Motreaktionen för Shadow of Wars lootboxar - fusk som ger dig oändligt med valuta

Robot
Motreaktionen för Shadow of Wars lootboxar - fusk som ger dig oändligt med valuta

Diskussionerna kring mikrotransaktioner är långt ifrån över.

#loot-boxes, #mikrotransaktioner, #shadow-of-war


Medlem

Hoppades på det här. Vill se hur de hanterar fuskare, jag hoppas att de försöker banna dem, det skulle vara som att skjuta sig själv i foten med ett hagelgevär. Precis vad som behövs just nu.


// Bacon <3

Medlem

Bra motarbeta bort skiten så mycket det bara går.
Sen känner dom sig tvingade att endast införa lådor för riktiga pengar och sen tappar dom förhoppningsvis alla köpare

Medlem

Jag har nu spenderat 30+ timmar på Shadow of War. inte använt en enda krona. Man får ingame pengar tillräckligt. Nu har jag bara epilogen kvar där jag skall försvara mina fort mot Saurons styrkor sen får jag "many years later" slutet. Det lär bli en del grindande men där får man välja, spela spelet eller köpa guld loot boxes för riktiga pengar och skynda sig igenom spelet bara för att se slutet...

Battlefront 2 verkar riktigt jävla illa dock då det är ett multiplayer spel. Jag tror detta med loot boxes blivit så oerhört populärt tack vare Blizzard, Världens största spelföretag och bästa. De har loot boxes i princip alla spel, hearthstone, overwatch, heroes of the storm och starcraft 2 om jag inte drömt?

Men Battlefront med mera har tagit detta och verkligen överdrivit.


All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Lol that moment när folk älskar hackers mer än mikrotransaktioner.

Jag fattar, dessa mikrotransaktioner är inte bra för framtiden då företagen hela tiden vill pusha gränserna. Men ni i kommentarsfältet som "bra jobbat fuskare <3"... Man kan väl tycka illa om båda?

Medlem

@Govein: Ja, eller så kan man tycka precis vad man vill Lootboxes där det kostar peng att öppna är ett otyg som jag hoppas försvinner tids nog när folk tröttnat på att betala fullpris för spel och sedan får reklam om att betala ännu mera... har jag liksom betalat för att spela spelet eller har jag bara betalat för att få installera det?

Microtransactions är cancer för spelmarknaden, men så länge det inte påverkar spelet i sig eller ger några fördelar (dvs bara kosmetiska ting) så kan man iaf ignorera det. Men om de gör som de gjorde med NBA-spelet t.ex då förtjänar spelutvecklaren allt skit de kan få.

Medlem

Detta är väl ett singleplayer spel?
Ser inga problem alls.

Medlem

@Govein: Fuskare i singleplayer spel bryr jag mig inte om överhuvudtaget, de får göra som de vill.
Men mikrotransaktioner som ger mer än bara kostmetika i free-to-play eller fullpris spel är bara skit, med undantag för kortspel som Hearthstone, Gwent och Shadowverse (dock inte hutlösa priser).

Skribent

Back in the day fanns det fuskkoder i spelet! I dag förväntas du köpa samma sak för ytterligare pengar, den treden är bedrövlig. Som utvecklare av ditt spel säger du i princip "spelet är så dåligt att du kan behöva betala för att snabba på processen".

Medlem

Helt onödig tillsats till en spelserie som står stadigt på egna ben utan dessa jävla lootboxar.


Who are you if im not me?

Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Govein: Ja, eller så kan man tycka precis vad man vill Lootboxes där det kostar peng att öppna är ett otyg som jag hoppas försvinner tids nog när folk tröttnat på att betala fullpris för spel och sedan får reklam om att betala ännu mera... har jag liksom betalat för att spela spelet eller har jag bara betalat för att få installera det?

Microtransactions är cancer för spelmarknaden, men så länge det inte påverkar spelet i sig eller ger några fördelar (dvs bara kosmetiska ting) så kan man iaf ignorera det. Men om de gör som de gjorde med NBA-spelet t.ex då förtjänar spelutvecklaren allt skit de kan få.

