Sky Knights - På Steam den 27:e juli

Medlem
Sky Knights - På Steam den 27:e juli

Hej FZ!

Den 27:e juli släpper jag mitt första spel på Steam, Sky Knights. Det här är ett projekt jag pysslat med på egen hand. Förutom en del grafik-assets några vänner hjälpt mig med har jag rott båten själv (design, programmering, musik osv).

Spelet är ett 4 vs 4 top-down online actionspel. Man flyger stridsflygplan och kämpar för att skjuta ned det andra lagets spelare och baser. Det lag som först skjuter sönder motståndarnas tre baser vinner matchen. Enkelt att plocka upp, men under ytan gömmer sig en rejäl skopa taktik och teamwork-element.

I den här tråden går det utmärkt att ställa frågor om spelet, bidra med idéer osv. Jag hoppas att vi ses i luften den 27:e juli!

Här kan ni kika på trailen!

Kul länkar man kan trycka på:

Indie-lansering är kul men svårt. Om ni vill ge mig en liten knuff så är jag oändligt tacksam för all publicitet ni kan hjälpa mig med. Twitter, Reddit-trådar, Facebook-delningar eller liknande. <3

Hampus Bankler

Medlem

Ser onekligen lite intressant ut, hoppas det går bra för dig med lanseringen.
Kommer att hålla ett öga och även nämna vid tillfälle då det har potential.
Grymt!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Ser onekligen lite intressant ut, hoppas det går bra för dig med lanseringen.
Kommer att hålla ett öga och även nämna vid tillfälle då det har potential.
Grymt!

Tack snälla! Det värmer!

Medlem

Ett flygspel utan stöd för joystick, vad är detta!?

Skämt åsido, är riktigt förälskad i flygsimulatorer, men ibland vill man bara starta upp något flygrelaterat och fjanta runt lite utan att ta fram glädjepinne och sådant. Gillar att detta är tydligt med att vara arkadskoj i två dimensioner snarare än någon låtsassimulator som War Thunder. Är nog inte osannolikt att jag plockar upp detta med några kompisar framöver!

Medlem

Sjukt ösig trailer! Vad landar prislappen på?

Den här är det inte alls omöjligt att jag plockar upp, jag gillar grafiken, älskade musiken i trailern och tycker om den här sortens spel.

Nu blir jag liksom lite hypad

Medlem

Hade jag haft PC så hade jag köpt de!

Medlem
Skrivet av Tomten:

...men ibland vill man bara starta upp något flygrelaterat och fjanta runt lite utan att ta fram glädjepinne och sådant. Gillar att detta är tydligt med att vara arkadskoj i två dimensioner snarare än någon låtsassimulator som War Thunder. Är nog inte osannolikt att jag plockar upp detta med några kompisar framöver!

Tackar för feedbacken, Tomten! Ja, precis, det här är lite enklare än en simulator med 300 sidor manual. Dock ska erkännas att jag älskar den typen av flygspel också, så här och var (där det passar) är spelet kryddat med realistiska (eller åtminstone "rimliga") detaljer, så som fysik som styr svängprestanda i olika farter, rimliga mängder vapen under vingarna osv.

Men helt riktigt. Sky Knights kan man plocka upp och köra en snabb match på ca 15 minuter och känna sig som Maverick.

Skrivet av Renfis:

Sjukt ösig trailer! Vad landar prislappen på?
Den här är det inte alls omöjligt att jag plockar upp, jag gillar grafiken, älskade musiken i trailern och tycker om den här sortens spel.
Nu blir jag liksom lite hypad

Tack Renfis! (Vilka schyssta nicks ni har förresten!) Spelet kommer att kosta en hundring. Första veckan blir det 20% rabatt, så då blir det som en knapp fin-öl på söder.

Medlem

@Hampe: Givet köp med andra ord! Har redan visat trailern i vår Discordkanal, blir nog ett par till som handlar på release. Hoppas det är lika kul som det ser ut

Medlem

Ser onekligen tilltalande och polerat ut.

Jag hade så mycket mer gärna haft det på PS4 dock, för de där hektiska sofflirarkvällarna med grabbarna!

Hade suttit som gjutet med en DS4, men är prislappen bra kanske det blir ändå.

NuZ
Testpilot

Ser fruktansvärt "skill baserat" ut i trailern med rätt kurvor i rätt tidpunkt, rätt vapen osv!!! Är det competetive? Kommer det ha någon typ av ranking? Ett givet köp iaf, snyggt jobbat


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Renfis:

@Hampe: Givet köp med andra ord! Har redan visat trailern i vår Discordkanal, blir nog ett par till som handlar på release. Hoppas det är lika kul som det ser ut

Tack snälla för att du visade upp det. Mycket uppskattat!! <3

Skrivet av Qn1f3:

Ser onekligen tilltalande och polerat ut. Jag hade så mycket mer gärna haft det på PS4 dock, för de där hektiska sofflirarkvällarna med grabbarna! Hade suttit som gjutet med en DS4, men är prislappen bra kanske det blir ändå.

