Sover ni mer än 7 timmar?

Medlem

Mindre, sover nästan alltid 6h utan att kunna påverka det, jag vaknar ca. 6h efter att jag somnat om jag inte är sjuk eller har missat en massa sömn.

Medlem

Försöker sova 7 timmar men mitt diskbråck förstör ofta sömnen tyvärr. Vaknar ofta vid 2-3 och får linka runt i huset ett tag innan jag kan somna om.

@jonis:
Har en kollega med samma problem. Han blev tipsad om att äta fetare mat vilket hjälpte. Tar ett ägg på eftermiddagarna så slipper han huvudvärk.

Medlem

@boneless: Sover mellan 10-12 timmar per dygn men sällan mer än 3-4 timmar i sträck.

Medlem

@boneless Intressant, tack för tips!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

@cyprus: Det var ganska många timmar det. samtidigt blir det ju ingen vidare kvalité på tre timmars. Självvalt upplägg eller har du också sömnsvårigheter?

Medlem
Skrivet av boneless:

@cyprus: Det var ganska många timmar det. samtidigt blir det ju ingen vidare kvalité på tre timmars. Självvalt upplägg eller har du också sömnsvårigheter?

3-4 timmars sömn-pass kan faktiskt vara riktigt kvalitativa. Allt handlar om hur fort man går in i REM-sömn som ju egentligen är den viktigaste delen av sin sömn, vilket man lätt gör ju tröttare man är vid varje sovtillfälle så som jag har förstått det. Man ska ha klart för sig att våran "monofasiska" sömn antagligen inte är naturlig historiskt sett, utan är en social konstruktion för att passa våra moderna vardagsliv.

Men alla har såklart sina egna cykler och ingen är perfekt för alla... Jag kör på den traditionellt monofasiska just p.g.a samhället Det blir omständligt på alla sociala vis att köra någon annan cykel, även om man möjligtvis kan köra en kortare natt med tupplurer på dagen som ett alternativ (En cykel jag råkade prova av en slump på gymnasiet, kan inte rekommendera...).

Jag har på känn att jag skulle trivas med en cykel i stil med tre sömnpass fördelade över 24 timmar om jag levde på en öde ö utan några måsten dock. Jag blir i regel alltid lite tafatt på eftermiddagen oavsett om jag fått den sömnen jag ska ha.

Medlem

Brukar lägga mig vid 23, vaknar mellan 6-7 beroende på när grabben vaknar . Ytterst sällan jag somnar om efter det . Blir att ligga och rôta nån extra timme ibland utan att direkt sova. Lediga dagar blir det ofta att gubbvila en timme de dagar han vilar.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av momomforce:

@MusseÖL: Inte fått biverkningar av det jag fått på senaste. men fick propavan en gång, fy faan! myrkrypningar i hela kroppen. Nuförtiden tar jag imovane när jag får, annars finns det bara en sak, bärs!!. Pest eller kolera typ.

haha nej propavan har jag provat många gånger dom här myrkrypningarna är inte o leka med
Och imovane får jag såna biverkningar blir så hungrig det blir värsta julbordet

Jaaa bira är det ända som funkar o få en riktig sömn

Medlem
Skrivet av boneless:

@cyprus: Det var ganska många timmar det. samtidigt blir det ju ingen vidare kvalité på tre timmars. Självvalt upplägg eller har du också sömnsvårigheter?

Nuförtiden har jag lyxen att själv kunna välja mina sovtider, men sovmönstret sitter fortfarande i efter många år med kvälls och nattarbete. Helst skulle jag vilja lägga mig vid 23-24-tiden på kvällen somna direkt och sova som en stock till 7-8 på morgonen, men det lär aldrig hända som när man var ung. Svårt att somna och lättväckt är ingen bra kombination tyvärr. Vill helst undvika beroendeframkallande sömnmedel typ Bensodiazepiner. Propavan ger mig fruktanvärda myrkrypningar i benen och Atarax får mig att må som en Zombie dagen efter.

Medlem

allt från 10 till 14 timmar ibland och känner mig fortfarande sjukt trött

Medlem

Försöker sikta på 6 h per natt men blir oftast inte så med två små barn, genomsnittet ligger på ca 5:40 (avbruten flera gånger). Genomsnittet dras upp av att man lyckas få barnen att titta på tv 1-2 h i sängen medan man själv ligger och halvsover men en vanlig natt 5-6h (avbruten flera gånger). När barnen var mindre och väldigt förkylda fick man sitta upp och sova med dem, då funkar jag ganska bra i 3-4 dagar på 3-4h per natt men sen behöver jag sova ordentligt 1-2 nätter. Sen alltid morgontrött.... tycker det är guld värt att kunna cykla till jobbet och få igång kroppen, gör stor skillnad!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Quake-konnässsör

Jag har inte sovit sedan år 1453, börjar bli lite trött nu faktiskt.

Medlem
Skrivet av almblad:

Jag har inte sovit sedan år 1453, börjar bli lite trött nu faktiskt.

Även vampyrer behöver sin sömn!


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@cyprus: "Nuförtiden har jag lyxen att själv kunna välja mina sovtider, men sovmönstret sitter fortfarande i efter många år med kvälls och nattarbete. Helst skulle jag vilja lägga mig vid 23-24-tiden på kvällen somna direkt och sova som en stock till 7-8 på morgonen, men det lär aldrig hända som när man var ung. Svårt att somna och lättväckt är ingen bra kombination tyvärr. Vill helst undvika beroendeframkallande sömnmedel typ Bensodiazepiner. Propavan ger mig fruktanvärda myrkrypningar i benen och Atarax får mig att må som en Zombie dagen efter."

Vissa allergi tabbletter är klokren för bra sömn. Nackdelen är att jag sover så tungt att jag knappt hör väckarklockan. Vet inte orsaken , tar jag en på morgonen blir jag en zombie hela dagen, kan även nästan somna stånde.

Medlem

Sover 3 timmar per natt, Blir mycke spelande då men som tur e har jag no mans sky. Bara o dra runt bland planeter, tar tid!

Skriv svar