Jag tror jag uttryckte att mikrotranskationer inte är bra så du behöver inte övertala mig där. Det jag försökte tillföra var att vi inte behöver börja kalla hackers för good guys bara för att dom indirekt jävlas med ett mikrotransaktions-spel.

Ska jag vara ärlig och mer tydlig så har jag inga problem med mikrotransaktioner i många spel just nu. Dock kan man inte komma undan att det infekterar branchen och förstör mycket. Troligtvis kommer det förstöra ännu mer. Jag är ok med många grejer idag men kommer inte vara ok med nästa påhitt inom mikrotranskationer. Det som vi exempelvis ser i Battlefront nu.

Medlem
Skrivet av Winzi:

@Govein: Fuskare i singleplayer spel bryr jag mig inte om överhuvudtaget, de får göra som de vill.
Men mikrotransaktioner som ger mer än bara kostmetika i free-to-play eller fullpris spel är bara skit, med undantag för kortspel som Hearthstone, Gwent och Shadowverse (dock inte hutlösa priser).

Du har en poäng. Dock är Shadow of War inte 100% SP. Finns ju online ranked mode där man invaderar varandras baser. Därav att jag inte tycker vi skall hylla fuskare.

Medlem

@Govein: Nej, där håller jag med, man ska inte hylla fuskare som fuskar i multiplayer. Däremot singleplayer-fuskare har jag absolut inget emot. Däremot så tycker jag det är kul att fuskare svarar på detta sättet, för det skickar en markering till utvecklarna att microtransactions är fel.

Men är online-rankingen verkligen av betydelse när man kör singleplayer? Jag köpte spelet men har absolut inget intresse av att köra det multiplayer öht, och ranking och sånt bjäfs är jag inte intresserad av. Så därför har jag heller inget problem med lootboxes osv i detta spelet då det inte påverkar spelet i sig och inte ger några fördelar, och verkar bara finnas i multiplayer? Eller har jag fel? Har inte kört igång spelet än, ligger på hyllan hemma väntandes på en ledig helg...

Medlem

Hur kan någon ha ett problem med om någon scriptar eller fuskar i ett singelplayer-spel som man har betalat för? Jag kommer t.ex. ihåg program till Diablo 2 där man i offline-läge kunde ge sig själv vilka items man ville och mycket annat.

Om någon skulle vilja lägga in ett god-mode i sitt Shadow of War eller få massa pengar så ser jag inget konstigt med det. Det har spelare gjort i alla tider. Skillnaden mellan nu och då är att förr så la tillverkarna ofta in en del fuskkoder själva. Nu vill de att vi skall betala riktiga pengar för det. Det är löjeväckande.

Personligen kommer jag vägra alla spel som har microtransaktioner i single player eller pay-to-win i mp-spel. En del förstår inte problemet med lootboxes i single player. Det ger ett incitament till utvecklaren att dra ut på grinden som krävs till något helt absurt. De kanske inte ha gjort det i Shadow of War, men jag kan lova er att om de kommer undan med lootboxes denna gång, så kommer deras nästa spel att kräva ännu mer grind.
Företags enda syfta är att tjäna pengar, de har ingen moral. De kommer att göra det som fyller plånboken bäst. Därför bör man visa sin konsumentmakt genom att inte köpa produkter som innehåller inslag man inte gillar. Det är det enda sättet att bli av med det, slå mot företagets inkomster. Visar det sig vara mer lönsamt för dem att inte erbjuda pay-to-win så kommer de inte fortsätta att göra det.

Medlem

Tyvärr så fortsätter ju folk att köpa dessa grejer. Så även om vi 100 pers i sverige bojkottar microtransaktionerna så kommer dom inte försvinna.företagen tjänar tyvärr mera pengar på det och halvdan dlc än vad dom gör på själva spelet. Därav så mycket free2play spel nu för tiden. Tycker det är tråkigt när "bra" spel som Shadows of War tar till såna fulknep och dessutom tar 600 för spelet. Såg fram emot detta. Men nu väntar jag tills det kostar 199 och får 400 kr över att handla för ingame 😂 som jag iofs inte kommer göra dock

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Men är online-rankingen verkligen av betydelse när man kör singleplayer? Jag köpte spelet men har absolut inget intresse av att köra det multiplayer öht, och ranking och sånt bjäfs är jag inte intresserad av. Så därför har jag heller inget problem med lootboxes osv i detta spelet då det inte påverkar spelet i sig och inte ger några fördelar, och verkar bara finnas i multiplayer? Eller har jag fel? Har inte kört igång spelet än, ligger på hyllan hemma väntandes på en ledig helg...

