Recension – Steel Division: Normandy 44

Robot
Recension – Steel Division: Normandy 44

MÖP:igt andra världskrigs-nörderi får pojk- och flickhjärtan att bulta och slå volter.

#eugen-systems, #möp, #paradox-interactive, #pc, #rts, #steel-division, #steel-division-normandy-44, #strategi, #ww2


Medlem

Weeeee kommer bli wunderbar att få spela det här! Vad jag också gillar är att upplägget är perfekt för att de ska kunna utöka serien till andra fronter med nya arméer, såsom Italien, Nord Afrika, Östfronten, etc.

Medlem

Vad är möp?

Medlem
Skrivet av Zerp:

Vad är möp?

Militärt-överintresserad-person!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

En trevlig recension på detta "smågubbe" spel. Det låter som om jag inte behöver ha allt för dåligt samvete då jag sparar det lite (redan köpt, ville ha extra grejorna) till en regnig sommar dag när man kan misstänka att de problem du hade med ditt recensions exemplar blivit åtgärdade.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Xeran:

Militärt-överintresserad-person!

Aldrig hört innan och jag har spelat krigsspel i 20 år... -_-

Medlem

Är det verkligen släppt? Jag ser att en hel del inte är upplåst och det står preorder now for beta på inledningsbilden. Men den står inte som Early Access mer. Ingen patch idag iheller


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Frilansare

"We're just hours away from landing the beach! The estimated time of release is 19:00CEST! Start up your engines!"
@Ankh:

Medlem

Spillet ser interessant ut, men jeg kommer aldri til å ville kjøpe spillet, før utviklerne fjerner denne dumme animasjonen for infanteri, hvor menneskefigurene sitter/står stille og så ser man at figurene svaier/gynger opp og ned. Dette er for dårlig, og vitner om tvilsomme designervalg i min mening.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

"We're just hours away from landing the beach! The estimated time of release is 19:00CEST! Start up your engines!"
@Ankh:

Tack tack


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Decoman:

Spillet ser interessant ut, men jeg kommer aldri til å ville kjøpe spillet, før utviklerne fjerner denne dumme animasjonen for infanteri, hvor menneskefigurene sitter/står stille og så ser man at figurene svaier/gynger opp og ned. Dette er for dårlig, og vitner om tvilsomme designervalg i min mening.

Nej det var kanske dålig design - men 99% av tiden är man utzoomad oavsett vilket så

Fantastiskt roligt spel förövrigt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

@Joakim Bennet

Förresten - var det den fulla releasen du speltestat eller du har spelat samma version som oss andra?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Mycket roligt spel ja. Inte helt trivialt heller, fått pisk många gånger av medium AI (när man spelat som tysk). Balanseras på för fullt nu i "EA". Rekomenderas!

Om nån vill ta en kväll och lira lite vs eller mot ai, skicka gärna pm.

Medlem

Väl skriven recension. Jag hoppas verkligen att det blir ett bra spel men några farhågor finns där...har lagt 6 timmar i betan och den har inte imponerat. Varför i hela friden flyttas frontlinjen baserat på fiendens enheter som jag inte kan se? Det blir ju omöjligt att smygflanka någon? Finns det särskilda enheter som inte påverkar detta? Skulle förvåna mig då den tyska s.k ghost division styrkan bestod av många stridsvagnar + infanteri och support etc och inte några kamouflerade snipernissar.

Det är en smula förvånande att inte recensenten påpekar den andliga föregångaren i form av Wargame airland battle. Det är ju faktiskt eugen systems som gjort spelen. Och i nuläget utifrån min egen upplevelse så är Wargame överlägset bättre tack vare 2st saker: "grand scale" läget där man flyttade sina divisioner i länder och resurssystemet. Lite oklart vilka modes som blir tillgängligt.

Antalet enheter som är lååångt färre i Steel division är förstås kopplat till Paradox/eugen systems tänkta business plan att släppa fler konfliktområden som östra fronten och Afrika....men mjeh ändå. (ca 900 mot 400).

Förstår inte hur utvecklarna tänkte när transportfordon utan vapen försvinner efter att soldater lämnat dem?! De fanns ju kvar i Wargame med stor taktisk betydelse såå wtf?! Kanske bara var så i betan iofs, vore trevligt om recensenten kunde bringa klarhet i det =D

Medlem
Skrivet av Zerp:

Aldrig hört innan och jag har spelat krigsspel i 20 år... -_-

Efter att själv ha gjort värnplikt och utbildat två omgångar med rekryter så har man stött på många "möpar"

Har gillat alla deras andra spel, härligt att se att det är SP igen


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Frilansare

@Ankh: Hela spelet, men inte ink den patch som eventuellt kom med releasen idag.

