Recension – Star Wars: Battlefront 2

Robot
Recension – Star Wars: Battlefront 2

Vi ville ju bara skjuta lite laser på stormtroopers.

#dice, #ea, #loot-lådor, #pew-pew-pew, #star-wars-battlefront-2


Medlem

"A few decades later" fyller inte något tomrum direkt mellan EPVI och EPVII.

Det lilla som man får se, uppleva och spela är okej, hade hoppats på betydligt mer dock.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

Jag önskar att jag hade gillat singleplayer storyn men helt ärligt var det 4 timmar av medioker story och flertal urbota tråkiga gameplay moment som blandades med cliffhangers och karaktärsval som man kunde se komma från mils håll. Besviken...

Medlem

DICE med sin fantastiskt fina grafikmotor och ljuddesign, så mycket bortkastad potential.

"Vi ville ju bara skjuta lite laser på stormtroopers.". Summerar det hela rätt bra. Är det för svårt nu för tiden att utveckla ett spel med fokus på gameplay? Tycker disney kan ta tillbaka licensen och ge den till utvecklare som inte har dollartecken i ögonen.

Om de nu älskar sina kort så mycket kan de väl utveckla ett kortspel istället? "Battlefront the card game". Gör det till ett mobilspel så tjänar ni miljarder. Be om ursäkt till era fans och säg att ni inte klarade av att hantera licensen. Dags för disney att öppna ögonen och framförallt vi konsumenter.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Blir inte förvånad om Disney slänger in allt detta i Legends så småningom.

Medlem
Skrivet av magma:

DICE med sin fantastiskt fina grafikmotor och ljuddesign, så mycket bortkastad potential.

"Vi ville ju bara skjuta lite laser på stormtroopers.". Summerar det hela rätt bra. Är det för svårt nu för tiden att utveckla ett spel med fokus på gameplay? Tycker disney kan ta tillbaka licensen och ge den till utvecklare som inte har dollartecken i ögonen.

Ännu bättre vore om dom kunde låta LucasArts återuppstå och starta upp sina egna projekt igen som Star Wars 1313(önsketänkade)

Medlem

Kulisskänsla? Älskar galactic assault, det är ett riktigt nice mode! Brukar följa med dit majoriteten av min squad springer (både för points och för att försöka sammarbeta). Strike, blast och fighter squadron däremot är jag inte förtjust i. Inte kört HvV än dock.

Gillade även singleplayer kampanjen (satt uppe till halv fyra på natten 14/11 trots jobb vid nio för att köra klart), den är inte perfekt men det är ingen dålig story.

Medlem

Tycker det var värt en 4:a i alla fall. Speciellt att efter de gång på gång visar att de lyssnar på spelarna. De hade lika gärna kunnat skita i allt. Sedan tror jag knappast att, efter att de ha stängt av microtransactions, att de sedan sätter på det utan att ha jobbat på att det inte längre skall vara P2W. Det vore otroligt korkat.

Medlem

Blev lite frustrationer över spelet minst sagt, inte minst för Star Cards men för det intryck de gav i trailers och typ intervjuer angående storyn. 30 år gick jäkligt snabbt i spelet.
Story spoiler:

Att man så snabbt gick över till rebellerna blev en otrolig besvikelse. Jag hoppades att Motive hade gjort en riktig switch-aru genom att Iden's hemliga order var att på något sätt infiltrera rebellerna för att sedan sabotera för dem och gå tillbaka till imperiet, men att man som spelare aldrig kände till det innan det hände.
Jag fick intrycket att hon var den där super-hardcore-Imperial soldaten med tanke på att hela hennes planet var styrd av imperiet och hennes far var en amiral.
Första story dlc'n heter ju resurrection med en bild på Iden i Imp rustning. Men nu så förstår man att det bara kommer fokusera på First Order. Så 30 år kändes som kanske 2 veckor i spelet. Jag vill faktiskt ha mer story, men då vill jag INTE vara Iden längre, jag vill vara Hask som får uppgift att hitta och döda Iden för hennes förräderi mot Imperiet.

Medlem

Multiplayer är det viktiga och känns grymt. Rymdstrider är fantastiska. En svag 4:a tycker jag spelet kunna ha genererat. Personligen blir det en 5:a.

Medlem
Skrivet av Recension - Star Wars: Battlefront 2:

...Dice har som sagt pausat mikrotransaktionerna och det vore ju självmord att återinföra dem igen och låtsas som inget hänt...

Vadå vore?
De har ju redan sagt att de kommer göra det: "The ability to purchase crystals in-game will become available at a later date"

Medlem

Att de aldrig kan göra något vettigt SP är ju skittråkigt med tanke på potentialen i motorn. Samma sak med BF1, första uppdraget var riktigt nice och schysst designat, det gav en tankeställare till många och var samtidigt genomtänkt och inlevelsefullt scriptat.

Alla uppdrag därefter var som att spela multiplayer med noll inlevelse sp-mässigt.. och kladd display överallt, plus 3rd person..

