Efter anklagelser om sexuellt trakasseri – gamingforumet NeoGAF har imploderat!

Medlem

@SilvaH: Ifall denna nyhet kränker dig med sitt upplevda politiska innehåll så rekommenderar jag att du helt enkelt slutar läsa liknande nyheter i framtiden och raskt klickar in på någon annan nyhet där du känner dig mer bekväm. Jag vågar påstå att majoriteten av nyheterna på FZ knappas kan upplevas vara av politisk natur, och det är ju lyckligtvis ingen dom tvingar dig eller andra som tycker som dig att varken läsa eller kommentera sådana nyheter som inte faller just dig i smaken.

Lycka till!

Inaktiv

@joary639: Vad i det jag skrev pekar på att problemet är väldigt stort?
Att sexbrottslingar finns i alla kulturer tror jag alla varit medvetna om väldigt länge, precis som att det finns mördare i alla kulturer.

Det intressanta i detta är ju t.ex. Virtanen som skrivit artikel efter artikel där han snackar skit om män, vilka svin män är, att bara kvinnor borde få rösta osv. när allt han egentligen pratat om är vilket svin han själv är. Gömmit sig bakom en "fin"(överjävlig) fasad.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jag håller med dig, men vänsterkrafterna som kidnappade #metoo håller inte med oss.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Makkapakka:

@Carl Johansson-Sundelius: Jag håller med dig, men vänsterkrafterna som kidnappade #metoo håller inte med oss.

Inte enig med dig på den fronten.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Det behöver du inte vara Vad är det du inte håller med om?

Skägg.
10 Chambers

@Makkapakka: att vänstern skulle ha kidnappat narrativet. Lika lite som att högern kidnappat det med sitt ”men kolla på de hör problemen då!”.


signatur
Medlem

@Makkapakka: Hur då? Som vanligt gissar jag att du inte kan ange ett enda exempel, lika bra nu att jag ger dig en placeholder för ett pepe-svar;

Medlem
Skrivet av anon_306295:

@joary639: Vad i det jag skrev pekar på att problemet är väldigt stort?
Att sexbrottslingar finns i alla kulturer tror jag alla varit medvetna om väldigt länge, precis som att det finns mördare i alla kulturer.

Det intressanta i detta är ju t.ex. Virtanen som skrivit artikel efter artikel där han snackar skit om män, vilka svin män är, att bara kvinnor borde få rösta osv. när allt han egentligen pratat om är vilket svin han själv är. Gömmit sig bakom en "fin"(överjävlig) fasad.

Jo som du skriver så finns de alla kulturer och sammanhang så då borde man väl egentligen inte bli förundrad över att Virtanen var en av dem. Cissi Wallin har skrivit mycket om detta i flera år så det har varit ganska känt att det var Virtanen (även om hon inte namngav honom förrän nu).
Sedan kan jag tycka det är märkligt att Assange som själv verkar vara samma skrot och korn skriver den twitten.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv
Skrivet av joary639:

Jo som du skriver så finns de alla kulturer och sammanhang så då borde man väl egentligen inte bli förundrad över att Virtanen var en av dem. Cissi Wallin har skrivit mycket om detta i flera år så det har varit ganska känt att det var Virtanen (även om hon inte namngav honom förrän nu).
Sedan kan jag tycka det är märkligt att Assange som själv verkar vara samma skrot och korn skriver den twitten.

Fast Assange verkar enligt mig iaf inte vara samma skrot och korn.
Det är rätt stor skillnad på att droga ner någon och våldta den, eller försöka ha sex med 14-åringar och på anklagelserna Assange hade mot sig. Det är även mycket som är skumt med de anklagelserna:
https://genusnytt.wordpress.com/2011/02/14/las-hennes-egen-st...

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Fast Assange verkar enligt mig iaf inte vara samma skrot och korn.
Det är rätt stor skillnad på att droga ner någon och våldta den, eller försöka ha sex med 14-åringar och på anklagelserna Assange hade mot sig. Det är även mycket som är skumt med de anklagelserna:
https://genusnytt.wordpress.com/2011/02/14/las-hennes-egen-st...

Orkar inte läsa allt "foiliehattkonspiratoriskt" men det lilla jag titta över så stärker det min tro i att han är ett arsle.
Visst finns det grader i helvetet.. Men att han ger sig in i #metoo debatterat får han iaf i mina ögon framstå väldigt världsfrånvänd.
Om det nu inte var våldtäkt så hade han förmodligen inte blivit fälld för det. Det är fan inte så lätt att fälla någon för våldtäkt även när det är uppenbart att det skett. Men självklart ska det göras en utredning, vilket inte gick när han stack..


