Pewdiepie i blåsväder – säger "N"-ordet i PUBG-stream

Avstängd

@Helene:
Förstår du vad en analogi är?
Klickar inte på dina länkar, jag förklarade för dig att man visst kan ändra på folks åsikter.

Du kanske tycker apartheid var bättre, eller vad?

Avstängd

@SenseMaker: Och sensmoralen skulle kunna vara: Sänker du garden så sätter sig de andra på dig. Apartheid var väl inte bra, men det är fan inte bättre nu. Jag är inte ute efter att ändra folks åsikter. För det finns inga rätt eller fel åsikter, enligt mig. För den som tycker en åsikt så är just den åsikten den enda rätta. Lika mycket som du tycker att din åsikt är den enda rätta. Finns inget rätt eller fel, bara olika tyckanden.

Analogi= hjärntvättning (hahaha, skämt åsido).

Avstängd

@Cladrius: 99% av de tillhör själva den gruppen, dvs är mörkhyade.

Förstår du skillnaden mellan när en svart rappare från USA säger N***er och när en vit svensk youtube gamer gör det? Ärligt, förstår du skillnaden?

Eller tror du att alla är "samma människa" bara för att de båda syns på din display?

Medlem
Skrivet av laban005:

@Greenz: internet är ingen frizon som många verkar tro, alla har ett ansvar, sen som offentlig person så ökar det ansvaret. Du får tycka jag är hur galen som helst.

Ja, det är det sköna. Att jag får lov att tycka att du är galen och du får tycka att jag är störd och elak. Men så är det ju.
Men att han har ett speciellt ansvar, nej. Du har fel.

Medlem
Skrivet av johnssonhill:

Social interaktion är inte svartvit. Den har många nyanser och det handlar ofta om kontext. Går man på ståupp så vet man vad man har att vänta sig. Dom säger det inte som skällsord eller för att nedvärdera. Dom rationaliserar inte användandet av det genom att säga "jag ville säga det värsta jag kunde tänka mig".
Att säga att man inte borde granska hans beteende bara för att det finns folk som är värre är ju som att säga att man inte borde hjälpa folk någon som är knivskuren för att det finns någon som är skottskadad. Det finns alltid något som är värre men det betyder inte att det är okey att sopa allt annat under mattan.

Vad är kontexten av Standupp? Underhållning, skratt, skämt. Varför det är mer acceptabelt att göra rasistiska skämt kommer jag aldrig förstå mig på, om det är så oacceptabelt på andra forum/medier. Och jo, beroende på skämtet/storyn till skämtet så har rasistiska uttryck använts som skällsord eller för nedvärdera. Men jag gissar på att vi har sett olika Standups om du har aldrig stött på det.
Vad är kontexten av Youtube? Underhållning, skratt, skämt. Skillnaden är att här genomförs det av amatörer inom underhållning, med dåliga skämt och inte välplanerat förmedling. Men folk gillar det ändå. Men tydligen så är det mer fel att göra det på Youtube än under Standup, enligt dig. Det, enligt mig, är att säga emot sig själv. Antingen så är det okej att använda sig av viss uttryck oavsett platform/forum, eller så ska det inte vara okej någonstans. Att säga "Det är okej att göra det på forum X men inte på forum Y." är att rationalisera att det är okej på ett sätt.

Sen gällande din metafor: Sjukhuset (Nyhetssida, vilket som) är fullt av andra patienter (nyheter) redan. Du kan inte ha oändligt med patienter (nyheter), så du måste prioritera vem som ska få ett eget rum. I det här fallet så har flertal medier valt att ta en knivskuren (Pewdiepie) patient (nyhet) när det finns andra på youtube/twitch/stream som är värre (skottskadade).
Hade det varit en riktig sjukhus så tar man den som är mest i behov av vård, dvs majoriteten av fallen skottskadade.

Att någon uttrycker ett ord under en hetsig situation är något jag tycker kan sopas under mattan. Enda anledningen folk inte gör det är att det finns antingen pengar att tjäna på det eller rampljus (Firewatch-skaparens Tweet t.ex. ger honom rampljus som han annars inte har längre pga inget stort projekt har skrivits från deras studio sen Firewatch, och för nyhetssidor så ger namnet "Pewdiepie" mer clicks en någon random person som kanske har bara 50.000-100.000 följare på youtube).