Alla kartor, divisioner, singelkampanj etc.

Frilansare

@Emblaz: det finns scout-trupper med flera som ej påverkar frontlinjen.

Angående transporter som försvinner så har jag faktislt sett båda varianterna. Stördes inte så mycket av detta, faktiskt.

Medlem

@Joakim Bennet:

Tackar - det var mest den delen jag undrade. Bra recension förövrigt och fantastiskt kul (svårt) spel.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Emblaz:

Antalet enheter som är lååångt färre i Steel division är förstås kopplat till Paradox/eugen systems tänkta business plan att släppa fler konfliktområden som östra fronten och Afrika....men mjeh ändå. (ca 900 mot 400).

Förstår inte hur utvecklarna tänkte när transportfordon utan vapen försvinner efter att soldater lämnat dem?! De fanns ju kvar i Wargame med stor taktisk betydelse såå wtf?! Kanske bara var så i betan iofs, vore trevligt om recensenten kunde bringa klarhet i det =D

Upplevde att antalet enheter i wargameserien var mer av ett otyg än en tillgång. Större delen av enheterna var värdelösa och gjorde det spelet mer svåröverskådligt. För varje patch de släppte för att fixa balansen så blev det någon oförutsedd bieffekt som gjorde att vissa enheter vart helt oanvändbara och andra ovärderliga.

Medlem

Ser riktigt kul ut, men jag är sämst på RTS.

Frilansare

@nixdorf: Håller med. Färre enheter som man faktiskt vet vad de gör känns vettigt. Rörigt nog som det är!

Medlem

@Joakim Bennet: Taggen är felstavad till utvecklaren!

Älskade R.U.S.E, men avskydde Wargame. Borde jag köpa?

Medlem

Man kan muligens ikke forvente så mye av et såkalt "real-time-strategy-game" med tanke på autentisitet, men likevel, jeg ønsker å få vite mer om eventuelle ting som gjør spillet til noe som er mindre lik en "krigssimulator" og ting som gjør spillet til mer likt et glorifisert "action" spill. Dette tror jeg andre også vil vite mer om, for det dette da vil dreie seg om er dybden i spilldesign, hvor ting kan være veldig overfladisk og dumt, eller mer forseggjort og således gjort mer interessant. I det minste kunne man lære om de ting som faktisk er implementert på en forseggjort måte, som vil kunne gi spillet såkalt "dybde" og autentisitet som krigsspill.

Redaktör
Skrivet av 73mpl4R:

@Joakim Bennet: Taggen är felstavad till utvecklaren!

Fixat!


signatur
Gnällkuk

Är det inte lite märkligt hur man väljer att låta recensenter få spela ett halvtrasigt spel? Varför inte bara skjuta upp releasen en vecka till och låta dessa spela en mer polerad version? Känns som om spelet hade fått en femma då. Själv hade jag slutat spela om det kraschade sp ofta...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av pelson:

Älskade R.U.S.E, men avskydde Wargame. Borde jag köpa?

Det beror ju på varför du älskade RUSE men avskydde Wargame?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Frilansare

@tricky: releaseversionen var mycket mer polerad, men men ja, det är så ubland. Förhoppningsvis ser man att jag ändå är mer än nöjd med spelet!

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Bennet:

@tricky: releaseversionen var mycket mer polerad, men men ja, det är så ubland. Förhoppningsvis ser man att jag ändå är mer än nöjd med spelet!

Ja, det var nog inget snack eftersom det enda som var minus var just buggarna. Men det känns väldigt kontraproduktivt att skicka ut koder med buggar som de flesta vanliga dödliga hade gett upp på och inväntat patchar för. Måste vara hyggligt frustrerande att bli utsparkad i ett spel som dels tycker är väldigt roligt men också är tvungen att ge mycket tid för att man ska skriva en vettig recension av spelet.

Betyget blir ju dessutom direkt "felaktigt" då den version du och andra spelade inte är den som vi andra slutkonsumenter kommer att få uppleva. Om day one-patcharna fixar alla, eller de flesta problemen så borde antingen betyget korrigeras (förutsatt att det är ordnat vid släpp med en day one-patch), eller åtminstone infogas som en sidnot att det är åtgärdat i recensionen. Blir mer användbart för någon som läser recensionen tänker jag och funderar på om det är värt att köpa spelet nu.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

@tricky: releaseversionen var mycket mer polerad, men men ja, det är så ubland. Förhoppningsvis ser man att jag ändå är mer än nöjd med spelet!

Jag utmanar dig med en örfil av en handske på en 1 vs 1. Vinnaren får E-credz.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

1
Skriv svar