Htc Vive eller Oculus rift

Medlem
Htc Vive eller Oculus rift

Hej jag funderar på att köpa ett vr set till min dator..

Så vad e skillnaden på dessa 2 vr sets som jag skrev i rubriken och e all VR spel kompatibla med dessa headsets, det skiljer jo nästan 4000kr på dom.

Och en fråga till jag har ett 1080 kort fast en i5-7400 borde jag upgradera den till en i7 eller klarar min processor av vr

Medlem

Din processor klarar vr utan problem.
Htc viven kan spela alla oculus spelena med revive hacket, köper fu oculus måste du vänta på att spelena kommer till oculusen.
Sen blir du fast med oculus store och ja du kan köpa en del spel med steam.
Jag har 50 vr spel nu och köpt runt 100 men lämnat tillbaka ca 50 st gud bevare valves return garanti <3
Vive har felfri rum funktion och vad jag förståt så kan oculusen va lite extra jobbig att få i gång rum scale medans viven är bara att starta och köra, vet dock inte då jag har bara vive och har hört vad folk säger som har båda.
Mitt tycke är att har du pengarna gå på viven. Bättre tracking system med laser än oculus kameror, om du viftar för fort så kan dom tappa spårningen va jag hört.

Medlem

Efter att ha ägt båda så är Viven mycket bättre och det enda jag har kvar.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av wingman92:

Din processor klarar vr utan problem.
Htc viven kan spela alla oculus spelena med revive hacket, köper fu oculus måste du vänta på att spelena kommer till oculusen.
Sen blir du fast med oculus store och ja du kan köpa en del spel med steam.
Jag har 50 vr spel nu och köpt runt 100 men lämnat tillbaka ca 50 st gud bevare valves return garanti <3
Vive har felfri rum funktion och vad jag förståt så kan oculusen va lite extra jobbig att få i gång rum scale medans viven är bara att starta och köra, vet dock inte då jag har bara vive och har hört vad folk säger som har båda.
Mitt tycke är att har du pengarna gå på viven. Bättre tracking system med laser än oculus kameror, om du viftar för fort så kan dom tappa spårningen va jag hört.

Tack låter some vive e bättre..får nog satsa på den. fick mera hjälp av dig än av en dator butik..tack iten

Medlem

När du säger att priset skiljer nästan 4 000 så jämför du Riften utan rörelsekontroller med Viven som alltid säljs med rörelsekontroller. Lägger du till Oculus Touch också så skiljer priset (enligt prisjakt) ca en tusenlapp, och man vill verkligen ha de kontrollerna för att verkligen uppleva VR på rätt sätt. I övrigt så håller jag med övriga i tråden, skaffa en Vive.

/ LordDaimos

Medlem

Okey nu är jag en VR fantast och de andra kommentarena är helt ärligt både missvisande och rätt bristfällande. Först och främst så är inte alls Oculus Rift dålig i sin tracking, den var dock det innan jul sedan dess har den utvecklats och är nu mera superb.

Du behöver inte alls vänta på att spelen kommer till Oculus på steam, det stöds per automatik. Däremot kan vissa trevliga anpassningar komma lite senare. Men det samma gäller Vive på Oculus Store. Funkar oftast hyggligt med revive.

Oculus Rifts fördelar:
Bättre handkontrollers, bättre ergonomi och byggkvalitet, klart bättre pris, ljud (headset), byggkvalitet och tillgången till mjukvara. Har dessutom något som kallas för ASW som gör att du kan kan få samma kvalitet men med ett mindre presterande grafikkort. Beställ handkontrollerna från Amazon eller Oculus och du spar 2000 kr + att du få massa extra spel till. Sååå prisskillnaden med den kunskapen är de facto 3000 kr +.

Vives fördelar:
Många valmöjligheter när det kommer till hårdvara, finns många extra tillbehör. Klarar sig med två lighthouse (för tracking) istället för tre (constellations) som Oculus variant heter.

Båda två är ett bra köp och upplevelsen är rätt snarlik. Samma upplösning, typ samma field of view, folk spelar ungefär samma spel osv.

Medlem
Skrivet av Bamia:

Tack låter some vive e bättre..får nog satsa på den. fick mera hjälp av dig än av en dator butik..tack iten

ska du köpa vive kan jag rekommendera några spel som jag riktigt älskar.

Audioshield (med rythm mods)
Battlezone
Climbey
Drunkn Bar Fight
Onward
Racket: NX
Richie`s Plank Experience
Space Pirate Trainer
SUPERHOT VR
Zombie Training Simulator

Medlem
Skrivet av walextheone:

Okey nu är jag en VR fantast och de andra kommentarena är helt ärligt både missvisande och rätt bristfällande. Först och främst så är inte alls Oculus Rift dålig i sin tracking, den var dock det innan jul sedan dess har den utvecklats och är nu mera superb.

Du behöver inte alls vänta på att spelen kommer till Oculus på steam, det stöds per automatik. Däremot kan vissa trevliga anpassningar komma lite senare. Men det samma gäller Vive på Oculus Store. Funkar oftast hyggligt med revive.

