Recension – F1 2017

Robot
Avstängd

Hur fan kan man ge minus på att spelet inte är i synk med den riktiga F1-säsongen? Det är ju fullständigt irrelevant för spelets kvalitet och garanterat inget som mer än en promille av spelarna ens tänkt på.

Skulle gärna veta varför du tycker det spelar någon som helst roll för helhetsintrycket, vilket inte förklarades i texten.

Redaktör
Skrivet av Araxes:

Hur fan kan man ge minus på att spelet inte är i synk med den riktiga F1-säsongen? Det är ju fullständigt irrelevant för spelets kvalitet och garanterat inget som mer än en promille av spelarna ens tänkt på.

Skulle gärna veta varför du tycker det spelar någon som helst roll för helhetsintrycket, vilket inte förklarades i texten.

Ingen jättegrej, men det hade varit snyggt, och hade kunnat bädda för att köra ingame-race i fas med IRL-racen.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:

Finns fortfarande många race att köra samtidigt som dom riktiga racen. Får köra ikapp lite bara

Medlem
Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Ingen jättegrej, men det hade varit snyggt, och hade kunnat bädda för att köra ingame-race i fas med IRL-racen.

Du hör ju själv hur oviktigt det låter

Redaktör
Skrivet av Araxes:

Du hör ju själv hur oviktigt det låter

Ja, det är inte skitviktigt på något vis. Men i ett spel som i stor utsträckning bygger på en verklig förlaga känns det märkligt att just det här inte följer verkligheten. NHL, FIFA och PES ligger ju i fas med de stora hockey- och fotbollssäsongerna, som jämförelse. Fast det kanske bara är jag som har lite tvångssyndrom.


signatur
Medlem

Var länge sedan jag spelade ett F1 spel, tänkt köpa de 2 senaste upplagorna men aldrig blitt av, så eftersom jag inte spelat dem så ser jag fram emot att spela detta

Redaktör
Skrivet av robbis:

Var länge sedan jag spelade ett F1 spel, tänkt köpa de 2 senaste upplagorna men aldrig blitt av, så eftersom jag inte spelat dem så ser jag fram emot att spela detta

F1 2015 var rätt vekt, men 2016 och 2017 är både lika och riktigt bra.


signatur
Medlem

Jag har kört alla Codemasters F1 spel sedan 2010. Jag är ett stort fan av F1 och kör nästan dagligen. Har nyligen köpt ratt och racingstol samt en PS4 Pro för att köra F1 2016 på stor TV i vardagsrummet vilket blev ett lyft vs gamepad. (det är tex mycke lättare att köra utan "hjälpmedel" med ratt vilket är nästintill omöjligt att köra på "Elite-mode" med gamepad! Man måste typ ha traction control på med gamepad, samt bökigare att växla med knapparna på gamepad..). Ratt är att rekommendera, jag kör med Logitech G29! Det blir mer simulator känsla med ratt och mer arkadkänsla med gamepad!).

Jag hoppas AI:n har blivit bättre än i 2016, för då kom AI-bilarna som missiler och körde in i en väldigt ofta bakifrån, än att de försökte styra undan när de försöker köra om. Ibland får man tom bestraffning trots det var AI som körde in i en bakifrån!

Sen hoppas jag de fixat till när man går in i depån först att datorn inte håller en kvar i depån och släpper ut en sist trots man kom först in i depån vs AI-förarna, sjukt irriterande.

Sen att vissa sportspel som släpps varje år inte har så stora skillnader från föregående år är inget konstigt. Det är ju samma med NHL och Fifa spelen. Och även IRL händer det inte så gigantiska skillnader mellan föregående säsong.

Är man stort fan av Codemasters F1 som jag ska man köpa varje år, är man bara måttligt intresserad, så kan man nog hoppa över varannan eller var tredje utgåva, så hinner det hända lite nytt. F1 2016 tycker jag var en riktigt bra utgåva som helhet.

Kommer skaffa F1 2017 både till PC och PS4

Medlem

Det mest realistiska simuleringen av F1-bilar, klassiska som nya, återfinns i Assetto Corsa. Codemasters tolkningar har en helt annan fokus.

Ex: http://www.racedepartment.com/downloads/ferrari-f2002.8703/

Avstängd
Skrivet av imbamakaber:

Det mest realistiska simuleringen av F1-bilar, klassiska som nya, återfinns i Assetto Corsa. Codemasters tolkningar har en helt annan fokus.

Ex: http://www.racedepartment.com/downloads/ferrari-f2002.8703/

Framför allt så går det att köra Assetto Corsa i VR, vilket lyfter upplevelsen enormt!

Medlem
ur synk?

och varför tror ni att spelen släpps in på halva riktiga F1 säsongen? jo för att codemasters då vet hur bra och dåliga stallen är och kan göra spelet så nära verkligheten som möjligt vad gäller prestanda osv. trodde en site som fz hade bättre koll på det...


signatur

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

F1 2015 var rätt vekt, men 2016 och 2017 är både lika och riktigt bra.

Jag funderar på skaffa 2016 eller 2017.
Men tolkar jag då rätt, att de båda är lika "bra" men att 2017 fått lägre betyg för att skillnaden från 2016 är för liten?
Är AI:n lika dålig i 2017?

Medlem

@The_Jigsaw: Varför inte göra en slags RSS del i spelet, lite FIFA, och uppdatera spelets stallar genom små micro uppdateringar med var dom ligger i tabellen, och så vidare, men i försig så skulle dom knappt behöva släppa nya spel då, om inte förändringarna är större, för idag är det väl därför folk köper senaste, för det är det spel som ligger närmast verkligheten med förare och dylikt. Så jag förstår ifs båda argumenten... Lite fult av codemaster och EA för den delen, att inte göra spelen bättre med färre släpp, än släppa samma spel varje år, med lite små förändringar, men fult är också smart för deras inkomster... (eller inte, kanske skulle dom sälja bättre, med det jag sade om färre släpp)

Skrivet av Bulberfoot:

Jag funderar på skaffa 2016 eller 2017.
Men tolkar jag då rätt, att de båda är lika "bra" men att 2017 fått lägre betyg för att skillnaden från 2016 är för liten?
Är AI:n lika dålig i 2017?

Har inte spelat 2017 förutom demo på ps4, men kan ärligt säga, av att ha spelat 2016 på pc, att jag kände inte någon större skillnad, jag hade inte vetat att 2016 var det och inte 2017 om jag inte vetat det av självklara skäl? Så ärligt, jag skulle säga, båda spelen är lika bra, och lika dåliga, och det som du tycker är viktigast bör avgöra, är det att få spelet med mest relevant och uppdaterad förar line up och stallers plats i f1 cirkusen, så skulle jag välja 2017, är priset, eller så viktigare, ta 2016...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Redaktör
Skrivet av Bulberfoot:

Jag funderar på skaffa 2016 eller 2017.
Men tolkar jag då rätt, att de båda är lika "bra" men att 2017 fått lägre betyg för att skillnaden från 2016 är för liten?
Är AI:n lika dålig i 2017?

Missade att svara - sorry. Men ja, du har rätt, jag tycker båda är riktigt bra (men AI:n är fortfarande inte fantastisk). Samtidigt behövs fler och större nyheter i ett fullprisspel för att jag ska höja betyget. Och om det är svårt att göra såna nyheter ska man kanske fundera på om det verkligen behövs ett fullprisspel per år.


signatur
Medlem

@The_Jigsaw: Codemasters och verklighet i samma mening? Den här arkadsmörjan är så långt från verkligheten du kan komma.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

@robbis: Tro mig, köp ex Assetto Corsa istället och ha riktiga racing fighter mot andra spelare.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

@The_Jigsaw: Codemasters och verklighet i samma mening? Den här arkadsmörjan är så långt från verkligheten du kan komma.

det har deras förbannade f1 spel alltid varit, men nu menade jag mer att dom har bättre koll på vilka stall och förare som är olika bra och kan då göra spelet med den prestandan om det släpps en bit in i säsongen. skulle dom tex släppa det samtidigt som årets första race och tex sätta mclaren som ett toppstall så skulle det blir så fel som det bara kan bli


signatur

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson

1
Skriv svar