Långhelg med gratis Fallout 4 börjar idag

Robot
Långhelg med gratis Fallout 4 börjar idag
Medlem

Ville inte att spelet skulle sluta så jag vägrade klara av spelet och det har suttit orört på min HD sedans vintern 2015. Kanske dags att kavla upp armarna och köra sista biten snart

Medlem

Ska ta tillfället i akt och se hur bra Fallout 4 flyter på med High Resolution Textures Pack på min dator med GTX 1080, i5-7700k, och 16GB RAM. Har det släppts några markanta optimeringar sedan spelet släpptes?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Nu när mods till spelet börjat mogna tänkte jag köpa det. Tur att det blir gratis den här helgen så man får testa och se om det är värt att köra nu eller om man måste vänta något år till.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Spelat det en hel del på PS4, men en annan är för gammal för att lära sig sikta med joypad. Är frihelgen kopplad till riktigt bra rabatt kanske ett PC-köp kan vara värt slantarna ändå.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Ska ta tillfället i akt och se hur bra Fallout 4 flyter på med High Resolution Textures Pack på min dator med GTX 1080, i5-7700k, och 16GB RAM. Har det släppts några markanta optimeringar sedan spelet släpptes?

Spelet är ju fortfarande horribelt optimerat bitvis och kan lagga även på en bra dator.

Har själv en 4790k, 16gb ram, 1080 & installerat på en SSD (eller ja, var installerat på en SSD) och spelet av någon anledning låste sig till ~40fps ofta pga någon bugg som inte försvunnit sen release. Var tvungen att i .ini filer stänga av vsync för att öht få en vettig framerate. Vilket också resulterar i att många ställen kan man ligga över 100+ fps. Vilket i sin tur gör att man MÅSTE begränsa FPS på något sätt, för spelets hastighet är bundet till FPS efter en viss gräns. Som då orsakar att typ dialogers animation går i 290km/h och orsakar fel i lip-sync.

Inställningen för skugg-avstånd är också otroligt skevt. I vissa lägen kan man stå på samma plats mitt i innerstaden av FO4 och ha 60+ fps. Sen vrida sig några grader åt ett annat håll och dyka ner 20-30fps. Knappt någon skillnad i omgivningen. Samma mängd byggnader, men ändå sådan enorm skillnad.

Dessa problem är inget alla råkar ut för, har hört om de som haft likvärdiga inställningar (mer eller mindre max utom godrays & shadow distance) och ändå haft solida 60+ hela tiden. Så det verkar ganska random huruvida prestandan är bra i spelet eller inte. Vilket bara det är ett tecken på ett dåligt optimerat spel. Vilket är väldigt synd, för själva spelet är klockrent tycker jag.

Medlem

@anon_178365: Använd Rivatuner, Nvidia Inspector eller liknande och begränsa FPS till 60.

Medlem
Skrivet av Xrick6:

@pinalina: Använd Rivatuner, Nvidia Inspector eller liknande och begränsa FPS till 60.

Av de två valen är inspector att rekommendera, mindre irriterande program i mitt tycke. Rivatuner har jag för mig att man måste hålla ingång också. Medan inspector är bara att göra ändringen och sen glömma bort det. Sen så har jag upplevt att runt 70-100fps är säkert att sätta begränsningen till. Efter det så börjar animation upplevas som speedade (lip sync problem osv uppstår).

Medlem

Tips till alla som har fps problem*

Nexusmods > FPS dynamic shadows - Shadow Boost

Löste alla fps drops inne i städer för mig & många andra!

Skrivet av Puscifer:

Ska ta tillfället i akt och se hur bra Fallout 4 flyter på med High Resolution Textures Pack på min dator med GTX 1080, i5-7700k, och 16GB RAM. Har det släppts några markanta optimeringar sedan spelet släpptes?

Spelet eller drivrutinerna har blivit mkt bättre .. jag la ner fallout 3 efter några timmar när det va nytt, orkade inte laggig fps.. startade det igen för några veckor sen och det flyter väldigt bra på höga inställningar..

Medlem

Jag har 4790k och GTX 970, spelet flyter felfritt i 1080p, har låst fps till 60. Men har en mod som låser upp fps under laddningstider, vilket gör att laddningstiderna blir blixtsnabba.

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Kan tyvärr inte spela Fallout 4 längre efter jag köpte ny dator med Geforce 1080 Ti, med 144 FPS så blir fysiken i spelet extremt konstig, det går knappt att hoppa t.ex. och allting rör sig väldigt snabbt.

Någon som har en lösning på problemet?

Ja, 60hz och vsync på är det enda som fungerar bra i Fallout 4.

Skrivet av Witchfinder:

Jag har 4790k och GTX 970, spelet flyter felfritt i 1080p, har låst fps till 60. Men har en mod som låser upp fps under laddningstider, vilket gör att laddningstiderna blir blixtsnabba.

Önskar jag visste detta tidigare, vad heter modden, jag har en del kvar att göra, Far harbor expansionen t.ex.

Medlem

Jag kör med freesync låst 48-72hz, 6700k och Rx480 8gb, hur ska jag göra då? Måste jag låsa fps fast än den redan går max till 72?

Medlem
Skrivet av shelter:

Önskar jag visste detta tidigare, vad heter modden, jag har en del kvar att göra, Far harbor expansionen t.ex.

http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/10283/?

Medlem

Spelet är buggigt och laggigt, känns som att spelet är i beta-fas.

Medlem

Får inte in High res packen. Kan det vara så att den inte funkar med Gratishelgen?
Klickar jag på download i steam så startas Fallout 4, klickar jag på Add-ons i spelet så startar Steam.......
Någon som lyckats få in High Res packen?

Medlem

Bara high res-packet tar ca 50gb om jag inte minns helt fel.

Medlem

bra att de var gratis helg... spelet kraschade på exakt samma ställe hela tiden. Strax efter andra gången som bäbisen skrek

1
Skriv svar