Ny animationsteknik kan revolutionera hur spelkaraktärer rör sig
Nog väldigt långt borta från att faktiskt kunna använda detta i spel. De nämner en "huge database" vilket bara de borde vara varningstecken. Spelbolagen idag jobbar redan mycket med att försöka hålla filstorleken nere men fortfarande duka för 4K upplevelser.
Andra stora hindret är att detta lägger ännu ett lager med beräkningar på alla levande varelser i spelet. Vi kan väl börja med att använda de resurserna till lite mer begåvad AI tycker jag?
Detta har nog störst användingsområde när det kommer till CGI filmer, just för du då kan få en estimering framdukad för hur karaktären kan röra sig från A till B. Dvs du behöver endast finslipa de delar som ser konstiga ut (typ gå i trappor).
Nog väldigt långt borta från att faktiskt kunna använda detta i spel. De nämner en "huge database" vilket bara de borde vara varningstecken. Spelbolagen idag jobbar redan mycket med att försöka hålla filstorleken nere men fortfarande duka för 4K upplevelser.
Andra stora hindret är att detta lägger ännu ett lager med beräkningar på alla levande varelser i spelet. Vi kan väl börja med att använda de resurserna till lite mer begåvad AI tycker jag?
Detta har nog störst användingsområde när det kommer till CGI filmer, just för du då kan få en estimering framdukad för hur karaktären kan röra sig från A till B. Dvs du behöver endast finslipa de delar som ser konstiga ut (typ gå i trappor).
Databasen de pratar om används bara för att "träna" AIn dock, så den skulle inte följa med spelet. Håller helt med om att det finns vettigare saker att lägga kraften på däremot, hur karaktärerna rör sig är sällan ett stort problem utan det som bryter immersionen är snarare att de försöker gå genom en vägg eller något.
/ LordDaimos
Wait what!? Skulle vi faktiskt kunna få fram en spelmotor där karaktären faktiskt kan ta sig ÖVER en liten sten eller buske? O_O
Kan man även få den att enkelt klättra över mindre hinder så som staket eller stenmurar i midjehöjd så är då jag såld i alla fall (Battlegrounds, jag tittar på dig med dina sunkiga hinder överallt). Detta verkar ju vara helt omöjligt för de flesta spelföretag idag (förutom assassins creed och dylikt där man lätt glider över hinder)
Detta ÄR revolutionerande! Det kostar enormt för spelutvecklare för att animera bra och trovärdigt.
Se skillnaden i utförande & verktyg mellan "handpåläggande animationsprocess" som Uncharted och "animations-synthesizer" som Witcher 3 eller Andromeda.
Videon i spoiler nedan från extra credits
Målet är att få resultat som Uncharted med sin dyra kostsamma flertals "handpåläggande" animatörer fast med en "dator-genererad/simulerad" animationssystem. CDProjekt har kommit långt med deras variant men där finns det fortfarande moment som saknas, Andromedas synthesizer behöver tyvärr finslipas en hel del.
En neural-network baserad animations-synthesizer skulle i den första kommersiella fasen avlasta en hel del animatörer och vi kommer då få Uncharted klass på animationerna, även för icke AAA spel! Detta tror jag kan komma inom 3-5 år då det finns massor av pengar att spara och som vi alla vet så är det att money talks
Andra fasen kommer bli sjukt intressant och kanske lite läskigt enligt mitt siande, då både facial animation och behavior animation (nauralmotion euphoria) kommer kunna genereras. Med detta så kommer karaktärerna verkligen få sin egna personlighet som kan skapas genom upplärning.
Det kan alltså då bli så att vi får vår första riktiga virtuella karaktär med en riktigt mänsklig personlighet! ...eller något väldigt lik mänsklig personlighet fast som kan bli riktig uncanny Från ragdoll till ZombieDoll =P
Hursom, ser fram emot första fasen med trovärdiga icke upprepande animationer även i icke AAA spel. Då kan vi uppgradera oss från billiga ragdoll och stela animationer till trovärdiga, varierande, själv-tänkande & egen beslutsfattande animationssystem
Orkar inte läsa hela pappret, men är det inte så att systemet använder ett neuralt nätverk för att vikta mellan olika förinspelade animationer, beroende på vilken terräng som traverseras? FZ's sammanfattning får det att låta som att systemet självmant skapar animationerna?
Ser tufft ut iaf, så länge man kan tweaka bort det uppenbara inputlagget.
Euphoria finns ju redan men bara Rockstar verkar använda det, och tyvärr mindre och mindre att döma av GTAVs animationer kontra Red Dead Redemptions.