Recension – Farpoint

Robot
Recension – Farpoint

Sällan har ett vitt plastgevär känts så Doom-bra! Lika sällan har spelet det används i känts så trött.

#aim-controller, #farpoint, #fps, #ps4, #psvr


Medlem

Testade detta i en pop up-butik i Paris i höstas och vart redigt imponerad. Visserligen var det min första VR-upplevelse, men känslan av att "balansera" på en smal stenbro för att ta sig över raviner är nog första gången jag varit höjdrädd på riktigt. Lägg till gött pangande och att man dessutom ser urlöjlig ut för de som tittar på 👌👌

Medlem

@Tomas Helenius: Var det det här du stod och lirade i bakgrunden (bakom Calle) när det streamades lunch-PUBG sist?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers
Redaktör
Skrivet av Zome0ne:

Testade detta i en pop up-butik i Paris i höstas och vart redigt imponerad. Visserligen var det min första VR-upplevelse, men känslan av att "balansera" på en smal stenbro för att ta sig över raviner är nog första gången jag varit höjdrädd på riktigt. Lägg till gött pangande och att man dessutom ser urlöjlig ut för de som tittar på 👌👌

Bra VR är stort. 😊

Skrivet av jonis:

@Tomas Helenius: Var det det här du stod och lirade i bakgrunden (bakom Calle) när det streamades lunch-PUBG sist?

Det var jag. Någon måste ju jobba medan kidsen leker.


signatur
Medlem

Detta var det första "riktiga" fps:n för VR & jag tycker det levererar en mer än bara ok upplevelse. Man måste inte hela tiden förse genren med något nytt hela tiden och ska man titta på den i stort har inte många titlar de senaste åren brutit från trenden med annat än en utstakad bana att följa, ofta ngt. större kanske men detta är som sagt i VR & den första titeln dessutom.
Kontrollen funkar suveränt & man missar ytterst sällan. Synd att ni inte testat co-op då detta kan nog vara den del många kommer uppskatta mest. Högre tempo & riktigt hektiskt samt svårt i "chaos"-nivån
I stort en riktigt bra debut-titel men som förhöjs avsevärt med Aim-kontrollen. Känslan är grym då du går omkring i VR och många med mig känner att spelet för lite orättvis behandling genom att jämföras med andra spel i "shooter"-genren. Självklart är inte spelet perfekt men en underbar upplevelse som bevisar att denna sortens spel funkar bra även dom i VR.

Hoppas verkligen spelet säljer bra så vi får se fler liknande titlar

Medlem

Hade lite svårt att placera mig själv. Har rätt långt till TV:n och en lång schäslong, så sitter jag på kanten av den kommer jag för nära och sitter jag bak på soffan så blir det för långt bort, så jag får tracking-problem. Vapnet hade bra precision men nog kunde man känna att det svajade några millimeter och så, men jäklar vilken känsla ändå. Paniken när en spindel kommer flygande genom luften och man viftar galet med vapnet och skjuter hejvilt är något helt annat, och det där haglet!!

Tycker det är kul att man precis som på riktigt får välja ett öga att sikta med, men att man samtidigt kan använda andra ögat för att kolla "utanför" siktet om man tappar bort någon fiende. Det blir på ett sätt lättare men samtidigt mycket svårare just för att man då måste vinkla vapnet rätt för att ens få nåt sikte, och samtidigt ska hitta åt fienden där i bakgrunden samtidigt som man har lite panik och fienderna rör sig. Vet inte hur man ska sätta bra ord på exakt hur mycket upplevelsen skiljer sig mot att spela FPS som normalt, men skillnad är det helt klart!

Redaktör

@grantrytare: Sett till VR-upplevelsen är det stundtals helt suveränt, och tar tillvara på allt PSVR och PS Camera har att ge (tekniken är ju rätt begränsad, särskilt vyfältet). Men - jag ser inga skäl till att gameplay inte kunda ha gjorts bättre, för stundtals är det riktigt slappt. Menar: man gör bossnivåer som består av tre, fyra delnivårer (skjut jättespindelns ägg, vänta tills den klättrat till nästa ställe, repetera), men om man dör under tiden måste man börja om från början. Det är inte skitkul femte gången, och blir inte roligare av att fienderna är helt och hållet statiska - spawnar på exakt samma ställe varje gång. Sånt borde ha gjorts bättre, det känns rejält omodernt. Synd tycker jag, för Aim-kontrollen har rejäl potential.


signatur
1
Skriv svar