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Återigen, det är inte bara Sverige som reagerat på hans ordval.

Nej du har rätt i det, amerikaner är ofta värst med sådant här. Att tjäna pengar och göra sig till en kändis på att vara kränkt har blivit till en hel industri, det bygger på att ge sig på personer som har en högre uppfattade ställning i samhället (mer känd/mer pengar) och sedan hysteriskt bita sig fast. Ju mer drama desto bättre för grundvalen är att all publicitet är bra publicitet så länge man kan framställa sig som "the victim".

Medlem
Skrivet av laban005:

@Greenz: internet är ingen frizon som många verkar tro, alla har ett ansvar, sen som offentlig person så ökar det ansvaret. Du får tycka jag är hur galen som helst.

Internet är en frizon så länge du inte bryter några lagar. Sen har alla sidor diverse regler som man måste följa efter, men det är upp till person(erna) eller företagen som äger sin sida att avgöra vilka regler det är som gäller.
När det kommer till ansvar; Pewdiepie har absolut inget ansvar över hur han ska agera, reagera eller bete sig på youtube, oavsett hur stor han är eller hur många följare han har.

Du må tycka att han BÖR ta ansvar, men det är inget han MÅSTE göra. Han håller på med sin hobby, och han får göra det hur han vill så länge det inte bryter mot Youtubes regler och avtal. Det enda ansvaret han måste ta är att följa deras regler för att få fortsätta göra videos på deras hemsida, inget annat. Han har inget ansvar jämtemot dig eller någon annan som inte styr/äger Youtube-platformen.

Avstängd

@Shamanfox: Standup åldras inte med värdighet... Jag ser på mycket, men kollar jag nu på typ 10-15 år gamla klipp, som jag då lolade åt, så skäms man en del..... Språk har genom historien alltid utvecklats, och det gör det nu också, extremt snabbt eftersom alla på hela jorden i princip har kontakt med varandra. (jämfört med 50,100 år sedan)

Chris Rock numera klassiska "I love black people, but I hate niggaz" var rolig då, yes. Och eftersom han själv är black, så var det okej för honom att använda det. Den är inte lika rolig idag. Tiden har passerat. Det var kul då. Inte nu.
Detsamma gäller Bill Burr. Han har skrivit och levererat otroligt roliga standups, men de åldras som mjölk typ, särskilt hans antifeministiska rants.
I Sverige har N-ordet härsknat. Man använder det helt enkelt inte, punkt slut. Att folk på avpixlat, flashback m.m. vägrar acceptera det, spelar ingen roll. De får gapa bäst de vill

Medlem

@Greenz: ja så är det, skönt att vi två galningar kunde enas om det

Medlem
Skrivet av Greenz:

Ojdå, vad farligt. Dog någon ? Nej, vi har yttrandefrihet, och med det så är även fula ord skyddade utav det. Även hat är tillåtet. Så hata ni på, svär och säg alla ord ni vill. För det är tillåtet. I sammanhanget så bryr jag mig inte ett skvatt om vad han sa.

Du behöver nog läsa på lite om yttrandefrihet. Du kan inte hata och säga vad du vill i skydd av den om det du säger bryter mot lagen. (menar då ej vad som sades i videon, utan syftar på det du skrev om vad som är tillåtet)

Skrivet av Greenz:

Nä, han har inte ett ansvar överhuvudtaget. Han spelar spel på youtube, inte direkt nån person man går till för att se upp till.
Så om man har en följare har man lika stort ansvar som han då? Din logik är ursinne.

Laban005 skrev "med så många följare". Det är en enorm skillnad på att ha en följare och att ha 50 miljoner. Har man så många följare får man acceptera att varje sak man säger blir granskad. Men i båda fallen så har följarna, som du själv sagt, sin fulla rätt att tycka saker om det han sade. Yttrandefrihet betyder inte att ens åsikter ska bli oemotsagda.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@Helene:

Ööh... JO. Det är bättre för den i högsta grad dominerande mörkhyade befolkningen.

Du resonerar rätt mycket som en fjortis? "det finns inga rätt eller fel åsikter" osv. Rätt jobbigt, lite som att diskutera med ett barn faktiskt. Kör du "luften är fri" och "stjärnstopp" också?

Personen bakom det kontot, vem det nu är, är dock rätt så smart. Det finns en tydlig agenda här, om att marginalisera rasism. Få folk att rycka på axlarna ta det med mindre allvar. Det är inte en lågutbildad rasistisk bonnlurk som skriker rätt ut att det är okej att kalla någon för "neger", utan nu är det till utåt en vit småbarnsmamma med ett väldigt svenskt, vanligt namn, och attraktiv bild, som vill få oss tro att det är OK att säga precis vad man vill bara man står för det och verkligen tycker så, vilket på ett anonymt internet genast gör det farligare.

Är värt att hålla ett öga på vad annat som skrivs från detta nya kontot i framtiden.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vad är kontexten av Standupp? Underhållning, skratt, skämt. Varför det är mer acceptabelt att göra rasistiska skämt kommer jag aldrig förstå mig på, om det är så oacceptabelt på andra forum/medier. Och jo, beroende på skämtet/storyn till skämtet så har rasistiska uttryck använts som skällsord eller för nedvärdera. Men jag gissar på att vi har sett olika Standups om du har aldrig stött på det.
Vad är kontexten av Youtube? Underhållning, skratt, skämt. Skillnaden är att här genomförs det av amatörer inom underhållning, med dåliga skämt och inte välplanerat förmedling. Men folk gillar det ändå. Men tydligen så är det mer fel att göra det på Youtube än under Standup, enligt dig. Det, enligt mig, är att säga emot sig själv. Antingen så är det okej att använda sig av viss uttryck oavsett platform/forum, eller så ska det inte vara okej någonstans. Att säga "Det är okej att göra det på forum X men inte på forum Y." är att rationalisera att det är okej på ett sätt.

Sen gällande din metafor: Sjukhuset (Nyhetssida, vilket som) är fullt av andra patienter (nyheter) redan. Du kan inte ha oändligt med patienter (nyheter), så du måste prioritera vem som ska få ett eget rum. I det här fallet så har flertal medier valt att ta en knivskuren (Pewdiepie) patient (nyhet) när det finns andra på youtube/twitch/stream som är värre (skottskadade).
Hade det varit en riktig sjukhus så tar man den som är mest i behov av vård, dvs majoriteten av fallen skottskadade.

Att någon uttrycker ett ord under en hetsig situation är något jag tycker kan sopas under mattan. Enda anledningen folk inte gör det är att det finns antingen pengar att tjäna på det eller rampljus (Firewatch-skaparens Tweet t.ex. ger honom rampljus som han annars inte har längre pga inget stort projekt har skrivits från deras studio sen Firewatch, och för nyhetssidor så ger namnet "Pewdiepie" mer clicks en någon random person som kanske har bara 50.000-100.000 följare på youtube).

Om ståuppare nu rasistiska ord använts för att nedvärdera andra, har dom då inte fått skit för det? Inte en enda gång? Jag håller med dig om att det kan hända, men av alla jag har sett, dom som räknas bland dom mest kända och kontroversiella, har jag aldrig sett prov på att rasistiska uttryck används för att bara nedvärdera. Det finns dom som gör det för att provocera och starta konversationer, men ingen jag har sett har sagt det med mening att göra någon illa. Hade dom det så skulle jag inte titta på dom längre.
Är man amatör och inte kan använda ordet i en klyftig och smart kontext så kanske man ska låta bli att använda ordet, eller hur? Det är det som är problemet, att han inte gör det för att vara rolig eller ge folk en tankeställare. Han gör det för att det är det absolut värsta skällsord han kan komma på. Det är väldig skillnad. Faktum är att folk tar illa upp av vissa saker, så är det bara, och det måste man ha lite känslighet och förståelse för. Är det rättvist eller inte? Det kan inte jag svara på, men jag kan åtminstone tänka på att jag inte vill framstå som en psykopat som är helt obrydd om hur människor omkring mig mår när jag säger vissa saker.
Sen skiter jag faktiskt fullständigt i vad Firewatch-skaparen tror att han kan tjäna på det här, det hör till en helt annan diskussion och det är inte relevant för hur Felix faktiskt betedde sig. Att använda andras beteende för att rättfärdiga det Felix gjorde är ignorant och hjälper inte att komma till rätta med problemet. Jag håller med många om att han förmodligen inte är en rasist, bara extremt klantig. Men nånstans måste man ju börja tänka på hur många saker han kan häva ur sig innan man börjar se ett mönster?

