Nintendo Switch får snart sitt första NSFW-spel

Ambassadör
Xbox

Men det lär inte bli några reaktioner mot Nintendo..."för det är ju japaner". Selektiv feminism ftw.


signatur

Jump in.

Skribent
Skrivet av mobmoben:

"Shinobi Refure: Senran Kagura kommer släppas någon gång i Japan detta år och förhoppningsvis aldrig någon annanstans."

Herregud vad kränkt man kan bli då.

Det känns som jag inte vet vad ordet kränkt betyder längre. Det har blivit en slags ordsymbol för: "Du har inte samma åsikt som mig, därav måste du vara 'kränkt'."


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Det känns som jag inte vet vad ordet kränkt betyder längre. Det har blivit en slags ordsymbol för: "Du har inte samma åsikt som mig, därav måste du vara 'kränkt'."

Får man fråga varför du inte tycker spelet borde släppas i resten av världen?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

Spelet kommer troligen aldrig någonsin att släppas
utanför Japan på grund av den stora skillnaden hur
Japan och många i västvärlden som gör sina röster
hörda ser på sådana här slags spel. I Japan skiljer
man på vad som händer i dessa TECKNADE spel såväl
som ANIME och vad som händer I VERKLIGA LIVET.

Ta exempelvis deras "Rapelay" som säljs; de ser ändå
mkt extremt allvarligt på våldtäkt i verkliga livet (DUH).

Sen att många unga japanska män numera väljer hentai fram-
för vanliga tjejer är en annan femma, och ett annat problem.

Se Youtube-kanalen "Censored Gaming" för mer information
om kulturskillnader och varför exempelvis våld och gore
censueras rejält i Japan medan det tas emot med öppna
armar i resten om i världen efter PEGI har fått rört om lite.

Trevlig helg alla "kränkta" och "icke-kränkta" & "lejonsylt"!

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Det känns som jag inte vet vad ordet kränkt betyder längre. Det har blivit en slags ordsymbol för: "Du har inte samma åsikt som mig, därav måste du vara 'kränkt'."

Knappast. Anledningen är att ordet överanvänts i sådana här sammanhang och därför blivit ett sarkastiskt begrepp för att förkasta resonemang som grundar sig på vilka som blir eller inte blir "kränkta/marginaliserade/förtryckta/dagens favoritadjektiv" av det som diskuteras.

Medlem

@AplAy: Om det är Swtich-exklusivt, antagligen. Nintendo är nog tillräckligt tveksamma inför att förknippa varumärket med detta redan. En snabb sökning på Steam visar dock att andra delar av serien redan finns att köpa och tycks ha gått under radarn för Sarkeesian & Co. I allmänhet får japanska spel mindre uppmärksamhet, dels för att folk här har begränsat inflytande över den japanska spelmarknaden och dels eftersom spelen inte säljer mer än kanske några tiotusentals exemplar i väst.

Sedan ser jag inte att det skulle vara ett problem om japaner väljer bort romantiska/sexuella relationer, de är fria att göra vad de vill såvida de inte går ut och begår faktiska våldtäkter istället, vilket de uppenbarligen inte gör.

Skribent
Skrivet av marcus8958:

Får man fråga varför du inte tycker spelet borde släppas i resten av världen?

Anser att det är sexistiskt, vilket bör kategoriseras som en åsikt. Det betyder inte att jag är kränkt. Det är bara ett ställningstagande. Alla andra är helt fria att tycka vad de vill. Är bara väldigt trött på ordet i sig, känns som det har förlorat sin betydelse helt.

Skrivet av FelixenS:

Knappast. Anledningen är att ordet överanvänts i sådana här sammanhang och därför blivit ett sarkastiskt begrepp för att förkasta resonemang som grundar sig på vilka som blir eller inte blir "kränkta/marginaliserade/förtryckta/dagens favoritadjektiv" av det som diskuteras.

