Pewdiepie i blåsväder – säger "N"-ordet i PUBG-stream

Medlem

Ajdå. Inte snyggt att säga n-ordet, om han vill släta över det så gott det går bör han givetvis gå ut och be om ursäkt. Karriärer har slagits i spillror pga det ordet. Dock är han inte den första. Tror det sitter i ryggraden för de flesta att nigger är det värsta man kan säga, vilket samtidigt gör det till ett väldigt attraktivt ord. Situationer kan dyka upp där man blir så frustrerad att man direkt drar till med det absolut värsta svordomarna man känner till, utan att man hinner reagera på vad som smiter ut ur munnen. Hoppas att jag aldrig råkar ut för någonting liknande.

Redaktör

@Star Lord: FZ skriver om spel, och vi gör nyhetsurvalet baserat på vad som intresserar våra läsare. Vi väljer inte bort ämnen för att Aftonbladet skriver om dem.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hymer:

Det är ett väldigt svenskt problem att bli kränkt över precis allt.

Har en nära vän som precis emigrerade från Mexico till Sverige och hon tycker att vi är dumma i huvudet som blir lipen på allt. Sättet hon pratar på och hennes smeknamn på sina vänner hade gett svenska pk folk kortslutning i hjärnan

Sluta ta allt så allvarligt hela tiden så blir världen mycket lättare att leva i

Fast reaktionerna är från hela världen, inte bara Sverige. Campo Santo är till exempel från San Francisco.


signatur
Medlem

Det är ju skillnad på att vara lättkränkt och att faktiskt tycka att det är rätt osmakligt att använda vissa ord. Jag håller med om att folk kan vara jävligt mesiga på nätet, men endel ord måste man välja bort när man är i sociala sammanhang. Hur många säger negerboll ute bland folk nuförtiden egentligen?
Det jag tyckte var riktigt illa var att han försökte rationalisera användningen av ordet för att han ville att det skulle vara det "värsta". Det säger ju endel om hur han resonerar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast reaktionerna är från hela världen, inte bara Sverige. Campo Santo är till exempel från San Francisco.

Som ändå är SJW's mecka, jag håller dock med dig i detta fallet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi rapporterar om saker som händer i spelvärlden, detta hände. Sen förstår jag inte vad ditt andra stycke har med detta att göra, om vi nu ska prata "ontopic". Ser gott om folk som försvarar Felix bara i denna tråd.

Förstår.

Klart vi ska försvara Felix, vilket gör det andra stycket enormt viktigt i debatten.

Ska man bli ekonomiskt straffad för att man använder ett rasistiskt ord ska det väl gälla åt båda hållen?
Det är väl där jag känner att det gått käpprätt åt helvete, där andra sidan kan bete sig hur illa som helst. Då menar jag inte bara ett rasistiskt ord, utan hela kalaset som pågår i samhället och konsekvenserna av det vi lever i. Det känns viktigare än att blåsa upp än en liten tabbe. Hoppas du förstår bättre varför jag tog med andra stycket nu. Tycker debatten behövs.

Medlem

Det är oroväckande att även "seriösa" spelutveckare godtyckligt börjat använda DMCA som en slägga mot personer de inte tycker om.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Helene:

@Carl Johansson-Sundelius: Javisst blir man mer synlig om man har 50 miljoner följare. Men! Om man innerst inne tycker att det är okej att använda ett sådant språk men håller inne med det, så ploppar det fram till och från. Då vore det bättre att man var öppen med det, och därefter får man ta smällen att man förlorar anhängare.

Som sagt - min poäng var att det är nog ganska utbrett bland gamers att föra sig med det vokabuläret. Spelar RO:2 ganska ofta, och de antisemitiska harangerna kommer titt som tätt. Ännu värre om muslimer, och det tacklar jag genom att inte lyssna helt enkelt. Atmosfären är sådan idag, tyvärr.

