God of War-regissören försvarar linjära spel

Medlem

Beror helt enkelt på hur det utförs. Open world tenderar att vara ett minfält för utvecklare dock för många lägger helt enkelt in mini-uppdrag/capture points som alla utförs identiskt och är helt enkelt busywork ofta för att låsa upp fast travel punkter m.m.
Visst om det fanns något intressant mellan dessa punkter så kan man acceptera det men oftast är det bara restid och repetition som slutar med att man tröttnar på spelet. Många open world spel hade helt enkelt kunnat skära ut typ 30% av innehållet och resultatet hade varit ett bättre spel.

Finns få saker som slår ett utmärkt open world spel dock.

Medlem

The Last of Us, som i min mening är världens bästa spel, är linjärt. Witcher 3, som jag betraktar som det näst bästa, är det inte. Kort sagt; ett bra spel är ett bra spel oavsett format.

Linjärt ska hur som helst inte underskattas. Lättare att kräma in en solid story i ett mer linjärt spel, i varje fall för en studio med begränsad bjdget. Öppenhet bara för öppenhetens blir sällan bra. Lex. Andromeda, liksom.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag gillar mest cirkulära spel

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Gillar oftast inte linjära spel. Kan inte komma på det senaste jag gillade. Men det är nog också för att jag avskyr storydrivna spel med massa filmsekvenser.
Dark Souls och Deus Ex har en perfekt mängd frihet.

Sen gillar jag förvisso inte Skyrim eller The Witcher 3 heller. Eller Far Cry. Trist. Jag spelar inte spel för att gå runt och samla på blommor.

Kanske blir Ubisofts framtida satsning en "garden simulator"!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar