas få någon intresserad!

Drakengard 1 och 2 är till PS2, och såvitt jag vet finns inte de som PS2 classics på PSN, tyvärr. Men Drakengard 3 släpptes till PS3 och finns på PSN-store.

NieR finns dessvärre inte på PSN, och har också varit out-of-print ett tag (Med undantag för en nyprintning på Square-Enix store för cirka 2 veckor sedan som såldes slut direkt). Så det kan vara lite svårt att få tag i. Mitt bästa tips är att beställa det på Amazon.co.uk där du just nu kan få det för ungefär 350kr.

Jag hoppas verkligen du tycker om det du ser/spelar. NieR är ett av mina favoritspel!

Medlem

@Arizato
@Jokkepalm

Jag har uppdaterat inlägget med lite mer information kring hur Drakengard och Nier hänger ihop. Samt en mer ingående Timeline. Se ovan.


signatur

Niet.

Medlem

Ja, Boxen till PS3 är safe - så jag överväger till ett köp här:
https://viktre.files.wordpress.com/2014/10/nier-ps3.jpg

@Arizato:
@Theade:
Tack för all info!

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

@Jokkepalm: känns som att du ska fundera på vad det är för omgivning du befinner dig i om de skulle reagera så pass starkt på att man spelade som en lättklädd tjej i ett spel.

Jag blev dock avsevärt mycket mer sugen på detta spel efter denna tråd, tack trådskaparen.

Hon e inte ens lättklädd. Man måste bokstavligen vrida kameran under henne för att kunna se röven så fattar inte vad problemet är.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Hon e inte ens lättklädd. Man måste bokstavligen vrida kameran under henne för att kunna se röven så fattar inte vad problemet är.

Google Imagesearch förtäljer något annat.

Tack för friheten att kunna pröjsa bort rump-flash till en babydoll utan bakdel.
Jag har svårt att sätta fingret på vilket alternativ som ses mest perverst (att bli sedd spela med).

Problematiken är som nämnd:
Andra spel ger dig valmöjlighet till anständiga klädval - det här ger dej inga.

Skribent

Gediget arbete, kul!


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Google Imagesearch har en annan historia.

Tack för friheten att kunna pröjsa bort rump-flash till en babydoll utan bakdel.
Jag har svårt att sätta fingret på vilket alternativ som är mest perverst.

Problematiken är som nämnd:
Andra spel ger dig valmöjlighet till anständiga klädval - det här ger dej inga.

Förstår verkligen inte problemet. Visst, du kan se hennes röv i vissa tillfällen men om du själv inte söker dig till hennes röv kommer det inte inkräkta i spelupplevelsen.

Medlem

@Striva: Tycker jag redan fått ut min poäng i tråden.

Jag står kvar vid min uppfattning att detta spel är något jag får vänta med.

Ska försöka spela igenom det någon gång när någon i min omgivning inte är hemma,
av anledningen att det inte finns någon möjlighet att klä sig anständigt.

Befintliga kläder skulle bara ge krut till oacceptansen som finns över att jag har spel som hobby.

Tidigare har jag funnit tiden att smygspela igenom en digital kopia av ett betydligt värre spel.

Nier är i sammanhanget relativt ofarligt, men fortfarande inget jag vill spela öppet...
och få skit för i veckor!

Edit: prokastinerar en inlämning idag, och därför lite väl aktiv i kämpe i diskussionen, leechblockar FZ nu.

Medlem

@Jokkepalm
Du får det att låta som att det är hårdporr vi pratar om.

12
Skriv svar