Håll hårt i nostalgihatten - Nintendo-inslag från Aktuellt i Öppet arkiv

Robot
Håll hårt i nostalgihatten - Nintendo-inslag från Aktuellt i Öppet arkiv

Ja, du kommer känna dig en smula äldre.

#90-talet, #aktuellt, #nintendoklubben


Haha, vilken frilla på säljaren där, guld! Jag har fortfarande kvar mitt Nintendoklubbskort, det va tider det.

Medlem

Kommer ihåg att min kompis inte fick låna Rush'n Attack av mig pga att det var för våldsamt.

Medlem

Hade C64 sedan flera år tillbaka när NES kom och den var väldigt lockande ett tag men sen kom C64 igång på allvar som speldator plus att jag började förstå mig på programmering så jag blev aldrig någon konsollälskare.

ELF
Medlem

När började de "för våldsamma" spelen komma till sverige igen?
Får ju nästan ont i magen när de snackar om våld i spel. Ganska löjlig debatt enligt mig.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

"Lösa konflikt med våld är ju inte så bra...", skrattar så jag nästa kissar på mig, jag hade faktiskt Rush'n Attack men det var ju så förbannat svårt vad jag kommer ihåg och inte blev jag då massmördare för att jag råkade spela bort x-antal timmar på det spelet

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Haha, vilken frilla på säljaren där, guld! Jag har fortfarande kvar mitt Nintendoklubbskort, det va tider det.

Var du medlem back in the day då medlemstidningen? var en monokrom historia på typ 8 sidor och hade kolumn med Arthur Ringart? det var tider det

edit: Ulf Elfving var det ju for bövelen! Det hette förövrigt Nintendo videospelsklubb på den tiden (1988-1990, så lite före din tid)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

fan redan då satt moral tanterna å tyckte å tänkte om något dom inte vet vad dom pratar om =D

Medlem
Skrivet av Natrium:

fan redan då satt moral tanterna å tyckte å tänkte om något dom inte vet vad dom pratar om =D

Hela Nintendo var/är en moraltant när det kommer till spel på deras plattform

@Zymac:

Haha, jag gick med typ 92-93 så de tidningar som du tänker på måste vart de allra första utgåvorna kanske, jag fick Nintendo Magasinet men de va ganska färgrika då och inte mycket Arthur Ringart

Medlem

Vilka minnen!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Minns den tiden då man satt ett gäng polare hos en kompis eller hemma hos en och lirade ihop på samma konsol, det var tider det. Nu ska alla vara så hightech och lira så kallat"online" med polarna 😂

Medlem

Underbart att kunna ringa en support som hjälper en direkt i spelet!

Medlem

Rush n Attack släpptes när Sovjet fortfarande fanns och Soviet Strike släpptes när Sovjetunionen hade upplösts. Bakochfram.

Medlem
Skrivet av Deviouz:

"Lösa konflikt med våld är ju inte så bra...", skrattar så jag nästa kissar på mig, jag hade faktiskt Rush'n Attack men det var ju så förbannat svårt vad jag kommer ihåg och inte blev jag då massmördare för att jag råkade spela bort x-antal timmar på det spelet

Jag lånade det av en kompis fast långt senare. Han tyckte att det var konstigt att jag inte klarade det lätta spelet men däremot klarade det svåra spelet. Jag lånade Shadow Warriors av honom samtidigt och det klarade jag.

Men i Rush n Attack så får man ju börja om efter typ en träff, i Shadow Warriors hade man en ganska lång hälsomätare. Jag tyckte Rush n Attack var svårare då. Fast jag gav kanske upp för snabbt efter för få försök.

Medlem

Ahh 1990, Jarl Alfredius som ett säkert, grått, och klassiskt nyhetsankare som allvarligt och utan trams förmedlar nyheter på SVT's Aktuellt. Ett SVT som då fortfarande förmedlade EGNA nyheter, hade reportrar utsända världen över och inte köpte in nyheter från större, internationella nyhetsbyråer som man tyvärr ofta gör idag.

För de som inte var med då, så var moraliserandet kring både spel, videovåldet och den "farliga" hårdrocken som en mild bris i jämförelse med hur samhället och moralpaniken artar sig idag. Nu är allt farligt, ord måste analyseras av proffs och sedan lindas in i ett ton bomull innan de kanske kan få yttras. Samhället är verkligen enormt annorlunda idag mot vad det var för 27 år sen 1990, yttrandefriheten är på tillbakagång och på amerikanska universitet protesterar korkade studenter numera MOT yttrandefrihet...

Avrundar det med one hit wondern "Sommaren i city".

Sommaren i City 1990...

Medlem
Skrivet av Chomag:

Ahh 1990, Jarl Alfredius som ett säkert, grått, och klassiskt nyhetsankare som allvarligt och utan trams förmedlar nyheter på SVT's Aktuellt. Ett SVT som då fortfarande förmedlade EGNA nyheter, hade reportrar utsända världen över och inte köpte in nyheter från större, internationella nyhetsbyråer som man tyvärr ofta gör idag.

För de som inte var med då, så var moraliserandet kring både spel, videovåldet och den "farliga" hårdrocken som en mild bris i jämförelse med hur samhället och moralpaniken artar sig idag. Nu är allt farligt, ord måste analyseras av proffs och sedan lindas in i ett ton bomull innan de kanske kan få yttras. Samhället är verkligen enormt annorlunda idag mot vad det var för 27 år sen 1990, yttrandefriheten är på tillbakagång och på amerikanska universitet protesterar korkade studenter numera MOT yttrandefrihet...

Avrundar det med one hit wondern "Sommaren i city".

Sommaren i City 1990...

Till och med USA's egen president vill dra in sändningstillståndet för de han inte tycker om.

Medlem

@Nilos:

Ja, tiden är ur led bildligt och bokstavligt talat. I takt med att jag blir allt äldre, börjar även uttrycket "det var bättre förr", kännas mer naturligt och rätt, något som jag aldrig hade trott jag skulle känna mig bekväm med att yttra för bara 10 år sedan. Det känns absolut allt annat än kul när jag upptäcker att det uttrycket inte längre känns som ett skrattretande och pinsamt skämt, utan något som jag till viss del kan sympatisera med.

Å andra sidan är dagens spel så otroligt mycket bättre att det känns som rena science fiction jämfört med 8-bits spelen till NES. Spelar just nu Middle Earth: Shadow of Mordor och det var länge, länge sen jag fastnade så totalt att jag nu har suttit uppe flera nätter i rad nu i helgen, glömt bort tiden totalt och hajar till först när jag märker att det börjar ljusna ute. Äldre spel har absolut sin charm, men ett sånt här spel fanns inte ens i mina vildaste drömmar när det inslaget sändes på Aktuellt 1990.

Medlem

@Banjo: Ja fy sjutton. Klarade rush n attack först långt senare med save states. Mest för att se hur hela spelet var då det blit ca 100 gånger lättare att klara

1
Skriv svar