Lootboxes är en del av SP. Dock har jag själv inte använt det ännu och jag har spelat 25h. Inte haft behovet men kan inte yttra mig om end game då jag inte är där ännu.

1. Du får en in game valute genom att spela. Denna valutan kan du bland annat använda för att köpa lådor. Till och med i story q så säger en orch typ "om du behöver fler allierade så kan du gå till headhuntern och köpa". Han är en shopkeeper som i vilket rpg som helst. Detta är alltså ej real money.
2. Samma shopkeeper säljer också för real money. Det finns daily quests som ger "real money"-valuta gratis. Det du köper för den valutan (guld) går också rakt in i samma inventory som "in game" valutan.
3. Alla lootlådor, både real money och in game påverkar både SP och MP.
4. Du kan fulltsändigt ignorera ranking och MP utan att det påverkar dig på något sätt bortsett från att någon på din friendslist kanske dödar en orc åt dig. Då får du loot men orchen finns fortfarande kvar för dig i ditt spel. Vill du att spelet skall vara SP så är det SP.
5. MP och ranking är kort och gott PvE uppdrag. Ranking kan du se som en svårighetsgrad istället. Du ser Pelles bas och skall försöka äga den. Rent PvE. Klarar du den får du SP/MP rewards och kommer få en svårare bas nästa gång. Dvs Kjell-Henrys bas. Failar du då får du en lättare bas nästa gång.

Spelet är sanslöst kul. Hoppas du gillar det! Synd att det blev sådana rabalder med mikrotransaktioner här för de utvecklare som gjort själva spelet har lyckats med något fantastiskt. MP tycker jag är en kul nyhet. Första spelet hade slut på utmaning innan jag var trött på spelet. iom MP kanske det inte blir så. I synnerhet eftersom det kommer finnas whales med feta baser att ge sig på om man nu är så bra så man tar sig till dom utan att betala.

Medlem

Jag skulle vilja vara positiv och säga att detta är början på en stark motreaktion mot en industri som blivit mer och mer konsument-fientlig. Men tyvärr tror jag detta är en ganska isolerad reaktion, och nästa spel med motsvarande "tripple-dipping" kommer ut i vanlig ordning.

Anledningen till det är att detta är ganska nära det perfekta spelet för denna reaktion. Det är uppföljaren till ett väldigt uppskattat spel, som inte hade dessa mikrotransaktioner, och tvåan står helt klart på egna ben den också. Hade detta bara varit ett dussinspel bland alla andra, så hade ingen brytt sig.

Givet några år och spel till, så kommer vi ta dessa former av lootboxes (eller pseudo casino maskiner) som norm, och då får vi se vad deras nästa ide för att suga ut ännu mer ur konsumenten är.

Medlem

@Govein: Tack för förklaringen, då låter det som att det är helt OK från min sida. Och det låter verkligen kul! Blir till att installera ikväll och köra :).

Ambassadör
Xbox

Många spel som halkar ner i "vänta på reabacken" nu för min del.


Jump in.

Medlem

Riktigt bra spel. Det är verkligen synd att folk hänger upp sig på mikrotransaktionerna. Speciellt när det inte berör spelet i grunden. Dvs om det stämmer som de sagt att man kan aldrig få bättre loot än vad som kan bara hittas genom spelande.

Tips, spela på svåraste graden. Gör spelet mycket inlevelse rikt. Och man verkligen får kämpa för att hålla sig vid liv.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Riktigt bra spel. Det är verkligen synd att folk hänger upp sig på mikrotransaktionerna. Speciellt när det inte berör spelet i grunden. Dvs om det stämmer som de sagt att man kan aldrig få bättre loot än vad som kan bara hittas genom spelande.

