PC Gamer recenserar Fortnite, trots Early Access-stämpel

Robot
PC Gamer recenserar Fortnite, trots Early Access-stämpel
eld
Medlem

Recensioner är på sätt och vis förlegat, även släppta spel förändras nuförtiden.

Medlem

Kommer nog bara ha lite buggfixar innan lansering. Tror inte det blir större skillnad i gameplay eller betalmodellen i full release nästa år.

Bara ha lite överseende med buggarna så borde det inte vara några större problem med en recension.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Man kan lugnt säga att den som planerat ekonomin i detta spel verkligen kommit på en jättebra idé - ta betalt för att köra ett ofärdigt spel, och sedan göra det gratis när det är klart! Freemium! Då kan man ta betalt för ännu mer saker som borde vara i spelet från början!

Men som vanligt; folk köper det ändå. Inte nog med det, det kommer bli

Kikat på lite streams, och exp systemet är en fars. Snacka om att tvinga folk att köpa "lådor".

Gnällkuk

Polygon har även recenserat det, men fick lite oväntat högt betyg om du frågar mig.

https://www.polygon.com/2017/8/3/16091000/fortnite-review-pc-...

Spelet verkar onekligen roligt, men det känns som om det är alldeles för tidigt att hoppa på nu i detta skede.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spelrecension branchen borde sätta sig ned och enas om när spel är släppt. Tycker gott man kan recensera spel någon månad efter early access. Precis som utvecklarna sätter en stämpel på spelet kan ni sätta stämpel på recensionen. Tror folk skulle vara intressanta att läsa. Kanske följa upp ned någon slags tanke om hur utveckling gått. Finns ju så sjukt många spel som bara ligger kvar i early access utan speciellt uvecklingstempo. Ett spel som även har mikrotransationer ska fasiken anses släppt slitsamma vad utvecklarna säger att spelet är

Medlem

Tycker inte det är något större problem.

Man skulle eventuellt kunna göra en kombinerad förhandstitt /recension men vara väldigt tydlig med att det är ett Early Access spel och inte helt 100% klart, recensera det u nuvarande form, och sen kanske släppa en "update" när spelet väl har släpps, och skriva vad som har ändrats och förbättrats.

Eftersom utvecklarna nu för tiden envisas med att släppa så mycket Early Access så får de väl helt enkelt acceptera att det kommer recensioner på det också?

Medlem

"Titlar som Dayz kommer förmodligen aldrig att nå version 1.0..."

Professionellt skrivet.

Medlem

YT videos + recensioner från spelsidor kan vara okej att kolla igenom först men bäst är att läsa igenom ett gäng steam reviews innan ändå. Där får man oftast mer aktuell information och mer varierade åsikter. Oftast där man får reda på om spelet är låst till någon låg fov, saknar dedikerade servrar, spelförstörande bugs, har några knasiga kontroller/UI eller något annat som gör det ospelbart.

Medlem

Jag tror på dubbla recensioner. Gör en i early acces. Skriv tydligt att det är det.
När i processen? Tja, när ni känner för det. Går väl inte dra en skarp gräns ("Nu har dom patchat till 0.85! KÖR!"), men ni får använda er fingertoppskänsla.
Sen om/när spelet blir klar, posta en uppdatering / en ny recension.

Jag kör ALDRIG early access. Nånsin. Så jag bryr mig inte, men jag kanske missar något om nått ÄR early accces och 100% spelbart men jag sitter och väntar på att det ska bli färdigt.

Medlem
Citat:

Syftet med våra recensioner är att hjälpa dig att bestämma huruvida du ska spendera pengar på ett spel (eller inte) men i fallet Fortnite (och många andra Early Access-spel) känns det ofta försent när lanseringen väl sker.

Väntar man tills spelet är släppt behöver man inte fundera på om det är värt att spendera några pengar på iaf

Medlem

Helt rätt. Gör detsamma med PUBG, det är ute och folk kan betala för det. Early Access är bara en formalitet i nuläget.

PCG UK särskiljer på sina vanliga recensioner och sina EA-recensioner. Det viktiga är väl denna distinktion, framför allt den inledande meningen.

