• Framsida
  • Tester
  • Forum
  • Om oss
  • Heart of Darkness
  • Index
  • Aktiva trådar
  • Obesvarade trådar
  • Följda trådar
  • Skapade trådar
  • Lästa trådar
  • Citat
  • Regler
  • Sök i forumet
Nytt i forumet
  • Vilken låt lyssnar du på nu? 2099
  • Favorit-explosioner i spel 15
  • Nyhetstråden! 655
  • Stora Battlegrounds-tråden 127
  • Nyhetstips om PoE deadfire DLCs 5
  • Avicii är död 11
  • Twitch/Prixm - From fat to fit med Fortnite! Kom in och titta på mig när jag svettas och gråter nördtårar! -1.9KG VECKA 1! 27
  • Nintendo Switch & dockan - undvika skärmrepor 21
  • Dagens spelköp 32
Nya recensioner
  • Recension – The Swords of Ditto 6
  • Recension - Football Manager 2018 Touch 2
  • Recension – God of War 109
  • Recension – Sea of Thieves 33
  • Testpilot: 240Hz-skärm från AOC Agon testpilotas, ingen anade vad omdömet skulle bli! 18
  • Recension – Far Cry 5 vet inte hur man har tråkigt 67
  • Recension – Sea of Thieves 65
  • Recension - När A Way Out är som bäst gör det saker vi aldrig sett i spel förut 65
  • Recension – Ni no Kuni II: Revenant Kingdom 21
  • Recension – Warhammer: Vermintide 2 33
Nya medlemsrecensioner
  • Dead in Vinland 1
  • Guide till att skriva recensioner i forumet 12
  • Return to Return to castle Wolfenstein 7
  • Pc Building Simulator - Early-access intryck. 3
  • Shadow of the Colossus 1
  • Far Cry 5 - Spoilerfria Recensionen. 10
  • Fighters Anthology - 18 år senare 10
  • Call of Juarez: Bound In Blood 5
  • Analogue Super NT - intryck efter en vecka 5
Externa nyheter
Hårdvarunytt från SweClockers
  • Nvidia Geforce 397.31 orsakar omstarter för användare med Geforce GTX 1060 Idag
  • Så fungerar grafikkortskylare – MSI Twinfrozr VI Idag
  • AMD: "Tillverkning på 7 nanometer sker hos både Globalfoundries och TSMC" Idag
  • Intel bekräftar nya styrkretsarna Z390 och X399 Idag
  • Grafikkortsförsäljningen väntas sjunka med 40 procent under april Idag
  • Corsair intar marknaden för spelskärmar Idag
  • AMD Zen-arkitekten Jim Keller lämnar Tesla – går över till Intel Idag
  • AMD:s intäkter skjuter i höjden Q1 2018 och rapporterar positivt rörelseresultat Idag
  • Microsoft stänger ned Halo Online-modden Eldewrito Igår
  • Quiz: Om datortillverkaren HP Igår
Digitalt vardagsliv med 99.se
  • Rädda batteriet på Galaxy S9 Idag
  • Quiz: Vad kan du om mediaboxar? Idag
  • SL: "Det ska funka med alla mobiler" Idag
  • RHA släpper hyllade lurar i klassisk färg Idag
  • Com Hem TV Hub är för långsam Igår
  • Mobilspel som skänker lugn och ro Igår
  • Vi är bundis med Zuckerberg Igår
  • Spotify släpper ny app för gratisanvändare 24 / 4
  • Galaxy S9 – Vi snackar flippar och floppar 24 / 4
  • Snart kan du ringa med Apple Watch i Sverige 24 / 4
Forum
Nyhetskommentarer
Tråd

Belgien: Overwatch och Star Wars: Battlefront 2 kan vara gambling

1
2
Skriv svar
2017-11-16 08:41
Permalänk
Nyhet
Robot
❤
  • Plats: 127.0.0.1
Belgien: Overwatch och Star Wars: Battlefront 2 kan vara gambling

Lootlådor kan bli svindyrt och kräva licens.

#gambling, #loot-box, #lotteriinspektionen, #overwatch, #pegi, #star-wars-battlefront-2

► Läs hela artikeln här

Anmäl Redigera Citera Svara
2017-11-16 09:02
Permalänk
Managor
Medlem
❤
  • Plats: Mölndal

"Lootlådorna ger spelaren möjlighet att betala pengar för möjligheten att förbättra sin karaktär eller utrustning." I overwatch är det dock bara kosmetiskt, vilket jag inte ser som ett problem.

Får se hur detta slutar, men för min del gör det inget, då jag inte köper lootboxes ändå.

