Medlem

Då måste CS vara ett RPG eftersom du spelar en roll.
Samma med BF42, Sims, Colin McGraye etc etc...

Vi kan klyva hår till oändlighet ang det här men personligen ser jag inte Eve som ett RPG. Inte om man jämför med Baldurs Gate, NWN eller andra liknande spel.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Då måste CS vara ett RPG eftersom du spelar en roll.
Samma med BF42, Sims, Colin McGraye etc etc...

Vi kan klyva hår till oändlighet ang det här men personligen ser jag inte Eve som ett RPG. Inte om man jämför med Baldurs Gate, NWN eller andra liknande spel.

Tja, om man skall se krasst på det så är BF42, mfl. rollspel, i och med att du gestaltar en annan roll.

Men, det som man brukar karaktärisera vara ett rollspel är när man har ett character sheet, med ras, egenskaper, mm. - samt att man följer sin rolls "livshistoria".

EVE är ett Sci-Fi RPG, där eg. Oblivion är ett medeltida fantasy-RPG.

Strikt sett så är EVE; Oblivion i rymdformat, skillnaden är att istället för att du direkt styr din roll, så styr du skeppet som din roll för befäl över.

Ja, och givetvis att EVE är massivt, då.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Dom säger sig själva vara ett MMOG. Det räcker för mig. Dock är benämningen RPG för mig, och många andra mer i stil med WoW, NWN, Diablo etc. Det är för mig ett MMORPG samt RPG.


signatur

Niet.

Medlem

Vad ni anser och tycker är irrelevant.

Alla spel där man gestaltar en roll är rollspel, det är glasklart.

Men underhåll mig en stund, vad skiljer eg. Oblivion, eller WoW i grunden från EVE, förutom att EVE är massivt, och inte i fantasymiljö?

Inte tror ni väl att bara spel i fantasymiljö är RPG?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Nej, men det är de som förknippas med mmorpg. Inte sant?

Citat:

1.1 What is EVE Online?

EVE is a massive multiplayer online game (MMOG) set in a science-fiction based, persistent world. Players take the role of spaceship pilots seeking fame, fortune, and adventure in a huge, complex, exciting, and sometimes hostile galaxy.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Nej, men det är de som förknippas med mmorpg. Inte sant?

Citat:

1.1 What is EVE Online?

EVE is a massive multiplayer online game (MMOG) set in a science-fiction based, persistent world. Players take the role of spaceship pilots seeking fame, fortune, and adventure in a huge, complex, exciting, and sometimes hostile galaxy.

Jo, det var det jag refererade till förut, ja.

EVE-Online är ett MMORPG, hur man än vrider på det.

Anarchy Online är också ett MMORPG, eftersom du hade så svårt med att Sci-Fi-spel var MMORPG:s.

Här är ett citat från CTO för CCP:

Skrivet av Hilmar Veigar Petursson:

The EVE 'one world' design has enabled CCP to create the single largest MMORPG world to date according to our information

källa: http://www.eve-online.com/pressreleases/default.asp?pressRele...


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Gud vad ni tjafsar, här får ni en kaka istället

Inaktiv

hej jag själv har presis börjat spela 14 dagar men jag tycker dte är svårt syra sitt skepp nån bra saker man skulle veta för jag älskar grafiken inget hack på min bra data =)=)

Medlem
Skrivet av NeXon:

hej jag själv har presis börjat spela 14 dagar men jag tycker dte är svårt syra sitt skepp nån bra saker man skulle veta för jag älskar grafiken inget hack på min bra data =)=)

Utbildning ftw... 8)


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

dator!


signatur

R.I.P The_maxx

12
Skriv svar