Våra erfarenheter av OPTIKER?

Medlem
Våra erfarenheter av OPTIKER?

Den här tråden syftar till att samla och diskutera våra egna erfarenheter av olika optiker.

Jag är 30+ har burit glasögon i drygt 1½ år. Det börjar bli dags att titta på att ersätta dem jag har.
Det främsta synfel som jag har är "astigmatism" - vilket jag förstått kan va lite småkrångligt att hitta perfekta glasögon till (Se Figur 1).

Figur 1: Bilden visar hur synfel kan korrigeras:
1. Närsynhet (myopi),
2. långsynthet / översynthet (hyperopi) och
3. brytningsfel (astigmatism)

Erfarenhet av Synsam

Jag har en dålig erfarenhet ifrån en synundersökning hos Synsam i Skövde år 2016. Överlag var de väldigt sparsamma i kommunikationen och var svåra att ha och göra med. Dessutom sparade de resultatet i sin egna databas ifall jag bestämmer mig för att göra ett par glasögon. Så jag fick betala drygt 200kr för en undersökning vars resultat de behöll för sig själva.

Jag är tveksam till att göra en undersökning hos Synsam igen.
Jag är öppen för att besöka optiker i både Göteborg och Stockholm.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

De topp 3 bästa optikerna i Sverige (enligt en rankinglista av 1188 optiker på Reco.se):

De bästa optikerna i Stockholm och Göteborg

Tidig slutsats

Med denna lista till hands överväger jag ett besök hos antingen Optikboden eller Klarsynt i Stockholm, men bara för att de fått massor av bedömningar på Reco.se betyder de inte att de är "bäst i Sverige".

Kom gärna med förslag på andra bra optiker!


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Har själv enklare synfel men valt att ha glasögon för det jag ska göra, ett par för bilkörning och andra avstånds sysselsättningar, ett par för dator och spelande samt ett par för nära arbeten som finmekanik, hobby osv.

Sedan har jag en son som har betydligt värre synfel och där vi bytt glasögon kanske var 10 månad men förändringen har stannat av och t.o.m. blivit något bättre.

Provat flera olika i Stockholms trakten där upplevelserna varit likartade.

För några år sedan så blev det av en händelse en optiker som verkligen gick utöver det vanliga när det gäller kunskap (min bedömning) och tid och noggrannhet vid undersökningarna. Han fanns då i Bromma men numera i Täby, dvs. vi har flyttat med och går numera där.

Har ingen synpunkt på kostnader utan endast på hantverket, han heter Ulf och finns i Täby Centrum på specsavers.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Man har rätt att få syntestet/resultatet direkt när undersökningen är klar, men man måste själv fråga om det. Det är klar att dem vill behålla dina resultat för att du ska återkomma och köpa produkter hos dem.

Förövrigt tycker jag specsavers (Mobilia) i Malmö är bra.

1
Skriv svar