Xbox Game Pass lanseras nästa vecka

Robot
Medlem

Det här är framtiden
Visst andra har redan haft liknande tjänster ett tag bla bla bla.

Jag tycker bara det är roligt att "marknaden" börjar röra sig hitåt.
Spotify fast med spel liksom

Medlem

Det sägs ju att Sony kommer avtäcka något stort inför juni månad vad gäller PS+. Kanske handlar det om att PS+ kommer få sig något liknande som Game Pass?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

@insilence: de finns en baksida dock. Spotify har ju inte visat sig vara en jättebra affärsidé. De är för billigt helt enkelt. Ska detta vara lönsamt med nya titlar kommer de behöva kosta betydligt mer än 100 spänn i månaden. Å fan vet om inte jag hellre köper dom spelen jag vill ha istället för å betala för en massa jag inte vill ha.

Ambassadör
Xbox

För 79kr i månaden så räcker det ju med ett par spel som man är intresserad av för att det ska vara värt det. Det är ju en väldigt lovande start, med väldigt stor potential framöver. Vi får se hur det utvecklas helt enkelt!
Vill man köpa spelen och/eller DLC så får man också rabatt på dem genom sitt Game pass. Ungefär som EA Access.

Men framförallt så är det ju en väldigt bra deal för de som köper Xbox för första gången. Skaffar en ny konsol, 100+ spel redan dag 1. Inte illa.


signatur

Jump in.

Medlem

Har origin acces o tycker det är bra. Kan tänka mig o betala för denna med om spelen är bra. Börjar dock bli väldigt många 99kr i månaden tjänster.

Medlem

En nackdel är det för oss som inte har tid att spela så många timmar om dagen och när vi spelar gör vi det på olika system som PC, PS4 osv. Då blir det nog billigare i längden att köpa spelen man vill spela och sälja vidare när man tröttnat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Många bäckar små...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@insilence: de finns en baksida dock. Spotify har ju inte visat sig vara en jättebra affärsidé. De är för billigt helt enkelt. Ska detta vara lönsamt med nya titlar kommer de behöva kosta betydligt mer än 100 spänn i månaden. Å fan vet om inte jag hellre köper dom spelen jag vill ha istället för å betala för en massa jag inte vill ha.

Du har absolut en poäng i det du säger, det gäller att hitta något som är hållbart för utvecklarna och spelarna såklart.

Personligen skulle jag vara villig att betala över 100kr/mån ifall jag fick tillgång till ett bra bibliotek.
Idag spenderar jag över 500kr i månaden på spel genom att köpa alla titlar så.

Medlem

@insilence: sen har du aspekten med att det är prenumeration. Så om man av en eller annan anledning kommer fram till att man inte längre har råd med den månadskostnaden, då mister man rätten att spela alla dom spelen. Då har man inga spel alls att spela. Trots att man kanske lagt tusentals kronor på det genom åren. Det finns en trygghet i att äga. Mer och mer sånna trender. Du ska betala en massa varje månad men du äger ingenting. Jag är skeptisk.

Avstängd

Som någon sa, många bäckar små! 1. Köp av en av dom sämst presterande multimedia apparaterna som sett dagens ljus, check. 2. Internetuppkoppling, check. 3. Xbox live, check. 4. Månatlig hyresavgift, check. Yep!, det låter ju som en lysande affär, lol!
I synnerhet med tanke på att du kan köpa dom flesta spel du gillar för ca: 50-300 pix, på disk, äga för alltid om du vill, sälja när du är klar med det, lmao!
Alltså hyra spel på en skitkonsol som inte ens klarar av att operera spel från sin egen hårddisk, istället STREAMA skiten från molnet, som ingen apparat, nätverk är i närheten av att klara av. Till en summa av 600 spänn per månad, mellan tumme och pekfinger. Lite osäker där, vad kostar höghastighetsfiber? Bra mycket mer?
Tyvärr har Steam inte gått över till denna modell än, suck!!! Men hoppas kan man, om nu MS lyckas med detta 8 underverk. Så vi får fler att betala hundralappar till. Och på sikt, gärna som enda källa, permanent. Kanske något att pusha för, vad tror ni? Heja brännvin!!!