Medlem

@Shamanfox: självklart menar jag ju BÖR, pratar inte om reglerna på diverse forum (även om det också ska följas så klart), utan om att internet också tillhör vår verklighet och att man måste bete sig där precis som i övriga samhället, det mämskliga ansvaret, trodde det var underförstått men nu har jag nog förtydligat det så det inte går att missuppfatta.

Medlem

@Helene Det är rätt tydligt att du lever i en fantasivärld.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av duchovny:

För att det är en trivial struntsak.

Vi kan inte ha ett samhälle där folk ska ligga och lura i buskarna och vänta på att någon ska råka säga ett "förbjudet" ord i stundens hetta - bara för att sedan hugga till och anmäla det till deras respektive chef, sponsor etc. Dom som klagar på detta är bara ute efter att se en jätte krascha och gå upp i lågor. Småsint och dåligt.

Det är en helt annan sak om han sitter lugnt och sansat och använder sånna ord gång på gång. Men du förstår väl själv att de inte är något han brukar göra? När 2 av mina svarta kompisar kvävdes av skratt när dom såg klippet medans kritvita svenskar som inte ens berörs av fenomenet blir hysteriska av ilska - då börjar man undra lite hur tungt svenskarnas white guilt complex är egentligen.

Jag vet att det är en blixtsnabb väg till en massa likes, ryggdunkningar och "gud va duktigt du är", men tänk efter lite, är det inte värre att hitta på massa problem där det inte finns, bara för att ha något att bekämpa så man ser duktig ut?

Vi har inget samhälle som väntar. Det pågår ständigt kampanjer för att stoppa rasism. Men när stora förebilder inte ser det, och blint använder ett kränkande ord, som sen fortsätter att skratta åt det så skapar det frågetecken som sen media plockar upp. Inga konstigheter. För min del finns det inget white guilt complex. Jag är utländsk, jag har växt upp med kränkande ord. Jag vill inte att andra ska utsättas för det. När en normalisering skapas, t.ex. genom PewDiePie's kanal så blir det problem, framförallt i lägre åldrar som just kollar på honom. Det är enkelt och säga att det är småsak, men inte på längre sikt. Då pratar vi om världsproblem. Att dessutom påstå det vara småsak, är att förminska historiken bakom ordet.

Förstår inte hur folk kan försöka hitta sätt att försvarar detta.

Avstängd

@Kyraal: Attraktiv, jag tackar:) Men du har fel - jag har ingen dold agenda, precis. Förespråkar bara att det finns olika åsikter och att det finns inga rätt eller fel. Bara olika åsikter - jag står mittemellan helt enkelt. Tycker nån rasistiskt så är det väl så, tycker nån antirasistiskt så är det väl så också. Båda sidor anser att de har rätt. Därmed blir det varken rätt eller fel. För det existerar inget rätt eller fel, utan det är en del av den mänskliga befolkningen som satt normen om vad som är rätt respektive fel. Naturens lagar struntar helt i om Pewie skriker ut ett visst ord. Därför anser JAG att moral, normer och allt inom det spektrat är konstruerat och konstlat.

Avstängd

@Seraium: Hur då? Jisses, kan inte folk förstå att man inte måste TYCKA att det finns rätt eller fel åsikter.

