Ut med det gamla och koka ihop en Ny dator.

Testpilot
Ut med det gamla och koka ihop en Ny dator.

Idag skall vi snacka hårdvara!

Har spelat en hel del #Endless_Space_2.

Gillar spelet starkt , det tar en liten stund att komma in i men sen blir det riktigt kul.
Kan rekommendera det starkt till alla som gillar strategispel som utspelar sig i rymden.

Märkte en sak då jag spelade , spelet är ganska CPU krävande.
Hur? Efter en del timmar och efter att utforskat 100% av galaxen i spelet gick det riktigt uselt ur prestandasynpunkt.

Upptäckte då att processorn överhettade! URGHH!

Fick gräva mig ner i problemet , min fina vattenkylningsloop (Corsair H60) verkade helt enkelt inte orka med längre än 5 minuter i fullt flås. Inte ens en rejäl genomkörare för att rensa damm hjälpte.

Då initierade jag operation *byta kylare* Köpte en billig kylare och satte dit. PHAH! Funkade ännu sämre. Fick inte ens igång datorn till att börja med. Nu snurrar den på nåder , men att belasta den kan jag glömma.

5 år konstant snurr med överklockning från 3.5Ghz till 4.4Ghz har väl tagit ut sin rätt på den gamla I7 2700K proppen.
Backat upp all data och har nu lagt order på ny burk: Den gamla får brorsan och brorsönerna ärva att ta delar från.

Lite tankar bakom mitt nya bygge:

Processor blir en Ryzen 7 – 1700X
AMD ligger helt rätt i tiden , vill dra mitt strå till stacken till konkurrens på marknaden och en Ryzen med 8 cores är fett prisvärt. Nu kommer jag aldrig maxa ut detta köp men skit samma , stödja AMD och få en grym processor är WIN-WIN för mig.

Köper ny låda att montera allt i. Min gamla skulle fungera men gillar inte att den har så få slots till hårddiskar. (endast 5)
Det blir en Fractal Design R5 låda , den har 8 färdiga slots till hårddiskar, det borde räcka för mig att trycka in diverse gamla slaskdiskar jag har här hemma.
Lite lätt ljuddämpning och bra fläktar fram och bak duger gott åt mig.

Kostar på moderkortet lite , det blir ett ASUS ROG Crosshair VI Hero.
8 Sata slots , Lite lyxigare ljudkort och just ROG märkesstödet är huvudargumenten. Det skickas ut uppdateringar ofta till dessa kort och de är byggda för överklockning vilket jag kommer att leka med. Både CPU och minnen skall trimmas in. Det kommer bli riktigt kul.

Just detta med klockning gjorde att jag köpte ett par (2x8GB) Gskill Ripjaws V Black 3600Mhz minnen.
Dessa lovordas på Sweclockers som bra minnen att få ut bästa farten ur. Att sen Ryzen pinnar på med bättre fart om man har snabbare minnen gör detta värt att lägga både tid och pengar på.

Kylare blir den som rekommenderas överallt , Noctua NH D15 med fäste för just AM4-Ryzen processorer.
Efter fadäsen med gamla burken så är jag lite anti-vatten och NH15 klossen lär inte gå av för hackor.

Köper en Samsung 960 EVO M2 SSD disk på 250GB som bootdisk och Windows disk.
Inget snack, M2 diskar är ju det som kommer och med ofattbara läshastigheter kommer burken att reagera blixtsnabbt.

Strömförsörjning blir : Corsair HX750i 750Watts Nätagg.
En av de viktigaste komponenterna man kan köpa enligt mig är nätagget.

Corsair är mina favoriter , de har bra returpolicy och garanti. Inget tjafs då saker pajar och sakerna gör som de skall , om de pajar så smäller inte resten av din dator utan det är bara att byta till nytt aggregat och köra vidare. Detta är mina erfarenheter av att kört Corsair grejer sedan början av 2000 talet.
Forskade lite och hittade HX750i , Modulärt är krav och detta är Platinum certat vilket innebär stabil försörjning i framtiden. 750Watt skall orka med allt inklusive framtidens grafikkort hoppas jag.

Grafikkort blir mitt gamla Geforce 980 kort som får tugga ett tag till innan jag pensionerar det.

Mus , tangentbord och min 120Hz 27” Samsung skärm får också jobba vidare på den nya burken.

Sen till jul kanske tomten kommer med nytt grafikkort eller skärm

Nu skall jag återgå till att bevaka postlådan tills leveransen kommer! PEPP!!

#blogg #klenovek

1
Skriv svar