Pewdiepie flaggar för DMCA-missbruk efter Firewatch-kontrovers

Medlem

Man borde inte kunna dra in material man redan godkänt retroaktivt, endast förbjuda att använda framtida material. Det här med DMCA behövs förtydligas ytterligare, så att det inte missbrukas när man som spelproducent fått en dålig recension osv. Det Youtube kunde göra är att man, vid en anmälan, suspenderar Tex Pewdipie en vecka eller 2 och blockerar hans möjlighet att lägga upp klipp under den tiden. Visar det sig att
anmälan är helt utan grund får anmälaren betala missade annonsintäkter. Så tycker iaf jag.

Medlem

@Redstar: Nja, jag tycker att man ska ha rätt att ändra sig och ta tillbaka personers rätt att använda sig utav det, men inte att man kan använda DMCA omedelbart. Utan personen/bolaget måste meddelas och ha möjlighet att plocka ner den själv, med en rimlig tid på sig. Om den inte har blivit nerplockad i god ordning så har du rätt att använda dig utav DMCA.
Att attackera med DMCA med en gång däremot är helt fel enligt mig.

Medlem

@Phyrino: Du skriker troll för att man raljerar om en snubbe från tuben? Ursäkta om man vill prägla med lite lättsam, gammeldags ironihumor. För det andra så menade jag att folk (50 miljoner följare) överlag som snackar om honom.

När det kommer till hans klipp så har jag faktiskt aldrig sett dem, inte heller har jag någonsin spelat Firewatch. Så ur den synvinkeln har jag inte mycket att tillföra. Har däremot följt flöderna i de senaste diskussionerna gällande den här snubben.

Men jag kan vara termologisk och grå också...

När det kommer till juridiska frågor som ställs mot åsikter blir det alltid svårt. Speciellt när det kommer till amerikanska lagar då jag har ingen koll på dem. Kan man ta bort ett verk som använder ens produkt, performance, varumärke eller annat innehåll? Svar ja. Det går under ideellt skydd , och det är internationellt, men det är inget som är hugget i sten och är lite flytande. Man anses besitta rätten att bestämma om hur ens konstverk eller produkt ska framställas i andra sammanhang och av andra personer. Men DÄREMOT finns rätten av den allmänna användningen också som en motpol, där man kan använda materialet för att förändra eller vidareskapa. Allt är väldigt lummigt i Copyright-djungeln och det är ingen nyhet att lagstiftarna och WIPO ligger långt bakom den reella digitaliseringen och dess utmaningar.

DMCA är en väg att gå - men behöver också vidareutvecklas. Om jag anser att Firewatch-utvecklaren gjorde rätt? Jadu, det är en djup fråga det där. Om jag köper en fysisk bok och eldar upp den på tomten så att alla ser, ska då författaren dra mig inför rätta? En köpt produkt äger du och kan göra vad du vill med! Ett spel idag är en digital kopia, så egentligen har du även rätt att göra vad du vill med den. Men åter igen - ideellt skydd, DMCA - kontra rätten att äga det du köper. Väldigt paradoxalt.

Den bästa humorn är den sarkastiska och ironiska.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Klart man kan debatera om det är rätt eller fel att man kan ta ner videos på ens spel hur som helst, men att kalla det missbruk är väl lite fel när de har rätt att göra det? Sedan vore väl det omvända ännu värre kanske, vad vet jag. Men jag skulle inte tycka det var så kul om vem som helst kunde lägga upp videos där de pratar om mina spel, utan att jag har någon rätt att bestämma över det.

Tycker varken eller om Firewatch utvecklarens beslut. Det är upp till dem i vilka sammanhang och var de vill att deras spel ska visas.

Om man gått ut och gett alla tillstånd att använda sitt material i klipp på youtube och sen när någon gör det, anmäla dem för missbruk av just det material de gett sin tillåtelse till att andra får använda, blir det jävligt fel.

Och sen tweeta ut något så oproffsigt som Sean gjorde gör saken så genomskinligt att det handlar om att han som person inte gillar Felix och använder sig utav DMCA för att attackera honom och hans inkomst och dessutom uppmanar andra till att göra samma sak. Gräsligt!
De hade kunnat göra som alla andra normala vuxna människor, hört av sig till honom och bett han ta bort videon, vilket tydligen andra hade gjort, så hade problemet vart löst! Men ska man hoppa ner i sandlådan och visa vem som har störst spade och kalla andra människor för förnedrande saker så får man ju skylla sig själv sen. GALET korkat beslut av Sean...

Synd att Firewatch förevigt kommer bli förknippat med detta, då spelet var helt ok I min mening och jag såg fram emot vad campo skulle komma med härnäst. Men Jag kommer då inte kunna stödja dem någe mer i framtiden, så länge de inte tar tillbaka sin DMCA anmälan och ber om ursäkt.
Utgår även ifrån att alla pengar de tjänat in på att Felix promotade deras spel kommer att skänkas till välgörenhet alt. betalas tillbaka till honom. yeah right.....

12
Skriv svar