Medlem

Loot boxarna kommer ju komma tillbaka, bara att de kanske inte innehåller så lite credits och crafting parts. De vill ju att folk ska ha möjligheten att få saker snabbare, men en XP boost i spelet är ju helt irrelevant då man inte får mycket för att gå upp i level och det som är av värde är ju karaktärernas level, som endast går upp om du har högre levelade star cards. De kanske bara gör så att de bästa star cardsen man kan få är typ tier 2 korten (kommer inte ihåg hur de graderade korten, vet bara att sista är lila) men det skulle förvåna mig om de tas bort från lådorna. Finns ju inget annat av värde i lådorna som det är nu förutom star cards, credits och crafting parts.

Det finns ju ingen tvekan om att EA vill ha mer vinst från mikro. De har nog tittat på ActiBlizz i avund när de gick ut med att deras digitala försäljning på ett år (eller var det enbart på ett kvartal) uppgick till 3.6 miljarder dollar på sånt som loot crates, spelkort och in-game content.

Citat:

Activision Blizzard confirmed during their Q4 2016 Earnings Call that the entire company, across Activision and Blizzard titles, made over $3.6 billion just from in-game content sales. In-game content sales includes Call of Duty Points, Overwatch Loot Boxes, and more.

Tittar man på EA's andra spel med mikro så är det nog enbart Fifa som har någon som helst logisk förklaring till hög inkomst. Battlefield spelen har mikro men deras lådor innehåller skins, tidiga unlocks och xp boosts, sånt som nog inte de flesta bryr sig om då man ändå får lådor rätt frekvent i BF serien, och sikten i Battlefield behöver inte vara avgörande. Nu kan jag inte säga att upplevt att Star Cardsen har varit avgörande när jag spelat, men man har alltid undrat det när man blir dödad av någon med tre lila kort och de har 10 hp kvar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sapiens:

Menar att återinföra det precis som innan.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Menar att återinföra det precis som innan.

Vem har sagt att det inte kan bli värre? =D... =(

Skägg.
10 Chambers

Mina tankar om storyn.

Blev också grymt besviken att Idén gick över till rebellerna, kändes som det endast gjordes så man skulle kunna skohorna in fler bekanta karaktärer. Gillade inledningen, blev frågande när Luke kom in i bilden, funderade på om Leia verkligen slaktat ett par hundra stormtroopers själv på Naboo (hej återanvändning av mp-bana), blev direkt upprörd av det dåliga Han Solo-uppdraget. Det skägget också! När man tog ner tre imperieskepp med en cloudcar skakade jag bara på huvudet.


signatur
Ambassadör
Xbox

Sammanfattning: "meh".

Den enda trösten med att det är ett halvdant spel är att det inte är så svårt att låta bli att köpa det nu. EA kan dra något gammalt över sig. Mikroskiten kommer ju tillbaka, det sa de ju själva. De som nu håller på med att "det är bra att de lyssnar" har ju inte förstått grejen, de skiter väl i oss, de blev rädda för att förlora Star Wars-licensen.

Att hela spelet är en kuliss byggd för att spelare ska spendera mer pengar är ju katastrofalt illa. Det är precis det här som menas när man försöker påtala varför mikroskit är dåligt, och att det inte hjälper att "man behöver inte köpa". Det förändrar spel i grunden.
Det här är ett F2P-mobilspel som de har mage att kräva fullpris för.

Nä, nu drar jag igång KOTOR i stället.


signatur

Jump in.

Medlem

Även om jag stundtals är sugen på detta spelet pga Star Wars och Frostbite så blir det ett gigantiskt NOPE. Tänker inte röra detta med tång, och inga andra EA-spel heller. Är trött på detta svineri med P2W, starcards, lootboxar och allt annat rent ut sagt S K I T som har infekterat spelen som cancer. EA är en cancer i spelvärlden och allt de rör nu mera blir till en girig sörja. Alla mina favoritspel håller på att gå åt detta hållet och jag ser en mardröm tornar upp sig där spelen är utformade utifrån hur mycket pengar du kan lura av människor än hur bra story, gameplay och teknik du kan mixa ihop.

Usch, usch, nej. Sedan också att de inte ens har gjort färdig spelet (de har ju sagt att slutet på SP-storyn kommer sen) gör det hela till ett ännu enklare val.

Gå och dö EA. Ni har tappat all min respekt och ni kommer inte få ett öre av mig förrän ni börjar jobba mot att göra bra spel kring story än ett skräpspel kring mikroköp.

Medlem

Tycker ärligt talat gameplay ser vansinnigt tråkigt ut. Pew pew död respawn pew per död respawn. Nej tack. Går hand i hand med CoD WW2.

Inaktiv

Kan bara säga att alla nyheter kring detta spel på sista tiden är överdrivna till löjliga proportioner. Det finns hjältar tillgängliga på lvl1 så det är knappast någonting man måste låsa upp för att få kills. Det är väl snarare om man vill spela en specifik hjälte.
För övrigt galet snyggt spel och äntligen så tycker jag det känns som ett Battlefront.