Håller med om att det är utbrett, men tycker också att det är ett problem. Det normaliserar hat. Samtidigt skulle jag inte påstå att något som säger sådana saker automatiskt blir rasist. Jag tror inte Felix är rasist, eller nazist heller för den delen.


signatur
Medlem

Typiskt svenskar att använda ordet "lättkränkt" så fort det är något opassande som sägs.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av PCMan:

Haha FZ fortsätter radera mina kommentarer "ena vars jag länkade en triggered gif & andra en meme med texten 'snowflakes, snowflakes everywhere"

ska vi se hur länge det tar innan denna kommentaren försvinner då

http://cdn.smosh.com/sites/default/files/ftpuploads/bloguploa...

Kanske för att du postar meningslösa gifs som gör att kommentarsfältet ser ut som på facebook eller twitter, vilket man kanske inte vill ha på FZ? Kom med något vettigt så ska du se att det inte blir borttaget.

Medlem

Att folk drar likhet mellan kuk, fitta och helvete och neger tyder på en pinsam okunnighet. Tydligt fall av white privilage. Vem är ni och tro att ni äger ett ord och bestämmer över hur det ska användas? Kolla på lite historiska filmer, läs lite böcker så kanske ni börjar hänga med.

Det handlar om att inte normalisera. Klart det är ett stort problem när Pewdiepie med 50 miljoner följare använder det som skällsord, när det i själva verket är ett mycket mer kraftfullare ord än ett skällord. Och åter igen, vita människor har inte rätt att bestämma över hur det ordet ska användas.

Avstängd

@johnssonhill: Mina barn ska alltid baka "negerbollar". Det är vad dom säger...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Star Lord:

Förstår.

Klart vi ska försvara Felix, vilket gör det andra stycket enormt viktigt i debatten.

Ska man bli ekonomiskt straffad för att man använder ett rasistiskt ord ska det väl gälla åt båda hållen?
Det är väl där jag känner att det gått käpprätt åt helvete, där andra sidan kan bete sig hur illa som helst. Då menar jag inte bara ett rasistiskt ord, utan hela kalaset som pågår i samhället och konsekvenserna av det vi lever i. Det känns viktigare än att blåsa upp än en liten tabbe. Hoppas du förstår bättre varför jag tog med andra stycket nu. Tycker debatten behövs.

Jag förstår dig, jag tycker inget av de två exemplen är ett bra beteende. Skulle till och med kunna påstå att båda grundar sig i samma problem. Det jag ville ha sagt är kort och gott att diskussioner som denna lätt kan spåra ut, varför jag inte såg nyttan att införa ytterligare problemställningar som ditt exempel. För som sagt, båda är problem.


signatur
Medlem

@Eight08: Jodå ser dig poäng! men helvete Triggered/Snowflakes förklarar ju sig själv & en bild säger mer än tusen ord

Skägg.
10 Chambers

Uppmaning: delta i diskussionen, posta inte bara memes.


signatur
Medlem

Att det skedde i stundens hetta är väl några hundra gånger mildare än att det var ett på förhand bestämt uttalande.

Vi ska kunna behandla alla såsom vi behandlar norrmän; vi har inte varit dumma mot någon sedan urminnes tider.

Medlem

Kontext är allt, ingenting här var "rasistiskt".

Medlem
Skrivet av Helene:

@johnssonhill: Mina barn ska alltid baka "negerbollar". Det är vad dom säger...

Kan så vara, och det får dom väl göra i erat hem, det är ju upp till er som föräldrar. Men om ni skulle hamna i kön på ett kafé med en svart människa och dina barn säger högt att dom vill ha negerbollar, skulle inte du tycka det va lite pinsamt? Barn vet ju inte innebörden av ord innan man berättat för dom vad dom stått för historiskt.

Medlem

Det syns rätt tydligt att det var ett misstag.
Men skit i det.
Fram med facklor och högafflar!

Inaktiv
Skrivet av Helene:

@johnssonhill: Mina barn ska alltid baka "negerbollar". Det är vad dom säger...

Det låter som att det finns fler rasister än din sambo i hushållet, förutsatt att du nu är den du utger dig för att vara.

Medlem

Man är inte rasist för att man säger ord som "neger" " zigenare" "blatte" mm.

Det är medias/politikers sätt att sakta men säkert ta bort vår yttrandefrihet.
Precis som det helt plötsligt blev rasistiskt att ha kritiska åsikter om judendom och islam.

Nästa steg är att vi inte får säga ord som verkar kränkande mot politiska inriktningar.

Medlem

@Helene: Inte så konstigt om din sambo sitter och skriker rasistiska saker när han spelar tv-spel.

Medlem
Skrivet av Helene:

@johnssonhill: Mina barn ska alltid baka "negerbollar". Det är vad dom säger...

Varför? Det är ju inte så svårt att byta ut det till chokladboll. Om det nu är så att människor runt om en blir ledsna av att höra det. Om någon har en förälder som just dog i cancer och inte vill prata om den sjukdomen så tar man ju inte upp det med den personen hela tiden? Jag fattar inte vad problemet är.. vill man så gärna ha rätten på sin sida att kunna göra människor ledsna?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Lugnar debatt här än i Kotakus kommentarer, det ger mig hopp för framtiden.

Tycker inte att PDP ska bli lynchad för detta och jag tycker verkligen inte att en utvecklare ska använda DMCA bara för att dom ogillar PDP.

Han har redan börjat lugna ner sig på sina videos, vad han råkar spotta ur sig under en stream är ju dåligt men inte rätt att bli kallad rasist och nazist för.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

On topic: PDP uppförde sig som en idiot och får ta konsekvenserna för sitt taskiga omdöme. Kan man intet slentrianspela pang-pang-spel utan att spy ur sig rasistisk galla så borde man ägna sig åt något annat. Snubben är 27 år gammal för höge farao, dags att växa upp någon gång?

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Man är inte rasist för att man säger ord som "neger" " zigenare" "blatte" mm.

Det är medias/politikers sätt att sakta men säkert ta bort vår yttrandefrihet.
Precis som det helt plötsligt blev rasistiskt att ha kritiska åsikter om judendom och islam.

Nästa steg är att vi inte får säga ord som verkar kränkande mot politiska inriktningar.

Åh herregud, att det fanns så många smygrasister här det visste jag inte.
En vit man som tar sig rätten till extremt kränkande ord av andra raser.
Det har inget med yttrandefrihet att göra. Låtsasprivilegium.

Avstängd

@anon_98854: Skulle mina barn vara rasister? 3 och respektive 6 år=) Jag säger alltid chokladboll. Även om jag är uppväxt med negerboll. Min sambo är nog som många andra, röstar SD och allt vad det innebär. Själv röstar jag alltid blankt, för jag gillar inte våra partier över huvud taget. Alla är lika goda kålsupare.

Medlem

Sättet han sa det på var lite väl avslappnat för min smak. Nu är jag inte nån "SJW" eller vad kidsen nu kallar det idag, men om "nigger" är första skällsordet som hoppar fram i huvudet när man blir irriterad på nån kanske man ska se över sin vokabulär. Särskilt när man tjänar sitt levebröd med en kamera i ansiktet och ens huvudsakliga målgrupp är ungar.

Sen tror jag inte att Felix är rasist heller. Bara riktigt, riktigt korkad.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gamer-Tompa:

Man är inte rasist för att man säger ord som "neger" " zigenare" "blatte" mm.

Det är medias/politikers sätt att sakta men säkert ta bort vår yttrandefrihet.
Precis som det helt plötsligt blev rasistiskt att ha kritiska åsikter om judendom och islam.

Nästa steg är att vi inte får säga ord som verkar kränkande mot politiska inriktningar.

Nej, man är inte rasist för att man använder rasistiska uttryck. Men man kanske inte ska bli förvånad om man uppfattas som rasistisk. Eller om folk undrar varför man använder just sådana uttryck. Vad vinner man på det, egentligen. Får man mer yttrandefrihet? Tveksamt.


signatur
Medlem

Blir lite trött i huvudet när jag ser alla här inne som försvarar hans beteende. Det är inte okej att säga nigger. Det är helt normalt att folk tar avstånd från honom pga hans språkbruk, det är inte att vara en pk-snöflinga... Jag tycker själv att folk ofta är alldeles för lättkränkta, men i det här fallet handlar det om en principsak. Om någon inte vårdar sitt språkbruk och använder ord som allmänt ses som rasistiska så tar man avstånd för att visa att man inte tycker det är okej. Man kan göra detta utan att själv ha blivit kränkt eller sårad.

Skriv svar