Quake Champions Early Access

Skägg.
10 Chambers
Quake Champions Early Access

En tråd där vi kan diskutera allt som har med Quake Champions att göra, som ju släpps i Early Access idag. Verkar inte ha dykt upp på Steam ännu utan bara i Bethesda Launcher (huva).

Alltid roligare att lira med andra, så adda "fzcalle" (hur man nu gör det i deras gränssnitt eller hoppa in på Discord. Du hittar andra Quake-nördar i #fz-kanalen och kan sökar efter spelare i rummet avsett för detta.


signatur
Quake-konnässsör

Det blir att köp under kvällen, ska bli roligt och se om de har fått ordning på Quake som en Arena shooter. Samt se hur mycket av grafiken man kan skala bort Alla kommer väl ihåg r_picmip "7" i Quake 3?

Gnällkuk
Skrivet av almblad:

Det blir att köp under kvällen, ska bli roligt och se om de har fått ordning på Quake som en Arena shooter. Samt se hur mycket av grafiken man kan skala bort Alla kommer väl ihåg r_picmip "7" i Quake 3?

http://esreality.com/files/inlineimages/2010/78259-shot0015.j...

Pfft! QW var det ju som gällde, sån där modern smörja körde man ju inte


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spelade lite QC tidigare och det är något som saknas... quakekänslan(TM) är nästan där... men bara nästan..

Skägg.
10 Chambers

@bulleboss: Hoppas att de inkluderat classic-läget i EA-versionen.


signatur
Inaktiv
Skrivet av almblad:

Det blir att köp under kvällen, ska bli roligt och se om de har fått ordning på Quake som en Arena shooter. Samt se hur mycket av grafiken man kan skala bort Alla kommer väl ihåg r_picmip "7" i Quake 3?

http://esreality.com/files/inlineimages/2010/78259-shot0015.j...

Är lite kluven, samtidigt som jag diggar den häftiga grafiken så vet jag att jag personligen spelar bättre med nedskalad grafik, så vi får väl se vad man får möjlighet till att påverka framöver. När det kommer till Quake så är flytet viktigare än grafiken. ^_^
Vet vi om det kommer finnas en utvecklasconsole som de tidigare liren?

Medlem

Har lirat betan sedan dag ett nästan.

Quake behövde fräschas upp och det och jag tycker dom är på rätt väg.
*Känslan är där
*Klasser och förmågor känns inte OP, det finns inte "instant win button" typ

Det som behöver fixas är lite mer balansering av klasserna, dom snabba champions är lite för snabba jämfört med dom långsamma.

Classic läget är jag lite skeptiskt till, vill man verkligen lira classic när champions finns?
Då kan man lika gärna lira quakelive..

Inaktiv
Skrivet av Krkan:

Har lirat betan sedan dag ett nästan.

Quake behövde fräschas upp och det och jag tycker dom är på rätt väg.
*Känslan är där
*Klasser och förmågor känns inte OP, det finns inte "instant win button" typ

Det som behöver fixas är lite mer balansering av klasserna, dom snabba champions är lite för snabba jämfört med dom långsamma.

Classic läget är jag lite skeptiskt till, vill man verkligen lira classic när champions finns?
Då kan man lika gärna lira quakelive..

Problemet med Quake Live är dock att det är rätt dött.
Själv hoppas jag de lägger till något roligt game mode då det just nu inte finns något som lyckas hålla mitt intresse en längre stund.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Problemet med Quake Live är dock att det är rätt dött.
Själv hoppas jag de lägger till något roligt game mode då det just nu inte finns något som lyckas hålla mitt intresse en längre stund.

Gammalt hederligt CTF borde dom slänga in snarast. Blev lite förvånad när det inte fanns (förvisso bara beta, men ändå).

phi
Medlem

@gottkaffe: Det är på gång. De är även öppna för att satsa på CTF före Sacrifce ifall spelarna föredrar det.

Community Manager
Bethesda Norden

Hej på er!

Jag heter Jesper Englin (som mitt användarnamn skvallrar om...) och har nyss börjat jobba som Bethesdas community manager i Norden!

Nu när ni testar spelet får ni hemskt gärna tala om för mig vad ni tycker, positivt såväl som negativt. Försöker skapa mig en bra bild av vad spelarbasen vill se mer och mindre av, så att jag kan ge feedback till de högre hönsen.

Fragga på!

phi
Medlem

@anon_1418: Kommer inte att gå varken att skala ned grafiken eller använda någon console i QC. De har varit väldigt tydliga med att de inte vill att console-ninjas ska få stora fördelar gentemot nya spelare som inte vet hur eller att du ens kan pilla i cfg-filer och få att se ut som lego-quake.