Oculus Rifts fördelar:
Bättre handkontrollers, bättre ergonomi och byggkvalitet, klart bättre pris, ljud (headset), byggkvalitet och tillgången till mjukvara. Har dessutom något som kallas för ASW som gör att du kan kan få samma kvalitet men med ett mindre presterande grafikkort. Beställ handkontrollerna från Amazon eller Oculus och du spar 2000 kr + att du få massa extra spel till. Sååå prisskillnaden med den kunskapen är de facto 3000 kr +.

Vives fördelar:
Många valmöjligheter när det kommer till hårdvara, finns många extra tillbehör. Klarar sig med två lighthouse (för tracking) istället för tre (constellations) som Oculus variant heter.

Båda två är ett bra köp och upplevelsen är rätt snarlik. Samma upplösning, typ samma field of view, folk spelar ungefär samma spel osv.

Tack så mycket för din info..hmmm lite svårare o välja nu

Medlem
Skrivet av wingman92:

ska du köpa vive kan jag rekommendera några spel som jag riktigt älskar.

Audioshield (med rythm mods)
Battlezone
Climbey
Drunkn Bar Fight
Onward
Racket: NX
Richie`s Plank Experience
Space Pirate Trainer
SUPERHOT VR
Zombie Training Simulator

ok tack..för listan

Medlem
Skrivet av walextheone:

Du behöver inte alls vänta på att spelen kommer till Oculus på steam, det stöds per automatik. Däremot kan vissa trevliga anpassningar komma lite senare. Men det samma gäller Vive på Oculus Store. Funkar oftast hyggligt med revive.

Vad e revive ni pratar om e det ett program jag måste ha för att kunna spela vive spel på oculus och tvärtom?

Medlem

@Bamia: ReVive är ett program gjort av communityn, vars syfte är att man kan köra (med hygglig upplevelse) de program som finns på Oculus Store med en Vive. Som det är nu släpps en held AA spel bara på Oculus Store eller med en timed exclusive.

Medlem
Skrivet av walextheone:

@Bamia: ReVive är ett program gjort av communityn, vars syfte är att man kan köra (med hygglig upplevelse) de program som finns på Oculus Store med en Vive. Som det är nu släpps en held AA spel bara på Oculus Store eller med en timed exclusive.

Ok tack så mycket..måste forska lite mera i detta inann jag köper ett vive eller oculus

Inaktiv

Superhot VR! Kan inte rekommendera varmt nog. Och nu finns det på Steam så du slipper krångla med reVive. Även Rec Room är svinigt kul med online paintball i VR.

Medlem

Personligen använder jag mitt headset till enbart bilracing och då var Oculusen det självklara valet då stödet vid tillfället vid inköp var betydligt bättre.

Eftersom sessionerna kan vara långa så var det viktigt med hyffsat bekvämt headset. (Ingen av dom är bekväma, men jag upplevde Riften var minst oskön! Headsetet kan ju vara på i 2h under en session.

Sen tillkommer ju också ifall man behöver glasögon då är ju riften sämre vad jag förstår. Mindre plats.

Medlem

Vänta till nästa generation.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vänta till nästa generation.

Jag håller med, vänta på nästa generation.
Mitt VR åkte tillbaka till butik 2 dagar efter inköp, är man det minsta intresserad av att ha någon bra grafik så är VR helt hopplöst.
Sjukt pixligt och taskig grafik över lag, detaljrikedomen försvinner helt med VR, speciellt på objekt på nära håll.

VR är inte helt enkelt inte redo än, köper man det nu så är man betatestare för nästa generations VR som förmodligen kommer vara mycket bättre, med mycket bättre paneler och högre upplösning och bättre ergonomi osv.

Kan tillägga:
Inlevelsen var faktiskt riktigt fin i vissa spel och det var "coolt" ibland, i ca 2 dagar, sen tog nackdelarna över och nyhetens behag hade försvunnit.

Har du möjlighet så PROVA båda innan du köper, om du ändå köper, det är inte alla som gillar det, och en del mår även riktigt illa av VR, så det är definitivt inte för alla.

Medlem

Kör man supersampling så blir det bättre, låg upplösning ja men man blir van efter en stund så man inte tänker på det, jag kör med 1.4 SS.
Fast kan hålla med om att vänta på nästa version av viven dom kommer med nu ut nya light houses som klarar större yta och kan vara flera, men dom behöver en ny version av hmd som stödjer nya fyrarna

Medlem

Sen blir htc trådlös med tredje parts hårdvara, vet inte riktigt hur det blir med oculusen, den har väl en fast kabel ?

Medlem

Ursäkta all för att jag inte har svarat, jag har varit borta på jobb i ca 4 veckor.

Skulle aldrig ha frågat utan bara beställt ett htc vive ni har gjort det mycket svårt för mig att välja.

Medlem

Köp Oculus, den kostar hälften just nu.

Medlem

Vänta, ingen av dessa är värd pengarna.

Medlem

Köp. Vr är sjukt kul.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

1
Skriv svar