Recension – Final Fantasy IX

Robot
Recension – Final Fantasy IX

Square Enix återlanserar en av de finaste Final Fantasy-titlarna till PS4. Men den känns inte så modern som den hade förtjänat.

#final-fantasy-ix, #ps4, #recension, #square-enix


Medlem

Angående priset så är Square som vanligt väldigt giriga, kolla bara vad deras portar till Android kostar.
Edit: Såg att det "bara" kostade 189kr, så det var väl inte så farligt ändå.

Medlem

Det har ändå åldrats bättre än vad många spel till Playstation (1) som har realtidsrenderade 3D-miljöer har gjort. Exempel på såna spel är ju TOmb Raider, Syphon FIlter, Ridge Racer, Spyro the Dragon och många fler. Crash och Spyro ser ändå helt okej ut fortfarande. De är väldigt kantiga men det gör inte så mycket att polygonantalet är så knapert i dem. Spel med mer realistisk grafik brukar drabbas hårdare än de med den mer lekfulla lite tecknade eller fantasifulla stilen.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Angående priset så är Square som vanligt väldigt giriga, kolla bara vad deras portar till Android kostar.
Edit: Såg att det "bara" kostade 189kr, så det var väl inte så farligt ändå.

Oj, tar de 189 kr för FF IX? Det känns dyrt. Jag gav ungefär 249 kr för Platinum-versionen av spelet till PlayStation tror jag. Jag skulle nog inte lägga 190 spänn endast för att få högupplösta och mer skarpa polygonmodeller.

Medlem

Har hört så mycket bra om detta spel men av olika anledningar aldrig spelat det. Jag funderar nu att köpa det till min telefon så jag kan smålira under bussresor osv. Tror det finns save state funktion med vilket underlättar vid sporadiskt spelande.
Dock kostar det väl runt 200 kr vilket käönns dyrt. Men samtidigt är spelet bra så är det ju värt varenda krona. Dessutom föredrar jag såna här traditionella betalningsmodeller framför mikrotransaktioner och sånt.
Någon som har testat mobilversionen?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@hestah: jag recenserade faktiskt IOS-versionen åt 99.se och den fungerade alldeles utmärkt. Som jag är inne på i den här recensionen blir de lågupplösta bakgrunderna inte lika påtagliga med den mobila versionen.

Och ja det finns stöd för molnlagring av sparfiler i den mobila versionen, vilket innebär att du kan ladda upp sparfilen från telefonen och ladda ner den till plattan och fortsätta spela där.

https://www.99.se/artikel/8326-final-fantasy-ix-en-mobil-ater...


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

fanns de några buggar som de gjorde i steam versionen?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@b_bob: Jag stötte inte på några buggar när jag spelade det, och jag skulle tro att de buggar som korrigerat i IOS- och Steam- versionen har korrigerats under utvecklingen av den här versionen. En mindre bugg som består är att musikstycken börjar om efter varje strid, men det ser jag inte som en väldans allvarlig bugg. Det kan vara irriterande om man strax ska komma fram till en favoritsektion i en låt bara för att låten ska starta om efter en strid, men förhoppningsvis patchas buggen bort snart.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: musiken beter sig inte så i original versionen eller??
Kommer inte ihåg var åratal sedan jag spelade ff ix


signatur

P.L.U.R

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@SorbP: nej precis, i originalversionen fortsätter musiken spela när man kommer ur striden medan det i PS4-versionen börjar om. Finns lite små skillnader mellan PS4/PC/IOS-versionerna och originalet, men det är inga allvarligare skillnader. Att 3d-modellerna är högupplösta medan bakgrunderna är lågupplösta är mer påtagligt i vissa scener än andra, men det är inget som gör att man inte kan uppskatta helheten.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Loevet. blev lite nyfiken o undrar om du startade med FFVII o forrsatte med 8 , 9....
FF V & FF VI som är i absolut särklass nämns inte ens, både 7an och 9an är i jämförelse såååå enkla och platta,alla valmöjligheter var som bortblåsta när FF VII dök upp,linjärt o väldigt få möjligheter när man väl spelade spelet. alla dessa hemligheter,lönndörrar o unika items man kunde få tag på i 5an o 6an,grottor som man inte klarade av,bossar man fick fly ifrån o sen aldrig såg igen och mycke annat! FF7 var förenklat eftersom vi västerlänningar,då,knappt hade sett ett rollspel..om man inte importerade ifrån usa. nåja,har du inte lirat 5 & 6,så har du att göra i vinter o jag blev nu väldigt avundsjuk

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Tjobbing: Nej jag startade faktiskt med FFVI och fortsatte sedan igenom serien, efter det gick jag tillbaks och spelade de äldre spelen i serien också. FFV spelade jag flera år efter det släpptes, och det är anledningen till att jag inte blev lika tagen av det som seriens senare delar. Det är ett oerhört bra spel, med några av seriens finaste musikstycken, och hade jag spelat det före FFVI och senare delar hade jag säkert hållit det som en av mina absoluta favoriter.

Angående FFVI är det en av seriens absolut bästa, åtminstone första halvan. Musiken, karaktärerna, handlingen, grafiken, antagonisten - allt är makalöst bra. Men när världen rämnar (World of Ruin) och man släpps lös för att göra lite vad man vill tappar spelet fokus, handlingen och äventyret är inte lika spännande och Kefka bara väntar i sitt torn på att man ska masa sig dit. Missförstå mig inte, jag älskar FFVI och introt ger mig ståpäls varje gång jag ser det (för att inte tala om sekvensen med spöktåget, maken till vackert och sorgligt), men den svaga andra halvan av spelet gör att jag håller delar som FFVII och FFIX högre då de är ruskigt bra hela vägen. Hur upplevde du andra halvan av FFVI?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: @Loevet: Jag tyckte liret va lika otroligt bra rakt igenom men sen hör det nog till saken att jag började med ff2 - ff4 så när 5:an sen kom satt man ju mest o gapa...o när 6:an..hehehe resten av serien slog mig därför inte med häpnad utan de var vad jag förväntade mig. spelade 12:an tror som sista spelet i serien för mig,the final fantasy!! saknar verkligen random enc rpg ifrån förr,spelade förresten blue dragon för nåra år sen o gillade den skarpt. har lirat i stort sett alla de "gamla" rollspelen,importerade allt! lirade faktiskt suikoden II igen för ett halvår sen o när ögononen hade gråtit färdigt o slutat klia pga grafiken var jag helt fast igen,otroligt ta mig fan, just nu lirar jag dragoons till ps,4skivor! spelen hade sånt djup o att bli ledsagad eller hjälpt va bara o glömma om man inte hittade nån obskyr artikel i nån skum blaska...ahhhh det var bättre förr!

Medlem

@Loevet: ...ville bara säga att jag instämmer helt med epitet "finaste" ang ff9,ler lite fånigt medans jag skriver detta och börjar nästan bli lite gråtmild när jag tänker på det😊. 9:an är det FF jag skulle kunna rek även till folk som inte är så tokiga i rollspel.enligt mig den sista "fantasy"delen i serien. det var nog också sista ggn jag satt och snyftade med blöta ögon och snorig näsa när jag spelade ett spel. mvh tobbe

1
Skriv svar