Analytiker räknar med 130 miljoner sålda Switch-konsoler

Robot
Analytiker räknar med 130 miljoner sålda Switch-konsoler

Ta inte i så att ni spricker.

#switch


Medlem

Visst jag gillar min Switch och så men är själv väldigt skeptisk till om Switchen verkligen kan sälja så bra. Ja vill ju självklart att Nintendo ska lyckas med denna konsol men samtidigt känns det lite överdrivet. Åh andra sidan om nintendo droppar några fler bomber som Pokémon och mer Zelda under Switchens livs tid så kanske den kan sälja lite mer. Mario är ju på väg samt även ett nytt Metroid spel. Kan tänka mig att många Metroid fans är hypad på det och kanske köper en switch på grund av det.

Medlem

@warmerspy: Har dom inte kommit ut med att dom jobbar med ett Pokemon rpg till switchen ?

Medlem
Skrivet av JanA:

@warmerspy: Har dom inte kommit ut med att dom jobbar med ett Pokemon rpg till switchen ?

Jo, men 130 miljoner känns ändå ganska överdrivet. 3DS har sålt häften så bra och den släpptes 2011. Switch kommer nog på sin höjd att sälja omkring 50-60 miljoner exemplar under sin livscykel, såvida inget enormt händer framöver.

Medlem

Själv införskaffat en switch.
lätt beggad så räknas inte men till fantatiskt pris inkl zelda och extra joycon.
Dock var allt tänkt som julklapp till barnen. Får spela i smyg


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Jag tror maximum 30 miljoner sålda Switch.

Medlem

Allt beror på tillgång, utbud på spel och om de ska göra snyggare Switch-konsoler som de gjorde med Nintendo DS (det var/är en anledning varför DS är så populärt, vissa äger flera stycken pga de samlar olika exklusiva varianter).

Kommer personligen köpa Switch eventuellt, när det finns större utbud av spel samt när de har infört Virtual Konsol så man kan spela Retro-spel on the go.

Medlem

Tror kanske att detta hänger ihop med ryktet om att Nintendo ska satsa på Kina och om de med hjälp av Arena of Valor som de utannonserade vid senaste Nintendo Direct. Arena of Valor är tydligen helt enormt där.

Medlem

Får se hur priserna på GPU m.m. förändras. Mobila delar brukar falla i pris ganska snabbt.

Medlem

Jag kommer lite motvilligt köpa en Switch, kan vara skönt att kunna bära med den.

Men jag skulle helst av allt vilja ha en mycke starkare stationär konsol från Nintendo att spela på i vardagsrummet som huvudkonsol, men i nuläget får jag köra PS4 Pro och Kommande Xbox One X.

Switch kan inte mäta sig med dessa och kommer nog få satsa på bärbara marknaden

Hade önskat de kunde släppa en Switch Second Edition för stationära gamers med högre prestanda

Medlem

@xverminator: måste säga att prestandan av det jag kört hitils på switch inte är nå sämre än vad ps4 och absolut inte xbox one kan prestera.
Visst det är inte lika snyggt men då har ps4 och xb one inget att komma med heller om man jömför mot en speldator.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Well, min Switch står och samlar damm. Förstår inte varför hela världen skulle vilja köpa en konsol med spel riktade till typ, 12-åringar. Visst, lite fina indie-titlar finns som man gärna lirar i sängen, men det har ju inget med Nintendo att göra. Fett besviken så här ett halvår senare.

Medlem
Skrivet av elfgaard:

Well, min Switch står och samlar damm. Förstår inte varför hela världen skulle vilja köpa en konsol med spel riktade till typ, 12-åringar. Visst, lite fina indie-titlar finns som man gärna lirar i sängen, men det har ju inget med Nintendo att göra. Fett besviken så här ett halvår senare.

Hur mycket ska du ha för den?

Medlem
Skrivet av elfgaard:

Well, min Switch står och samlar damm. Förstår inte varför hela världen skulle vilja köpa en konsol med spel riktade till typ, 12-åringar. Visst, lite fina indie-titlar finns som man gärna lirar i sängen, men det har ju inget med Nintendo att göra. Fett besviken så här ett halvår senare.

För att man inte bryr sig om vilken ålder ett spel är riktat till? Är det kul så är det kul, det räcker för mig åtminstone.

Medlem
Skrivet av elfgaard:

Well, min Switch står och samlar damm. Förstår inte varför hela världen skulle vilja köpa en konsol med spel riktade till typ, 12-åringar. Visst, lite fina indie-titlar finns som man gärna lirar i sängen, men det har ju inget med Nintendo att göra. Fett besviken så här ett halvår senare.

Vet inte om jag håller med om åldersgruppen men det är subjektivt.
Aldrig köpt en konsol vid release innan? Brukar inte vara mycket att hurra över det första året.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Just nu går det bra för Switch men vi får väl se hur det går för den om/när Xbox 4 och Playstation 5 släpps. Om de släpps 2019 så lär Switchens spel se ganska osnygga ut vid en direkt jämförelse. Redan nu ligger ju Switch lite efter vad gäller det tekniska. Men om avståndet blir för stort så går det helt enkelt inte att göra en rättvis version till Switch i vissa fall. Det kan vara en svaghet.

Å andra sidan så kanske Switch inte står och faller så mycket på grafik och teknisk prestanda som Xbox och Playstation. Men Nintendo verkar ju förstå (egentligen redan med Wii U) att de behöver tredjepartsspelen också. Och får de behålla dem om några år om PS5 och Xbox 4 finns och spelar i en egen liga?

