Lootlådorna haglar över Normandie i Call of Duty: WWII

Robot
Lootlådorna haglar över Normandie i Call of Duty: WWII

En snabb kik på det sociala området från spelet.

#call-of-duty-ww2


Gen
Medlem

Vilken hemsk tid vi lever i - jädrans lootlådor överallt.

Ambassadör
Xbox

Usch, gräsligt.


signatur

Jump in.

Geeks Gaming

Suck... även om jag gav upp hoppet under betan så hjälper inte detta... spel på 500-600kr. Får du allt? Nä för redan dag ett så släpps en extra karta... men bara om du har köpt ett 500kr season pass. Men vänta... de blir bättre... Trött på att ligga efter? Inte vara lika bra som någon annan? Varför inte köpa lite ingame lådor för riktiga pengar och få bättre saker än de som inte köper lådor?
CoD som en gång i tiden va ett av de bästa spelen som fanns. Hade utmanat alla som sagt något annat till roshambo. Men nu... suck

Medlem
Skrivet av Gen:

Vilken hemsk tid vi lever i - jädrans lootlådor överallt.

Bara att tacka Blizzard för.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

@Remus: Fast Blizzard har ju bara kosmetiska items i sina lådor.

Geeks Gaming
Medlem
Skrivet av Welo:

@Remus: Fast Blizzard har ju bara kosmetiska items i sina lådor.

Ja fast det är just det argumentet som startade detta och nu sitter vi i skiten. Spelutgivare börjar med kosmetiska prylar, ser att folk drägglar och försvarar det medan pengarna flödar in. De bara fortsätter att tänja på gränserna för att se vad de kan komma undan med.

Loot boxes är manipulativa, glorifierade lotterier och förstör spelindustrin oavsett om de är kosmetiska eller inte.

Medlem

Ha ha, ett sånt jävla spel kan man ju inte köpa och spela. Det är ju helt vanställt.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem
Skrivet av Welo:

@Remus: Fast Blizzard har ju bara kosmetiska items i sina lådor.

Men glöm inte att köpa dem NU NU NU för de är bara tillgängliga i två veckor!!

Medlem

Lootlådor? Heh... verkar som de inte vill ha mina pengar heller. Först EA med nya Battlefront och nu Activision. För ett gäng år sedan så började jag köpa bra många fler nya spel och mitt Steam-bibliotek är packat med både nya och gamla spel, men nu verkar det som att det svänger tillbaka till piratandet så att jag inte är med och stödjer detta otyg som infekterat spelmarknaden som en cancer... bra jobbat Activision! Bra jobbat EA! Det var väl detta ni ville? Eller? Det räckte inte med att ni fick ner piratandet, ni blev giriga och nu vill ni kräma ut varje krona ur mig som sista kaviaren ur tuben... ironiskt nog får det motsatt effekt.

Ni får iaf inte en krona av mig förrän ni upphör med detta. Blir inget Battlefront. Inget Call of Duty. Blir inget Assassins Creed Origins. Och fortsätter detta i kommande spel som nya Far Cry osv så skippar jag det också.

Köpte dock kompletta collector's edition av The Witcher 3. Bra grabbar de där polackerna, de vet hur man tilltalar spelarna. Gör ett bra spel, släpp det till bra pris och alla är nöjda.

Medlem

Rösta med plånboken då men jag kan slå vad att alla ni som klagar kommer köpa spelet ändå.

Avstängd
Skrivet av Welo:

@Remus: Fast Blizzard har ju bara kosmetiska items i sina lådor.

Lvl boost, köp guld för riktig valuta etc. Blizzard är inte alls "bara kosmetiska".

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Lvl boost, köp guld för riktig valuta etc. Blizzard är inte alls "bara kosmetiska".

Det har ju dock inte med lootlådor att göra.

Däremot måste väl Hearthstone card packs räknas som lootlådor? Så inte bara kosmetik.

Jag tycker dock att det är acceptabelt om det endast rör sig om kosmetiska prylar. "Gränserna töjs mer och mer", ja men då handlar det ju inte om "endast kosmetik" längre. Tycker inte det är svårt att avgöra vilket som är vilket. Om det "sparar tid", är "lite bekvämare" eller ger ett rent övertag spelar ingen roll. Inget som på något sätt underlättar eller påverkar ens spelande ska kunna köpas för pengar, sen skiter jag i om du vill ha en röd eller blå kniv.