Id Software har även sagt att man blir diskvalificerad från QWC ifall man t.ex tweakar i nvidia-drivers för att få det att se ut som om man använt r_picmip "5" då det var flera proffs som gjorde det innan turneringen drog igång.

Det handlar väl om att de vill att alla ska spela på lika villkor samt att en stor del av nya spelare kommer att se spelet för första gången via t.ex Twitch och har då en streamer eller en caster ett söndertweakat "lego-quake" så kanske de tappar potentiella nya spelare pga hur risigt det ser ut.

Jag personligen kan köpa valen som de har gjort ifall det skulle hjälpa spelet att få en stor spelarbas.

Medlem
Skrivet av JesperEnglin:

Hej på er!

Jag heter Jesper Englin (som mitt användarnamn skvallrar om...) och har nyss börjat jobba som Bethesdas community manager i Norden!

Nu när ni testar spelet får ni hemskt gärna tala om för mig vad ni tycker, positivt såväl som negativt. Försöker skapa mig en bra bild av vad spelarbasen vill se mer och mindre av, så att jag kan ge feedback till de högre hönsen.

Fragga på!

Jag har en del kritik på spelet om du vill höra... hehe. Nu har jag inte spelat på ett par veckor men har hållit mig halvt uppdaterad tack vare kompisar som spelar. Kommer köra mer igen snart.

Jag tycker man ska slopa att man gör mer damage om man zoomar med vissa vapen.

Jag vill se CTF satsning istället för Sacrifice.

Sacrificebanor behöver balanseras om (kanske gjorts sen jag spelade) då de tagit DM-kartor och lagt in sacrifice på, så banorna är asymmetriska och det ena laget får för stor fördel.

Vill se mer satsning på classicläge, just nu verkar det hamna totalt i skymundan för att klassbaserade spel tydligen är senaste flugan.

Tycker duelläget behöver göras om, 10 min unlimited frags games var bra mycket intressantare att se och spela än bäst av 5 bäst av 3 liv.

En serverbrowser hade varit något...

Gärna också lite som i CPMA-läget i quake live, att man kan själv välja vad för färger som ska synas på motståndare och lagkamrater (typ brightskins exempelvis).

Medlem
Skrivet av anon_1418:

Är lite kluven, samtidigt som jag diggar den häftiga grafiken så vet jag att jag personligen spelar bättre med nedskalad grafik, så vi får väl se vad man får möjlighet till att påverka framöver. När det kommer till Quake så är flytet viktigare än grafiken. ^_^
Vet vi om det kommer finnas en utvecklasconsole som de tidigare liren?

Svar nej. I bästa fall kan du sänka grafiken till low. Det finns överhuvudtaget inga möjligheter att modda etc. heller. Mer jämt så kanske. Men det är verkligen Early Access. Jag skulle säga mer alpha än beta. Hitboxar och nätkod är riktigt usel fortfarande och tyvärr kan det få för sig att börja hacka i tid och otid.

Quake-konnässsör

@JesperEnglin: Trevligt och se någon från Bethesda här inne på FZ. Vi får lämna våra omdömen i tråden senare.

Inaktiv
Skrivet av henks:

Jag har en del kritik på spelet om du vill höra... hehe. Nu har jag inte spelat på ett par veckor men har hållit mig halvt uppdaterad tack vare kompisar som spelar. Kommer köra mer igen snart.

Jag tycker man ska slopa att man gör mer damage om man zoomar med vissa vapen.

Jag vill se CTF satsning istället för Sacrifice.

Sacrificebanor behöver balanseras om (kanske gjorts sen jag spelade) då de tagit DM-kartor och lagt in sacrifice på, så banorna är asymmetriska och det ena laget får för stor fördel.

Vill se mer satsning på classicläge, just nu verkar det hamna totalt i skymundan för att klassbaserade spel tydligen är senaste flugan.

Tycker duelläget behöver göras om, 10 min unlimited frags games var bra mycket intressantare att se och spela än bäst av 5 bäst av 3 liv.

En serverbrowser hade varit något...

Gärna också lite som i CPMA-läget i quake live, att man kan själv välja vad för färger som ska synas på motståndare och lagkamrater (typ brightskins exempelvis).

Symmetriska CTF banor är ett måste! Med riktiga baser, det skulle bli riktigt gött.
Just i Sacrifice fungerar väl asymmetriska banor lite bättre eftersom laget som tar själen först kan välja vilken sida den vill spela på. Men annars känns det lite fattigt att spela på vanliga DM-banor.