NuZ
Testpilot

@Kiwigalaxy:
De är väldigt korkat att införa ett p2w i ett seriöst spel överhuvudtaget så lita inte på det.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ännu bättre vore om dom kunde låta LucasArts återuppstå och starta upp sina egna projekt igen som Star Wars 1313(önsketänkade)

Precis. Battlefront 2 från 2005 är ju fortfarande aktivt som jag har förstått det. Blir att spela det istället. Kostar under 100kr och är 100 gånger bättre än nya battlefront https://www.gog.com/game/star_wars_battlefront_ii


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hmmm 3:a verkar lite snålt, jag måste nog prova själv tur dom har en tiotimmars tryout.

Medlem

Fin recension. Det enda jag saknar är lite mer åsikter om handlingen. Inte spoilers , men hur handlingen är vad gäller kvaliteten. Visst, man spelar inte en kampanj eller ett spel främst för handlingen. Det viktiga är spelkänslan (hey! spelkänsla var ett vanligt speltidningsord back in the Days, kids!). Men i och med att det handlar om Star Wars och att spelet kanske räknas som officiell kanon undrar man ju ändå lite hur väl den håller måttet.

Star Cards verkar krångligt, jag förstår fortfarande inte riktigt hur det fungerar trots Calles förklaring. Fungerar det lite som Perks i Call of Duty, att vissa Perks låses upp när man nått en viss ranking så att de som spelat länge har ett övertag på grund av bättre utrustning? Samma sak med Star Cards, att man får bättre Star Cards ju mer man spelar och att olika förmågor kostar olika mycket?

Medlem

Allt bölande över Starcards känns lite överdrivet, ungefär som att dåliga förlorare måste ha något att klaga på när de dör, istället för serverproblem, lotto eller fusk så är det nu starcards. Jag håller med om att systemet borde ändras/tweakas men kan man inte döda en spelare bara för att denna har något starcard så borde man fan skämmas. Många som råkar ha starcards behöver inte få alla sina kills enbart för att de har starcards, de kanske helt enkelt bara är bättre spelare?

Jag tycker dock inte att man ska kunna köpa saker som gör spelet lite lättare för riktiga pengar, de borde införa kosmetiska ting om något ska kunna vara köpbart för riktiga pengar, nya skins skulle jag inte säga nej till så länge de passar temat i spelet. Starcards skulle kunna vara kvar i spelet men det man köper för pengar borde vara som Overwatch.

*Edit* Jag har nu spelat ett antal matcher och ligger på cirka 25-30+ kills i varje spel ''UTAN STARCARDS''
Du dödar spelare i detta spel hur lätt som helst om du inte kutar runt som en grunt och tror du är odödlig. Jag flankar, tar skydd för att inte ta onödig skada och skjuter ALLA i huvudet, hur svårt ska det vara? De hjältar man börjar med räcker gott och väl för att spela spelet, utan att man ska behöva känna sig sämre än andra som har upplåsbara hjältar.

Medlem

Kommer det vara för tidigt med rea på spelet under Black Friday?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Önskar Dice kunde göra ett Star Wars där man kunde gå omkring i hela dödsstjärnan (iaf en större del av den) eller en Star Destroyer. Samt att spelen var mer att man ska smyga runt än bara springa runt och blasta allt som rör sig!

Tycker Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcast var ritkigt bra upplägg, hoppas Dice kan gå lite mer åt det hållet!
https://www.youtube.com/watch?v=2ae7yF9I5kQ

Medlem

tycker det är ett kul spel, MEN detta card och chest system suger balle.
igår kväll va en kille lvl 28 och hade alla maxade kort, han hade killstreak på mellan 25-57 och låg på ca 60-70 kills under 4 matcher, tycker alla jag har set under dessa 3 timmar jag har spelat online så har alla som legat ett haft alla kort maxade.
Annars kul spel tycker jag

Medlem
Skrivet av wingman92:

tycker det är ett kul spel, MEN detta card och chest system suger balle.
igår kväll va en kille lvl 28 och hade alla maxade kort, han hade killstreak på mellan 25-57 och låg på ca 60-70 kills under 4 matcher, tycker alla jag har set under dessa 3 timmar jag har spelat online så har alla som legat ett haft alla kort maxade.
Annars kul spel tycker jag

Kan ju bero på att han var en väldigt bra spelare eller använde fusk.

Medlem
Skrivet av Kiwigalaxy:

Tycker det var värt en 4:a i alla fall. Speciellt att efter de gång på gång visar att de lyssnar på spelarna. De hade lika gärna kunnat skita i allt. Sedan tror jag knappast att, efter att de ha stängt av microtransactions, att de sedan sätter på det utan att ha jobbat på att det inte längre skall vara P2W. Det vore otroligt korkat.

Är du så löjligt lättlurad på rikigt? EA lyssnar på spelarna? Ända anledningen till att de "lyssnar" är för att detta har lett till en PR katastrof och de försöker rädda spelets launch. EA visade tydligt sina avsikter med spelet under betan så efter jul lovar jag att microtransaktionerna införs i spelet igen. Men för min del är det för sent.

Att människor tror att EA gjort detta out of the kindness of their heart, i brist på en bättre svenskt utryck, är stört löjligt.

123
Skriv svar