Mario + Rabbids - Snabbt första intryck!
Tjena allihop!
I och med att jag fick Mario + Rabbids en bra bit före många andra så tänkte jag skriva ned ett kort första intryck. Det är mest för skojs skull och inte tänkt att vara något högkvalitativt som ni läser här på sajten dagligen.

Första intrycket av Mario + Rabbids är att det är ett förvånansvärt roligt strategispel (Inget man trodde man skulle höra om Mario va?). Det är enkelt att komma in i men har dessutom lite djup för den som söker det, med karaktärer som är bra på olika saker samt att du kan lägga poäng i “skill trees” för att ge dem diverse förmågor. Spelet är av den turbaserade formen och består av strider i X-Com stuk fast med en Mario-spin på det hela. Läst rakt av låter det inte så intressant men Ubisoft har verkligen lyckats att göra ett underhållande spel för Nintendo, och nej, du glömde inte ta på dig brillorna eller tvätta ögonen. Nintendo har inget med spelet att göra annat än karaktärerna de givetvis äger. I synnerhet så är det striderna som lyfter spelet till skyarna då de är väldigt genomtänkta och jätteroliga att spela igenom. Något Ubisoft också slagit huvudet på spiken är atmosfären och världen man spelar i. Nintendo har ju sitt sätt att göra spel på och Ubisoft sätter verkligen pricken över i:et när det kommer till musik, grafik, humor och allt du kan tänka dig när det kommer till Mario. Även om våran lilla runda rörmokare har gjort det mesta flertalet gånger om så känns spelet verkligen som något nytt, men man känner ändå igen sig precis som att man varit här och hälsat på förut.
Annat än att strida så springer du runt i en linjär väg med små sidospår där du kan hitta lite extra föremål och guldmynt. Här finns också diverse pussel som är simpla, rätt så roliga och inte för långa. Jag kan tycka att pussel ibland bara blir en sak man vill skynda på, och även om min syn på det hela inte förändrats så känner jag inte samma stress att ta mig igenom dem som i andra spel. I vanligt Mario-stuk så finns också hemliga banor att hitta som du troligen behöver en ny förmåga (som du får efter en boss) för att ta dig till.
Striderna är som sagt väldigt underhållande och bjuder på lagom med utmaning för att du ska behöva tänka till lite grann. Alla åtta karaktärer har olika vapen och förmågor som gör dem unik, men samtidigt så spelas de någorlunda lika så det är lätt att hoppa mellan dem. Att byta dina karaktärer och vapen du hittar i världen kan du göra närsomhelst utanför en fight och detsamma gäller skill trädet och här måste jag verkligen ge Ubisoft en klapp på axeln. I vanlig ordning så brukar dessa träd med diverse talents vara en jobbig syn för flera då valen kan vara många samt bindande. Här är antalet val mindre, och även om de är viktiga så kan du ändra dem precis när du vill. På så sätt kan du byta ut talents om du vill anpassa dig för en specifik situation. Jag skulle väl säga att det inte är något som egentligen behövs men det är ändå trevligt att valet finns för den som är lite mer för att “min-maxa” som mig själv.
Överlag så är jag väldigt nöjd med spelet. Ett bra tillägg i Switchen’s bibliotek och ett bra köp i väntan på annat som kommer i höst!
Vill också påpeka att striderna kan vara ganska korta vilket gör att spelet passar bra när man är ute på vift.
Elfte budordet: "Du skall aldrig förköpa ej utgivna spel."
Låter som ett oväntat bra spel, men tycker du att den är värd pengarna om de säljer den som ett fullprisspel?
Det tycker jag verkligen. Givetvis som en RPG nörd jag är så hade det varit goigt med en större värld att utforska med lite mer förmågor utanför strid där man kan hitta mer intressanta grejer med bättre pussel, något i stil med Mario & Luigi Superstar saga.
Men samtidigt så förstår jag att Ubisoft måste spela lite safe. Ingen vet riktigt ännu om Switch är något som kommer hålla sig i längden så istället för att lägga mycket resurser på sidogrejer så satsar de strongt på presentationen och game play vilket för mig är top notch.
Elfte budordet: "Du skall aldrig förköpa ej utgivna spel."