Edit: Tycker fortfarande det är tråkigt att saker ska kunna köpas för pengar, men jag tror inte vi kommer undan det, så då kan jag köpa (ej bokstavligen) kosmetiska ting.

Medlem

Alla dessa förbannade lootlådor!!

Medlem

@Barkbiten: Du har helt rätt i det du skriver. Sen hade jag glömt helt att man kan köpa lootlådor i deras spel. Trodde man bara fick dom när man levlade.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Lootlådor? Heh... verkar som de inte vill ha mina pengar heller. Först EA med nya Battlefront och nu Activision. För ett gäng år sedan så började jag köpa bra många fler nya spel och mitt Steam-bibliotek är packat med både nya och gamla spel, men nu verkar det som att det svänger tillbaka till piratandet så att jag inte är med och stödjer detta otyg som infekterat spelmarknaden som en cancer... bra jobbat Activision! Bra jobbat EA! Det var väl detta ni ville? Eller? Det räckte inte med att ni fick ner piratandet, ni blev giriga och nu vill ni kräma ut varje krona ur mig som sista kaviaren ur tuben... ironiskt nog får det motsatt effekt.

Ni får iaf inte en krona av mig förrän ni upphör med detta. Blir inget Battlefront. Inget Call of Duty. Blir inget Assassins Creed Origins. Och fortsätter detta i kommande spel som nya Far Cry osv så skippar jag det också.

Köpte dock kompletta collector's edition av The Witcher 3. Bra grabbar de där polackerna, de vet hur man tilltalar spelarna. Gör ett bra spel, släpp det till bra pris och alla är nöjda.

Dude, CoD har haft LEVEL-system & lootlådor i flera år. Genom lootlådorna får du ingenting du inte får genom att bli max level i multiplayer-delen. Förutom SKINS! Själva grinden i början av ett multiplayer-spel är ju kul?

Folk nu för tiden ser ordet "lootlåda" och imploderar. Multiplayer-spel idag handlar allihopa om att levla o få något nytt. Sen att den som är lat eller har för mycket pengar, väljer att köpa lådor? Rör mig inte alls. Så länge det inte är Pay2Win! Vilket jag aldrig upplevt att det varit i ett spel jag spelat iaf. Inte ens Star Wars grejen förstod jag kriget om. Hade aldrig köpt en låda för att få en perk till en Hero. Roligare att grinda material för att sen bygga det där kortet.

Medlem
Skrivet av Gen:

Vilken hemsk tid vi lever i - jädrans lootlådor överallt.

Och gnället över pixlar som man inte behöver köpa eller ens bry sig om likaså.

I dessa lådor får man inget som man inte kan grinda till sig själv. Om du inte vill ha dem.. köp dem inte då.. däremot kan man ju undra varför folk spammar varenda kommentarfält med liknande kommentarer som dina.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Dude, CoD har haft LEVEL-system & lootlådor i flera år. Genom lootlådorna får du ingenting du inte får genom att bli max level i multiplayer-delen. Förutom SKINS! Själva grinden i början av ett multiplayer-spel är ju kul?

Folk nu för tiden ser ordet "lootlåda" och imploderar. Multiplayer-spel idag handlar allihopa om att levla o få något nytt. Sen att den som är lat eller har för mycket pengar, väljer att köpa lådor? Rör mig inte alls. Så länge det inte är Pay2Win! Vilket jag aldrig upplevt att det varit i ett spel jag spelat iaf. Inte ens Star Wars grejen förstod jag kriget om. Hade aldrig köpt en låda för att få en perk till en Hero. Roligare att grinda material för att sen bygga det där kortet.

Vadå folk nu för tiden imploderar när de ser lootlåda? Du tror inte det har något att göra med att detta har hållt på i över 5 år ända sedan spelutvecklare dragit in free to play modellen som mobil marknaden haft ännu längre. Kolla hur det ser ut där idag, allt är skit med tusentals kloner, microtransaktioner och lootboxes. Sen kommer du här och tycker folk "överreagerar" när man säger ifrån då vi fått mer än 5 AAA-spel bara i år som säljs till fullpris med microtransaktioner varav några har seasonpass på det också.

Ja och det är därför jag avskyr multiplayer som det ser ut idag, spelar ingen roll hur skit spelet är så länge det finns "progression" och lootboxes. Om spelet inte kan stå på egna ben utan 80 timmar grind för att få folk att fortsätta spela är spelet verkligen värt att spela då?

