Guild för oss med begränsningar

Medlem
Guild för oss med begränsningar

Jag har en fundering som jag känner att jag kan nog inte vara ensam om. Jag är född tidigt 80-taloch uppvuxen spelnörd. Förutom otaliga timmar singleplayer har det blivit en hel del multi genom åren. Är ingen hardcore men älskar gemenskapen i typ MMO. Körde WoW när det släpptes, kört EVE Online från starten och nött mig genom otaliga timmar med vänner och guilds/corps/och vad allt det nu heter. Men ibland hamnar man i livssituationer där det helt enkelt inte funkar att spela spel som MMO med fullt fokus, men man vill inte släppa det helt heller. Det kan vara olika skäl, lättväckta sambo/fruar så man kan inte sitta i voice chat, småbarn som ska sova och hopplöst att planera efter. Mitt i en raid vaknar barnet och har mardröm, man måste rusa och släppa allt men tillbaka 10min senare och alla är borta och den lilla luckan man hade på kvällen försvann då också. Eller man jobbar kanske skift och vet inte riktigt sina tider från vecka till vecka. Har ett jobb som har mycket övertid eller akututryckningar. Vad det än är så är det yttre faktorer som är svåra att påverka. Samtidigt vill man hålla intresset igång, iaf på en nivå som man känner "att man är med i matchen" även om man inte har ambitioner att hamna på något ranking. Just nu har jag precis hoppat på Albion Online, men eftersom jag har svårt att köra med voice chat på kvällarna, så upptäckte jag det gamla vanliga... Svårt att hitta en guild. Tycker det borde ju finnas communitys för "oss" personer som vill kunna spela casual, med inställningen "jag förstår, det är lugnt byt bajsblöja du". Någon som vet, har bra tipps eller känner att fan detta drar vi igång!
Känner du inte igen dig behöver du inte trolla med dryga lösningar, bokmärk istället och spara till den gång du råkar hamna i samma situtaion.

Medlem

Värsta som finns (eller ja, finns värre saker. Men inte just då), att behöva springa iväg när ungen vaknat till och släppa allt. Sen blir det dålig stämning för majoriteten kan inte sätta sig in i situationen och blir typ lite less. Det gäller att man hittar bra spelkamrater. Inte lätt att köra Battlegrounds som jag fastnat med på sistonde.
Det jag gillar med Elder Scrolls Online när det kommer till mmorpg, att du kan gå afk men ändå få loot för dina polare har dödat fienderna och man delar inte sins emellan. Bara plocka upp när man kommer tillbaka.

Borde finnas dedikerade pappa-guilds i alla spel.

Medlem

Jag skriver under

Har dock 3 polare som också har småbarn och hektiska liv till och från, så ingen av oss som bryr sig när den ena blir afk av någon anledning. De spelar dock endast CSGO och jag gillar mer att pröva lite nytt.

Kanske starta en discord för våran "typ" av gamer

Medlem

När jag var mellan 14-16 år så lirade jag Diablo 2 ca. 6-8 timmar/dygn.
När jag var mellan 16-23 år så litade jag Lineage 2 ca 6-8 timmar/dygn.

I ungefär 10 års tid av mitt liv har jag tillägnat halva dagen åt att spela RPG-spel av något slag. Ifrån 20 år plus var jag rätt less på att spela hela tiden.
När jag blev 21 jobbade kväll/natt kunde jag inte "va med i leken" längre... kunde inte lira varje kväll med mina 6-16 nära vänner och gamerpolare på ventrilo.

Jag kom till insikt att jag fasn redan levt ut mina drömmar rent gamer-mässigt. Jag hade redan all no-lifer achievements i ett spel - tänkte att jag knappast behöver ta dem i framtida spel också. Jag bestämde mig för att jag nått toppen/botten av min gamerkarriär sett till no lifer MMORPGs. Dessa spel är allra roligast när man har alla sina nära vänner till hands... när ingen av dem har en fru, när alla av oss går på högstadiet/gymnasiet och därför kan lira tillsammans på kvällarna samtligt som morsan fixar maten på bordet och ger oss våra barnbidrag - detta är den gyllene tiden att försvinna djupt djupt in i ett MMORPG. Så fort folk blir 22+ börjar den ena efter den andre skaffa tjej och gradvis bli mindre tillgänglig. Andra polare eller du själv börjar jobba skift och vips splittras den goa polargrupp med no lifers upp ännu mer.