Medlem
Skrivet av lackis:

Som någon sa, många bäckar små! 1. Köp av en av dom sämst presterande multimedia apparaterna som sett dagens ljus, check. 2. Internetuppkoppling, check. 3. Xbox live, check. 4. Månatlig hyresavgift, check. Yep!, det låter ju som en lysande affär, lol!
I synnerhet med tanke på att du kan köpa dom flesta spel du gillar för ca: 50-300 pix, på disk, äga för alltid om du vill, sälja när du är klar med det, lmao!
Alltså hyra spel på en skitkonsol som inte ens klarar av att operera spel från sin egen hårddisk, istället STREAMA skiten från molnet, som ingen apparat, nätverk är i närheten av att klara av. Till en summa av 600 spänn per månad, mellan tumme och pekfinger. Lite osäker där, vad kostar höghastighetsfiber? Bra mycket mer?
Tyvärr har Steam inte gått över till denna modell än, suck!!! Men hoppas kan man, om nu MS lyckas med detta 8 underverk. Så vi får fler att betala hundralappar till. Och på sikt, gärna som enda källa, permanent. Kanske något att pusha för, vad tror ni? Heja brännvin!!!

Spelen streamas inte alls, det enda som lagras i molnet är sparfiler. (Jag körde alpha preview av Game Pass).
Det är en bra deal för folk som inte haft Xbox Live på ett par år, då de flesta av spelen är gamla Games With Gold-spel.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@insilence: de finns en baksida dock. Spotify har ju inte visat sig vara en jättebra affärsidé. De är för billigt helt enkelt. Ska detta vara lönsamt med nya titlar kommer de behöva kosta betydligt mer än 100 spänn i månaden. Å fan vet om inte jag hellre köper dom spelen jag vill ha istället för å betala för en massa jag inte vill ha.

Med Game-Pass så får du ju bara tillgång till X-antal spel i ca 30 dagar och sedan så kan de bytas ut om X-antal andra spel, det är ju inget som är permanent (om inte utgivaren/Microsoft kommer överens med någon deal) så det är ju mer en tjänst som du kan prova på spel som du kanske inte alls skulle ha köpt. Om man verkligen vill spela ett specifikt spel så är ju att köpa det ditt enda alternativ. Sen tvivlar jag stark att de kommer att ha "release-spel" med där utan det är nog spel som har 1 eller 2+ år på nacken (om det ska vara lönsamt) Sen kanske de kastar in några nyare spel då och då bara för att tjänsten ska kännas mer relevant.

Jag tror att de kan blir riktigt bra och om Steam lanserade någon liknande så skulle jag skaffa det direkt.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@insilence: de finns en baksida dock. Spotify har ju inte visat sig vara en jättebra affärsidé. De är för billigt helt enkelt. Ska detta vara lönsamt med nya titlar kommer de behöva kosta betydligt mer än 100 spänn i månaden. Å fan vet om inte jag hellre köper dom spelen jag vill ha istället för å betala för en massa jag inte vill ha.

Nja,

Problemet med Spotify är väl att det fortfarande är för många gratisanvändare jämfört med betalande. Om alla användare hade betalat så skulle finansieringen inte vara något problem.

Medlem

@Ichabod: så kan de vara. Inte helt insatt. Vet att dom inte riktigt får ihop de dock. Min poäng kvarstår dock. Om denna tjänsten någonsin ska vara aktuell för nya spel kommer den behöva kosta betydligt mer än 100 kr i månaden. Och att prenumerera på spel på de viset e la värre än å förboka egentligen?

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@insilence: sen har du aspekten med att det är prenumeration. Så om man av en eller annan anledning kommer fram till att man inte längre har råd med den månadskostnaden, då mister man rätten att spela alla dom spelen. Då har man inga spel alls att spela. Trots att man kanske lagt tusentals kronor på det genom åren. Det finns en trygghet i att äga. Mer och mer sånna trender. Du ska betala en massa varje månad men du äger ingenting. Jag är skeptisk.

Man betalar 79 kr i månaden och har tillgång till 100 spel och det kommer in andra spel varje månad och dom spelen man gillar kan man köpa med 20% rabatt.
Och du klagar ?
Folk blir aldrig nöjda.

Medlem

@Justin Time: läs de jag skrev igen. Försök förstå min poäng. För de du pratar om adresserar ju inga av dom problem som jag tog upp i min post. Det är bara en gammal klassisk "folk blir aldrig nöjda" kommentar som kräver lika mycket eget tänkande som å torka sig i röven.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@Justin Time: läs de jag skrev igen. Försök förstå min poäng. För de du pratar om adresserar ju inga av dom problem som jag tog upp i min post. Det är bara en gammal klassisk "folk blir aldrig nöjda" kommentar som kräver lika mycket eget tänkande som å torka sig i röven.

Självklart så har man inga spel kvar om man bara använder denna tjänst och slutar betala för den, men det är inte dyrt och det är frivilligt, gillar man det inte så struntar man i det, vill man ha tillgång till många spel så skaffar man det,
själv så har man det för man sparar en jäkla massa pengar på att köpa russinen i kakan och resten hyr man för en struntsumma.

Du nämner tusentals kr, för att uppnå 1 tusenlapp då får man använda tjänsten i 12 år för den kostar bara 79 kr i månaden.

Medlem

@Justin Time: min kommentar som var riktad till en annan person på det här forumet handlade ju om som du kanske fattat om du brytt dig att läsa allt och inte ta det ur sitt sammanhang handlade hur den personen tyckte att detta var en bra utveckling för spelbranschen i allmänhet att det gick åt detta hållet och det var främst det jag kommenterade. Jag uppfattade det som att han såg fram emot att all form av speldistribution skulle gå till på sättet i framtiden och det var det jag var kritisk till och försökte framföra nackdelarna med. Som sagt. LÄS innan du gör bort dig. 79 kr i månaden blir en tusenlapp efter tolv år? Kanske skulle gått på mattelektionerna för övrigt...

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@Justin Time: min kommentar som var riktad till en annan person på det här forumet handlade ju om som du kanske fattat om du brytt dig att läsa allt och inte ta det ur sitt sammanhang handlade hur den personen tyckte att detta var en bra utveckling för spelbranschen i allmänhet att det gick åt detta hållet och det var främst det jag kommenterade. Jag uppfattade det som att han såg fram emot att all form av speldistribution skulle gå till på sättet i framtiden och det var det jag var kritisk till och försökte framföra nackdelarna med. Som sagt. LÄS innan du gör bort dig. 79 kr i månaden blir en tusenlapp efter tolv år? Kanske skulle gått på mattelektionerna för övrigt...

mmm, hjärnsläpp där med månadsavgiften, aja, såhär dagen efter inser man vilka korkade inlägg man gjort.
shit happens.
Ha en bra solig dag.

Medlem

@Justin Time: de e lugnt. No hard feelings. Att kunna erkänna när man gjorde fel är en sällsynt och mycket bra och vacker egenskap. Desamma till dig!

Avstängd
Skrivet av Nimr0d:

Spelen streamas inte alls, det enda som lagras i molnet är sparfiler. (Jag körde alpha preview av Game Pass).
Det är en bra deal för folk som inte haft Xbox Live på ett par år, då de flesta av spelen är gamla Games With Gold-spel.

Å fan! Har misstagit mig då. Som du beskriver det, via din hårddisk under en begränsad tid då, och inget dyrt Xbox Live?, låter ju riktigt bra faktiskt, som en prova på tjänst för en senare eventuell långhyra eller (köp, (om nyare/aktuella spel hittar dit)). Eller bara harva genom en bunt skitspel över semestern, ok!, förstår!

Medlem
Skrivet av lackis:

Å fan! Har misstagit mig då. Som du beskriver det, via din hårddisk under en begränsad tid då, och inget dyrt Xbox Live?, låter ju riktigt bra faktiskt, som en prova på tjänst för en senare eventuell långhyra eller (köp, (om nyare/aktuella spel hittar dit)). Eller bara harva genom en bunt skitspel över semestern, ok!, förstår!

Jag spelar personligen mest för achievements och liknande och för kortare spel man kan klara på några timmar (finns en del i Game Pass-samlingen) så är det ganska perfekt upplägg för mig.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Avstängd
Skrivet av Nimr0d:

Jag spelar personligen mest för achievements och liknande och för kortare spel man kan klara på några timmar (finns en del i Game Pass-samlingen) så är det ganska perfekt upplägg för mig.

Yep! Fyller säkert ett behov. Och den typen av spel kanske man inte direkt går ut och köper heller, så, blir sugen på något kul för stunden, och sen klar med det efter 2-6 timmar. Helt okej!

1
Skriv svar