Jo, jag vet. Men för tillfället känns det som att det har gått från att vara sarkastiskt till att bli en one-liner för att peka ut "jaha, du är en sån". Hela syftet med ordet tycks därav förlorats i något typ av svart hål av åsiktskorridorer där finger pekas hejvilt för att utstaka ett "vi och dem".


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

[...]
Jo, jag vet. Men för tillfället känns det som att det har gått från att vara sarkastiskt till att bli en one-liner för att peka ut "jaha, du är en sån". Hela syftet med ordet tycks därav förlorats i något typ av svart hål av åsiktskorridorer där finger pekas hejvilt för att utstaka ett "vi och dem".

Jag håller med.
Det är precis så.

Feminister älskar att hitta på nya begrepp och teorier som tillhör den feministiska åsiktskorridorn. Men, användandet av feministiska begrepp både rättfärdigar för och accepterar den världsbild som tredjevåg feminism bygger upp. Det enda rätta är att vända på begreppet, för att visa på hur lite betydelse det har. "Öh, person i grupp-X kanske kan uppleva sig kränkta av Y." "-Jaha, då får väl X komma och diskutera detta då, för du är inte X."

I mina ögon är feminister ett skällsord. Jag definierar feminister som personer som inte accepterar mäns problem i samhället. De säger sig vara för jämställdhet men i praktiken arbetar de enbart för att berätta hur sexistiska vita män är.

Feminister är personer som tycker att det är rättvist att starta/ gå med i en facebookgrupp där endast kvinnor har rätt att skriva saker - i Sverige har den 100'000 medlemmar. Kolla nyheten på Sverigesradio.

Feminister har uppfattningen att samhället inte är jämställt. De har uppfattningen att män kan ha problem men de är inte intressanta att göra något åt.

De viktigaste är att identifiera imperfektionen i vardagen, identifiera vad som potentiellt kan va ett problem för någon grupp av människor. Att utrota all sexism tar oss inte till ett jämställt samhälle, det tar oss till ett samhälle där genus är utrotat och nästan allt är könsneutraliserat för att det potentiellt kan kränka någon.

Om världen är full av taggar och vassa stenar kan man antingen skrubba bort alla taggar och vassa stenar, eller så kan man göra sig ett par skor och gå dit man behöver gå. I mina ögon försöker feminister identifiera varenda liten sten på asfalten som gör det obekvämt att gå barfota utomhus, jag frågar mig varför... varför måste ni gå barfota på gatorna och gnälla för varje liten sten? Förresten, är ni inte påväg någonvart...? Bättre att ni tar på er något skydd på fötterna. Det kommer ta evigheter för er att städa bort varje småsten på vägen.

Utstaka ett vi och dem?

Skrivet av Sverigesradio:

Facebookgrupper utan män - en växande trend

Allt fler väljer att vara med i facebookgrupper där män inte tillåts ta plats eller ens vara med. Många av grupperna har tusentals medlemmar.

Caroline Axelsson från Örebro, bosatt i Göteborg, är en av administratörerna för gruppen "Gränslös, skamlös, hejdlös". Gruppen tillåter män att vara medlemmar men enbart som observatörer.

– Syftet med "Gränslös, skamlös, hejdlös" är att det ska vara en plattform för icke-män att ta plats. Ett ställe där vi kan hylla, stötta och finnas där för varandra genom patriarkala förtryck, säger Caroline Axelsson.

I gruppen delar medlemmarna med sig av inlägg om vitt skilda ämnen. Det kan vara en snitsig comeback mot en manlig kollega eller någon som berättar om en riktigt snygg fickparkering.

– Kanske sådana grejer man inte lägger upp i sitt vanliga Facebook-flöde men i vår grupp kan man lägga upp det och bli hyllad helt gränslöst, säger Caroline Axelsson.

Trenden med separatistiska facebookgrupper har växt sig stor under det senaste året. Den största gruppen i Sverige där män inte tillåts vara med är Honey & The Bee's som har över 120 000 medlemmar.

Om man ska hårdra det så är en tjejkväll också ett separatistiskt sammanhang.

Caroline Axelsson

Intresset för medlemskap är så stort i vissa grupper att det till och med bildats grupper för de som står i väntelista för att komma med i den riktiga gruppen.

Caroline Axelsson tror inte det här är något nytt egentligen. Mer ett nytt uttryck för ett gammalt behov.

– Jag menar om man ska hårdra det så är en tjejkväll också ett separatistiskt sammanhang där män inte är välkomna. Men i och med sociala medier tror jag vi ser tydligare hur stort behovet är och kan organisera oss på ett annat sätt, säger hon.

Hon tror inte det behöver vara negativt med att skapa grupper där bara vissa får vara medlem eller uttala sig.

– Det skulle väl kunna vara negativt om det här utvecklar sig till att hela världen bara diskuterar i separatistiska grupper, men det tror jag inte det finns någon risk för, säger Caroline Axelsson.

Citat:

Ordlista:

Separatism
Ett begrepp och metod vanligt inom feminismen där en grupp människor nekas tillträde till ett sammanhang för att en annan grupp ska få utrymme.

Icke-män
Ett uttryck som används för att visa på att alla som inte är män samtidigt inte alltid identifierar sig som kvinnor. T.ex. icke-binära eller transpersoner.

Patriarkat
Begrepp inom samhällsvetenskapen för sociala system där kvinnor är underordnade män.

Facebookgrupp
En funktion på Facebook där personer kan samlas i ett öppet eller slutet forum. Separatistiska facebookgrupper brukar vara slutna eller hemliga där man bara kan komma med genom inbjudan från en medlem och/eller genom att få en ansökan godkänd av administratören.

Källa:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artik...

Feminism och alla feministiska begrepp... och alla deras separatistiska facebookgrupper.
Så jämställdhet är ambitionen? ...nej, köper inte er hypokratik.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Anser att det är sexistiskt, vilket bör kategoriseras som en åsikt. Det betyder inte att jag är kränkt. Det är bara ett ställningstagande. Alla andra är helt fria att tycka vad de vill. Är bara väldigt trött på ordet i sig, känns som det har förlorat sin betydelse helt.

Borde inte du då rösta med plånboken och låta bli att köpa spelet medans tycka det är helt ok att det finns personer som inte delar din åsikt och vill ha spelet få möjlighet att köpa det?
Bara för att någon inte delar din åsikt borde dom inte begränsas från spelet eller?

Om man jämför spelindustrin med filmindustrin är den väldigt begränsad. Det är väldigt vanligt med smisk i erotiska filmer men det är inte ofta man hör män klaga på hur sexistiskt det är och hoppas att filmer där killar blir smiskade ska förbjudas.

Jag personligen ser inget fel alls med att det kommer spel med mer erotik till konsoler då det tydligen finns en del personer som efterfrågar det. Bara för att det här spelet inte faller mig i smaken vill jag inte att det ska förbjudas bara för att andra personer inte tycker som jag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent

@marcus8958: Känns som vi inte kommer längre i den här diskussionen. Jag skrev precis att det var min åsikt, inte att jag aktivt jagar de individer som tänker köpa detta spel och binda fast dem.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

@marcus8958: Känns som vi inte kommer längre i den här diskussionen. Jag skrev precis att det var min åsikt, inte att jag aktivt jagar de individer som tänker köpa detta spel och binda fast dem.

Tyvärr känner vissa att man måste stödja den här formen av "underhållning".
Känns skönt att veta att ni som är skribenter har vett. Därför fortsätter jag läsa på FZ.

Medlem

@marcus8958:

Nu kan jag bara svara utifrån mitt perspektiv. Men det är ganska klart fall av objektifiering.

Medlem

Att hugga halsen av en förbrytare med ett stort tvåhandssvärd och sen se hur det sprutar blod är okej, men tecknade tjejer med skumpande bröst borde inte få säljas i US/EU?

