EA kan förlora exklusivitet till Star Wars efter Battlefrontfiaskot

Medlem
Skrivet av xverminator:

En sak som jag undrar över är VILKA på Dice som tillät eller godkände iden med mikrostransaktioner!!! Alla spelutvecklare med självaktning och insikt borde kunna räkna ut med arslet att detta inte skulle bli populärt, ändå så gjorde dom det!

DICE har med största sannolikhet inget med det att göra. Det är garanterat EA och kanske Disney själva som har bestämt det här.

Medlem

"När en nyhet om Starwars blev en tråd om Witcher"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skulle fälla glädjetårar om Disney upphävde EA:s Star Wars-licens. Blev fan frustrerad dagen jag läste att de hade fått exklusiv rättighet i 10 jävla år.

@jehuty:

Men undrar ju hur sjutton Disney kan ha missat att det skulle bli så här? Jag menar de måste ju ha testat slutprodukten långt innan release och kunnat haft något smart-ass som kunnat sagt att mikrotransaktioner med p2w och ett helt obegripligt progression system inte kommer att gå hem hos spelarna. Som sagt är det ju deras franchise som blir kört i skiten så de borde ju vara lite intresserade av spelets utformning.

Medlem
Skrivet av WebeJaxx:

@Luciphear: Varför hoppas du inte att EA förlorar sin exklusiva rätt att släppa Star Wars spel?

Konkurrens är väl bra för oss konsumenter?

Jag svarade på varför. Jag hade inte haft något emot om de förlorade den eventuellt, bara inte med direkten. Jag tror bara inte EA hade lärt sig något av att förlora den riktigt än. Jag kan givetvis ha fel, men om de förlorar rätten till Star Wars nu så är det även som att ta bort folkets vapen mot dom samtidigt innan vi riktigt fått våran röst hörd. Hade detta varit Anthem t.ex, eller Mass Effect, hade de inte brytt sig för fem öre. Det är deras egna IP:n trots allt vad jag vet.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ärligt talat borde EA aldrig ha fått exklusivitet till att börja med. Vi fick dom bästa spelen när det INTE fanns exklusivitet.
Raven Software gav oss Jedi Outcast of Jedi Academy, Totally Games gav oss X-Wing serien, Biowave och Obsidian Entertainment gav oss KOTOR serien, och så vidare.

Exklusivitet är helt klart dåligt här.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Ambassadör
Xbox
Skrivet av jehuty:

DICE har med största sannolikhet inget med det att göra. Det är garanterat EA och kanske Disney själva som har bestämt det här.

EA DICE ägs helt av EA, det är ett dotterbolag. De är lika insyltade som resten av EA, tja de ÄR ju EA.


signatur

Jump in.

Releasehästryttare

"we leave greed to others"

Medlem

@jehuty: Jag hoppas det! Det låter helt ologiskt att Dice skulle ha kommit på denna ide.

Medlem

@Espresso_Bengt: Hur mycket vi än gnäller på microtransaktioner så är det en fakta man inte får glömma bort och det är att dom faktiskt tjänar massvis med pengar.

Över 50% av Ubisofts inkomst kommer från microtransaktioner, DLC, loot boxes och season pass. Jag säger det igen, över 50% av deras inkomst.

Det är inte alls förvånande att Disney inte har klagat på det här för dom ser en massa dollartecken. Skulle inte förvåna mig om det var en av EA's säljargument när dom pitchade för en uppföljare och Disney är precis som alla andra, dom vill maximera vinsten.

Om ryktet stämmer så ska vi heller inte glömma att Disney klagar på EA's hantering, inte vad som finns i spelet.

Medlem

@xverminator: Utvecklare bestämmer adlrig om sånt här, förutom möjligtvis hos Indie-studios men hur många sådana har loot boxes och liknande? Det är helt enkelt ett financiellt beslut som tas av kostymerna på huvudkontoret/publisher. Utvecklare vill göra bra spel men måste röra sig inom ramarna för budgetar, dead lines och framförallt direktiv från beslutsfattarna i toppen som sällan verkar lyssna på eller bry sig om vad gemene gamer vill ha innan det blir en back lash som hotar att göra så att de förlorar mer pengar än de tjänar på det.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

@jehuty:

Absolut, många utvecklar och producenter blev nog nyfikna på mikrotransaktioner när de såg att Rockstar och Take-Two tjänat 500 miljoner dollar (4 miljarder sek) på mikrotransaktionerna i GTA V.

Bra poäng du har, det är hanteringen de klagar på inte innehållet. Så du menar att Disney va lika mycket med på tåget som Dice och EA men de hade hoppats på att spelarna skulle svälja det och när de inte gjorde det så tyckte de att EA kunde ha hanterat kritiken bättre? Alltså tagit bort p2w elementet fortare?

Medlem
Skrivet av xverminator:

@jehuty: Jag hoppas det! Det låter helt ologiskt att Dice skulle ha kommit på denna ide.

Och hade inte dice lagt in allt så hade någon kommit från EA och avskedat alla, lagt ner hela studion och gjort om Battlefield till ett brädspel, typ som Risk (om det inte finns redan).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av xverminator:

En sak som jag undrar över är VILKA på Dice som tillät eller godkände iden med mikrostransaktioner!!! Alla spelutvecklare med självaktning och insikt borde kunna räkna ut med arslet att detta inte skulle bli populärt, ändå så gjorde dom det!

Sparken till alla som är medskyldiga till detta! och låt det bli ett exempel för alla spel framöver i tiden.

Det är skillnad när spelen är gratis från början men inte i detta fall och i Star Wars!

Kanske dags att se över organisationerna i spelbranschen snart? Det här ett spel som jag tror många hade sett fram emot och så börjar det på detta vis!!

DICE = EA. Efter att de sålde sig till EA har de inget att säga till om.

Medlem

Så vitt jag vet så är väl Patrik Söderlund numera drivande chef för EA. Blir lätt att man glömmer bort vem som bidrog till ens framgång. Hade det inte varit för oss gamers köpt Battlefield 1942 osv så hade det aldrig blivit någe chef position. Kul att tacken är en knölig falukorv uppkörd i... Jag hoppas att licensen blir dragen. Jag hade lätt kunnat betala 100kr mer för ett spel. Men mikrotransaktioner blir inte 100kr mer idag på diverse spel

123
Skriv svar