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Vadå folk nu för tiden imploderar när de ser lootlåda? Du tror inte det har något att göra med att detta har hållt på i över 5 år ända sedan spelutvecklare dragit in free to play modellen som mobil marknaden haft ännu längre. Kolla hur det ser ut där idag, allt är skit med tusentals kloner, microtransaktioner och lootboxes. Sen kommer du här och tycker folk "överreagerar" när man säger ifrån då vi fått mer än 5 AAA-spel bara i år som säljs till fullpris med microtransaktioner varav några har seasonpass på det också.

Ja och det är därför jag avskyr multiplayer som det ser ut idag, spelar ingen roll hur skit spelet är så länge det finns "progression" och lootboxes.

Om spelet inte kan stå på egna ben utan 80 timmar grind för att få folk att fortsätta spela är spelet verkligen värt att spela då?

De flesta verkar räkna det som ett bra spel om man får ut 80 timmar av ett spel. Vem säger att spelet inte kan stå på egna ben? Att det finns lootlådor verkar tydligen vara något kriterium för folk som inte gillar företag att klanka ned på dessa extra mycket. Du låter bokstavligen som någon som tvingats betala för något du inte vill ha.

Medlem

Bra video.
Var lite sugen på spelet i fråga men är nu "botad".
Vilken stämningsdödare med den grafiska implementationen.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

De flesta verkar räkna det som ett bra spel om man får ut 80 timmar av ett spel. Vem säger att spelet inte kan stå på egna ben? Att det finns lootlådor verkar tydligen vara något kriterium för folk som inte gillar företag att klanka ned på dessa extra mycket. Du låter bokstavligen som någon som tvingats betala för något du inte vill ha.

Du verkar ju missat totalt vad jag skrev. Måste du ha progression för att fortsätta spela det så är det enligt mig inte ett bra spel. Ett bra spel är något du kommer tillbaka till för gameplays skull inte för lootlådornas eller nya unlocks skull. Ända anledningen till att något skulle ta 80 timmar att grinda är för att spelutvecklaren medvetet gjort det så för att spelaren ska tvingas att köpa lootboxes (vilket är manipulativt) eller ta en annan genväg. Vad är då poängen med att spela det från första början.

Du får tro vad du vill men jag ogillar alla företag som kör med lootboxes och det bör stanna i f2p där det hör hemma.

Ja är det inte det som är poängen med dem? Att spelare vill ha dem så man manipuleras att köpa virtuella lådor istället för att bara direkt köpa ett skinpack som förr så jag måste köpa en jävla lootlåda. Men du har rätt i att det är frivilligt men det innebär knappast att man inte får kritisera dem när de sabbar spel.

Medlem

@Barkbiten: 5-600 kr för ett spel som innehåller ett bra basutbud ser jag som rimligt. Gillar jag verkligen spelet och vill ha mer? Då köper jag en DLC. Vill jag att mina motståndare ska bli dödade av ett coolare utseende på vapnet/gubben än deras egna? Då köper jag lootbox.

Alla har valet att inte köpa. Att avskriva spel bara för att det innehåller extra material som är frivilligt: sjukt.

Dessutom, hellre att man släpper extra kartpaket gratis för att hålla ihop ett community och sen slänger in kosmetiska lootboxar. Dit har inte riktigt Activision kommit än, men EA har delvis gjort det.

Medlem

@Barkbiten: Hur länge det tar beror helt på hur skicklig spelaren är på spelet. Jag betvivlar starkt att det tar 80h att låsa upp samma unlocks som man kan få i lootboxes. Och så länge som man kan låsa upp samma saker genom vanligt grindande så är detta ett storm i ett vattenglas. Alltså folk gnäller för att de inte förstår bättre.

Skrivet av LARRYLUKE:

@Barkbiten: 5-600 kr för ett spel som innehåller ett bra basutbud ser jag som rimligt. Gillar jag verkligen spelet och vill ha mer? Då köper jag en DLC. Vill jag att mina motståndare ska bli dödade av ett coolare utseende på vapnet/gubben än deras egna? Då köper jag lootbox.

Alla har valet att inte köpa. Att avskriva spel bara för att det innehåller extra material som är frivilligt: sjukt.

Dessutom, hellre att man släpper extra kartpaket gratis för att hålla ihop ett community och sen slänger in kosmetiska lootboxar. Dit har inte riktigt Activision kommit än, men EA har delvis gjort det.

