Xbox One-spelarna lägger bara 1,5 % av tiden på 360-spel
Sony-chefens "Varför då?" om bakåtkompabilitet blir mer förståelig.
#bakåtkompabilitet, #cod, #xbox-360, #xbox-live, #xbox-one
Haha jag är en av dom. Spelar just nu Half-Life 2 ifrån 360 utgåvan av Orange box och innan det drog jag igenom Red Dead Redemption igen. Å så testade man lite GTA 4 när det blev kompatibelt men nä, kändes ganska hemskt jämfört med GTA 5, tyvärr. Var ju kul å så när man körde det men mp delen i GTA 4 är jävligt tråkig.
Om vi bortser från bakåtkompabilitet, och ser på statistiken så tycker jag det är ganska intressant att nästan 45 procent av tiden inte används till spel alls.
Microsoft borde ha marknadsfört den som ett socialt mediecenter. Att de inte tänkte på det!
Jag spelar mycket 360-spel... Drog precis igenom The Witcher 2. Det spelet var bättre än mycket skit som släpps till nuvarande generation...
Baserat på mitt egna spelande så är den här undersökningen helt uppåt väggarna, men det är ju bara från min synvinkel. Black ops 2 som blev bakåtkompatibelt för inte så länge sen gick väl tom upp på försäljningslistornas topp 10?
Alldeles oavsett lönsamhet så är det en utmärkt kundservice, och hur någon kan tycka att det är fel förstår jag inte. Hatar de spel?
Jump in.
Men rubriken är egentligen lite missvisande va? Det är inte 1,5% av spelarna utan 1,5% av totala tiden. Det kan ju betyda allt från att 0,0001% av spelarna till att 100% av spelarna använder det. Bakåtkompaibla spel står för ca 3% av speltiden. Verkar väl ganska rimligt?
Ja insåg det nu jag med. Rubriken och artikelns andemening är ju felaktig! Att det läggs mindre tid på 360-spelen är ju inte så märkligt? Det kan ju visst vara många som använder det?
I gamla spel är ju MP-delen inte så aktiv, så det är klart att h/spel blir färre?
Jävla aftonbladetartiklar.
Jump in.
Precis, kan man tänka sig att de flesta intresserade helt enkelt har kvar sitt 360 eftersom det inte är fullt stöd?
Och var det inte massa kappvändningar om det skulle finnas något stöd alls bör one lanserades.
Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.
Men rubriken är egentligen lite missvisande va? Det är inte 1,5% av spelarna utan 1,5% av totala tiden. Det kan ju betyda allt från att 0,0001% av spelarna till att 100% av spelarna använder det. Bakåtkompaibla spel står för ca 3% av speltiden. Verkar väl ganska rimligt?
Rätt, rubriken fixad. Det var svårt att förklara utan att rubben blir för krånglig.
Ja insåg det nu jag med. Rubriken och artikelns andemening är ju felaktig! Att det läggs mindre tid på 360-spelen är ju inte så märkligt? Det kan ju visst vara många som använder det?
I gamla spel är ju MP-delen inte så aktiv, så det är klart att h/spel blir färre?
Jävla aftonbladetartiklar.
Andemeningen är att bakåtkompabiliteten används väldigt lite, trots att just det efterfrågas av många. Det framgick lika tydligt av gamla, i övrigt felaktiga rubriken.
Rätt, rubriken fixad. Det var svårt att förklara utan att rubben blir för krånglig.
Andemeningen är att bakåtkompabiliteten används väldigt lite, trots att just det efterfrågas av många. Det framgick lika tydligt av gamla, i övrigt felaktiga rubriken.
"Men – en försvinnande liten del av spelarna använder funktionen.
Ars Technica har kommit fram till att blott 1,5 procent av Xbox One-spelarna använder bakåtkompabiliteten för att köra gamla 360-spel på Microsofts senaste konsol."
Det har de inte alls det. Läs originalartikeln, den handlar om hur tiden fördelas inte hur många som använder det. Det tillsammans med den gamla rubriken ger väl visst en felaktig andemening?
Jump in.
@Justin Time: Jag laddar nästan aldrig ner spelen man får. Det var många månader sen sist. Har inte tid med gamla spel.
Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen
@Tomas Helenius: Tack för rubrikfixen. Dock är texten i artikeln fortf. fel. Andel av spelarna --> andel av tiden.
"Men – en försvinnande liten del av spelarna använder funktionen.
Ars Technica har kommit fram till att blott 1,5 procent av Xbox One-spelarna använder bakåtkompabiliteten för att köra gamla 360-spel på Microsofts senaste konsol."
Det har de inte alls det. Läs originalartikeln, den handlar om hur tiden fördelas inte hur många som använder det. Det tillsammans med den gamla rubriken ger väl visst en felaktig andemening?
@Tomas Helenius: Tack för rubrikfixen. Dock är texten i artikeln fortf. fel. Andel av spelarna --> andel av tiden.
Det är fixat. Tack båda.
Det är väl inte så konstigt då 360 hade väldigt få bra spel. Halo-serien släpptes som remake-samling, Forza-serien har fått bättre uppföljare och Rare Replay innehöll en del 360-spel, t.ex. Kameo och Viva Pinata.
Jag har i alla fall njutit av RDR. Nu hoppas jag bara på att Crackdown 1 och 2 ska bli bakåtkompatibelt. Förhoppningsvis sker detta i samband med att 3:an släpps.
Både PS4 och Xbox One är mer eller mindre en x86/x64 PC som har en AMD-APU. Inte stor skillnad från de PC-laptops som har en AMD-APU, i teorin. Sen i praktiken blir det lite jobb med optimering, drivrutiner och att anpassa för det nyare operativsystemet. Detta gör det väldigt lätt att porta mellan PC, Xbox och PS4.
Men skon klämmer i att både PS3 och Xbox 360 har en IBM-processor i sig och att dessa processorer är inte x86/x64 processorer. Till detta ligger att Cell-processorn i PS3 är ännu mer annorlunda än PC-processorer än vad Xenon i Xbox 360 är. Det är så klart fullt möjligt att porta spel från dessa konsoler till både PC och nyare konsoler - men det är extra jobb och det kostar pengar.
Eftersom att det kostar pengar vill Sony och Microsoft så klart att vi ska förstå att vi inte vill spela gamla spel på nyare konsoler. Dessutom får de inga pengar när vi gör det eftersom att vi redan köpt spelen. Räkna med samma utspel om PS4 vs. PS4 Pro och Xbox One vs. Xbox One Scorpio om några år när Microsoft och Sony vill gå tillbaka på sina löften om kompatibilitet, även om dessa generationer har i princip samma processortyp i sig.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Spelar en hel del 360 på min Xbox One. Dock är min Xbox One offline, så jag har inte lyckats bidra till statistiken...
Men jag måste säga att jag värderar möjligheten till bakåtkompatibilitet väldigt högt även om jag inte skulle få mycket tid att använda den. Baserar många av mina köp på vilka möjligheter produkterna erbjuder, oavsett hur mycket jag planerar att använda dom.
Jag håller nog med om det som presenteras här, att de allra flesta är orimligt mycket indignerade över en funktion som i praktiken knappt används. Sen kan enskilda användare alltid komma med anekdotisk bevisning hur mycket dom vill, det ändrar inte fakta.
Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.
Verkligen saklig och väl underbyggd analys. Med tanke på att xbox 360 är så förfärligt gammal, så obsolet, är det därför föga troligt att konsumenter där ute möjligen kan ha en xbox 360 konsol med tillhörande spel kvar i sin ägo. Ett system som utsetts till "det" bästa, mest kompletta systemet någonsin, går ju bara upp i rök efter ett par år. Alla ägare av sina xboxes slänger, säljer, gör sig av med sina apparater, för att tre månader senare gå in på xbox live för att återinvestera/aktivera i samma produkt. Trovärdig och stabil slutsats, så här en vecka efter xbox 360 gick ur produktionscykeln. Och vårat älskade och sanningsenliga ms är ju kända för sina fenomenala online tjänster och xbox one kan ju knappast bli mer stabil, det är dit man vänder sig för att spela sina 360 spel efter att man köpt en fabriksny xbox 360 för 700:-, så att göra en verklighetscheck genom ms och xbox live känns riktigt tillförlitligt, iakttagelsen verkar väl genomtänkt, vilken adekvat konklusion. Bra analytiker, vill ha er på ledande poster i samhället.
En annan detalj är att antalet undersökta är väldigt litet. 930000 öppna konton är visserligen många, men i januari i år fanns det 55 miljoner aktiva konton (https://venturebeat.com/2017/01/26/xbox-revenues-down-3-but-d...) vilket gör att antalet undersökta konton understiger två procent. Det betyder inte att siffrorna är fel sett till helheten, men eftersom över 98 procent inte ingår i undersökningen kan siffrorna sticka iväg åt vilket håll som helst (även nedåt, i rättvisans namn).
Victims; aren't we all?
@Game Ove(r): 2% är ett relativt schysst stickprov. 20ggr bättre än alla novusundersökningar om vad svenskar skulle rösta om det vore val idag.
930000 (av 50milj) vs 1000 (av 9,5milj)
@Game Ove(r): 2% är ett relativt schysst stickprov. 20ggr bättre än alla novusundersökningar om vad svenskar skulle rösta om det vore val idag.
930000 (av 50milj) vs 1000 (av 9,5milj)
Lol! Spot on!
@Game Ove(r): 2% är ett relativt schysst stickprov. 20ggr bättre än alla novusundersökningar om vad svenskar skulle rösta om det vore val idag.
930000 (av 50milj) vs 1000 (av 9,5milj)
1 000 är faktiskt ett mycket bra stickprov på en population på 10 miljoner. Men jag antar att ni inte har läst statistik på någon högre utbildningsnivå?
Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.
En annan detalj är att antalet undersökta är väldigt litet. 930000 öppna konton är visserligen många, men i januari i år fanns det 55 miljoner aktiva konton (https://venturebeat.com/2017/01/26/xbox-revenues-down-3-but-d...) vilket gör att antalet undersökta konton understiger två procent. Det betyder inte att siffrorna är fel sett till helheten, men eftersom över 98 procent inte ingår i undersökningen kan siffrorna sticka iväg åt vilket håll som helst (även nedåt, i rättvisans namn).
Exakt! Alltid samma dåliga manipulativa hopp! Och iväg far vi, upp i det blå!
Som om bilbranschen bevisar att medborgarna hellre kör bil, genom att förse en målgrupp med cyklar utan hjul, för att senare undersöka hur många av dessa individer som cyklar, lol!