När ni börjar bli 26-30 bast börjar ni bli farsor de flesta av er. Vid den här tiden är MMORPGs något som bäst upplevs på youtube, antingen genom att lyssna på musik av spel ni lirat eller att lyssna på någon som recenserar ett nytt åt er. Men egen tid att ödsla till ett MMO när man är farsa är nog dödfött - dels har man lite egentid som förälder och dels belönar spelet de som har mycket egentid. Därav är min rekommendation som tvåbarnsfarsa och 30+ att förkasta MMOs för några år.. Ta upp dem när barnen är 12-14 bast och lirar dem själva, då är du nog 40-50 år och det finns det redan hög av särskilt i gamla spel som Ragnarok Online!

Så vad kan du lira under åren som barnen är små?
Storybaserade singleplayer RPGs, gärna sånna som tillåter för att spara inom kort varsel.
Diablo 3 funkar, bara att stänga av.

Grejen är med din/vår situation är att den kommer bli "värre" ju äldre vi blir. De vänner som du tänkt att lira med kommer att bli färre och färre. Du kanske redan räknar dem på en hand? De flesta människor här i världen tänker för eller senare att det ät tid för dem att träffa någon tjej. Efter 22+ försvinner 30% bort, vid 26+ försvinner 60% vid 30+ försvinner 90% bort och vid 36+ försvinner 95% bort...därefter är de flesta upptagna i 15-20 år.

I mitt huvud brukar jag jämföra MMORPG-tiden som något som hör till 16-22 års åldern. Denna tid kommer inte tillbaka. Jag älskade tiden när man gick på högstadiet och gymnasiet då jag kunde sitta hela rasterna och hela kvällarna med mina polare, snacka om allt, spela allt och få maten serverad av morsan. Den tiden är borta nu, så mycket egentid och med vänner.. hör till högstadie/gymnasietiden. I mitt huvud dog förmågan att göra något "roligt" i MMORPGs stunden då jag varken hade mycket tid eller kunde lira tillsammans med polarna - detta hände innan jag träffa min fru och långt innan det blev barn.

Mitt bästa tips, min åsikt... hitta spel som är blöjbyte-vänliga. PlayerUnknown är det inte... kom ihåg att era fruar kanske har 2-3 års tålamod till att ni väljer att spela spel som gör er otillgängliga. Efter 4 år blir det snart otillåtet, efter 5 år så blir hon sur av att ens se dig med ett spel.

Många saker som går bra just nu i vårt förhållande, kan bli mindre accepterat längre fram... Bland det värsta är "vänta lite, kan inte just nu"... "Det är min egentid just nu!"... Säg dessa i några år.. Kanske blir hon mer förstående och tillåtande, kanske blir hon mer less på dej!

Jag tror min fru är som de flesta... De blir grinigare, tröttare och mer explosiva med åren. Om jag inte lagt MMO på hyllan, flyttat mina speltider till tillfällen hon är hemma/vaken... då vet jag inte om hon stått ut.

Edit: Jag kanske låter negativ, men ser ljust på framtiden. Ju större barnen blir desto mer egentid får man tillbaka. Frugan har nog nått kulmen för hur mycket hon kan hata min hobby. Kanske, om 10 år kommer jag få tid att lira något MMO igen?

Medlem

Det du säger Shinnichi har extremt stor igenkänningsfaktor. Att hitta spel som är SP är med sparfunktion är det man ska lägga fokus på som gamer när man inte har all tid i världen. Har tagit mig igenom Wittcher 3, Mass Effect, Metal Gear V och lite andra stora spel sista tiden, trots småbarn... men det har tagit lite tid bara.
Det är just det där med anpassningen av tid och möjlighet att ha voice chat som krånglar till det. Jag har heller ingen panik, för jag vet att min egentid kommer tillbaka med åren.
Det jag var ute efter med detta inlägg var mer att det borde finnas fler som sitter just i "mellanåren", och kanske inte inte är intresserade att spela på hög nivå men ändå kunna lira lite med likasinnade. Tror samtidigt att just den målgruppen som är lite begränsade i sitt spel samtidigt är väldigt trogna och engagerade när de väl får spela, tvärt om vad det kanske upplevs. Så kan tänka mig att sätter man ihop 10 personer som har bara har lite få spelluckor, kommer ändå göra den lilla tiden de har till något väldigt kul, ta det för vad det är.
Tycker det var väldigt insiktsfulla svar här med mycket igenkänningsfaktor. Viktigast tror jag är man håller igång sin hobby, om inte annat på sparlåga men att den är igång. Sett flera vänner som släppt allt när de träffar flick/pojkvän, fått barn etc och sen efter några år har de tappat bort det och kommentaren "jag spelade mycket förr vilket var skitkul men nu har jag inte kört något på flera år" brukar komma, rätt tragiskt känner jag då.

Medlem

Viftar högt med intresseflaggan.

Medlem

tror inte det direkt fins nåt nu inte letat men starta ett comunety så folk kan söka sig dit via nåt forum behöver ju inte vara till ett spel utan alla spel och man bara spela olika till slut ha man ju folk till det man vill spela skulle jag tro kan ju inte bara va några få me samma problem alla mer eller mindre förökar sig ju

Medlem
Skrivet av Shinnichi:

Håller med om allt där.

Mitt tips är spel som World of Tanks. Du har multiplayer-delen, du har guilds, men matcherna varar 5-10 min och det är ingen big deal om du måste byta blöja eller liknande mitt i då nästa match bara är några minuter bort och helt orelaterad till föregående.

Medlem

Kan tipsa om https://www.theoldergamers.com/ om inte Svenska är ett måste.
De kör många spel, gillen, man måste vara 30+... ja det finns massa skoj där så att säga

Medlem

Hej. Är och har varit med om samma sak som du/ni. Men jag hittade en Community som spelar och har samma intressen som jag, Den heter Ruthless. www.ruthless.se
Gå inne där och kolla lite.

Medlem

Hallå. Jag fick feeling efter att ha läst alla era inlägg. Blev också lite nostalgisk och börja tanka på tiden jag spelade wow. Är som TS en tidig 80-talist som dock ej har barn, men har jobb och sambo (som förvisso spelar en del själv) så tiden är till och från begränsad pga av, ja livet. Jag fick hur som helst lite feeling och slängde ihop en Discord-server som ni sopm känner er manade gärna för bli medlemmar i. Så får vi se vad det här leder till :).

Har har ni en länk till servern: https://discord.gg/Fc2JWP

Medlem

Gött beardosaurus! Jag hoppar in där. Som sagt man behöver ju inte precisera ett speciellt spel utan communityn med likasinnade och personer i samma sits är ju viktigast.
Ska även kolla in Ruthless och Old Gamers

Medlem

Jag kan för övrigt varmt rekommendera att emulera äldre konsoler såsom SNES, Gamecube, Gameboy, DS, eller PSP.
En stor fördel som Emulatorer har är "Save States", som låter dig spara exakt där du är i spelet genom ett enkelt knapptryck; ett knapptryck till så är du tillbaka där du sparade på bråkdelen av en sekund. Mycket smidigt för de som ständigt måste vara beredda på att avbryta ett spel. Man behöver inte längre tänka på att ta sig till checkpoints, eller ta sig till en specifik plats så att man kan spara, eller förlita sig på Auto Save och hoppas på att man inte behöver spela om alltför mycket när man återupptar spelet igen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Här är en till som känner igen sig. Jag har valt att fokusera mer på singleplayer-spel just för att kunna pausa när som helst. Ibland rycker det i multiplayer-nerven dock. Hoppar in i discorden lite så får vi se om det leder till något

Medlem

Även här är en föräldrakille, dock som helst spelar multiplayer och väldigt sällan singleplayer. Tack och lov så har jag ett par väldigt förstående och tålmodiga vänner som jag oftast spelar med så de förstår att jag kan försvinna mitt i en PUBG-match eller så. Det är sådana personer som jag vill spela med och skulle gärna vilja hitta fler.
Gick med i Ruthless för några år sen men det blev mest bara i ett par MMO's, när jag ville spela andra spel så var det väldigt få där som var med. Så det blev lite dödfött.

Jag provar att hoppa in i Discord-kanalen jag med men är mest aktiv i kanalen där jag och mina IRL vänner hänger.