Inaktiv
Skrivet av conthox:

Där kom det. Kritik mot invandrare = hittar infon på de ökända "hatsajterna" där dom sprider "hatpropaganda" osv osv. Jag vet inte om jag skall ta en som drar rassekortet med en gång på allvar, men jag ger dig ett försök. Nej, jag läser mestadels SvD och ibland DN. Jag vet inte om jag orkar googla en massa nyheter och artiklar för att slänga med här det, men om du inte sovit under en sten under den senaste tiden så borde du läst om alla skjutningar, kravallerna i Husby, Rinkeby, områedena i Mailmö listan kan göras lång. Dock inte alla områden skall tilläggas, inte alls, men det är inte svårt att se en genmensam nämnare.

Du hävdade att det finns områden du inte kan åka till som vit utan att du blir mördad/jagad/lynchad. Jag svarade (raljant) att det var rena larvet.

Och sajterna är för övrigt inte "hatsajter" utan hatsajter. De som driver Avpixlat är 110 % hardcore-rassar med 10 % felmarginal. Finns ingen gråzon att diskutera.

Medlem

@Helene Har inte sagt något om en "dold agenda", jag skrev att det finns en "tydlig agenda" i det du gör. Det är farligt för samhället det du gör, men som tur är verkar inte alla svälja din retorik med hår och hull.

Inaktiv
Skrivet av Helene:

@Kyraal: Attraktiv, jag tackar:) Men du har fel - jag har ingen dold agenda, precis. Förespråkar bara att det finns olika åsikter och att det finns inga rätt eller fel. Bara olika åsikter - jag står mittemellan helt enkelt. Tycker nån rasistiskt så är det väl så, tycker nån antirasistiskt så är det väl så också. Båda sidor anser att de har rätt. Därmed blir det varken rätt eller fel. För det existerar inget rätt eller fel, utan det är en del av den mänskliga befolkningen som satt normen om vad som är rätt respektive fel. Naturens lagar struntar helt i om Pewie skriker ut ett visst ord. Därför anser JAG att moral, normer och allt inom det spektrat är konstruerat och konstlat.

Om du på fullaste allvar anser dig stå "mittemellan" rasism och antirasism så kan du leva i visshet om att du är rasist. Jag lovar.

MEG
Medlem

Oavsett vart man står i frågan så tror jag att de flesta kan enas om att det är en fråga som behöver tas upp för diskussion och vad faan menar jag med det?
Det här tror jag mynnar ut i att det har aldrig varit en riktig dialog/diskussion om invandring/flyktingpolitik och de problem som det kan och även medför.
Då politiska partier blundar och duckar så det inte konstigt att SD får så många röster som de får. Om man då också blir kallad för rasist bara för att man råkar vräka ur sig N ordet så kan det vara den berömda droppen.
Att svära eller använda skällsord är i mitt tycke inte fel, det beror på i vilket sammanhang och tillfälle.
OM man skulle råka säga något olämpligt så ber man om ursäkt så är saken ur världen (enligt mitt tycke).

För övrigt så anser jag inte att det var fel av FZ att ta upp detta, när man ser alla inlägg så är det en ganska nödvändig nyhetsbevakning


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Vem var det han kallade "nigger"?

Var PewDiePie allvarsam när han sa det till denna person?

Hur kände personen när PewDiePie sa så till honom?

Har PewDiePie bett om ursäkt till denna person?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd

@SenseMaker: Absolut kan man vara 31 år och använda sig av det språket. Men jag diskuterar alltid från min egen filosofi, som här påverkar "det lilla planet" där en viss herre har uttryckt sig på ett visst sätt på nätet. Och hur skulle jag ta ett ställningstagande i frågan om inte min filosofi påverkade vad jag skriver? Mitt ställningstagande är att jag tycker alla ska få tycka som de vill, och det är inget som är rätt eller fel. Kan du förklara för mig hur jag skulle vinkla mitt svar på denna artikel utifrån min filosofi (som jag lever efter för övrigt) utan att nämna att folk gör för stor sak av det hela, och att det inte existerar rätt eller fel, utan bara mänskliga konstruktioner?

Jag hade inte kunnat svara på något annat sätt. Alla svar här grundar sig på en slags filosofi, och vad den innefattar är ganska oviktigt så länge den håller sig till kontexten, som jag tyckte att den gjorde.

För att göra det ännu mer new age: Jag är mer som vinden som blåser och inte tar någon riktig riktning. Jag är, och finns, men syns inte. Jag bara är!