Medlem

@JesperEnglin: Kommer det komma någon map editor verktyg?

Medlem

Moddning i Console alternativt i filerna har ju varit quakes signum.

Låter som ID/Bet eller vem som utvecklar de spanat för mycket på OW.

Community Manager
Bethesda Norden

@Kiwigalaxy: Hej! Jag kan tyvärr inte svara på detaljerade frågor om eventuellt framtida innehåll, men jag kan däremot skicka vidare att du skulle vilja se det. Om jag tolkar dig rätt att du faktiskt vill det?

Skägg.
10 Chambers

Woho, nu är den igång!


signatur
Quake-konnässsör

Fick hem QC igår natt, provade köra några matcher. Det finns något där, en känsla som sakta kryper fram och något man känner igen. Dock så sprang man runt som en förvirrad höna igår och letade efter vapen, armor och mega health på nya okända kartor. Sedan kom man på sig själv att prata med alla andra i teamet om att quad 30, quad 20, quad 1.... och helt plötsligt blev man påmind av spelet att spelet själv att quaden kom om 10 sekunder, men man var själv och förvirrade sig på quaden. Förr fick man komma ihåg själv hur länge det tog för varje vapen, powerup, och andra saker på kartan att komma tillbaka. Men nu finns det en liten "timer" vid varje plats som visar hur långt det är innan den dyker upp igen.

Det märks väldiga starkt att de har tagit inspiration ifrån Overwatch, men nu har jag inte kört Overwatch själv så kan inte dra exakta likheter. Med allt från hjältar och deras krafter, till loot lådor och hur de sprutar ut saker. Det tog mig några matcher att lista ut varför alla karaktärer teleportera sig runt, just de karaktärerna har olika krafter.

Det första man blev bemöt av i spelet när man tittade runt i menyerna var om man ville köpa in-game valuta för riktiga pengar. Jag är fortfarande väldigt kluven i den här frågan och jag vet att det är ett fritt val som varje spelare gör, men trodde aldrig jag skulle få se detta i ett Quake spel någonsin.

Jag vet inte om servrarna var överbelastade igår eller vad det nu var, men fick köra igenom tutorialen fyra gånger innan man fick köra mot andra spelare. Man kanske också är så kass att spelet tyckte att man behövde lite extra träning.

Hur som helst behövs det spelas mera för att känna sig bekväm i det, går dagen var väldigt förvirrande i nattens mörker.

Inaktiv
Skrivet av sebrock:

Svar nej. I bästa fall kan du sänka grafiken till low. Det finns överhuvudtaget inga möjligheter att modda etc. heller. Mer jämt så kanske. Men det är verkligen Early Access. Jag skulle säga mer alpha än beta. Hitboxar och nätkod är riktigt usel fortfarande och tyvärr kan det få för sig att börja hacka i tid och otid.

Synd. Har spelat QC sedan första beta eftersom jag fick en invite tidigt. Hitboxar och nätkoden har varit lika usel hela tiden anser jag. Speciellt när det börjar hacka till och från ibland, precis som om det går något i bakgrunden (typ backupjobb eller dylikt) Känns som disklagg, men det är det inte.. Riktigt störande! Men det blir säkert mer förbättringar där framöver skulle jag tro.

Inaktiv
Skrivet av phi:

@Berling: Kommer inte att gå varken att skala ned grafiken eller använda någon console i QC. De har varit väldigt tydliga med att de inte vill att console-ninjas ska få stora fördelar gentemot nya spelare som inte vet hur eller att du ens kan pilla i cfg-filer och få att se ut som lego-quake.

Id Software har även sagt att man blir diskvalificerad från QWC ifall man t.ex tweakar i nvidia-drivers för att få det att se ut som om man använt r_picmip "5" då det var flera proffs som gjorde det innan turneringen drog igång.

Det handlar väl om att de vill att alla ska spela på lika villkor samt att en stor del av nya spelare kommer att se spelet för första gången via t.ex Twitch och har då en streamer eller en caster ett söndertweakat "lego-quake" så kanske de tappar potentiella nya spelare pga hur risigt det ser ut.

Jag personligen kan köpa valen som de har gjort ifall det skulle hjälpa spelet att få en stor spelarbas.

Jo, absolut. En stor spelarbas är verkligen viktigt! Så det får vi hoppas på!

Inaktiv

Nu saknas CTF dock fortfarande, men hoppas på att detta är något som kommer i framtiden. Speciellt nu när CTF i QL är precis helt stendött..