Medlem

Kan tipsa om dessa två communities, som fångar upp ett antal vanliga mmorpgs:
http://friskyttarna.eu/spelfilosofi/
http://vanheim.se/app.php/page/om-oss

Medlem

@Olidion: Jag har gett upp på gillen helt. Alla verkar bra först, sen går du med och inser det är en liten klubb för inbördes beundran och alla andra är där för att de behövs för raiderna eller skryt av "vi har flest medlemmar" typen.

Gillen är som vänner - högst överskattade och väntar bara på att förråda dig för sin egen vinnings skull.

Medlem

@Olidion: Satt härom dagen och grubblade över nästan samma sak. Har två småbarn och är snart 32 och älskar mmo, så jag känner igen mig så väl i det du skriver. Fick faktiskt nys om Albion förra veckan av en slump (hade aldrig hört talas om det innan) och det verkar riktigt spännande.

Ska hoppa in på Discord-servern som nån här skapade. Låter kul!

Medlem

Discordkanalen tog lite fart, kul! Välkomna!

Medlem

Som några i tråden redan nämnt så kan jag trumma lite på (egen) trumma för Ruthless.se. Jag är guildmaster för Guild Wars 2-guildet där och kan efter att ha spelat sedan release lugnt säga att GW2 är ett extremt casual-friendly spel som passar oss "äldre" mmo-rävar som tröttnat på "hardcore-raiding five days a week" extremt bra (även om det FINNS extremt tung raiding i spelet också). GW2 är buy once to play och fritt från allt vad gear-nivåer och sådant som gör ens karaktär förlegad om man inte spelar på ett tag. Vi har inga aktivitetskrav, vi kör ett par guildevent i veckan för dem som vill ha sina weekly rewards som är helt frivilliga och vi är mest en glad skock (ca 200) tokar som gillar att lira tillsammans och utforska spelet. Vi har en raid-grupp som raidar och ett gäng som världs-pvpar på söndagarna. Medelåldern är 30+, med många småbarnsföräldrar, och vi är noga med att man sköter sig så att alla känner sig välkomna i en go och trevlig miljö. Antalet ggr vi haft "dramah" kan räknas på ena handen sedan vi startade 2012. Välkommen att spana in oss

Medlem

@draxx, kul o se ruthless frodas, själv inte varit aktiv sen swtor tiden back when typ:)

Och kan bara intyga att alla man mött i ruthless varit bra


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Discordkanalen blev riktigt bra. Perfekt för oss som vill spela lite av varje inte bara mmo.

Ambassadör
Xbox

Kul och bra initiativ! Jag är också jättegammal med familj så att hitta likasinnade vore ju trevligt. Spelar dock mest på Xbox nu för tiden.


signatur

Jump in.

Medlem

@beardosaurus: Länken till discorden verkade var tidsbegränsad. Kan man få en ny länk? Vill ju inte missa det här tåget

Medlem

Många som dragit över till Xbox...själv får jag aldrig en stund över vid tv'n. På dagtid är det barnprogram för hela slanten, sen ska gumman titta. Skulle själv bara få en timma per dag om jag satt med konsol. Nä tacka vet jag min trogna PC som bara är min.

Om Sippils länk slutar fungera så ska denna fungera under obestämd tid: https://discord.gg/2XXxuWe

Medlem

1. Discord är väl bara till PC?
2. Kan vi inte hålla oss här?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo:
1. Finns även till ios & Android.
2. Lite dåligt med röstchatt här inne.

Medlem

@Sippil: Och webbaserat. Så funkar överallt där fz.se funkar

Medlem

Jag känner för min ambitiösa polare. Han är högutbildad pga ambitioner med betyg från Japan, Österrike och USA, och efterhand genom åren har han arbetat åt sin farsa som är pilotutbildare under tiden han fixar annat.

Igår fick jag ett sms under tiden han körde från Stockholm, direktcitat: "Jag är grymt nostalgisk på tiden vi lirade varje dag typ. Nu är det bara en massa work work."

Så jo det snackades gott om tiden vi körde, han är ganska trött på som det är nu och vill bara stänga in sig. Själv är jag sjukersatt på heltid så tid är något överflödigt. Andra vänner håller sig offline pga tröttheten efter arbetet, diverse är basically non-existent pga just barn och fru.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

12
Skriv svar