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Nedan är mitt exempel och resonemang.

@robinsxe: Mitt exempel är SD tanten som nekades tala pga sin partitillhörighet, oavsett ifall hon var utsatt eller inte.
Källa.

Det är det enda kända exemplet, men har svårt att tro att det skulle vara ett isolerat beteende.
Vilka bevis har du för att det inte är så?

@joary639: Jodå, hur lätt som helst att fälla om USA är ute efter honom, vilket de är. Då spelar inte bevis så stor roll, se på TPB "rättegången"...

Skägg.
10 Chambers

@Makkapakka: Läste artikeln. Undrar hur det hade sett ut om SD-sympatiserande människor anordnade en likadan manifestation och en vänsterpartist hade velat tala. Förmodligen samma effekt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Makkapakka: Läste artikeln. Undrar hur det hade sett ut om SD-sympatiserande människor anordnade en likadan manifestation och en vänsterpartist hade velat tala. Förmodligen samma effekt.

Fint antagande.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av unavailable:

Fint antagande.

Absolut, jag spekulerar, eftersom SD-sympatisörer inte anordnat en egen manifestation. Hade du något att tillföra diskussionen utöver att poängtera något som var självklart när jag inledde resonemanget med ”undrar hur”?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Makkapakka: Läste artikeln. Undrar hur det hade sett ut om SD-sympatiserande människor anordnade en likadan manifestation och en vänsterpartist hade velat tala. Förmodligen samma effekt.

Det får vi förmodligen aldrig veta.

Jag kan tycka att politiska nyheter inom spelvärlden bör tas upp, men dom skall framställas helt objektivt. Den här artikeln håller den standarden, och det är bra. Idag blandar utvecklare in politik i sina spel, och det är något som jag är emot. Man ska inte ta en politisk ställning när man utvecklar spel, och om man nu måste göra det så bör man tydliggöra det. Som t.ex. Detta spel är riktat att misskreditera nazister Mvh AFA developers (ett exempel).

Man ska vara tydlig med det man gör. Likadant med streamare som vill uttrycka sig rasistiskt, så bör denne förvarna eventuella följare att kanalen har en viss struktur och politisk agenda. Då är det okej, enligt mig. Men att vara en smygis och köra med dubbla måttstockar funkar inte.

Var tydlig med vad man står, så är det okej.

Medlem

Hur folk kan försvara neogaf eller tycka att deras "regler" var okej, kan jag inte förstå. Deras moderatorer bannar om man har åsikter som skiljer sig från deras. Det finns mängder med ban meddelanden att läsa om man så vill.

här är några få exempel på hur deras trådar kunde se ut
https://archive.is/9VHzB
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/001/306/735/4f3....

Det finns till och med spel som man inte får diskutera.
Om man går tillbaka och kollar på äldre trådar så kan det vara upp till hälften som är bannade.

Hoppas det förblir nedstängt.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Det, till skillnad från vad som hände är, spekulationer. Detta är fakta.

Medlem

@Ricomaniac: Så vad du säger är att det är okej att vara nazist. Bra, då vet vi var du står.

Medlem
Skrivet av robinsxe:

@Ricomaniac: Så vad du säger är att det är okej att vara nazist. Bra, då vet vi var du står.

Öh? Om folk nu vill vara det så kan du inte göra något åt det, förutom att försöka övertyga om att det inte är så konstruktivt att vara det. Eller har jag fel?

Du kan aldrig förbjuda folk från att ha en åsikt. Min åsikt är inte nazistisk, utan ultra-liberal i så fall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ricomaniac:

Det får vi förmodligen aldrig veta.

Jag kan tycka att politiska nyheter inom spelvärlden bör tas upp, men dom skall framställas helt objektivt. Den här artikeln håller den standarden, och det är bra. Idag blandar utvecklare in politik i sina spel, och det är något som jag är emot. Man ska inte ta en politisk ställning när man utvecklar spel, och om man nu måste göra det så bör man tydliggöra det. Som t.ex. Detta spel är riktat att misskreditera nazister Mvh AFA developers (ett exempel).

Man ska vara tydlig med det man gör. Likadant med streamare som vill uttrycka sig rasistiskt, så bör denne förvarna eventuella följare att kanalen har en viss struktur och politisk agenda. Då är det okej, enligt mig. Men att vara en smygis och köra med dubbla måttstockar funkar inte.

Var tydlig med vad man står, så är det okej.

Jag har fortfarande svårt att se det politiska i att ett spelforum stängs för att dess ägare outats som ett rövhål. Jag tycker också, och här verkar våra åsikter skilja sig, att spelkreatörer ska få göra vad de vill, utan att behöva ursäkta sig eller sätta på några trigger-dekaler. Annars skulle spel som Bioshock aldrig ha existerat.

Skrivet av tjorb:

Hur folk kan försvara neogaf eller tycka att deras "regler" var okej, kan jag inte förstå. Deras moderatorer bannar om man har åsikter som skiljer sig från deras. Det finns mängder med ban meddelanden att läsa om man så vill.

här är några få exempel på hur deras trådar kunde se ut
https://archive.is/9VHzB
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/001/306/735/4f3....

Det finns till och med spel som man inte får diskutera.
Om man går tillbaka och kollar på äldre trådar så kan det vara upp till hälften som är bannade.

Hoppas det förblir nedstängt.

Efter själv blivit ifrågasatt kring moderering otaliga gånger vill jag ändå ställa mig på deras sida i just denna detalj. Ett forums regler är helt upp till de som driver det, är man inte överens med dem får man helt enkelt söka sig någon annanstans, eller starta ett alternativ.

Skrivet av Makkapakka:

@Carl Johansson-Sundelius: Det, till skillnad från vad som hände är, spekulationer. Detta är fakta.

Haha, ja, men det ger ändå ett perspektiv.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Fast bara spekulationsperspektiv. Tills det hänt, så får vi stå oeniga

Medlem

Jag har aldrig hört talas om NeoGAF men detta metoo har jag hört dagligen i en vecka nu.
När kommer det en # tafsapå ? Det var det första jag tänkte. Alltså att lyfta fram att något är okej, istället för att det inte är det, det hade varit lite annorlunda men som nyheterna ser ut idag så måste man döma folk och hänga ut de i media. Det ger klicks.

Att mystiska, farliga, spännande, intressanta, betydelsefulla, spontana... män är mer attraktiva än män som inte är bra på att sälja sig själv, som inte är manipulativa är ju dessutom fakta, alfa hannen är mer lockande och historiskt sett så är det överlevnad. Till och med sådana som Charles Manson har ju groupies och där skulle man inte klaga på tafsningar, eftersom det är rätt person som tafsar, så det här med metoo är lite motsägelsefullt. Att personer ångrar ett gammalt ragg eller en gammal relation och sen säger att de är kränkt eller utsattes för sexuella trakasserier 10 år senare, det blir bara fånigt. Sen finns det ju naturligtvis riktiga kränkningar och trakasserier.

Regeringen pratar om en Samtyckeslag, vilket får mig att minnas en video. Är det så här vi vill ha sex i fortsättningen, ganska avtändande va?
Söders Hjältar, del 16 - Middagen 2 minuter in i videon:
https://youtu.be/rh2H6kBbH3I?t=2m

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@Carl Johansson-Sundelius: #metoo blandade ju in politik på hemmaplan när de förbjöd en kvinna som varit utsatt för att tala, pga hennes politiska övertygelse. Så jodå, politik finns det gott om när #metoo tas upp.

Skrivet av Makkapakka:

@Carl Johansson-Sundelius: Jag håller med dig, men vänsterkrafterna som kidnappade #metoo håller inte med oss.

Skrivet av Makkapakka:

@Carl Johansson-Sundelius: Fast bara spekulationsperspektiv. Tills det hänt, så får vi stå oeniga

Ditt eget resonerande om "vänsterkrafter" är även det "spekulation" då arrangörerna kring manifestationen mycket väl kan ha tackat nej till Jessica Holmeberg av rädsla av att hon skulle göra invandringsfientlig politik kring det som drabbat henne snarare än att ha berättat om vad som hänt utan att blanda in etniciteter.
Poängen är väl att #metoo inte är att förringa i sig bara för att några arrangörer väljer vilka som ska få "komma till tals" eller inte? Med det sagt tycker jag att det är självklart att ingen ska behöva tystas pga. partipolitisk tillhörighet, men det hade verkligen äcklat mig ifall någon hade använt sina egna obehagliga erfarenheter till att lyfta fram sina partipolitiska åsikter.
Jag själv tar mig friheten att lyfta fram det som ett spekulationsperspektiv.

Sedan kan man ju också ta ett steg tillbaka och notera hur du Makkapakka kidnappar #metoo och den här nyheten och gör det till ett verktyg för din förmodade högerpolitik då du stämplar dessa enstaka arrangörer som "vänsterkrafter" och för perspektivet bort från själva #metoo-rörelsen till något slags snuttefilt åt SD.

