Activision får patent som gynnar mikrotransaktioner

MEG
Medlem
Skrivet av Gaara:

Man måste ju spela mot bättre spelare för att bli bättre själv

Snart behövs inte det, bara du har pengar och vill betala


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Kan man inte tolka detta positivt? Inget annat bolag får göra detta!

Ambassadör
Xbox

Och hur mycket tror vi på att inget av det här, eller liknande, används i deras spel? Fy fan. Hearthstone verkar ju riggat, så det lär väl resten också vara.

Det är så här lootboxes och skit påverkar de som inte köper dem! (favoritargumentet för Stockholmssyndromarna som försvarar de här företagen är ju att "köp dem inte så stör det väl inte dig?")


signatur

Jump in.

Medlem
Avstängd

När detta slår igenom och blir "vedertaget" i majoriteten av alla stora multiplayer-spel så kan vi officiellt säga att: "Multiplayer-spel som var roliga är döda".

#MultiplayerSpelenVarRoligareFörr

Medlem
Skrivet av resoLehT:

Kan man inte tolka detta positivt? Inget annat bolag får göra detta!

Haha, gillar din positiva inställning. Tyvärr delar jag den inte.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

@TheConsul: man kan köpa "shortcuts" för att låsa upp alla vapen/gadgets i valfri klass. Inget jag stör mig på dock. De flesta har allt upplåst iaf och de sista vapnen är inte märkvärt bättre.

Medlem

https://youtu.be/YMLC6rX4Gts

Fuck you Activision!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Hellre dålig än utsugen, smörja!


signatur

Styret upp och däcken ner

@Gaara:

Så tänker jag också, frågan är väl bara hur mycket bättre? Det finns liksom en "utvecklingszon" förmodligen, om man på en skala 1-10 i skill är en 3:a så ska man helst spela med sådana som har 3,4,5 i skill för att bli bättre, spelar man med 9 och 10:or så är det för svårt och man lär sig inget. Sen betyder ju inte lvl i en MP spel alltid högre skill utan också antal timmar spelade. Vissa med high levl slår man ganska lätt fast man är lägre lvl, medans vissa i samma lvl som en själv är sjukt mycket bättre.

Om de nu måste använda sådan här matchmaking, så får man hoppas på är att spelutvecklarna är öppna med när de använder så att man är medveten om det.

Medlem
Medlem

Patenttroll eller vad

Medlem

@aT1C: jag ser ingen rycker på axlarna över det här

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

@Gaara: Jag skiter i om jag blir bättre eller ej. Jag vill bara ha roligt och jag vill inte betala en straffavgift för att jag är kass på ett datorspel. Då spelar jag hellre något annat.

Ja du borde spela något annat.

Medlem
Skrivet av MEG:

Snart behövs inte det, bara du har pengar och vill betala

Det må vara möjligt att köpa/låsa upp fördelar direkt men är du kass spelare så åker du på stryk ändå.

Medlem

Får man köpa /godmode on ?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Det må vara möjligt att köpa/låsa upp fördelar direkt men är du kass spelare så åker du på stryk ändå.

Inte nödvändigtvis så länge man får spela mot andra som är lika kassa.

Medlem

Detta är ju inte större skillnad än att alla Google Ads blir tex Mobiltelefoner om man söker på mobiltelefoner på en köpsite. Det skall bli intressant och se vad som händer med CoD serien nu; om folk inte matchas med kriterier som avser skicklighet/rank, vad händer då med E-sport elementet i just den serien?

För mig är denna meningen extremt ÄCKLIG

"In an implementation, when a player makes a game-related purchase, microtransaction engine 128 may encourage future purchases by matching the player (e.g., using matchmaking described herein) in a gameplay session that will utilize the game-related purchase. Doing so may enhance a level of enjoyment by the player for the game-related purchase, which may encourage future purchases. For example, if the player purchased a particular weapon, microtransaction engine 128 may match the player in a gameplay session in which the particular weapon is highly effective, giving the player an impression that the particular weapon was a good purchase. This may encourage the player to make future purchases to achieve similar gameplay results."

Detta är så djävulskt illa, jag hoppas att folk fattar vilken vedervärdig soppa allt detta är. Och sen betalar inte ett företag dyra pengar för ett patent med avsikten att "kanske" implementera det; produkten är med all säkerhet redan klar och fanns säkert med i Destiny-betan och WW2 betan. Just saying

Avstängd
Skrivet av aT1C:

Skulle EA göra något likadan så skulle det bli det bli så mycket kritik. Men att det är activision så rör man bara på axlarna.

Skitsnack. Activision har inte fritt fram att göra vad de vill, de är (nästan) lika vidriga som EA

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nja, jag tror Activison kommer få hård kritik, fast kanske inte riktigt lika hård som om det varit EA:s eller Ubisofts patent. Däremot hade det varit intressant att se reaktionerna om CD Projekt legat bakom. Tänker närmast på hur lite liv det blev om kritiken mot deras arbetsförhållanden, och hur många fler arga kommentarer det hade varit om det hade stått EA i rubriken där.

Det är precis så som du säger. Det finns ett oerhört hyckleri bland spelare, där det är okej när det företag som gör spel de gillar sysslar med fulspel och inte okej när det är andra företag. Jag tycker att ett system som ska försöka locka en sämre spelare att köpa bättre utrustning för att ha en större chans mot bättre spelare missgynnar all form av utveckling. Varför öva och försöka bli bättre när man kan köpa sig fram istället? Det kan knappast vara ett bra recept för framgång. Hela grejen luktar illa och jag är inte förvånad alls, tyvärr.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Med andra ord... Pay 2 win.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Skitsnack. Activision har inte fritt fram att göra vad de vill, de är (nästan) lika vidriga som EA

Jaså, kolla denna tråd och jämföra den med en EA tråd på detta forum, tanke på att det Activision gör är värre.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nja, jag tror Activison kommer få hård kritik, fast kanske inte riktigt lika hård som om det varit EA:s eller Ubisofts patent. Däremot hade det varit intressant att se reaktionerna om CD Projekt legat bakom. Tänker närmast på hur lite liv det blev om kritiken mot deras arbetsförhållanden, och hur många fler arga kommentarer det hade varit om det hade stått EA i rubriken där.

Där skrev du något, det skulle vara väldigt intressant att see hur folks skulle regera om CD Projekt red hade gjort något.

Medlem

Detta är ett skifte. Jag tror att det är ganska oundvikligt. Precis som med trängselskatten. Det var ett jävla liv i början, sedan anpassade sig massa sakta men säkert.

Detta betyder inte att jag är någon på de dark sajd.


signatur

Niet.

Medlem

Bra att det inte finns i något spel än, för när/om styggelsen gör det kommer jag aldrig köpa det spelet.

12
Skriv svar