2017-11-16 09:10
Permalänk
Kerrai
Medlem
❤

Härligt! Få bort allt vad loot lådor heter

Låt mig köpa det skin jag vill ha istället för att hoppas på "turen"

2017-11-16 09:11
Permalänk
ndr
Medlem
❤

Underbart om det går igenom.
Men ska dom se över Battlefront och Overwatch så behöver dom ju även titta på alla andra spel med loot lådor.

2017-11-16 09:12
Permalänk
Molotov
Medlem
❤

Hoppas dom lyckas och en ny standard utan lotteri lådor

2017-11-16 09:13
Permalänk
anon_76831
Medlem
❤

@thott: Indeed, tex Magic och andra samlarkort mm.

2017-11-16 09:18
Permalänk
KoP
Medlem
❤

Bra! Lootlådor för riktiga pengar är en styggelse som får svaga människor att falla ner i ett beroende.

2017-11-16 09:19
Permalänk
skewie
Medlem
❤
Skrivet av Managor:

"Lootlådorna ger spelaren möjlighet att betala pengar för möjligheten att förbättra sin karaktär eller utrustning." I overwatch är det dock bara kosmetiskt, vilket jag inte ser som ett problem.

Gå till inlägget

Även om det är kosmetiskt så är det samma princip, man förbättrar sitt utseende (om du får något du/andra tycker ser snyggare eller coolare ut än det du har dvs).

Dessutom är det inte vad man möjligen kan få som de verkar se som det stora skiljelinjen, utan snarare detta:
"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."

Tycker nästan kosmetiska grejer ger mer socialt tryck att köpa än vad "10% mer skada med vapen X" gör. Har du tur och får något som andra tydligt kan se är rare och unikt så kommer det ge dig högre social "status" i spelet.

Gör du istället 10% mer skada så kommer det snarare ses som "noobhjälp" av motspelare, inte alls lika åtråvärt.

2017-11-16 09:28
Permalänk
Tobbe
Medlem
❤

1 böj
2 håll
3 profit

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

2017-11-16 09:29
Permalänk
Carl Johansson-Sundelius
Chefredaktör
❤
Skrivet av skewie:

Även om det är kosmetiskt så är det samma princip, man förbättrar sitt utseende (om du får något du/andra tycker ser snyggare eller coolare ut än det du har dvs).

Dessutom är det inte vad man möjligen kan få som de verkar se som det stora skiljelinjen, utan snarare detta:
"Kommissionen menar att spel som Battlefront 2 och Overwatch kan vara skadliga för minderåriga, eftersom de innebär ett socialt tryck att spendera pengar i spelen. Och det är därför man inlett undersökningen."

Tycker nästan kosmetiska grejer ger mer socialt tryck att köpa än vad "10% mer skada med vapen X" gör. Har du tur och får något som andra tydligt kan se är rare och unikt så kommer det ge dig högre social "status" i spelet.

Gör du istället 10% mer skada så kommer det snarare ses som "noobhjälp" av motspelare, inte alls lika åtråvärt.

Gå till inlägget

Intressant vinkel. Sällsynta kosmetiska saker är absolut en statussymbol i högre grad än ett ballt vapen. Det är ju det hela skin-ekonomin i CS bygger på, till exempel.

Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

2017-11-16 09:33
Permalänk
Newklear
Medlem
❤
  • Plats: Bästkusten

Väldigt konstigt att de inte skapat samma slags marknad som Valve gjort med sin Steam Marketplace... De måste tjäna enorma mängder pengar på folks hattförsäljning, men andra utvecklare har inte hakat på samma spår av någon anledning.
Det är ju även mycket bättre än dessa system som är helt slumpmässiga.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

2017-11-16 09:36
Permalänk
Ender
Testpilot
❤

Kan tycka det är mer OK i sig i spel som är gratis, men prissättningen är oftast helt åt skogen. HotS är ett bra exempel. Där ser man vad man kommer få, men det är fortfarande rätt dyrt med skins, även om spelet är gratis.
Ifall ja spelade HotS mer än vad jag gör, d v s överhuvudtaget nuförtiden, så hade jag kanske kunnat tänka mig att köpa hjältar motsvarande en summa av vad spelet är värt, säg en femhundring.
Men sen då? Nu har jag köpt på mig en näve hjältar och kanske t o m ett par skins, och jag har motsvarade betalat rätt bra för spelet. Nu kommer jag alltså inte längre utan att betala mer ifall jag vill spela andra hjältar, med andra utseenden. Helt plötslig har jag pumpat in ett par tusen i ett spel som inte borde kosta mer än några hundralappar.