#metoo-rörelsen är inte dessa "arrangörer", ifall det nu har undgått dig, utan handlar om att visa på kvinnors utsatthet av män, oavsett hudfärg eller politiskt väderstreck. Du är fri att peka fingrar vart du vill, men jag föredrar att fokusera på det istället.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Jag har aldrig hört talas om NeoGAF men detta metoo har jag hört dagligen i en vecka nu.
När kommer det en # tafsapå ? Det var det första jag tänkte. Alltså att lyfta fram att något är okej, istället för att det inte är det, det hade varit lite annorlunda men som nyheterna ser ut idag så måste man döma folk och hänga ut de i media. Det ger klicks.

Att mystiska, farliga, spännande, intressanta, betydelsefulla, spontana... män är mer attraktiva än män som inte är bra på att sälja sig själv, som inte är manipulativa är ju dessutom fakta, alfa hannen är mer lockande och historiskt sett så är det överlevnad. Till och med sådana som Charles Manson har ju groupies och där skulle man inte klaga på tafsningar, eftersom det är rätt person som tafsar, så det här med metoo är lite motsägelsefullt. Att personer ångrar ett gammalt ragg eller en gammal relation och sen säger att de är kränkt eller utsattes för sexuella trakasserier 10 år senare, det blir bara fånigt. Sen finns det ju naturligtvis riktiga kränkningar och trakasserier.

Regeringen pratar om en Samtyckeslag, vilket får mig att minnas en video. Är det så här vi vill ha sex i fortsättningen, ganska avtändande va?
Söders Hjältar, del 16 - Middagen 2 minuter in i videon:
https://youtu.be/rh2H6kBbH3I?t=2m

"Sen finns det ju naturligtvis riktiga kränkningar och trakasserier."...
Det glädjer mig att du uppmärksammat den detaljen, jag var rädd att du enbart trodde att #metoo handlade om bittra kvinnor som "...ångrar ett gammalt ragg eller en gammal relation".

Borde jag anta att ditt inlägg, som jag personligen uppfattade som ovanligt menlöst enbart skrevs för att "ge klicks"?

Medlem
Skrivet av Ender:

"Sen finns det ju naturligtvis riktiga kränkningar och trakasserier."...
Det glädjer mig att du uppmärksammat den detaljen, jag var rädd att du enbart trodde att #metoo handlade om bittra kvinnor som "...ångrar ett gammalt ragg eller en gammal relation".

Borde jag anta att ditt inlägg, som jag personligen uppfattade som ovanligt menlöst enbart skrevs för att "ge klicks"?

Jag syftar bland annat på hur Aftonbladet skriver om detta, alla jag pratar med även tjejer tycker att fokus är lite fel. Men det är viktigare att hänga ut folk och skapa sensationsnyheter för att trycka ner specifika personer, speciellt när hela produktionsbolaget visste om allt, som i Martin Timells fall, som Lulu säger. Det handlar inte om att vara bitter, men ska allting som man ångrar räknas som en kränkning, då är man bara ett offer istället för att försöka reda ut ett problem, vad vinner samhället och kvinnokampen på det?

Medlem

@Ender: Lustigt du säger det, jag har inte nämnt någon politik, förutom den uppenbara kidnappningen av #metoo.
Grejen med att inte tillåta henne tala, de hade enkelt kunnat preppa alla talare innan och säga "absolut ingen politik av detta, i någon form." Sedan enkelt bryta micken om någon ändå skulle få för sig att göra det.

Medlem

@Hajfena: Bra förtydligande, men när har någonsin Aftonbladet och liknande media varit annat än kass sensationsjournalistik? #metoo bör ju inte tas mindre på allvar bara för att vissa skvallerblaskor använder kampanjen för att sälja klick och lösnummer.

Medlem

@Makkapakka: När du säger ”vänsterkrafter kidnappar” istället för ”arrangörerna tillät inte” så låter det väldigt politiskt i mina öron. Inte heller definieras #metoo av vad några manifestarrangörer i Sverige gör, vilket jag tycker du får det att låta som i ditt inlägg.
Det kanske inte var din avsikt, men de senaste åren så har det talats väldigt mycket om vänstermedier, vänsteretablissemang, extremfeminister, åsiktskorridorer och PK etc varje gång någon råkat nämna en våldtäkt utan att direkt blanda in etniciteter i samma mening. Jag tycker det vore väldigt tråkigt att börja tala om #metoo-uppropet som något ”extremfeministiskt påfund” och därefter avfärdiga det som något sådant.

Medlem

@Spit: Det är tyvärr alldeles för vanligt att den som blir utsatt inte förmår att göra annat än klanka ner på sig själv.

123
Skriv svar