Avstängd

@anon_98854: Och din grund till det är? Du har inte en aning om vad jag tycker i den frågan, för jag tycker ingenting. Men du använder dig av: "är du inte med mig så är du emot mig".

Inget som går hem hos mig. Jag är mittemellan och låter folk ha sina åsikter helt enkelt. Så svårt att förstå? Tycker inte att någon har rätt. Men jag förstår att du har svårt att förstå det då du lutar så hårt åt ett håll. En inbiten rasist skulle väl tycka att jag var en förrädare också.

Två sidor om myntet...

Avstängd

Vad ni är löjliga som sitter och gråter, jag brukar dock alltid vråla ut detta när någon dräper mig i PUBG

Det mördas & våldtas, men ett ord MUHH GAWWWD!

Medlem
Skrivet av Helene:

@SenseMaker: Absolut kan man vara 31 år och använda sig av det språket. Men jag diskuterar alltid från min egen filosofi, som här påverkar "det lilla planet" där en viss herre har uttryckt sig på ett visst sätt på nätet. Och hur skulle jag ta ett ställningstagande i frågan om inte min filosofi påverkade vad jag skriver? Mitt ställningstagande är att jag tycker alla ska få tycka som de vill, och det är inget som är rätt eller fel. Kan du förklara för mig hur jag skulle vinkla mitt svar på denna artikel utifrån min filosofi (som jag lever efter för övrigt) utan att nämna att folk gör för stor sak av det hela, och att det inte existerar rätt eller fel, utan bara mänskliga konstruktioner?

Jag hade inte kunnat svara på något annat sätt. Alla svar här grundar sig på en slags filosofi, och vad den innefattar är ganska oviktigt så länge den håller sig till kontexten, som jag tyckte att den gjorde.

För att göra det ännu mer new age: Jag är mer som vinden som blåser och inte tar någon riktig riktning. Jag är, och finns, men syns inte. Jag bara är!

Vinden har alltid en riktning, även om den kan skifta ofta. Skillnaden mellan dig och vinden är att vinden inte är medveten om vilken riktning den tar eller vilken effekt den har på saker omkring den. Du som människa har den möjligheten.

Avstängd

@Kyraal: Men jag har ingen agenda:) Bara en filosofi att man får tycka vad man vill. Och att jag inte anser att det finns rätt eller fel, bara olika åsikter. Men visst, du får ju tycka och tro vad du vill:P

Avstängd

@johnssonhill: Men jag vill inte påverka folks åsikter eller val. Så enkelt är det.

Inaktiv
Skrivet av Helene:

@Mjauv: Och din grund till det är? Du har inte en aning om vad jag tycker i den frågan, för jag tycker ingenting. Men du använder dig av: "är du inte med mig så är du emot mig".

Inget som går hem hos mig. Jag är mittemellan och låter folk ha sina åsikter helt enkelt. Så svårt att förstå? Tycker inte att någon har rätt. Men jag förstår att du har svårt att förstå det då du lutar så hårt åt ett håll. En inbiten rasist skulle väl tycka att jag var en förrädare också.

Två sidor om myntet...

Om du träffade en man som sa så här till dig: "vissa tycker det är okej att våldta kvinnor, andra tycker det är hemskt. Själv ställer jag mig neutral i frågan" - hade du då känt dig bekväm runt den mannen? Tror du han har en bra kvinnosyn?

Du bor ihop med en rasist. Dina vänner är rasister. Rasismen påverkar dina barn. Du saknar "det gamla Sverige" och klagar på "globalisterna" samt förstås att du hävdar att det är "boerna" som är den mest utsatta gruppen i Sydafrika nuförtiden. Jag gissar krasst att din snubbe är medlem eller aktiv i NMR och att du är en nationalistisk motsvarighet till en sk. "jihadhustru".

Ditt snack om att du skulle vara neutral är skrattretande.

Medlem

Såklart en dum sak att säga, men herregud vilken stor pinne den mannen verkar ha uppkörd på fel ställe. Alternativt passar han bara på att gorma lite för att få uppmärksamhet.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skriv svar