Spelet lirar schysst med tangentbord, men du har rätt i att det blir snäppet bättre med en handkontroll. Spelet har självklart stöd för DS4, XBone och X360-kontroller, men på din dator då såklart.

PS4 (och andra konsoller) skulle kunna vara aktuellt i framtiden, ifall spelet får lite snurr!

Skrivet av D01tY:

Ser fruktansvärt "skill baserat" ut i trailern med rätt kurvor i rätt tidpunkt, rätt vapen osv!!! Är det competetive? Kommer det ha någon typ av ranking? Ett givet köp iaf, snyggt jobbat

Jo, det finns minsann rejält med utrymme för att öka sin färdighet som spelare! Jag åker själv ofta på stryk av alpha-testarna. Det är competitive så till vida att man spelar matcher mot varandra. Det finns ett enklare rankingsystem som man kan klättra i.

Medlem

Imponerande! Hoppas det går bra.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Moderator | Testpilot

Riktigt coolt. Är uppe i skogarna om jag ska köpa Albion Online men lägger i listan så kan jag fixa nästa lön.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Köper de när de väl släpps på steam för att stötta dig! Alltid inspirerande med människor som gör sin grej vilket du onekligen gör! Hoppas lanseringen går bra o lycka till!

Medlem

Ser sjukt bra ut! I synnerhet med tanke på att det till större del är ett en-mans projekt. Inte riktigt min grej kanske men känner mig sugen på att köpa av bara trailern, om inte annat så av princip (borde finnas mer sånna här spel!).

Hur länge har du snickrat på det? Vad har varit det svåraste? Vad är det mest teknisk komplicerade du kodat som genomsnittlige användaren aldrig kommer uppskatta till fullo?

NuZ
Testpilot

@Hampe: tack för svar Med competetive så mena jag typ privata matcher, du kanske har "tävlingar" osv osv. Tänk lobbys eller servrar/lan man kan köra anordnande tävlingar på


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det är ett bra tag sedan jag prövade det nu, har du ökat på antalet banor?

Medlem
Skrivet av jonis:

Imponerande! Hoppas det går bra.

Tack snälla! <3

Skrivet av uberpwnage2.0:

Riktigt coolt. Är uppe i skogarna om jag ska köpa Albion Online men lägger i listan så kan jag fixa nästa lön.

Kul! Tänkte inte på hur bra jag lyckats tajma releasen med den svenska löningen! Det är ju bara att spatsera med sitt lönekuvert raka vägen från Posten till Steam-affären!

Skrivet av Overdose:

Köper de när de väl släpps på steam för att stötta dig! Alltid inspirerande med människor som gör sin grej vilket du onekligen gör! Hoppas lanseringen går bra o lycka till!

Tack så jättemycket för stödet! Det betyder massor! Som indie är det svårt att nå ut, så all support i form av Steam-reviews (det är nog det viktigaste), en rad på nåt forum, en Reddit-post eller liknande hjälper enormt!

Skrivet av Drapan:

Ser sjukt bra ut! I synnerhet med tanke på att det till större del är ett en-mans projekt. Inte riktigt min grej kanske men känner mig sugen på att köpa av bara trailern, om inte annat så av princip (borde finnas mer sånna här spel!). Hur länge har du snickrat på det? Vad har varit det svåraste? Vad är det mest teknisk komplicerade du kodat som genomsnittlige användaren aldrig kommer uppskatta till fullo?

Totalt kanske i två år ungefär (om man räknar med skissning, prototypande osv). Men mer intensivt nu sista året. Jag har ju knegat samtidigt, så jag har spenderat kvällar och helger. Kul fråga med vad som var svårast att göra, men användaren säkert missar!

  1. Att utveckla en skaplig AI för bot:arna var en svår men kul utmaning!

  2. Tutorialen tog mycket arbete för att täcka upp så att den inte pajade om spelaren gjorde någonting oväntat (flög åt fel håll, missade landningen, fick slut på ammo osv osv).

  3. Hotjoining. Att synka hela game-statet för en spelare som hoppar in halvvägs in i matchen, kan upplevas som en självklar grej att det ska fungera, men var väldigt tekniskt komplicerat.

Skrivet av D01tY:

@Hampe: tack för svar Med competetive så mena jag typ privata matcher, du kanske har "tävlingar" osv osv. Tänk lobbys eller servrar/lan man kan köra anordnande tävlingar på

Förstår! Inget tekniskt stöd för tävlingar ju nu. Men om spelet blir populärt skulle jag tycka att det vore RIKTIGT kul att ordna det! Man kan absolut starta privata matcher dock om två lag vill möta varandra!

Skrivet av Lord Pingu:

Det är ett bra tag sedan jag prövade det nu, har du ökat på antalet banor?

Till launch siktar jag på en bana. Den ser lite finare ut idag dock, med schysstare ljus som blänker på bergen osv. Så fort spelet är släppt ligger flera banor högt upp på prio-listan dock. Vi vill ju alla flyga över lite skogar och sånt!

Eftersom ni är så jäkla fina, kommer här ett tidigare opublicerat screenshot! Med berg! Och solnedgång!

Medlem

tips för framtiden, tracka allt redan från början (eller så snart som möjligt) (såsom distans flugen, kills, deaths, träffsäkerhet, antal spelomgångar, hur lång tid varje vapen/flyg används etc.) ifall du vill införa nåt statssystem i framtiden.

För övrigt: Grymt jobbat, vet vilket jäkla jobb det är att producera nåt, speciellt polera det till ett säljbart skick.

Imponerande, det vill man gärna testa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Men hallo, vart är Gripen E?

Medlem
Skrivet av russinkungen:

tips för framtiden, tracka allt redan från början (eller så snart som möjligt) (såsom distans flugen, kills, deaths, träffsäkerhet, antal spelomgångar, hur lång tid varje vapen/flyg används etc.) ifall du vill införa nåt statssystem i framtiden.För övrigt: Grymt jobbat, vet vilket jäkla jobb det är att producera nåt, speciellt polera det till ett säljbart skick.

Tackar! Bra tips! Jag trackar en hel del prylar (som spelaren redan nu själv kan ta del av under sin profil i huvudmenyn), men skulle helt klart kunna mäta lite "just in case"-saker om man vill använda det i framtiden.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Imponerande, det vill man gärna testa.

Det tycker jag du ska göra. Samla ihop några polare eller kör som en lone wolf! På torsdag lyfter vi!

Medlem
Skrivet av IceDusT:

Men hallo, vart är Gripen E?

Jag hann inte med! Vi visste ju inte om den ens kunde flyga förrän ett par veckor sedan! Skämt åsido, så hoppas jag kunna lägga in fler flygplan i framtiden. Svenska flygplan ligger mig ju nära om hjärtat, så det kan nog bli av. Frågan är ju då främst om man ska prioritera en Viggen eller en Gripen?

Medlem

Tunnan!


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Blev väldigt intresserad av spelet. Dock så är jag en sådan där tråkig person som bara sitter på linux :/


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Nån har i alla fall sett Top Gun och flirtar lite med låten Danger Zone!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Brajg:

Att jag inte tänkte på det! Tar nog bort alla andra flygplan direkt faktiskt. Tunnan har ju allt man kan önska.

Skrivet av Joffe:

Blev väldigt intresserad av spelet. Dock så är jag en sådan där tråkig person som bara sitter på linux :/

Förstår! Just nu är det klurigt att prioritera support för det, då så få spelare kör Linux. I framtiden kanske jag kan lösa det. Tills dess hoppas jag att du kanske kan sno någon kompis Windows-burk en kväll och prova!

Skrivet av Kane:

Nån har i alla fall sett Top Gun och flirtar lite med låten Danger Zone!

Hmmm... Alltså, det låter bekant... Är det den där med Charlie Sheen? Måste spana in på IMDB.

Medlem

Kan nog vara intressant, påminner om en häftigare version av Dogfight till Amiga.

Medlem

grym känsla i spelet, körde på tangentbord och ändå var det riktigt gött... att kartan inte är "centrerad" har jag fortfarande inte kommit över, men det kanske bara är en vanesak! spawntid+startsträckan känns lite för mycket i kontrast till tempot på spelet i övrigt, men då kanske tanken är att buddyspawn ska gälla i största möjliga mån


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

@farbrorwiwi: spawntiden ökar ju för varje gång du blir nedskjuten, det gör ju så att överlevande sida kan nå tillfälligt luftherravälde och gå på objectives och ger marktrupperna mer tid att göra sitt. Kan kanske bli i längsta laget om matchen blir väldigt utdragen, men personligen har jag nog bara haft en match som kändes så, jag gillar ändå mekaniken, det gör det meningsfullt att lyfta med en fighter och inte bara bombplan

12
Skriv svar