Jämför Mass Effect: Andromeda från 2014 mot idag

Robot
Jämför Mass Effect: Andromeda från 2014 mot idag
Medlem

Märkligt att man kunde göra snyggare spel 2014. Ta bara driveclub som i min mening fortfarande ser ruskigt snyggt ut än idag. Visst det har polerats genom åren och patchats, men det var snyggt redan då när de släpptes 2014

Medlem
Skrivet av Hexon:

Märkligt att man kunde göra snyggare spel 2014. Ta bara driveclub som i min mening fortfarande ser ruskigt snyggt ut än idag. Visst det har polerats genom åren och patchats, men det var snyggt redan då när de släpptes 2014

Man kunde göra snyggare spel för 10 år sen men verkar som något håller tillbaka utvecklingen. Men vi har löv och gräs i skogarna ny tack vare nya hårdvaran och kraften från X1 och PS4, otroligt.

Medlem
Skrivet av Hexon:

Märkligt att man kunde göra snyggare spel 2014. Ta bara driveclub som i min mening fortfarande ser ruskigt snyggt ut än idag. Visst det har polerats genom åren och patchats, men det var snyggt redan då när de släpptes 2014

Bilspel är ofta de som brukar se bäst ut. Antagligen för att det inte, i jämförelse med andra sorters spel, är mycket som händer.

KoP
Medlem

Tyckte alphan såg sämre ut. Sämre detaljrikedom plus att allting såg ut att ha en plastig hinna över sig. Föredrar nog den slutgiltiga versionen.

Medlem

@Fiddi:

Beroende på vad de är för spel så är avancerade simulatorer osv. snarare mest cpu-intensiva med tanke på alla beräkningar.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Bilspel är ofta de som brukar se bäst ut. Antagligen för att det inte, i jämförelse med andra sorters spel, är mycket som händer.

Skrivet av zauii89:

@Fiddi:

Beroende på vad de är för spel så är avancerade simulatorer osv. snarare mest cpu-intensiva med tanke på alla beräkningar.

Bilspel är avsevärt enklare att göra snygga än andra typer av spel på grund av ett par aspekter.
Till och börja med är dom alltid utomhus, vilket innebär att du kan komma väldigt långt med enkla lighting approximationer. Kolla på t.ex CryEngine, som ser mycket bra ut utomhus men bryter ihop i inomhus miljöer, då indirekt ljus måste hanteras.
Dom har ofta få objekt (relativt andra spel), vilket innebär att grafiken får en väldigt låg CPU kostnad.
Det finns inga "z nivåer", allt utspelar sig på marknivå (ingen andra våning i en byggnad). Det innebär att många saker kan behandlas tvådimensionellt, man kan helt enkelt ignorera z axeln.
Förutsägbar kameravinkel, spelarjäklarna kan helt enkelt inte vandra iväg och kolla på spelet ur vinklar utvecklarna inte förutsåg, allt är rätt konsekvent.
Få animationer (en crowd av människor är något helt annorlunda än 8 bilar). Och dom gånger det finns en publik som tittar är den ofta distanserad och du är aldrig ute och kör mitt i den.

Alphan känns bättre, men det kan vara för att de inte ännu har dragit in animationerna i det stora maskineriet än.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ljussättningarna var betydligt bättre i slutversionen enligt mig, framför allt efter patchen.
Regnet och animationerna är väl det uppenbara. T.ex röken och sen gillar jag inte de färgglada ansiktena på Krogans. Dom ska vara mörka och badass precis som Grunt och Wrex

Medlem
Skrivet av KoP:

Tyckte alphan såg sämre ut. Sämre detaljrikedom plus att allting såg ut att ha en plastig hinna över sig. Föredrar nog den slutgiltiga versionen.

Fördelar (för final):
Högre upplösning på vissa texturer
Ser inte överdrivet glansigt ut i regnet.

Nackdelar (för final):
Sämre karaktärs modell
Sämre ansiktsanimationer
Sämre vädereffekt
Sämre ljus
Allting ser helt torrt ut fastän det regnar
Vart tog allt pollen vägen?

Men jag antar vi alla har olika prioriteringar när det gäller grafik. Själv hade jag hellre haft plasthinnan framför den play doh stop motion som är Final versionen.

Sedan var ju tyvärr det grafiska inte det enda som var en enorm besvikelse med Andromeda.

Medlem

Förstår inte vad det konstiga är?

Man visar upp en sekvens man finputsat för att skapa ett fint demo, men tvingas sen dra ned det till en nivå som kan hållas konsekvent genom hela spelet?

Vad är det för flumhuvve i videon som försöker få det till något världsomvälvande, konstigt fenomen?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

kan det vara så att alfan är unreal engine och final är frostbite?

Medlem

@KoP: föredrar du även animationerna till 2017?