Stannar det där? NEEEEJ, det bara fortsätter i oändlighet, och det är det HÄR som gör mikrotransaktioner till den styggelse det egentligen är. Det behöver inte vara "loot-boxes", det är den ohyggliga prissättningen som är den största boven, där man lockas att köp lite, men aldrig sluta.

det handlar inte längre om att spelutvecklarna ska göra bra spel utan beroendeframkallande skräp där spelaren oftast lockas in med massa lättillgängligt "feel-good" i början för att sedan märka att man spenderat några tusen på det simplaste av alla möjliga peka-klicka.

Att bara fortsätta acceptera det är att försöka övertyga utvecklare som t ex CD-Project Red att vi inte vill ha spel som The Witcher 3, utan någonting mer i still med King's "krossa något sockersött".

2017-11-16 09:42
Permalänk
Timosaki
Medlem
❤

fy fan vad bra om detta går igenom. spec om det handlar om att sälja fördelar i spel. kosmetiska föremål kan jag tycka är okej

2017-11-16 09:46
Permalänk
D01tY
Medlem
❤

Jaaaaaa! Hoppas detta blir verklighet! Jag vill köpa de skin jag vill ha själv. Inget lotteri vad jag får tack. De får höjja priserna på skins istället. Helt ok för mig

"Citera för svar"

2017-11-16 09:55
Permalänk
Korken
Medlem
❤
  • Plats: Gustavsberg

@Managor: Man kan ju fortfarande ha rewards i lootlådor bara man tar bort möjligheten att köpa dem.

2017-11-16 10:40
Permalänk
BryleCreem
Medlem
❤

Detta är väl egentligen inte kopplat till lootlådor/gambling? Om de istället säljer saker rätt av i spelen, dvs du vet vad du betalar för så försvinner ju inte ”socialt tryck”..

2017-11-16 10:43
Permalänk
Banjo
Medlem
❤
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Intressant vinkel. Sällsynta kosmetiska saker är absolut en statussymbol i högre grad än ett ballt vapen. Det är ju det hela skin-ekonomin i CS bygger på, till exempel.

Gå till inlägget

Det finns ett tryck kring både och skulle jag säga. Spelar man med andra i lag behöver man väl utrustning (vapen m.m.) som håller hög nivå för att kunna tävla mot andra. Små marginaler. Samtidigt finns det ju status i utseende och i exklusiva grejer.

I t.ex. NBA Live 16 som jag spelat rätt mycket finns det gott om spelare som lägger till skor, kläder, nya frisyrer, tatueringar m.m. till sin spelare. Själv lägger jag alla poäng jag tjänar i matcherna på att förbättra spelaren. Men för de som är yngre eller spelar i nån klan kanske statusen är mer viktig.

Begreppet klan finns nog i och för sig inte i just NBA Live, men om man spelar i något lag eller i någon grupp...

2017-11-16 10:55
Permalänk
skewie
Medlem
❤
Skrivet av BryleCreem:

Detta är väl egentligen inte kopplat till lootlådor/gambling? Om de istället säljer saker rätt av i spelen, dvs du vet vad du betalar för så försvinner ju inte ”socialt tryck”..

Gå till inlägget

Då får vi hoppas på att en eventuell dom har sidoeffekten att den även lägger begränsningar på mikrotransaktioner! Huzzah

Skämt (eller..?) åsido så är det nog kombinationen slump + socialt tryck att betala riktiga pengar för denna slump som åsyftas.

2017-11-16 11:39
Permalänk
Divion
Medlem
❤

Detta gillar jag, det är nog det enda sättet att få stopp eller åtminstone dämpa alla dessa jävla lootlådor. Det är väl självklart stt det är gambling när man köper en sak å det genereras en sak.

2017-11-16 12:06
Permalänk
aT1C
Medlem
❤
  • Plats: Irland

Gambling är 18 årsgräns så säg att alla spel som har lootboxses och det klasfesras sig att vara gambling i (EU) så varför skulle lootboxses tasbort från spelen? Är det inte en större chanse att spelen bli 18 gräns istället då?

2017-11-16 12:17
Permalänk
Gandir
Medlem
❤

Finns ett lättare sätt att stoppa loot lådor, sluta att köpa spelen som har dem.

2017-11-16 12:19
Permalänk
JanA
Medlem
❤

Att ha overwatch med i detta är ju bara pinsamt. Dom har bara kosmetiska drops i deras låda och inte något som ger dig fördel i spelet som många andra spel som inte är med här imo.

2017-11-16 12:22
Permalänk
Tomas Helenius
Redaktör
❤
  • Plats: Flyter i rymden

@JanA: Om jag fattat det rätt handlar det inte om att lootlådor är bundna till progression, utan om själva förekomsten av dem: att man kan betala för att få slumpmässiga prylar (oavsett vad prylarna betyder för gameplay). Det är att betrakta som gambling.

Tomas Helenius –Facebook –Twitter

2017-11-16 12:25
Permalänk
baxtex
Medlem
❤

@Gandir:

Säg det till Kalle, 12 år, vars alla vänner köper det senaste Battlefront.

Det är på tiden att detta tas upp på allvar, det är i mina ögon definitivt en form av gambling. Det är inte konstigare än att betala för att dra i en slot maskin, bara rewarden som är annorlunda.

2017-11-16 12:50
Permalänk
tjompa
Medlem
❤

Måtte EU slå riktigt hårt mot detta! Lootlådor är gambling och mikrotransaktioner har inget i ett AAA spel för 700 kronor att göra. En styggelse och inget annat!

2017-11-16 14:01
Permalänk
Seraium
Medlem
❤

Stenhårda regler ska det vara
Hoppas skiten försvinner.

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

2017-11-16 15:12
Permalänk
Artifactor
Medlem
❤
  • Plats: Kronoberg

Aww.. Jag gillar lootlådor jag. Spännande.

2017-11-16 17:18
Permalänk
Ducci
Medlem
❤
Skrivet av Kerrai:

Härligt! Få bort allt vad loot lådor heter

Låt mig köpa det skin jag vill ha istället för att hoppas på "turen"

Gå till inlägget

https://opskins.com/

Spar pengar, tjäna pengar, köp inte loot lådor, OPskins

2017-11-16 17:25
Permalänk
McNord
Medlem
❤

100 000 euro är ju ingenting om de måste böta, hoppas dock att de tycker det räknas som gambling för det är det definitivt.

2017-11-16 20:14
Permalänk
Grymgreger
Medlem
❤

Skulle problemet försvinna om man har lootlådor kvar, men endast ingame-valuta?
Tänker att lådsystemet blivit så pass rotat hos folket att kunna ändra utseende och attributer på karaktärerna man spelar att lootlådorna är det nya zombieläget.

1
2
Skriv svar
Heta nyheter

Aktuella nyhetsdiskussioner

• Igår Information till dig som använder adblock 85
  • Idag Regeringen går vidare med granskingen av lootlådor 48
  • 24 / 4 God of War är släppt – nu vill vi höra era åsikter! 41
  • Igår Belgien slår fast att loot-lådor är olagliga 31
  • Igår Nya Cyberpunk-rykten – förstaperson, månen och gameplay 24
  • 24 / 4 HTC Vive Pro – ett jättekliv mot VR som faktiskt fungerar 21
  • Igår Nintendo Switch hackad – går inte att stoppa på mjukvaruväg 19
  • 23 / 4 Kratos - Boy (techno remix) 19
  • Idag Radical Heights tappar radikalt med spelare 18
  • Igår H1Z1 kommer till PlayStation 4 17
Nytt i forumet

Aktiva diskussionstrådar

Aktiva
  • Favorit-explosioner i spel 15
  • Dead in Vinland 1
  • Vilken låt lyssnar du på nu? 2098
  • Nyhetstråden! 655
  • Guide till att skriva recensioner i forumet 12
  • Stora Battlegrounds-tråden 127
  • Nyhetstips om PoE deadfire DLCs 5
  • Avicii är död 11
  • Twitch/Prixm - From fat to fit med Fortnite! Kom in och titta på mig när jag svettas och gråter nördtårar! -1.9KG VECKA 1! 27
  • Nintendo Switch & dockan - undvika skärmrepor 21
Obesvarade
  • Säljes: Thrustmaster T300 GTE+T3PA-PRO 0
  • Köpes: Soundtrack-CD från Command & Conquer 0
  • Pantheon:Rise of the Fallen Vill göra reklam för detta kommande MMO i vårat kära sverige :) 0
  • Pc-spel säljes 0
  • www.lurkit.com, ett alternativ till multitwitch och KBMOD Multistream 0
  • Retrolan 2015 i mitt kök 0
  • Dark souls Switch försenat. 0
  • [SÅLT] 4 PS4-spel och guide, superskick och billigt 0
  • Quake Champions: DOOM Edition (2018) 0
  • 100kr för KSP, DR4, Ruiner mfl i nya Humble Monthly(ref-länk) 0
Att synas på FZ

Är du medlem eller annonsör och har tips på kommersiella produkter eller kampanjer som kan tillföra FZ-communityt något bra och som uppskattas? Spana då in statistik och kontaktvägar här under.

Annonsinfo
Feedback

Tipsa oss som i FZ-crew om intressanta produkter, nyheter, spel vi borde testa eller lämna några rader feedback kring vad som helst öppet till communityt genom forumet.

• Feedback-forum
Kontakta FZ-crew
RSS

Håll dig uppdaterad med senaste nytt från FZ.se.

• Nyheter och artiklar
  • Forum
  • Om FZ.se
  • Teknisk info och cookies

Copyright © 1996—2018 Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.

Mobilversion