Vill se samma typ av system som EA/Dice kör med BF One. Alltså att man kan spela på banorna oberoende om man har DLC eller inte.. däremot kanske man får någon form av "begränsning" pga. detta. BF One har t.ex. att man inte får EXP om man spelar banor man inte köpt i DLC paket. På så sätt så finns det incitament att köpa DLC paket men man segmenterar inte communityn.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

@Barkbiten: 5-600 kr för ett spel som innehåller ett bra basutbud ser jag som rimligt. Gillar jag verkligen spelet och vill ha mer? Då köper jag en DLC. Vill jag att mina motståndare ska bli dödade av ett coolare utseende på vapnet/gubben än deras egna? Då köper jag lootbox.

Alla har valet att inte köpa. Att avskriva spel bara för att det innehåller extra material som är frivilligt: sjukt.

Dessutom, hellre att man släpper extra kartpaket gratis för att hålla ihop ett community och sen slänger in kosmetiska lootboxar. Dit har inte riktigt Activision kommit än, men EA har delvis gjort det.

Varför måste det vara en lootbox dock? Varför inte bara ge mig valet att direkt köpa det jag vill ha? Svaret är att de tjänar galet mycket mer på lootboxes för du får antagligen en massa värdelös skit innan du fått skinet du ville ha från början.

Du menar material som utvecklaren medvetet har låst bakom glorifierade hasardspel istället för att bara sälja det som normalt dlc. Svaret på det är väl att det inte är en jävel som skulle betala dlc för att få några sprays och porträtt så de fyller ut lootlådorna med det istället.

Skitsnack. Det är Activision och Ea vi pratar om här, de har råd flera gånger om att släppa maps gratis. Det är bara ren girighet som förhindrar dem från det. Varför inte släppa singleplayer expansioner istället eller riktiga skinpacks som inte kostar dem ett skit att göra. Men som sagt de tjänar ju inte lika mycket på det....

Medlem
Skrivet av Dizzz:

@Barkbiten: Hur länge det tar beror helt på hur skicklig spelaren är på spelet. Jag betvivlar starkt att det tar 80h att låsa upp samma unlocks som man kan få i lootboxes.

Jag har 223 timmar i Battlefield 4 och har fortfarande inte låst upp allt i det så att påstå att de inte medvetet gör att det ska ta lång tid är ganska naivt.

Medlem

Tyvärr bara en tidsfråga innan spelbranchen går mot sin nästa stora krash..
Se bara på hur mobilspelen som var "spelens framtid" nu bara är copy paste av samma spel där lite eller inget gameplay finns men man kan köpa gems för 999kr så man kan kanske kan få progress... se loot boxes, hero collect games med mera .. nu med shadow of mordor så är även loot boxarna i single player AAA spel på både pc och konsol .. trist och när spel branchen väl inser hur långt det gått så är krashen för sen att stoppa ... det har hänt förut för enorma företag (kolla på wrestling i usa deras största företag under 80-90 talet se WCW dom gjorde samma sak enorma mänger pengar var inte nog utan dom ville ha Alla pengar och krashade)

Medlem

I sig, i det enskilda fallet, är det kanske inte så hemskt med lootlådor. Det är också farligt nära nånting som faktiskt är kul, normalt och bra: att helt enkelt hitta loot. Men i ett större perspektiv känns det helt enkelt inte snyggt.

Det är som att spelföretagen har delat upp sig i två gäng vid ett långt matbord där det ena gänget lugnt och metodiskt sitter och äter torftig men näringsriktig och ärlig mat. Men det andra gänget har inte kunnat hejda sig, utan slängt sig över godsakerna, innan nån sagt var så god. De trycker munnarna fulla av tryffel och silar kaviar mellan tänderna, smaskar oerhört högt, vissa ser ont galna ut, vissa bara bortkommet osäkra.
Visst, maten stod där och det fanns inga regler om att man inte får göra som de gör. Men det lämnar en fadd bismak hos de som bevittnar spektaklet.

KoP
Medlem

Lootlådor i spel är cancer. Måste vara något påfund för att locka P12'or att spela. Levelbaserade/XP belöningar är dessto bättre istället för random skräp som droppar.

Lootlådor är bara där för att ge en billig, snabb "belöning" vilket skapar ett beroende hos spelaren. Lite som spel och dobbel, små belöningar håller kvar spelaren. -_-

Avstängd

@ulpmaster: Branschen kommer knappast krascha, med tanke på hur många som faktiskt köper spel, men det är nog en och annan utvecklare/förläggare som det kommer knasa för.

Mobilspel har heller aldrig varit "spelens framtid".

12
Skriv svar