Medlem

det är en konspiration... spelföretagen gör medvetet sämre grafik å skalar ner så dom slipper arbeta med lika mycket till nästa spel dom ska släppa i serien och då kan dom säger när dom släpper andromeda "2" att vi har arbetat på att förbättra grafiken mycket =D

Medlem
Skrivet av Dunder:

Förstår inte vad det konstiga är?

Man visar upp en sekvens man finputsat för att skapa ett fint demo, men tvingas sen dra ned det till en nivå som kan hållas konsekvent genom hela spelet?

Vad är det för flumhuvve i videon som försöker få det till något världsomvälvande, konstigt fenomen?

Det konstiga kan ju vara att det inte alls är något som finputsats för att skapa ett fint demo utan alpha gameplay som läckt, alltså var det inte meningen att någon utanför studion skulle ha sett det. Dessutom tyckte folk redan 2014 att det såg ganska b ut och Bioware påstod att spelet såg mycket bättre ut i ett senare uttalande, vilket det inte gör, det ser sämre ut.

Han är förövrigt knappast ett flumhuvud bara för att han jämför och informerar folk om detta. Bara för att du tycker det e okay att spelföretag ljuger och visar upp bättre versioner av spel och sedan downgradar betyder inte att alla andra måste acceptera det.

Medlem
Skrivet av KoP:

Tyckte alphan såg sämre ut. Sämre detaljrikedom plus att allting såg ut att ha en plastig hinna över sig. Föredrar nog den slutgiltiga versionen.

För det första håller jag inte med om detaljrikedomen, och för det andra regnar det i det gamla klippet, med andra ord är den "plastiga hinnan" du pratar om endast att de är blöta.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Han är förövrigt knappast ett flumhuvud bara för att han jämför och informerar folk om detta. Bara för att du tycker det e okay att spelföretag ljuger och visar upp bättre versioner av spel och sedan downgradar betyder inte att alla andra måste acceptera det.

Håller nog med föregående talare med att kalla honom flumhuvud (Om än kanske onödigt med sådana påhopp). Om det nu vara en riktig läcka så är ju denna videon något som inte skulle visas, kanske för att Bioware själva visste att de inte skulle kunna komma upp i den grafiska kvalitén. Finns väl ingenstans där Bioware ljuger. Det har funnits en läkt video som två år senare inte överensstämmer med de förhoppningar spelare hade.

Han visar även ganska dålig förståelse för spelutveckling (inget fel med det alla kan inte vara experter på allt), han säger att han vet att spelen går igenom olika faser men kan ändå inte acceptera att det blivit en downgrade på något som Bioware inte valt att visa. Så för mig är det mer ett problem han har än att det skulle vara Biowares fel.

Tycker själv att det finns för mycket naiva personer som tror spelföretag ska lyckas och göra mästerverk varje gång. Det är ju alltid tråkigt med att en tidigare Build ser bättre ut en den senaste men vi lever inte i en värld där allt är guld och gröna skogar.


signatur
Medlem

Tja, det man ser på avspilling, er kanskje bare juks? Dvs, animasjoner som er laget manuelt av en "animation artist".

Medlem

Det jag hört är att den där sekvensen gjordes i gamla ME-motorn, innan de började utveckla i Frostbite istället.

Sen ska vi även komma ihåg (som jag tror redan nämnts) att här gjordes alla ansiktsanimationer manuellt, något man totalt frångick sen tyvärr.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Det jag hört är att den där sekvensen gjordes i gamla ME-motorn, innan de började utveckla i Frostbite istället.

Sen ska vi även komma ihåg (som jag tror redan nämnts) att här gjordes alla ansiktsanimationer manuellt, något man totalt frångick sen tyvärr.

Jag tvivlar starkt på att det är gjort i unreal engine 3 när det klargjordes att alla EA spel skulle gå över till frostbyte långt innan mass effect andromeda var ens i produktionsstadiet

Medlem

@Aieth: "Det finns inga "z nivåer", allt utspelar sig på marknivå (ingen andra våning i en byggnad). Det innebär att många saker kan behandlas tvådimensionellt, man kan helt enkelt ignorera z axeln."

Vägar kan ha kullar och backar. Bilar kan lätta från marken och vurpa. Det finns banor som korsar sig själv. – Inte lika mycket som andra spel, men det är inte som z-axeln inte finns.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Jag tvivlar starkt på att det är gjort i unreal engine 3 när det klargjordes att alla EA spel skulle gå över till frostbyte långt innan mass effect andromeda var ens i produktionsstadiet

Jo, så var även min första tanke. Det jag hörde var att de skulle visa upp något imponerande tidigt och då kände sig mer komfortabla med de gamla verktygen. Den här studion gjorde ju mycket av det DLC vi såg i den ursprungliga trilogin.

Det kan så klart vara fel dock.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar