MS Word 365 problem ~WRL0171.tmp

Medlem
MS Word 365 problem ~WRL0171.tmp

Är det någon som haft problem med MS Word 365?

Jag har vid två upprepade tillfällen fått en bugg som förhindrar att data sparas.

Vid båda tillfällen har rubriken/filnamnet på arbetsdokumentet helt plötsligt bytt namn till ~WRL0171
istället för det som jag döpt arbetsdokumentet.

Problemet är om jag sen bara trycker CTRL+S och stänger dokumentet - eftersom ALL data sedan jag öppnade arbetsdokumnetet går förlorat (1-2 timmars arbete!"¤) - då dokumentet INTE blivit sparat. Vidare finns ingen "historik" eller "autosave"-dokument att hämta någonstans.

När jag upptäckte att samma bugg/problem var påväg att hända idag så tog jag alla säkerhetsåtgärder (kopiera allt inom dokumentet och sparade det externt på olika sätt). Sen testade jag att välja "spara som" i det konstigt döpta arbetsdokumentet - vilket verkade funka.

Innan jag stängde ner arbetsdokumentet kunde jag se att det på skrivbordet fanns en dold fil vid namn "~WRL0171.tmp" så jag antar att det är Words tempfil när ett arbetsdokument är aktivt. Hur som helst är det en läskig bugg.

Problemet är att jag hittar ingen som nämner detta problem när jag googlar.
Har någon stött på ett liknande problem?

Medlem

Låter udda, när filen får ~ före filnamet så har den gjort om det till en temp fil vilket låter bisarrt.
Eftersom filen är låst när den är öppnad så låter det lite udda att den döper om filen du är i.

Hur öppnar du filen ? från dator eller från onedrive? eller öppnar du filen direkt från onedrive eller annan moln lagring?

Kan ju vara nått spök med microsoft upload center även om den kanske inte gnäller om det.

Annan enkel sak är ju att bara avinstallera hela office paketet och installera om det.
tar inte många minuter o göra.

Får du då fortfarande felet efter ominstallation så har du troll i datorn.

Jobbat med office365 sen 2015 och aldrig stött på det fel du fått.

denna guide kanske kan hjälpa till nått
https://support.microsoft.com/en-us/help/918429/how-to-troubl...


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

@Notumforce:

Tack för tipsen, ska pröva att installera om Office, men det kan också vara som det nämns i länken,
själva dokumentet som är trasigt.

Medlem

Hej

har du fått till det och hur löste du problemet?, intressant o veta.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar