Dead Space 2 sålde 4 miljoner ex – var inte tillräckligt

Medlem

Hade velat haft ett till Dead Space, men då som första delen, mera skräck å känsla.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Bojkotta EA!"
"Bojkotta Ubisoft!"
"Bojkotta Activision!"
"Bojkotta Warner Brothers!"

Ja, bojkotta allt och ha roligt med era generiska 2D pixelartspel som skyfflas ut över Steam som gödsel.

Jag har inte köpt något som jättarna givit ut på bra många år.
Inte för att allt är skit (även om mycket är generisk löpande bandet produkter) utan för att jag inte vill stödja en marknad där sådana bolag sätter ramarna för hur spel ska utformas.
CD Project med sin Witcher serie och uppkommande Cyberpunk 2077, Larian Studios med Divinity Original Sin 1 och 2, Warhorse Studios med kommande Kingdom Come: Deliverance.
Mindre spelutvecklingsbolag som även är utgivare för sina spel, och som sålunda har full kontroll över alla delar av produkten.
Det är sådana utvecklare jag vill stödja. Där flödar fortfarande kreativiteten, stoltheten, glädjen och tron på sin skapelse.
Såsom spelbranschen i stort var fram tills för något decennium sedan.
Tråkigt att behöva konstatera att det i det här fallet var mycket bättre förr, när spel var "för nördar, av nördar".
Idag är det för mycket pengar involverat, och då tar Excel-kostymerna över i hög grad.
Valve är ett annat tragiskt exempel på hur ett spelälskande litet bolag blev mätta och trötta pga alla miljarder $$ som Steam givit.

Avstängd
Skrivet av Sviskon:

Hade sålt mer om de släppt det via Steam från första början instället för att göra det exklusivt till deras Origin plattform.

^This. Dessutom hade de aldrig behövt lägga ner i närheten av så mycket pengar för marknadsföring.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag vet inte om det är du eller jag som missar något här, men det står att de TJÄNADE 30 dollar per sålt spel. Borde inte detta redan vara medräknat alla utgifter då?

Ah sant. Tänkte att det var snittet på hur mycket spelet såldes för (Många väntar med att köpa tills priset gått ner t.ex.) så aa, då var ju EA bara sjukligt giriga med sitt säljmål.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

^This. Dessutom hade de aldrig behövt lägga ner i närheten av så mycket pengar för marknadsföring.

Som så många andra har skrivit, det gjorde de. Det fanns på Steam Innan origin, det hjälpte inte.

Medlem

I det här fallet tycker jag dock man kan lasta EA till 100%. Vad trodde dom egentligen? Hur bra ett skräckspel än är, kommer det med stor sannolikhet inte att storsälja. Jag tycker ändå det här spelet säljer över förväntan men marknadsföringskostnaden samt publiceringsvalen för spelet är ju ett skämt. Tyvärr skrattar nog inte Visceral.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Bojkotta EA!"
"Bojkotta Ubisoft!"
"Bojkotta Activision!"
"Bojkotta Warner Brothers!"

Ja, bojkotta allt och ha roligt med era generiska 2D pixelartspel som skyfflas ut över Steam som gödsel.

Ha så roligt med era generiska on-rail corridor shooters med lootlådor och skit då.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

12
Skriv svar