Tips, spela på svåraste graden. Gör spelet mycket inlevelse rikt. Och man verkligen får kämpa för att hålla sig vid liv.

Är snarare synd att utvecklare förstör potentiellt bra spel med free-2-play-modeller. Skulden ligger inte på konsumenterna.

Medlem

@kebbe: Fast grejen är ju att det är frivilligt. Och som sagt inget som kommer från lådorna är bättre än ingame. Enda gången jag har problem med mikrotransaktioner är om det hindrar mig från att få tillgång till nåt.

Än så länge har jag inte känt att man e xp svulten eller valuta heller. Det verkar ändå som de gjort att man får mer mirin än vad som behövs för det essentiella. Jag hade 4k igår och allt upplåst som jag har tillgång till. Och det dyraste än så länge är item slots.

Som sagt många gånger så gnälls och skriks de lite för mycket. Har du själv påverkats negativt i spelet av transaktionerna?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är snarare synd att utvecklare förstör potentiellt bra spel med free-2-play-modeller. Skulden ligger inte på konsumenterna.

Har lirat några timmar och tycker spelet är jävligt kul. Tror verkligen inte man behöver spendera riktiga pengar för att njuta av detta spel. Tycker ni som bojkottar spelet pga mikrotransaktioner ska svälja stoltheten och bara spela skiten. Att säga att spelet är "förstört" när du inte ens spelat det låter bara dumt.

Medlem

Sitter för stunden på 33 timmar i spelet och märker mer och mer att det är folk som inte lirat spelet överhuvudtaget som sitter och grinar om lootboxes. Inte en enda gång under dessa 33 timmar har jag känt att jag behöver öppna plånboken, vilket är positivt. Det är ett otroligt roligt spel och det är sällan jag fortfarande känner samma känsla vid det här laget som jag gjorde under de första timmarna. Suveränt spel, hands down.

Tycker verkligen att det är synd att folk bojkottar ett bra spel av den enkla anledningen att det finns lootboxes att köpa. Till er som säger att man stödjer mikrotransaktioner genom att köpa spelet borde nog tänka om. Du stöttar utvecklaren genom att köpa spelet och sätter ner foten angående mikrotransaktioner genom att inte spendera pengar på dem. Självklart kan de se varifrån pengarna de tjänar kommer. Är det massvis med folk som köper spelet men ingen köper lådorna så sänder det självklart en signal.

Nu kanske ni får för er att jag "skyddar" lootboxes, vilket inte riktigt stämmer till fullo. Däremot så har jag inga problem med dem så länge det går att spela spelet och uppleva allting utan att behöva lägga ut några extra hundralappar. Det finns dock folk i vårat avlånga land och i resten av världen som inte har lika mycket tid att lägga på spelen och därför gärna lägger några extra lappar på mikrotransaktioner för att snabba på upplevelsen lite.

Medlem

@s3ng: Jo det är till största del ett singleplayer spel. Men grejen är den att om du vill kunna njuta av ett singlelir och spela de timmar man kan och ändå lyckas få de bästa grejerna, alla ska ha en ärlig chans. Det som händer nu är att dom ökar "längden"/"grinden" så att man ska känna sig sugen på att betala för att man ska kunna njuta fullt ut. Idag kan inte alla spela 1000 timmar i ett spel. Dom lockar då med microtransaktioner.. :/

Avstängd

Älskar alla slags extragrejor man kan köpa i spel så gubben blir bättre

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Har lirat några timmar och tycker spelet är jävligt kul. Tror verkligen inte man behöver spendera riktiga pengar för att njuta av detta spel. Tycker ni som bojkottar spelet pga mikrotransaktioner ska svälja stoltheten och bara spela skiten. Att säga att spelet är "förstört" när du inte ens spelat det låter bara dumt.

spelet är säkert inte förstört, men det är som att säga nä men titta va fint det där svampmolnet är långt där borta där en atombomb nyss exploderade men vi alla vet vilken dålig sak det är för människan.
Å det jag menar är att om vi låter detta gå vidare å stödjer detta så kommer det bli bara värre och värre och den där atombomben blir normen att se och till slut träffar den där du bor.

Finns det något bra med att ha lootboxes etc i ett singleplayer spel. Man köper spelet för att ha underhållning hur längre spelet är desto bättre, men sen har dom mage att säga här kan du förkorta din speltid genom att köpa extra dessa lådor av oss, och bara för att vi ska ge dig extra lust att köpa dessa lådor så gör vi sista delen i spelet extra långt men vi gör inget nytt roligt gameplay åt dig utan istället så ska du då göra samma sak du gjort genom hela spelet fast flera flera flera gånger för få det du vill ha.

Det som händer är att dom som gör spelen blåser upp spelen att bli långa med mindre intressant innehåll och mer grind, och det blir sämre spel av det. Dom kommer bara fortsätta testa gränserna för att se vad som är acceptabelt och till slut om ingen sätter ner foten så blir detta en norm istället för ett undantag, Och till dom som säger ja men jag har inte så mycket tid att spela jag vill komma snabbare fram så det är bra att dom kan köpa lådor etc, Då skulle jag vilja påpeka att detta handlar om ett singleplayer spel man tävlar inte mot någon annan än sig själv å om det tar 10 dagar eller 100 dagar att ta sig igenom spelet tills man känner att man är nöjd spelar ingen roll eftersom hur längre ett singleplayer spel MED underhållande saker genom hela spelet är bättre än 2 dagar bra underhåll och sen 3 dagar med ren rama skiten för att få det du vill ha på din gubbe för någon annledning, och det har dom gömt bakom lådor eller väldigt extremt grind.

lootboxes etc kan kanske passa in på vissa ställen i ett multiplayer, men fan inte i singleplayer spel.

Medlem

Poängen med att inte köpa spelet i protest mot loot-boxes är ju för att det säger en hel del mer.
Om dom säljer 1 miljon kopior och protesterna enbart sker genom att folk inte köper loot boxes så ser dom "Ok, dom har inte problem med at loot-boxes är i spelet, vi måste göra boxarna mer attraktiva."
Om dom istället säljer bara 500,000 kopior när förväntan var 1 miljon så måste dom fråga sig 'varför?' och allt pekar ju på loot boxes. Om man köper spelet och inte köper loot-boxes så är det bara en 'win' för dom, spelet såldes trots loot-box protesterna så då finns det alltså tillräckligt med många som inte bryr sig om dom. (och då är vi tillbaks på 'hur får vi dom att köpa lådorna?' snarare än 'ok lådor är dåligt, bort med det.')

bara min lilla tanke

Medlem

@Talie: Fast där är det bara du själv som blir utan. Att du köper spelet och INTE köper guld valuta visar din protest också. Som många redan sagt du måste inte. Det är ingen som tvingar dig att köpa. Dom som klagar på grind i slutet spelar på fel sätt. Jag vill inte att spelet ska ta slut så varför stressa och sen skylla på att man "måste" köpa för att klara det hemliga slutet.

Medlem

@Pholiage Att bli utan är ju bara mitt val. Om jag anser att lootboxes oavsett anledning är ett steg i fel riktning för spelmarknaden, (då det är gambling för barn och ungdomar som jag ser det.) Jag köper inte spelet, såklart jag blir utan. Om du inte tycker att gambling för barn och ungdom är nåt att bry sig om så länge du får spela spelet och inte bli utan så är det bara en signal att det är ok. Marknadsföringen är såklart stark med detta spel och vi vet att det första var trots vissa svagheter, ett jäkligt roligt spel.

Och ja, det är ju gambling, i stort sett ett lotteri. Du vill ha en sak, du betalar 50kr, hjulet snurrar på, du fick inte den, eller kanske du fick, woo! Lotteri: Du köper din lott, du kollar siffrorna när dom snurrar ut, du vann eller inte. Den ena är reglerad av myndigheter och har åldersgränser, den andra sitter i ett spel där barn och ungdom bara behöver klicka på ett par knappar för att stilla begäret, spänningen att öppna nya lådor.

Kan ju ha fel i vad gambling är men det är ju inte direkt nåt vi tillåter barn att göra i vårat samhälle så varför ok i ett spel (med riktiga pengar som insats).

1
Skriv svar