Skägg.
10 Chambers

Tänkte lira lite från 16 och framåt, om någon är sugen att haka.


signatur
Medlem
Skrivet av JesperEnglin:

Hej på er!

Jag heter Jesper Englin (som mitt användarnamn skvallrar om...) och har nyss börjat jobba som Bethesdas community manager i Norden!

Nu när ni testar spelet får ni hemskt gärna tala om för mig vad ni tycker, positivt såväl som negativt. Försöker skapa mig en bra bild av vad spelarbasen vill se mer och mindre av, så att jag kan ge feedback till de högre hönsen.

Fragga på!

Hej Jesper!

Jag är en föredetta esportare ifrån tidigare Quake spel där jag bl a spelade för Europeiska mästarna EYEballers under ett par år. Efter spelat i flera tävlingar och varit inbjuden till tävlingar som LanArena i Paris mfl, men även varit en av de svenska representanterna i Eurocup 5-6 säsonger i Quake3 så slutade jag tävla runt 2002.
Dock när den stängda betan drog igång blev jag inbjuden av ID Software anställde John "Zero4" Hill och Adam "syncerror" Pyle för att ge feedback. Då jag personligen inte tyckte spelet kändes tillräckligt roligt från början så har jag mer eller mindre gått in och testade lite matcher efter varje patch, samtidigt som jag pratat och spelat med många av era deltagare för duel och Sacrifice på Quakecon.
Och som sagt jag har en hel del feedback och önskemål att komma med.

Sacrifice: Detta spelläge är alldeles för rörigt för både spelare och åskådare. Ser det dagligen klagas på hur tråkigt och rörigt Sacrifice är ifrån esport lagen men även Quake communityn på Discord. Varför envisas man med att behålla detta spelläge utan några större förändringar för att locka spelare?
Varför inte utveckla de klassiska spelstilarna CTF-Capture the flag, CA - Clan Arena eller Team DeathMatch som är enklare att komma in i då många känner igen dem men är samtidigt lättare att även följa för åskådare?
Det ska vara lätt att hoppa in i en puplic match samtidigt som ett djup ska finnas för den spelare som vill.
Djupare teamplay är det som efterfrågas, Sacrifice känns som en gammal modd som släpptes till Quake2 "fotball" som aldrig blev någotvidare populär bland spelarna. I CTF kan man ju redan se potentialen i att ha olika hjältar/champions för olika roller så som Anarki eller Nyx som flagrunners, Clutch - försvarare. Medans i Sacrifice är det för rörigt för att lagen ens ska hinna ställa upp sig på taktiska sätt.

Duel: Formatet för duel måste förändras! Klassiska Quake spelen använde sitt Arena koncept där alla startade en match på lika vilkor medans i Quake Champions har man infört valet av hjältar. Jag ska inte klaga så mycket på just hjälte biten i sig, för de finns absolut ett annat sorts gameplay att finna där. Men att köra att man som spelare väljer 3 hjältar och är sedan fast i sina val, för att sedan köra försten till 3 frags känns inte alls bra. Som det är nu så ser man att samtliga proffs väljer att spela snarlikt varandra dvs väldigt deffensivt med railgun. Detta tar bort de olika spelstilarna som spelarna kan ha. Samtidigt är det ett problem nu då nästan alla matcher avgörs av den som slår ut den andres Anarki.
Hade man istället från gått detta format och låtit hjälte valet vara öppet för spelarna igenom en hel match så skulle vi nog se mer taktiska val ske on the fly i matcherna. Mer fokus på att även kontra varandras hjältar och mer taktiskt spel!

Jag förstår inte heller hur man tänkt att kunna planera och schema lägga tävlingarna när formatet är som det är. Vissa matcher kommer ju vara färdiga efter 1-2minuter medans andra kan pågå hur länge som helst? Detta kommer leda till att spelarna kommer få vänta in varandras matcher hela tiden, istället för att de flesta matcher avgörs inom den satta timelimiten som alltid funnits i Quake spelen.
Samtidigt är sudden death som det är nu väldigt tråkigt då det inte ger någon comeback chans alls!
Titta på senaste Quakecon finalen mellan Rapha och Evil i Quakelive. 7 sudden death förlängningar på samma map! Väldigt spännande och förmodligen en av de absolut bästa matcherna genom tiderna.
Det klagas ständigt på hur duel fungerar nu ifrån de största namnen men det känns inte som det får någon genomslagskraft hos ID eller Saber.

Champions: Ta en hjälte som Anarki som är ruskig snabb och kombinera med en av de minsta hitboxarna i spelet, hur tänkte man här? För mig är det en konstig balansering att göra hjälten som har bästa manövrering som fördel även svårare att träffa.....
Duel avgörs oftast just nu av den som slår ut den andres Anarki vilket är ruggigt tråkigt!

Nätkod: Kolla på youtube och du finner videos där folk har gått igenom Quake champions buggiga nätkod i all oändlighet. Det finns inget annat spel på marknaden som kräver så hög bandbredd på upload som Quake Champions. Varför?
Detta gör att många spelare tvingas förlita sig på 3e parts program för att låsa sin FPS till låga värden, då nätkoden är låst till spelarens FPS!? Från början sa ID att detta var pga all debug data som samlades in, men ingenting har ju förändrats?
Det sitter fortfarande spelare som omöjligt kan spela spelet då de kräver för mycket bandbredd.
Rockets går fortfarande rakt igenom motståndare och gör 0 i skada och ibland 1-5 i skada vid direkta träffar. Någon måste förbättra detta!

Vapen: Tri-bolt istället för en granade launcher verkar inte vara ett populärt val. Tri-bolt verkar anses vara det mest onödigaste vapnet i spelet just nu, då det inte känns tillförlitligt nog. Rocket launcher känns rappare och bättre nu men man ser fortfarande rockets göra 0 skada. Railgun verkar många gånger likaså vara väldigt opålitligt då skotten går rakt igenom modellerna. Från början sa ID att detta var för folk sköt motståndarna mellan benen eller under armarna, men de finns massor med video klipp som bevisar annat.

Prestanda: Många har uppgraderat sina datorer eller sitter på riktigt high end komponenter idag. Trots detta så upplever många att Quake Champions lider av sk "stuttering" - små hack som kommer och går. Det spelar ingen roll om man har 250 FPS när spelet verkar ha problem med att läsa in diverse effekter eller texturer helt plötsligt, vilket leder till att spelet hackar till när man minst anar de. Lightning gun strider kan man se ibland få ens FPS att gå ner rejält för ett par sekunder också det helt random för att i nästa sekund flyta på hur bra som helst. Många verkar springa runt banorna i warmup för att allt ska läsas in innan matchen börjar, för att slippa så mycket hack som möjligt. Detta borde ID och Saber vara väl medvetna om och vilja åtgärda!

Options: Det finns inga crosshairs att välja på ? En sådan standard sak som att välja sikte fattas fortfarande, trots att det är en enkel sak att koda in enligt ID. Men varför då inte lägga till de? Folk har olika smak och tycke när de gäller sikten, låt oss få välja!
Det finns ingen option för att låsa sin FPS likt com_maxfps i Quakelive. Folk sitter på allt ifrån G-sync skärmar till 144hz paneler och vill gärna kunna använda dessa så optimalt som möjligt. De som sitter på G-sync ska i regel sätta en lite lägre maxFPS än vad skärmarna har för refresh rate för att slippa input delay. Likaså de som inte har G-sync/free sync men 120-144hz skärmar vill kunna synka ihop sin FPS med skärmens refresh rate, för mjukare upplevelse i spelet. Se på CS:GO eller de nya spelet Lawbreakers som out of the box erbjuder denna enkla funktion!

Som sagt det finns mycket att önska men mycket av det är för mig iallafall rena basic/standard saker som vi vant oss vid sedan Quake 1996. Tycker dock de nya mapsen i early acces patchen verkar riktigt lovande och jag hoppas att ID och Saber faktiskt ta till sig feedbacken och all kritik istället för att vara för stolta när de gäller tex Sacrifice och duel formatet. Gör om gör rätt!


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Skägg.
10 Chambers

Drar igång en liten stream! Hoppa in på Discord om ni känner för att haka på eller snacka.


signatur
Medlem
Skrivet av almblad:

Det blir att köp under kvällen, ska bli roligt och se om de har fått ordning på Quake som en Arena shooter. Samt se hur mycket av grafiken man kan skala bort Alla kommer väl ihåg r_picmip "7" i Quake 3?

http://esreality.com/files/inlineimages/2010/78259-shot0015.j...

Så Quaket ska se ut

Medlem

Som jag nämnde i kommentarerna till någon artikel om Quake Champions så tänker jag inte spela spelet igen förrän det utlovade "klassiska-läget" är på plats. Däremot kommer jag att köpa det så fort det blir tillgängligt, enbart för att stödja quakescenen.

Edit: Det fanns ju tydligen på Steam redan när jag skrev detta. Klart och betalt!

Medlem

Är spelet värt 300kr?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

123
Skriv svar