"Despite its ‘Early Access’ label, Fortnite is currently being marketed and sold as a retail product. It’s possible to buy a physical copy for the PS4 or Xbox One, so we’ve given it our typical purchasing advice accompanied by a number printed in large font."

Men absolut, visst är det ett problem med spel som kan lanseras, hajpas, spelas i åratal och i vissa fall ha genomgå hela sin livscykel innan de släpps som retail, om alls. Dubbla/tydligt märkta reccer funkar utmärkt imho.


signatur
Medlem

Är inte early access nuförtiden ett sätt att ta betalt för en egentligen rätt färdig produkt och sedan skylla buggar och dylikt på att spelet inte är färdigt? Dvs ett uppenbart fulknep för att slippa kritik för buggiga skrotprodukter vid release typ Mass Effect.

Medlem

Ser inte ett problem att recensera ett early access spel på samma sätt som ett retail. Det är ju inte direkt många recensioner som ändras för retail spel som varit ute något år och fått 30 patchar samt 4 dlc paket. Säljer utgivarna spelet borde det vara okej att recensera det.


signatur
NuZ
Testpilot

DayZ kommer visst släppas i 1.0 #optimist


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skägg.
10 Chambers

@Evilof: Det är just fingertoppskänslan som är svår. Tills nu har vi försökt täcka dessa titlar på andra sätt, genom streams och traditionella förhandstittar.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Evilof: Det är just fingertoppskänslan som är svår. Tills nu har vi försökt täcka dessa titlar på andra sätt, genom streams och traditionella förhandstittar.

Streams passar inte alla och det det är inte lika roligt om man inte ser det live. PUBG t ex är så pass populärt att jag tror de flesta skulle vara intresserade att höra vad ni tycker om spelet, vad som hänt sedan senast och hur pass bra det är i sin nuvarande form osv.

Större titlar är nog alltid intressant för de flesta att få lite feedback på. Jag tycker t ex PUBG är kul att kika på, men föredrar att kolla på en redigerad och klippt YT-video som JackFrags laddat upp på sin kanal t ex framför att kika på 2h stream där kanske 40% är hyfsat ointressant.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av tricky:

Streams passar inte alla och det det är inte lika roligt om man inte ser det live. PUBG t ex är så pass populärt att jag tror de flesta skulle vara intresserade att höra vad ni tycker om spelet, vad som hänt sedan senast och hur pass bra det är i sin nuvarande form osv.

Större titlar är nog alltid intressant för de flesta att få lite feedback på. Jag tycker t ex PUBG är kul att kika på, men föredrar att kolla på en redigerad och klippt YT-video som JackFrags laddat upp på sin kanal t ex framför att kika på 2h stream där kanske 40% är hyfsat ointressant.

Bra feedback!


signatur
Ambassadör
Xbox

Tar de betalt för skiten så skall de tåla en recension också. Finns väl inget som hindrar att man vid ett eventuellt "riktigt" senare släpp gör en ny recension? Överlag skulle det uppskattas med återvändande till titlar som varit ute ett tag, typ "state of the game".


signatur

Jump in.

Medlem

Early Access skall absolut testas och recenseras!


signatur

Meep!

Medlem

Kostar det så ska det recenseras, sen när/om spelet väl släpps så behöver recensenterna bara göra en ny recension. Känns som att allt fler utvecklare släpper spel som early access bara för att kringgå kritikerna och skydda sig bakom "det är ju bara early access än så länge".

Medlem

Lite OT, men det känns jävligt dåligt formulerat av Sony på Playstation Store vad som verkligen gäller när man skall köpa Fortnite...

Fortnite - Standard Founder’s Pack rankas som ett "Tillläggspaket": Den version som ger dig spelåtkomst nu.
Varvid gratis versionen rankas som "Fullständigt Spel" med tillägget:
"OBS: Du måste ha Founder’s Pack för att spela Fortnite. Säsongen för tidig åtkomst börjar 25 juli."

Att spelet är i ofärdigt skick osv nämns inte, så någon som ej är upplyst kan få sig en tråkig överrasking.

Vart är världen påväg ?