Skönt att de är så få personer som vill censurera / förbjuda Game of Thrones... kunde knappt sova efter den fjärde säsongsavslutningen, duellen mellan mannen från Dorne - ja ni vet


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Har inget problem med nakenhet i spel (eller våld) men kan tycka att presentationen i sig var väldigt dålig. Vare sig det handlar om att gå igenom att smiska lår eller hur ett svärd klyver halsar på olika sätt (enbart för att visa upp det utan sammanhang) skulle nog vara lika onödigt för mig på ett konvent eller presentation. Men det är en personlig åsikt.

Har inte någon större lust att ge mig in på diskussionen om feminism men värt att notera är att ingenting i vårt samhälle ändras på 1 dag. Därför kan någon som uttrycker att feminism är rätt och att feminism fokuserar på att i sig självt orsaka en obalans båda ha rätt, beroende på var man placerar argumentet. Hade samhället inte haft problem med könsroller (på vissa ställen är det fortfarande ett stort problem) så hade ordet inte haft någon relevans alls. Men just nu har det det.

Sedan finns det ju alltid för aggressiva tolkningar av konceptet, men det är ju svårt att ta sådant seriöst.

Medlem

@toern: jag kan nog ta att hålla med i det du säger. Samhället kan bli mer jämställt även i Sverige.

Du pratar om presentationen, nja den är väl inte mycket för världen, men vill inte att den ska förbjudas eller censureras för att spelet är fånigt / har kass design.

Jag är inte speciellt intresserad av Senran-spelen i sig, utan det är frågan om ifall vi ska censurera eller förbjuda en viss konst- eller underhållningsform på grund av att någon kan uppleva det som ett hot eller vad argumentet är för eventuell PRO-censur och PRO-förbud. Jag är övertygad om att det är upp till individen att bestämma vilken konst/underhållning som konsumeras, så länge ingen annan verklig person behandlas illa. Jag är exempelvis för spel som Senran-spelen, det är ren fantasi... men jag är däremot tveksam till onlinespel med otrevliga communities där folk svär och hotar varandra. Där är det verkliga personer inte fantasifigurer som får lida.

Det finns mycket att göra för att öka jämställdheten.
Det är sjukt att män ska få alla de slitsamma jobben med högre risk få arbetsskador eller att missta livet. Kvinnor måste få chansen att komma in i industrin. Vi behöver allt ifrån manuellt arbete ex. svetsare till CNC tekniker och operatörer. Rörmokare, vägarbetare och byggarbetare... det finns mycket att göra. Å andra sidan behövs det fler män i vård och omsorg. I förskolan är män grovt underrepresenterade, det behövs även män i äldrevården och sjukskötare i vården. Jag är dock starkt emot kvotering på VD-nivå osv. Där ska bäst person för jobbet va kriteriet att gå efter.

Sverige har dock förhållandevis lindriga problem / utmaningar när det kommer till jämställdheten. Ta Japan där kvinnor trots flerårig högskoleutbildning förväntas bli hemmafruar ifrån 30+, de kan i allra flesta fall inte avancera upp i karriären på grund av den kulturella förväntningen att kvinnor inte ska arbeta utom hemmet. Intressant i sammanhanget är dock att Japan är har ett matriarkat...

Män arbetar 9-12 timmar/dag och ger all sin inkomst till frun som i sin tur ger veckopeng till mannen.

Kvinnor är såvida inga kontrakt skrivits under alltid den person som har rätt till barnen vid eventuell skilsmässa. Männen förlorar barnen fullständigt, nästan som att barnen skrivs bort för mannen. Han har inga rättigheter att träffa, sköta etc.
Om mannen vägrar lämna barnen hos kvinnan, ex. om hon är psyksjuk / missbrukare så kan han hamna i fängelse för att försöka röva bort sina egna barn.

Så både pengar och barnen tillhör kvinnorna i Japan. Efter giftemål och barn dör sexlivet. I längden innebär det hushållet och bilen tillhör kvinnan också - inte så märkligt att männen sällan lämnar jobbet och ofta dricker tillsammans med kamraterna även på vardagar.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

12
Skriv svar