Vi kanske får en situation liknande den till Wii där utvecklare ibland försöker anpassa spelen för att det finns pengar att tjäna och släpper halvmesyrer. Spel som Call of Duty, Dead Rising och NHL släpptes ju till Wii men de blev inte alltid särskilt bra.

Det blir intressant att se hur Nintendo gör med 3DS i framtiden också. Det finns nog en marknad för två olika portabla Nintendo-konsoler. Switch har en äldre målgrupp och är dyrare. Men vad händer om Switchen sänks i pris när PS5 och Xbox 4 släpps? Då har 3DS inte längre det som en fördel. I det läget kanske Nintendo börjar trappa ner på 3DS:en och sänker priset på Switchen. Alternativet är väl att släppa en ny 3DS och behålla priset relativt högt på Switch, men inte lika högt som PS5/Xbox 4.

Sen är ju en annan intressant fråga om PS5 och Xbox 4 ens blir traditionella stationära konsoler, eller hybrider. Om de nu släpps. Men det vore konstigt om Microsoft och Sony inte gjorde fler nya konsoler. Det borde de göra. Förr eller senare. De spel som släpps nu är väldigt snygga och 4K-konsoler finns ju så nästa generation kanske dröjer längre än väntat.

Medlem
Skrivet av warmerspy:

Visst jag gillar min Switch och så men är själv väldigt skeptisk till om Switchen verkligen kan sälja så bra. Ja vill ju självklart att Nintendo ska lyckas med denna konsol men samtidigt känns det lite överdrivet. Åh andra sidan om nintendo droppar några fler bomber som Pokémon och mer Zelda under Switchens livs tid så kanske den kan sälja lite mer. Mario är ju på väg samt även ett nytt Metroid spel. Kan tänka mig att många Metroid fans är hypad på det och kanske köper en switch på grund av det.

Metroid är en ganska liten serie kommersiellt sett tror jag. Mario Kart 9 och ett nytt Smash Bros samt det där nya Pokemon-spelet däremot, kan dra publik. Sen behöver de få med sig flera tredjepartsspel också för att bredda sig. Elder Scrolls, NBA, FIFA och LA Noire är en bra början. Spel som Resident Evil 7, Star Wars Battlefront II, Red Dead Redemtion 2, Call of Duty, Assassins Creed och GTA VI (om det nu släpps, men konstigt vore det annars) vore välkomna tillskott. Nintendo är outstanding vad gäller egna exklusiva spel, om de kan komplettera med fler tredjeparstitlar till multiformat kompletteras utbudet.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag kommer lite motvilligt köpa en Switch, kan vara skönt att kunna bära med den.

Men jag skulle helst av allt vilja ha en mycke starkare stationär konsol från Nintendo att spela på i vardagsrummet som huvudkonsol, men i nuläget får jag köra PS4 Pro och Kommande Xbox One X.

Switch kan inte mäta sig med dessa och kommer nog få satsa på bärbara marknaden

Hade önskat de kunde släppa en Switch Second Edition för stationära gamers med högre prestanda

NEW Nintendo Switch XL kunde den i så fall heta! Intressant idé, Nintendo kanske uppgraderar Switchen om några år istället för att släppa en ny konsol.

Medlem

@Barak: Well, allt känns så barnsligt bara. Men det kan handla om att jag är lite äldre också och har andra krav än senast jag köpte en konsol från Nintendo, vilket var 2006. Och jo, det är kanske svält på spel första året men jag som många andra föll ju i Zelda-fällan, jag äger dessutom ingen WiiU så valet fanns aldrig. Men jag kanske får acceptera att Switchen får bli min rätt dyra indie-säng-konsol helt enkelt. Man har ju innerst inne alltid drömt om att kunna spela Sonic vart man vill ändå, nu kan jag ju det. Fast bara en liten stund eftersom jag får ont i händerna ty them Joy-cons are way to small. Jaja, gnäll gnäll..

Medlem
Skrivet av elfgaard:

@Barak: Well, allt känns så barnsligt bara. Men det kan handla om att jag är lite äldre också och har andra krav än senast jag köpte en konsol från Nintendo, vilket var 2006. Och jo, det är kanske svält på spel första året men jag som många andra föll ju i Zelda-fällan, jag äger dessutom ingen WiiU så valet fanns aldrig. Men jag kanske får acceptera att Switchen får bli min rätt dyra indie-säng-konsol helt enkelt. Man har ju innerst inne alltid drömt om att kunna spela Sonic vart man vill ändå, nu kan jag ju det. Fast bara en liten stund eftersom jag får ont i händerna ty them Joy-cons are way to small. Jaja, gnäll gnäll..

Jag har alltid gillat Nintendos spel lite på grund av att dom inte tar sig på så stort allvar.
Nostalgi är också en anledning då man dragits med karaktärerna sedan NES-tiden.
Spelar dock främst på PC den lilla tid jag nu lägger på detta.
Har ett Wii U men många av spelen är fortfarande inplastade. Återigen det här med tid och prioriteringar.
Jag hade egentligen inte tänkt att köpa en Switch i år men lyckades klämma ett finger rätt illa på jobbet och blev därav sjukskriven ett antal veckor. Kunde inte hålla i en datormus och behövde något för att slå ihjäl tid...
Konsolens spelbibliotek är inte så mycket att hurra för i dagsläget men det är fortfarande tidigt i dess livscykel. Det blir säkert bättre.
Jag har bara spelat framför teven med pro-kontrollen så jag kan inte hjälpa dig med gnället. =P

Nähä nu blir det ut och försöka krama ur det sista av mc-säsongen.
Ser oroväckande grått ut...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

1
Skriv svar