OT: Det är alltid kul att läsa nya recensioner om spel så att ni recenserar Early Access spel är det nog inte för många som blir griniga över. Men som tidigare nämnts av flera så bör det tydligt visas att spelet i fråga är i EA fas.

Medlem

Jag vet att det finns undantag, men som en del redan sagt; när utvecklaren gör spelet åtkomligt för allmänheten samt kräver betalning är då en recension generellt kan betraktas som skälig.

Avstängd

Personligen avskyr jag hela EA-konceptet. Vad hände med gammal hederlig closed beta testing?

Fortnite verkade måttligt intressant, men tvivlar på att det någonsin blir ett köp för min del.

Medlem

Är av åsikten att köper man early access trots varningar om just det får man ta konsekvenserna av det.

Har jag köpt ea spel så har jag inte spytt galla som folk verkar göra bara för att man tror sig ha rätt att göra det för att man spenderat pengar på en alpha/beta produkt, oavsett vilket stadium olika spel varit i när dom släppts som ea.

Kört fortnite och det finns definivt brister och än så länge är det svårt att avgöra om dom kommer ändra dessa , spelet har varit ute i ea för kort tid.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Är av åsikten att köper man early access trots varningar om just det får man ta konsekvenserna av det.

Problemet är att flesta köparna som köper spel idag inte läser på sidor som Fz om just att spelet är early access. Till konsol står det först early access efter du patchat och startat spelet.
Lådan som säljs i butik till PS4/X1 står det ingen varning om att det inte är ett färdigt spel och inte heller i digitala butiken.

Men det har nog mindre betydelse då spelet mest troligt inte kommer få några större förändringar innan release. Ett gäng buggfixar och lite mer innehåll.

En bra video som beskriver hur spelet ligger till idag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Efter att slängt in många timmar i spelet och jag köpte legendary edition på preorder för länge sedan, jag har fått säkerligen efter lite mer än 3 veckors sedan spelet släpptes runt kanske 100 timmar spelande in eller så, kom till Power 40 på mitt "konto" för er som har spelat å vet vad det är, kom in till 3e zonen canny valley och tröttna totalt på spelet efter de just för att jag börja verkligen se och märka vad dom är ute efter, och det är att även om du har betalat så mycket som jag gjorde för min pre order så vill dom bara ha mer å mer lådor såld, Till och med att dom sätter en spärr på alla lådor som jag skulle få med på det paket jag köpte är låsta till att jag får dom 1 per dag. Jag och några polare tyckte och tycker ändå det är ok roligt spel men saknar mycket djup och blir väldigt enformigt snabbt.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Efter att slängt in många timmar i spelet och jag köpte legendary edition på preorder för länge sedan, jag har fått säkerligen efter lite mer än 3 veckors sedan spelet släpptes runt kanske 100 timmar spelande in eller så, kom till Power 40 på mitt "konto" för er som har spelat å vet vad det är, kom in till 3e zonen canny valley och tröttna totalt på spelet efter de just för att jag börja verkligen se och märka vad dom är ute efter, och det är att även om du har betalat så mycket som jag gjorde för min pre order så vill dom bara ha mer å mer lådor såld, Till och med att dom sätter en spärr på alla lådor som jag skulle få med på det paket jag köpte är låsta till att jag får dom 1 per dag. Jag och några polare tyckte och tycker ändå det är ok roligt spel men saknar mycket djup och blir väldigt enformigt snabbt.

I mitt fall känns det som jag redan kört fast i grindträsket. Måste grinda så mycket survivor XP för att få upp min level. Haft tur och otur med RNG med llamas. Fått en del legendary och epic survivors men få som har rätt personlighet för att jobba med varandra.
Ska man få upp en grön survivor en level från 7-8 måste man köra 2-3 missions eller hjälpa en annan spelare med en ssd.
Schematics är samma sak. Fått många riktigt bra vapen jag levlat upp och som är för bra för min level men samtidigt har jag fått så många dubletter som åkt in i collection book och resten blivit XP som i sin tur gått in i mina vapen.

Så just nu känns det mest som om jag sitter och väntar på ha tur med mina daily llamas. Känns som om man kommer längre i spelet om man spelar en timme per dag än 8-10 timmar en helg.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar